Jump to content

Je nieuwe digitale aanwinst

Pjotr
 Share

Recommended Posts

nou ja niet mijn aanwinst, wel leuk even te lezen :

http://www.positive-feedback.com/Issue45/mhdt_havana.htm

groet

Alleen die naam al, hmmmm. Wat ruikt dat lekker. Gelukkig doet deze ook spdif.

Maar ja, ik heb al een DAC ("ik heb al een boek"), en die ligt nu bij KT88 in de week. Die wordt dan echt Magic

Op zich wel jammer dat je na wat modificaties geen zin hebt in iets nieuws.

M :ph34r: rc

heren,

squeezebox touch al gezien?

touch

Dat 'touch' is misschien wel leuk maar leuker nieuws is dat er een usb ingang opzit en het apparaat zelf sqeeuzecenter draait, dus geen andere pc of server meer nodig.

misschien kan er zelf een usb loopwerk aan, kan de cd speler ook het huis verlaten.

Ik ben zeer benieuwd naar de eerste gebruikerservaringen en dan natuurlijk vooral de vraag of de interne dac beter is geworden -> beter klinkt.

Dan is dit zeker een optie voor mij want ik wil af van de laptop naast de stereo.

(Ja een nas server zou kunnen weet ik maar mijn ervaringen met een nas...., dat snap ik allemaal niet. de beloofde plug and play, ja ja, ik heb dat ding toen weer teruggebracht.)

groet,

Mart

• 1 month later...
  • 2 weeks later...

Geen bling bling voor in het rack maar een stukje software om de muziek foutloos op mijn NAS te krijgen. Dit gaat toch wel een stuk sneller en relaxter en net zo goed als EAC. Kost een tiental euries maar spaart heel wat tijd uit. Een gemiddelde CD doet het foutloos inclusief conversie naar FLAC in 3 minuten.

Alleen bij heel moeilijke (beschadigde CD's) die sowieso niet meer fatsoenlijk afspeelbaar zijn doet EAC het beter.

;)

Geen bling bling voor in het rack maar een stukje software om de muziek foutloos op mijn NAS te krijgen. Dit gaat toch wel een stuk sneller en relaxter en net zo goed als EAC. Kost een tiental euries maar spaart heel wat tijd uit. Een gemiddelde CD doet het foutloos inclusief conversie naar FLAC in 3 minuten.

Alleen bij heel moeilijke (beschadigde CD's) die sowieso niet meer fatsoenlijk afspeelbaar zijn doet EAC het beter.

;)

Een b

Ok bedankt Duck. Het is ook niet zo'n ramp, op mijn EeePC'je draait XP en daarmee doet ie het voortreffelijk.

Daarom zou ik niet weten wat de noodzaak is voor betaalsoftware als dbPoweramp.

Heb je onder Windows dan geen standaard ripper, of is die traag en onbetrouwbaar?

De meeste standaard rippers rippen in burst mode en doen niet aan uitgebreide error checking en eventuele re-reads. Je weet dus nooit de kwaliteit van de rips. Je weet van te voren niet in hoeverre een CD in 1x foutloos te rippen is, en progje wat de kwaliteit van de rip aangeeft is wel zo handig dan.

dBpoweramp heeft een uitgebreide rip strategie om tot een foutloos resultaat te komen en geeft uitgebreide info over de kwaliteit van het resultaat. Dat doet EAC ook maar is een stuk langzamer. Als een track niet foutloos gelezen wordt dan gaat dBpa re-reads doen en kan dat automatisch doen op verschillende snelheden. Conversie naar FLAC doet het gelijktijdig tijdens het rippen vanuit geheugen, EAC slaat eerst de files op in wav en converteert ze daarna pas door FLAC via de command line interface aan te roepen. Bovendien kijkt dBpa in vier verschillende data bases voor meta data, EAC gebruikt alleen Freedb die vrij beperkt is in het aantal tags.

