Pjotr Posted 24 april 2009 Report Share Posted 24 april 2009 Een dergelijk topic kan natuurlijk niet uitblijven voor digitale muziek en AV-apparatuur Na lang zoeken en vergelijken heb ik gisteren deze aangeschaft samen met 2 1TB Western Digital Green enterprise schijven: http://www.readynas.com/?cat=3 Een 1TB netwerkschijf. Maar er kunnen ook grotere HD's in de toekomst. De hele muziek verzameling verhuist van de USB schijf nu hier naar toe. De 2 HD's zijn mirrors en dus identiek. Crasht er eentje dan stop je er gewoon een nieuwe in die dan automatisch opnieuw een mirror van de andere schijf wordt. Op die manier hoef je niet bang te zijn dat je hele collectie verdampt als een schijf crasht. De schijven zijn "Hot swapable", wat inhoudt dat je ze kunt vervangen terwijl ie aan staat: Fikt het huis af, ja dan heb je alsnog pech. Of toch niet? Je kunt er een externe USB-schijf aan hangen en daar op een back-up maken. Die schijf dan wel elders opbergen Het ding is erg stil en wonderlijk makkelijk te bedienen via de web interface. Verder is ie opvallend klein en veel energie zuiniger dan een PC-server. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 25 april 2009 Report Share Posted 25 april 2009 Gefeliciteerd ermee. Die USB-backup moet j natuurlijk wel doen! Toevallig deze week zo eentje aangeschaft voor mijn Olive, waar ik tot nu toe met een 60GB schijfje backups van trok. Maar dat wordt nu te krap. Backups buitenshuis bewaren is een slecht onderhouden gewoonte van me. Ik ga dat wel weer oppakken. Wou nog vragen waarmee je het afspeelt. Mijn NAS kan via een share benaderd worden zodat je er rechtstreeks (muziek)bestandjes van kunt afplukken, maar dan mis je (ik) de metadata al snel. Daar is twonky wel weer goed in. Kortom, gaat ' t verder via 'je' pc, of zit er iets anders aan je versterker... of is het alleen voor de keukenradio? Gr. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 april 2009 Author Report Share Posted 25 april 2009 Wou nog vragen waarmee je het afspeelt. Mijn NAS kan via een share benaderd worden zodat je er rechtstreeks (muziek)bestandjes van kunt afplukken, maar dan mis je (ik) de metadata al snel. Daar is twonky wel weer goed in.Kortom, gaat ' t verder via 'je' pc, of zit er iets anders aan je versterker... of is het alleen voor de keukenradio? Gr. M rc Wat zit er standaard op: SqueezeCenter iTunes Streaming Server DLNA/UPnP AV Server Home Media Streaming Server En als ad-on kun je de iTIVO Server installeren als je zo'n TIVO ding hebt. Daarnaast kun je vanzelfsprekend allerlei normale shares onder Windows en Linux aanmaken, afijn te uitgebreid om hier op te noemen. En wat ook wel mooi is, als USB schijven ondersteund ie naast EXT2 en EXT3 ook gewoon FAT32 en NTFS!. En die kun je ook als zodanig formatteren met dit ding. Dat ie NTFS aan kan verbaast mij wel een beetje voor een dergelijk Linux doosje. Ik heb nog niet alles uitgeprobeerd. Op mijn media PC'tje gebruik ik gewoon shares. De mediasoftware houdt zelf een database bij met file locaties en tags. De keukenradio speelt via de UPnP service. Files overhalen van de Humax gaat gewoon via FTP op mijn PC die ik dan save in een share. Maar ik denk dat het toch handiger is om daar gewoon een USB schijf aan te hangen die EXT3 geformatteerd is (dat EXT3 formatteren kan dus met de NAS, moet ik nog wel uitproberen of dat werkt). