Jump to content

Jan Allaerts


Petwin
 Share

Recommended Posts

Bij zo'n Graham kan je de VTA prima instellen en op exact dezelfde plaats weer terugzetten als je hem hebt aangepast. Dat heb ik natuurlijk ook geprobeerd maar ik vond het resultaat tegenvallen.

 

Lees dit artikel eens en relativeer de VTA (of niet):

 

http://www.tnt-audio.com/sorgenti/vta_e.html

Link to comment
Share on other sites

Update....

 

Eindelijk...

Vanmiddag viel e.e.a. langzaam op zijn plaats...Miles staat nu netjes in het midden zijn ding te doen!

Het element had blijkbaar inderdaad een paar uurtjes nodig om los te komen en beter te gaan plaatsen! (nu +/- 40 uur gespeeld)

Instrumenten staan nu rotsvast op de juiste plaats. Wat in het midden hoort te staan, staat in het midden. Plaatsing aan de buitenkant van de speakers zoals ik het gewend ben, komt nu ook langzaam. Diepte is erg ook indrukwekkend.

Timbre is wat ronder aan het worden ondanks het feit dat het geluid wat gedetailleerder wordt.

 

De MKII is inderdaad een heel fraai element! Erg snel, dynamisch en, belangrijker, muzikaal. Dit element speelt

Link to comment
Share on other sites

Update....

 

Eindelijk...

Vanmiddag viel e.e.a. langzaam op zijn plaats...Miles staat nu netjes in het midden zijn ding te doen!

Het element had blijkbaar inderdaad een paar uurtjes nodig om los te komen en beter te gaan plaatsen! (nu +/- 40 uur gespeeld)

Instrumenten staan nu rotsvast op de juiste plaats. Wat in het midden hoort te staan, staat in het midden. Plaatsing aan de buitenkant van de speakers zoals ik het gewend ben, komt nu ook langzaam. Diepte is erg ook indrukwekkend.

Timbre is wat ronder aan het worden ondanks het feit dat het geluid wat gedetailleerder wordt.

 

De MKII is inderdaad een heel fraai element! Erg snel, dynamisch en, belangrijker, muzikaal. Dit element speelt

Link to comment
Share on other sites

Mijn draaitafel is afgesteld door een specialist van de VTA instelling klopte niets van. Mijn zeer gewaardeerde kennis Tube 300 heeft hem even goed ingesteld.

Nu geniet ik iedere dag van mijn speler wat een vakman die Tube 300 zeg.

Die zogenaamde specialisten dat is ook niet alles veel gepraat maar weinig wol.

 

Wanneer klopt dan de VTA instelling volgens en hoe kan je dat horen? Als er al geluidsverschillen zijn bij diverse VTA instellingen dan is dat toch heel erg smaakgevoelig. Misschien heb je dezekfde smaak als Tibe 300.

Link to comment
Share on other sites

Draai dan eens flink aan de vta instelling , hoor je gelijk wat er gebeurt :D

 

 

gr :angry: hj :D

 

Bedankt voor je tip.

 

Dit gaat niet terwijl je aan het spelen bent zoals bijv bij een Graham of Tri-planar. De Davinci arm moet eerst bij de voet "los" gemaakt worden daarna kun je met een stelschroef de VTA veranderen. Gaat allemaal vrij vlot, maar niet zoals gezegd tijdens het luisteren.

Misschien later dat ik daarmee nog ga experimenteren. Ik heb geleerd geduld te hebben. Pas nadat e.e.a. echt ingespeeld is wil ik me wel eens tot wat tweaken laten verleiden. Om eerlijk te zijn,als het goed is, is het goed.... ben eigenlijk veel meer met de muziek bezig.

 

De 45 toeren release van het Miles Davis quintet (The great prestige recordings) is fenominaal. Het is gewoon eng hoe echt die opnames klinken. Je hoort de deuken in zijn mute:) Heb dezelfde opnamen op XRCD... maar via CD leeft het niet helemaal op dezelfde manier. LP blijf je ook fitter van... elke 6-7 minuten mag je weer rennen:)

Link to comment
Share on other sites

Bij de vpi van mij moet je ook eerst een imbusje losdraaien ,en dan de boel verstellen, gaat ook niet goed tijdens het draaien bovendien zit er wat ruimte op die stelinrichting als je er aan draait , tordeert de hele zaak iets mee , mooi armpje trouwens die da vinci .