Afijn er zijn nog wel meer voordelen aan dBpa. Rip je zo af en toe eens een CD dan heb je idd aan EAC genoeg (als je ten minste weet hoe je het goed moet instellen). Heb je veel CD's te rippen dan is het die paar tientjes voor een licentie voor dBpa dubbel en dwars waard. Hier een uitstekende uitleg: http://www.dbpoweramp.com/cd-ripper-setup-guide.htm

;)

• 6 months later...

Idd Marc, het staat er al op :)

Het enige wat ik mistte kan ie nu ook: Het lopende programma opslaan voor later pompom.gif

(Wel vanaf tot max 2 uur terug of vanaf het punt waar je het kanaal geselecteerd hebt. Maar dat is logisch)

;)

Idd Marc, het staat er al op :)

Het enige wat ik mistte kan ie nu ook: Het lopende programma opslaan voor later pompom.gif

(Wel vanaf tot max 2 uur terug of vanaf het punt waar je het kanaal geselecteerd hebt. Maar dat is logisch)

;)

Ja, onlogische dingen doet-ie nog steeds niet. Maar dit is wel fijn.

Ik snap alleen bijna niks van dat koeterwaals dat ze de release notes noemen.

Voor jou wel aardig: Play line to long displayed, should be configurable, want daar had jij last van, toch?

En nu ik je aan de lijn heb, was je van plan nog eens langs te komen, om te luisteren naar dat andere digitale, analoog klinkende ding?

Die DAC zul je toch onderhand wel aangepast hebben?

NB, je hoeft niet, maar je mag.

Nee, eigenlijk heb ik nooit problemen met dat ding, doet prima wat ie doen moet. Begrijp ook niet wat ze met die zin bedoelen, het blijven Koreanen hè :D Misschien de tijd dat de infobalk onder in beeld blijft? Maar last ervan? Nee dat heb i.i.g. ik niet.

Langs komen komt er nog wel van. Superdacje is idd inmiddels ge-upgraded maar er ligt ook nog een HongKong Dacje wat in een kastje moet. Die heb ik elders gehoord en klinkt toch wel een tandje beter dan die oude Superdac (eigenlijk super goed vind ikzelf). Die wil ik ook af hebben om mee te nemen. Dan hebben we 3 verschillende DAC's die allemaal anders klinken.

;)

Nee, eigenlijk heb ik nooit problemen met dat ding, doet prima wat ie doen moet. Begrijp ook niet wat ze met die zin bedoelen, het blijven Koreanen h

Ja hoor, maar liever gewoon komen luisteren dan met allerlei eigen spulletjes ter vergelijk.

Sinds ik 'gehakt' heb is er een wereld voor me open gegaan, en met iets 'ongehakts' in de set wordt dat minder.

Om dat te illustreren heb ik een playlist gemaakt op de Olive, en diezelfde playlist onder Twonky op de NAS. Die muziek komt dus van een ongehakte harde schijf en gaat over standaard UTP-kabel naar de Olive en dan verder.

Ik moet zeggen, het verschil ligt er niet duimendik bovenop, maar het is er wel.

En dat krijg je dus ook als je er een andere DAC in stopt. Die kan dan electrisch beter zijn maar laat waarschijnlijk minder structuur door. En hoe beoordeel je dat dan? Waar hoor je dat dan aan?

Het wordt een beetje appels met peren vergelijken. Wel leuk, daar niet van, maar zonder - vrees ik - duidelijke conclusies.

Kun je makkelijk wisselen tussen dacs (zonder allerlei kabels in/uit te pluggen)?

Maw heeft de olijf meerdere digitale uitgangen (AES/EBU bv)

Alleen nog een loze optical.

Mijn versterker heeft nog wel een paar loze ingangen.

En ik heb nog genoeg kabeltjes. Niet alle kabels zijn even geschikt voor structuurinformatie (mocht iemand hear dat wat kunnen schelen :( )

Zit jij soms ook al te denken om met een stelletje dacs langs te komen? Nee toch?