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 14 augustus 2009 Report Share Posted 14 augustus 2009 Een Logitech Duet Werkt mooi, maar het is lastig om betaalde stream in te voeren die een username/ wachtwoord heeft. Kan dan op een andere manier dan alleen dat wieltje, na zeker 20 minuten e.e.a. er in zetten crashde de afstandsbediening : Zoiets string moet er in http://www.di.fm/listen/lounge/256k.pls?us...amp;pass=geheim Kan dat met e.e.a. brouwser van af de pc oid? De stream = goed als ik hem hier in firefox plakt doet hij het Groeten, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 14 augustus 2009 Report Share Posted 14 augustus 2009 Gefeliciteerd; mooi ding! Ik heb zelf de Classic gehad. Volgens mij kun je je wachtwoorden gewoon in de Squeezecenter software invoeren (via je webbrowser op je PC). Hoe precies weet ik niet meer, maar je kunt veel informatie vinden op het squeezebox forum Veel plezier ermee en succes Gerald Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 15 augustus 2009 Report Share Posted 15 augustus 2009 SqueezeCenter Werkt dat nu goed met Squeezecenter? Wordt hij niet langzamer als je bv 1 tb aan muziek hebt op de hd? En hoeveel stroom trekt hij in standby en in werking? Ik ben beig geweest met installeren van Squeezecenter op een TS 109 maar het is na veel gekllot niet gelukt en ik wil de zaak maar verkopen en dan kiezen voor een makkelijke nas. (beetje slap misschien maar van pielen met computers wordt ik behoorlijk gedemoraliseerd als het na dagen niet lukt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 15 augustus 2009 Report Share Posted 15 augustus 2009 Veel plezier ermee en succes Gerald Dankje Gerald, er is software ook voor Mac en Linux. Ik gebruik mijn squeezebox alleen als internet radio Groeten, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 15 augustus 2009 Report Share Posted 15 augustus 2009 Veel plezier ermee en succes Gerald Dankje Gerald, er is software ook voor Mac en Linux. Ik gebruik mijn squeezebox alleen als internet radio Groeten, Jack Er zal in elk geval een wereld voor je open gaan als je kijkt naar het aanbod van kanalen. Ik vind de Squeezebox een veelzijdig apparaat met veel potentie. Ook erg geschikt al vervanging van de CD speler als je de CD's eerst omzet naar Flac of Wav. Ik vond alleen de DAC wat tegenvallen, maar ik kan me voorstellen dat als je alleen radio luistert het wel zal meevallen. Verder had ik wat probleempjes met een stotterend netwerk. Ik kijk zelf ook weer naar digitale speler en op dit moment zijn er 3 mogelijke oplossingen voor mij: - Opnieuw een Logitech Squeezebox icm een top DAC - Blacknote DSS 30 Tube. Deze heeft al een geweldige DAC met buisjes en klinkt zelfs beter dan mijn CD speler. Voordeel is dat het apparaat USB poorten heeft en deze de muziek rechtstreek van HD of USB stick kan afspelen. Nadeel is de (voor mij) hoge prijs: 2899 euro, maar er zijn ook goedkopere modellen. - Olive Opus no4. Erg mooi om te zien. Voordeel hiervan is dat er al een grote schijf in zit en je je eigen CD's heel gemakkelijk kan importeren. Ik vraag me alleen of of de DAC een beetje van goede kwaliteit is. Moet eigenlijk wel voor dat geld: 1899 euro. Op dit moment gaat mijn grootste voorkeur uit naar de Blacknote, maar dat komt ook dat deze nu bij mij staat te spelen en daarnaast kan ik hem als aparte DAC gebruiken. Als test heb ik nu een oude NAD C541i CD speler digitaal aangesloten om te horen of dit nog verschil geeft tov de veel duurdere Bluenote Koala Tube. Als het verschil verwaarloosbaar is zou ik de Koala Tube nog kunnen inruilen op de DSS 30 en de NAD als loopwerk kunnen gebruiken. Enfin, het blijft een leuke hobby en er is genoeg te experimenteren met