 

ideaaliter :confused: zou zijn een verstelbare VTA op de luisterplek.

 

gr :angry: hj :D

 

De best opgenomen LP die ik heb is iets wat ik gevonden heb in een 1 euro bak . een jazz drum LP , explosive drums met Jo Jones , Cozy cole en andere van het black and blue label.

 

Ik neem hem wel mee naar de meeting in bussum, absoluut gezien vind ik plaat ook veel mooier /echter

Link to comment
Share on other sites

Dat de VTA veel invloed heeft op de kanaal ongelijkheid kan ik me moeilijk voorstellen.

 

Carl, kanaal ongelijkheid zit toch in het horizontale vlak ( of natuurlijk in de spoelen ) en niet in het verticale vlak, nee dan ?

Bij veranderen van VTA is overigens het niet onverstandig om de naald druk ook aan te passen.

 

Krijg inmiddels het gevoel dat de topic starter een vraag heeft gesteld waarop hij eigenlijk het antwoord al kende. :(

 

Hallo Kikkervisje,

Ik kende het antwoord niet op mijn vraag. Ik heb eerlijk gezegd maar

Link to comment
Share on other sites

Bij zo'n Graham kan je de VTA prima instellen en op exact dezelfde plaats weer terugzetten als je hem hebt aangepast. Dat heb ik natuurlijk ook geprobeerd maar ik vond het resultaat tegenvallen.

 

Lees dit artikel eens en relativeer de VTA (of niet):

 

http://www.tnt-audio.com/sorgenti/vta_e.html

 

Hoi Carl,

Wat bedoel je precies met tegenvallen?

 

Gr,P

Link to comment
Share on other sites

Carl omdat mijn arm te hoog stond had ik een slis geluid in de stemmen.

Tube300 heeft de VTA opnieuw ingesteld en nu valt alles op zijn plaats.

Wat betreft dezelfde smaakt als Tube300 daar is niets mis mee dat kan ik je verzekeren we hebben beide een super geluid.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rein!

Niet om lullig te doen fmj, maar dat had je toch zelf ook kunnen bedenken / doen?

 

Ik geloof er wel in dat je een platenspeler met een beetje goede wil zelf heel goed kunt afstellen.

Link to comment
Share on other sites

Niet om lullig te doen fmj, maar dat had je toch zelf ook kunnen bedenken / doen?

 

Ik geloof er wel in dat je een platenspeler met een beetje goede wil zelf heel goed kunt afstellen.

Daar heb je volkomen gelijk in maar omdat een platenspeler specialist hem had afgesteld inclusief het plaatsen van een Benz Ace low element dacht ik dus dat het zo moest.

Toen Tube300 bij mij was zei ik tegen hem vindt je niet dat die arm te hoog staat?

Waarop hij zei die staat ook te hoog daar komt waarschijnlijk ook dat slissen van stemmen vandaan?

En ja hoor hij had gelijk.

Je gaat er niet van uit dat een specialist zo

Link to comment
Share on other sites

Je hebt zo'n plaat met Louis Armstrong en Ella Fitzgerald. Fantastisch mooie muziek, die Ella is natuurlijk meer dan geweldig maar alleen dat slissen van Louis. Ik heb druk ge-VTA en nooit weggekregen. Tot ik een keer van een dealer hoorde dat ze deze plaat nooit voor demo's gebruikten omdat mensen altijd de idee hadden dat de installatie niet deugde.

 

Je moet natuurlijk altijd voorzichtig zijn maar mijn Benz is niet zo gevoelig voor kleine (!) verschillen in VTA maar dat kan voor andere elementen anders liggen. Maar ja wat doe je met die verschillende plaatdikten als kleine verschillen in VTA zo belangrijk zijn?

Link to comment
Share on other sites

Je hebt zo'n plaat met Louis Armstrong en Ella Fitzgerald. Fantastisch mooie muziek, die Ella is natuurlijk meer dan geweldig maar alleen dat slissen van Louis. Ik heb druk ge-VTA en nooit weggekregen. Tot ik een keer van een dealer hoorde dat ze deze plaat nooit voor demo's gebruikten omdat mensen altijd de idee hadden dat de installatie niet deugde.

 

Je moet natuurlijk altijd voorzichtig zijn maar mijn Benz is niet zo gevoelig voor kleine (!) verschillen in VTA maar dat kan voor andere elementen anders liggen. Maar ja wat doe je met die verschillende plaatdikten als kleine verschillen in VTA zo belangrijk zijn?

Dat klopt Carl die Louis slist inderdaad enorm.

Maar ik had dit probleem met bijna iedere plaat.

Dus die arm stond echt te hoog. ;)

Link to comment
Share on other sites

Je hebt zo'n plaat met Louis Armstrong en Ella Fitzgerald. Fantastisch mooie muziek, die Ella is natuurlijk meer dan geweldig maar alleen dat slissen van Louis. Ik heb druk ge-VTA en nooit weggekregen. Tot ik een keer van een dealer hoorde dat ze deze plaat nooit voor demo's gebruikten omdat mensen altijd de idee hadden dat de installatie niet deugde.

 

Je moet natuurlijk altijd voorzichtig zijn maar mijn Benz is niet zo gevoelig voor kleine (!) verschillen in VTA maar dat kan voor andere elementen anders liggen. Maar ja wat doe je met die verschillende plaatdikten als kleine verschillen in VTA zo belangrijk zijn?

Dat klopt Carl die Louis slist inderdaad enorm.

Maar ik had dit probleem met bijna iedere plaat.

Dus die arm stond echt te hoog. ;)

FF een paar kleine nuances.

- De Thorens van frenske was idd afgesteld bij de bekende audio specialist, maar helaas niet door de eigenaar zelf. Het grove instelwerk was gedaan door iemand die er nu niet meer werkt. Er vanuitgaande dat de basis klopte, heeft de eigenaar de afstelling afgemaakt. Met de meetplaat, haal je dat er niet altijd uit.

- Een JA is behoorlijk gevoeling voor verandering in VTA. Een Benz iets minder

- De VTA bij Tube300 stond ook iets te hoog toen ik daar was. Hij had 'm zelf ingesteld. Toen we we er samen nog eens naar keken en eea checkten, werd dat aangepast. De antiskating stond wel perfect.

 

Heren, heeft heeft geen zin met modder te gooien als jullie niet alle ins en outs weten van hoe wat gebeurd is. Gelieve daar rekening mee te houden :rolleyes:

 

@Petwin,

De JA zal binnenkort weer iets minder gaan klinken en daarna weer beter. Dan weer iets minder en dan weer beter dan daarvoor. Dat duurt zo'n 200 speeluren. Dan is het zo wat uitgemiddeld. Dat kun je merken in kanaalscheiding, maar het kan ook ineens iets feller gaan klinken en daarna weer wat doffer, zonder dat je aan de instellingen iets veranderd. Dat is een eigenschap van de JA elementen. Als iemand dat niet goed vind, mag ie dat van mij zelf weten. Het gebeurd nu eenmaal met deze elementjes.

Link to comment
Share on other sites

  • Members
[..]

Dus die arm stond echt te hoog. ;)

 

Dat is natuurlijk ook niet goed. Echter, zoals je de dwarsdruk compensatie als een veredelde balansregeling kan gebruiken, kun je door met je armhoogte te spelen een soort van toonregeling creeren. Wat omhoog en een toename in het hoog, wat omlaag en hetzelfde geld voor je laag. Alles natuurlijk met een bepaalde marge, maar er zijn gewoon elementjes die dan beter presteren.

Nu valt dit alles wel weer onder de noemer smaak, dus wat is dan in deze de ideale opstelling? Voor iedereen dus anders.

Een Grado mag van mij iets voorover hellen om alles op zijn plek te laten vallen, een vd Hul heb ik liever ietsjes achterover. Koetsu zet ik over het algemeen precies recht, hetzelfde geld voor een Benz Ace of Ruby. Een Benz Wood dan juist weer wat voorover.

Nogmaals, dit is dan naar MIJN smaak. Met een Allaerts heb ik weinig ervaring, de keren dat ik deze elementen heb gehoord vond ik ze wel altijd erg rustig, en zou ik dus op voorhand beginnen met ietsjes voorover.

Maar dat is dan ook voor wat het waard is. Er geldt in mijn opinie dus geen vaste regel voor de diverse elementen en de VTA, stel deze in naar wat voor jou de ideale klank oplevert, en geniet van je muziek...

Link to comment
Share on other sites

Guest kikkervisje
[..]

Dus die arm stond echt te hoog. ;)

 

Dat is natuurlijk ook niet goed. Echter, zoals je de dwarsdruk compensatie als een veredelde balansregeling kan gebruiken, kun je door met je armhoogte te spelen een soort van toonregeling creeren. Wat omhoog en een toename in het hoog, wat omlaag en hetzelfde geld voor je laag. Alles natuurlijk met een bepaalde marge, maar er zijn gewoon elementjes die dan beter presteren.

Nu valt dit alles wel weer onder de noemer smaak, dus wat is dan in deze de ideale opstelling? Voor iedereen dus anders.

Een Grado mag van mij iets voorover hellen om alles op zijn plek te laten vallen, een vd Hul heb ik liever ietsjes achterover. Koetsu zet ik over het algemeen precies recht, hetzelfde geld voor een Benz Ace of Ruby. Een Benz Wood dan juist weer wat voorover.

Nogmaals, dit is dan naar MIJN smaak. Met een Allaerts heb ik weinig ervaring, de keren dat ik deze elementen heb gehoord vond ik ze wel altijd erg rustig, en zou ik dus op voorhand beginnen met ietsjes voorover.

Maar dat is dan ook voor wat het waard is. Er geldt in mijn opinie dus geen vaste regel voor de diverse elementen en de VTA, stel deze in naar wat voor jou de ideale klank oplevert, en geniet van je muziek...

 

Misschien toch maar gewoon ordentelijk monteren? Is voor willekeurig elk element de beste oplossing.

Link to comment
Share on other sites

@Petwin,

De JA zal binnenkort weer iets minder gaan klinken en daarna weer beter. Dan weer iets minder en dan weer beter dan daarvoor. Dat duurt zo'n 200 speeluren. Dan is het zo wat uitgemiddeld. Dat kun je merken in kanaalscheiding, maar het kan ook ineens iets feller gaan klinken en daarna weer wat doffer, zonder dat je aan de instellingen iets verandert. Dat is een eigenschap van de JA elementen. Als iemand dat niet goed vind, mag ie dat van mij zelf weten. Het gebeurd nu eenmaal met deze elementjes.

Zouden dat niet de eigenschappen van alle audioapparatuur zijn.... en hoe beter de apparatuur word hoe duidelijker het waar te nemen is.....

Na het aanpassen van de filters in mijn Dali Helicon's had ik een vergelijkbaar iets, maar ook al toen ik die speakers nieuw kreeg. Zo ook toen ik nieuwe XLM (hoog/mid) units in mijn Apogee Stage's had gemonteerd.

Nu ook weer met nieuwe Raytheon 5703 buisjes in de MF Tri-Vista. Ook met een Benz ACE lo en Goldring 1042 element heb ik vergelijkbare dingen waargenomen, en zo kan ik nog wel even verder gaan met voorbeelden geven.

 

Mvg. Miracle.

Link to comment
Share on other sites

Je hebt zo'n plaat met Louis Armstrong en Ella Fitzgerald. Fantastisch mooie muziek, die Ella is natuurlijk meer dan geweldig maar alleen dat slissen van Louis. Ik heb druk ge-VTA en nooit weggekregen. Tot ik een keer van een dealer hoorde dat ze deze plaat nooit voor demo's gebruikten omdat mensen altijd de idee hadden dat de installatie niet deugde.

 

Je moet natuurlijk altijd voorzichtig zijn maar mijn Benz is niet zo gevoelig voor kleine (!) verschillen in VTA maar dat kan voor andere elementen anders liggen. Maar ja wat doe je met die verschillende plaatdikten als kleine verschillen in VTA zo belangrijk zijn?

Dat klopt Carl die Louis slist inderdaad enorm.

Maar ik had dit probleem met bijna iedere plaat.

Dus die arm stond echt te hoog. ;)

FF een paar kleine nuances.

- De Thorens van frenske was idd afgesteld bij de bekende audio specialist, maar helaas niet door de eigenaar zelf. Het grove instelwerk was gedaan door iemand die er nu niet meer werkt. Er vanuitgaande dat de basis klopte, heeft de eigenaar de afstelling afgemaakt. Met de meetplaat, haal je dat er niet altijd uit.

- Een JA is behoorlijk gevoeling voor verandering in VTA. Een Benz iets minder

- De VTA bij Tube300 stond ook iets te hoog toen ik daar was. Hij had 'm zelf ingesteld. Toen we we er samen nog eens naar keken en eea checkten, werd dat aangepast. De antiskating stond wel perfect.

 

Heren, heeft heeft geen zin met modder te gooien als jullie niet alle ins en outs weten van hoe wat gebeurd is. Gelieve daar rekening mee te houden :rolleyes:

 

 

Maak er maar wat van

Nou vond ik de vta 5 tot 6 mm te hoog wel een beetje overdreven moet ik zeggen :D

daar heeft hij gewoon niet naar gekeken

en alleen maar op zijn scope gelet.

 

De vta heb ik bij mij weer teruggezet waar hij op stond

we hadden hem een kleinbeteje achterover +hellend gezet dat heb ik met een laser gekontroleerd

we stellen er instrumenten mee of op 1/100 mm

zegt natuurlijk niets maar ik wilde het even weten.

Het werd me na een paar dagen een beetje te saai

en heb het weer teruggezet .

Link to comment
Share on other sites

Niet om lullig te doen fmj, maar dat had je toch zelf ook kunnen bedenken / doen?

 

Ik geloof er wel in dat je een platenspeler met een beetje goede wil zelf heel goed kunt afstellen.

Daar heb je volkomen gelijk in maar omdat een platenspeler specialist hem had afgesteld inclusief het plaatsen van een Benz Ace low element dacht ik dus dat het zo moest.

Toen Tube300 bij mij was zei ik tegen hem vindt je niet dat die arm te hoog staat?

Waarop hij zei die staat ook te hoog daar komt waarschijnlijk ook dat slissen van stemmen vandaan?

En ja hoor hij had gelijk.

Je gaat er niet van uit dat een specialist zo

Link to comment
Share on other sites

  • Members
Misschien toch maar gewoon ordentelijk monteren? Is voor willekeurig elk element de beste oplossing.

In jouw geval misschien wel, maar wat is ordentelijk monteren? Ga daar eens op zoeken, en je vind beweringen zoals:

 

[...]

Bij toonarmen met een VTA-instelbaar lagerhuis kan de armkop of armbuis wel parallel aan het plaatoppervlak komen te staan en kan er zelfs worden ge

Link to comment
Share on other sites

Guest kikkervisje
Misschien toch maar gewoon ordentelijk monteren? Is voor willekeurig elk element de beste oplossing.

In jouw geval misschien wel, maar wat is ordentelijk monteren? Ga daar eens op zoeken, en je vind beweringen zoals:

 

[...]

Bij toonarmen met een VTA-instelbaar lagerhuis kan de armkop of armbuis wel parallel aan het plaatoppervlak komen te staan en kan er zelfs worden ge

Link to comment
Share on other sites

  • Members
[...]

 

Ik geef geen enkel waardeoordeel over jou smaak.

 

Het lijkt mij eenvoudiger om van begin af aan een element ordentelijk te monteren en VTA kan je naar "smaak" instellen.

 

Natuurlijk mag jij daar anders over denken. :D

 

 

Dat doe ik dus niet, want zo te lezen hebben we het over hetzelfde.

Alles goed instellen, daarna eventueel aanpassen naar smaak...

 

Maar we dwalen weer af!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...