deze nieuwe technologie en natuurlijk af en toe een lekkere LP opzetten als ik echt wil relaxen Groeten, Gerald Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 15 augustus 2009 Report Share Posted 15 augustus 2009 Gruiter - Olive Opus no4. Erg mooi om te zien. Voordeel hiervan is dat er al een grote schijf in zit en je je eigen CD's heel gemakkelijk kan importeren. Ik vraag me alleen of of de DAC een beetje van goede kwaliteit is. Moet eigenlijk wel voor dat geld: 1899 euro. Het meeste geld zit toch echt in de user-interface. De interne DAC wordt overklast door een Cambridge Dacmagic. Er moet wel iets gebeuren met die prijs, want er is nu een 2TB versie uit voor dezelfde prijs als voorheen de 1TB versie had. Die zie ik nog niet bij wifimedia. Ik ben nog bezig aan de bespreking voor Hear. Voor liefhebber van klassieke muziek zie ik geen beter alternatief, en ik neem het voor lief dat er betere dacs zijn dan de interne, want dat is bijna altijd zo (ook bij cd-spelers). Een interne dac heeft wel altijd het voordeel van de betere integratie, lees, minder jitter-problemen van een externe interface. Niettemin, de dacmagic klinkt fraaier en kan meer formaten aan dan het interne ding, waarvan ook niemand weet om welke chip het gaat. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 15 augustus 2009 Report Share Posted 15 augustus 2009 Als je genoeg pesos hebt misschien zoiets http://www.naim-audio.com/download/HDX%20R...ober%202008.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 15 augustus 2009 Report Share Posted 15 augustus 2009 Gruiter- Olive Opus no4. Erg mooi om te zien. Voordeel hiervan is dat er al een grote schijf in zit en je je eigen CD's heel gemakkelijk kan importeren. Ik vraag me alleen of of de DAC een beetje van goede kwaliteit is. Moet eigenlijk wel voor dat geld: 1899 euro. Het meeste geld zit toch echt in de user-interface. De interne DAC wordt overklast door een Cambridge Dacmagic. Er moet wel iets gebeuren met die prijs, want er is nu een 2TB versie uit voor dezelfde prijs als voorheen de 1TB versie had. Die zie ik nog niet bij wifimedia. Ik ben nog bezig aan de bespreking voor Hear. Voor liefhebber van klassieke muziek zie ik geen beter alternatief, en ik neem het voor lief dat er betere dacs zijn dan de interne, want dat is bijna altijd zo (ook bij cd-spelers). Een interne dac heeft wel altijd het voordeel van de betere integratie, lees, minder jitter-problemen van een externe interface. Niettemin, de dacmagic klinkt fraaier en kan meer formaten aan dan het interne ding, waarvan ook niemand weet om welke chip het gaat. M rc User interface vind ik iets minder belangrijk en daar blinkt de Blacknote ook niet in uit. Het gaat me echt om de klank en daar zit ik nu wel goed mee. Ik heb vanmiddag wel een opmerkelijke observatie gedaan wat ik echt niet begrijp: Zowel mijn Bluenote Koala als mijn NAD C541i CD spelers hebben een digital uit. Je zou dus denken dat ze klankmatig hetzelfde moeten zijn als ik dezelfde interlink gebruik en ze hiermee aansluit op de DSS30 Tube. Wat blijkt nu: de NAD C541i klinkt echt een stuk vlakker en minder dynamisch dan de Koala. De Koala maakt meer "muziek"! Hoe kan dat vraag ik me af. Ik heb de specificaties hieronder gekopieerd. Ik ben geen techneut, maar ik vermoed dat het grootste verschil wordt veroorzaakt door het feit dat deze speler 24-bits is, maar vindt deze upsampling wel voor de DAC plaats en geeft dit echt zulke grote verschillen (een CD is toch 16-bits opgenomen)? Of zorgt het Zero-Clock systeem er beter voor dat de bitjes op tijd aan de DAC worden aangeboden? Specificaties Koala Tube: 24 bit/192kHz suspended CD Player FREQUENCY RESPONSE: 20Hz - 25KHz @ +/- 0,3dB THD (Total Harmonic Distortion): 0,08% Max. SIGNAL/NOISE RATIO: 80dB DYNAMIC RESPONSE: 125dB OUTPUT LEVEL: 2,5V OUTPUT IMPEDANCE: 800ohm SPEED FLUCTUATION: 0,0001% Max. CONTROL DIGITAL SYSTEM: Zero-Clock Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 15 augustus 2009 Report Share Posted 15 augustus 2009 Er zal in elk geval een wereld voor je open gaan als je kijkt naar het aanbod van kanalen. Zeker Gerald, de Wolson dac vind ik goed genoeg voor internet radio op 256K Voor de rest hou ik het even bij bestaande media.... Groeten, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 15 augustus 2009 Report Share Posted 15 augustus 2009 Als je genoeg pesos hebt misschien zoiets http://www.naim-audio.com/download/HDX%20R...ober%202008.pdf Wow, mooi apparaat volgens de recensie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 augustus 2009 Author Report Share Posted 15 augustus 2009 Als je genoeg pesos hebt misschien zoiets http://www.naim-audio.com/download/HDX%20R...ober%202008.pdf Wow, mooi apparaat volgens de recensie. Hij ziet er iig mooi uit. Wat ik alleen niet snap is dat er voor dat bedrag er een magere 400 GB HDD in zit terwijl heden ten dage 1 TB de norm is voor een paar euro meer. En als het ding FLAC af kan spelen snap ik ook niet waarom hij geen FLAC kan opslaan. Verder nergens iets over de sample rates en 24 bit, of heb ik er over heen gelezen? Er komt steeds meer hoge resolutie materiaal beschikbaar via internet en dat gaat heus wel meer worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 15 augustus 2009 Report Share Posted 15 augustus 2009 Als je genoeg pesos hebt misschien zoiets http://www.naim-audio.com/download/HDX%20R...ober%202008.pdf Wow, mooi apparaat volgens de recensie. Mwa, wat er goed aan is, is het feit dat er gezocht kan worden of componist/artiest en uitvoerenden tegelijk. En zoals Pjotr terecht opmerkt, is 400 GB niet bepaald veel. En een externe backup ervan maken zou ook al niet kunnen. Hij is echt veel te duur voor de waar die hij biedt. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 augustus 2009 Author Report Share Posted 15 augustus 2009 Er zitten er wel 2 in van 400 GB maar ik begrijp dat er eentje alleen als back-up gebruikt wordt. Op zich een goed idee. Kan mij overigens niet voorstellen dat je geen back-up extern zou kunnen maken. Naar wat ik begrijp kun je er gewoon via de PC over het netwerk bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 15 augustus 2009 Report Share Posted 15 augustus 2009 Als je genoeg pesos hebt misschien zoiets http://www.naim-audio.com/download/HDX%20R...ober%202008.pdf Wow, mooi apparaat volgens de recensie. Hij ziet er iig mooi uit. Wat ik alleen niet snap is dat er voor dat bedrag er een magere 400 GB HDD in zit terwijl heden ten dage 1 TB de norm is voor een paar euro meer. En als het ding FLAC af kan spelen snap ik ook niet waarom hij geen FLAC kan opslaan. Verder nergens iets over de sample rates en 24 bit, of heb ik er over heen gelezen? Er komt steeds meer hoge resolutie materiaal beschikbaar via internet en dat gaat heus wel meer worden. We played both high-definition (96kHz/24-bit)and standard (44.1kHz/16-bit) recordings Da's beter dan wat de Olive DAC doet. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 augustus 2009 Author Report Share Posted 15 augustus 2009 Ok, kon het mij ook al niet voorstellen bij een dergelijk apparaat. Maar als ik het vergelijk met wat de Humax PVR in huis heeft en kan voor rond de €350 dan is ie idd veel te duur. Ok de Humax is dan voor full HD video bedoeld (welke andere DVD-HDD recorder doet dat na) maar toch. In vergelijk daarmee zou ie toch niet meer dan 1000 - 1500 mogen kosten voor wat het biedt. Maar ja Naim is the name.......... Aan de andere kant ziet dit er in zijn geheel wel weer beter uit dan de Arcam MS250 van €5000,- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 16 augustus 2009 Report Share Posted 16 augustus 2009 Wat zit er standaard op:[...] Pjotr, zit er software bij om twee duo's automatisch te sychroniseren? Zit ook met het backup probleem en dat 1,5TB absoluut niet meer genoeg is en RAIDs een beetje zinloos zijn. Zat dus aan twee Duo's te denken elk voorzien van 2x 1,5Tb (of meer), een duo gewoon als twee schijven zien en een mirror op de andere duo (die op een andere plek in huis staat en mogelijk ook schijven van een andere leverancier krijgt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 augustus 2009 Author Report Share Posted 16 augustus 2009 Wat zit er standaard op:[...] Pjotr, zit er software bij om twee duo's automatisch te sychroniseren? Zit ook met het backup probleem en dat 1,5TB absoluut niet meer genoeg is en RAIDs een beetje zinloos zijn. Zat dus aan twee Duo's te denken elk voorzien van 2x 1,5Tb (of meer), een duo gewoon als twee schijven zien en een mirror op de andere duo (die op een andere plek in huis staat en mogelijk ook schijven van een andere leverancier krijgt) Heb daar geen ervaring mee maar volgens mij kan dat idd over het netwerk via een back-up taak, dus niet on the fly. Je kunt de DUO wel zo instellen dat de 2 schijven sequentieel zijn. Je kunt je vraag denk ik beter op het readynas forum stellen. Daar zitten ook de ontwikkelaars: http://www.readynas.com/forum/viewforum.ph...5ab0f372fa53835 Ik heb de DUO in Raid-1 staan. Het Raid-X van Nergear zelf is geen echte 1 op 1 mirror maar een op parity distributie gebaseerd systeem. Back-uppen doe ik op een externe USB schijf 1x per week middels incremental back-ups. De snelheid van de USB is niet hoog, ca 10 MB/s. Voor een complete 1 TB back-up ben je dan zo'n 5 dagen bezig. Dat komt voornamelijk omdat er maar een 250 MHz Sparkachtige processor in zit om het energieverbruik laag te houden. Hou er wel rekening mee dat dit een lo-end NAS'je is die aan de andere kant veel waar voor het geld biedt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 16 augustus 2009 Report Share Posted 16 augustus 2009 Ik heb de DUO in Raid-1 staan. Het Raid-X van Nergear zelf is geen echte 1 op 1 mirror maar een op parity distributie gebaseerd systeem. Back-uppen doe ik op een externe USB schijf 1x per week middels incremental back-ups. De snelheid van de USB is niet hoog, ca 10 MB/s. Voor een complete 1 TB back-up ben je dan zo'n 5 dagen bezig. Dat komt voornamelijk omdat er maar een 250 MHz Sparkachtige processor in zit om het energieverbruik laag te houden. RAID heb ik niet nodig, RAID is geen backup! Als je iets in een bestand verklooit is dat op de mirror ook verklooit. Een pure, op tijd geregelde backup-taak is echter weer het andere uiterste, een backup / synchronisatie een bepaalde tijd na een wijziging op de werkschijf zou mooi zijn. Kortom, verder zoeken. USB-schijf backups maak ik ook, een schijven set is hier en een ligt bij m'n ouders, die worden met enige regelmaat omgewisseld en up-to date gebracht. Maar dat wordt met een groeiend aantal schijven ook lastig. Toch maar eens kijken of back-ups over vpn iets is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 augustus 2009 Author Report Share Posted 16 augustus 2009 Ja, een Raid-1 mirror beschermt alleen tegen een schijf crash (mag je hopen). Nooit tegen wat je zelf aan een file verklooit. Daar helpt alleen een back-up en liefst een roterende back-up met meerdere schijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 17 augustus 2009 Report Share Posted 17 augustus 2009 man man wat ingewikkeld allemaal. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 augustus 2009 Author Report Share Posted 17 augustus 2009 man man wat ingewikkeld allemaal. Dan koop jij die Naim HDX CD/hard disk player toch? Of voor aanzienlijk minder een Opus. Wil je voor minder uit zijn dan is dat zelf knutselen. Is wat meer werk, maar ingewikkeld? Tja, iets kost geld of iets kost tijd. Ik ben i.i.g. erg in mijn sas met mijn nas Niet alleen de muziek staat er op maar ook foto's en image back-ups van mijn PC. Een roterende back-up op twee USB HD's ligt op mijn werk voor het geval dat. Het is i.i.g. een stuk makkelijker dan je hele CD verzameling opnieuw aanschaffen indien het huis af fikt en ook de administratie is dan voor het grootste deel niet verloren. Je kunt tegenwoordig ook een "Vault" huren. Dat is een digitale internet kluis waar je een back-up kunt plaatsen. Alleen via internet 1 TB back-uppen is nog wel een crime (duurt weken met een gemiddelde huishoud internet verbinding). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 augustus 2009 Author Report Share Posted 17 augustus 2009 SqueezeCenter Werkt dat nu goed met Squeezecenter? Wordt hij niet langzamer als je bv 1 tb aan muziek hebt op de hd? En hoeveel stroom trekt hij in standby en in werking? Ik ben beig geweest met installeren van Squeezecenter op een TS 109 maar het is na veel gekllot niet gelukt en ik wil de zaak maar verkopen en dan kiezen voor een makkelijke nas. (beetje slap misschien maar van pielen met computers wordt ik behoorlijk gedemoraliseerd als het na dagen niet lukt) Ha Jepe, Had je vraag even gemist. Ikzelf heb geen Squeezebox dus dat zou ik niet kunnen zeggen. Maar ik zou niet kunnen bedenken waarom dat langzamer zou werken met een 1 TB schijf. Hij heeft geen standby, wel kun je de schijven zelf in standby zetten na een bepaalde tijd als ze daar geschikt voor zijn (niet alle SATA schijven zijn dat). Met mijn 2 WD enterprise schijven trekt hij normaal 17W - 18W en met de schijven in power down iets van 11W - 12W. Die power down van de schijven is een beetje tricky en zou ik alleen doen met een UPS. Krijg je een netstoring op het moment van power modus omschakelen dan is de kans op schijf crash erg groot. Met een UPS signaleert de UPS aan de NAS de netstoring waarop de NAS netjes afsluit. Verder kun je wel timers instellen waarop ie in zijn geheel aan en uit kan gaan. Het verbruik met een timed totale power down heb ik niet gemeten. Bij mij staat hij eigenlijk altijd aan omdat mijn vrouw hem ook overdag gebruikt voor haar bedrijfs administratie en fotowerk. Daar heeft ze haar eigen share voor Overigens was hij niet zo stil als geadverteerd wordt. De fan was toch wel behoorlijk hoorbaar door de hele kamer. "Tweaken" met een stille case fan van een tientje hielp een stuk en nu is hij onhoorbaar op 1m afstand. Zelfs 's-avonds laat als het hier heel stil is horen we hem niet. Ook de schijven lopen nu een stuk koeler dan met de orginele fabrieksfan (op ca. 30 gr.C). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts