Jump to content

Je nieuwe digitale aanwinst

Pjotr
 Share

Recommended Posts

Wat voor uitgangs-trapje zit er in de touch?

Op de datasheet van de DAC http://www.asahi-kas...ak4420_f05e.pdf pagina 16 geven ze wat suggesties voor uitgang-filtertjes. Dat zou verassend goed kunnen klinken.

Als de touch een uitgangs-trapje met opamps gebruikt weet ik wel zeker dat het bovenstaande passieve filtertje beter zal klinken.

Scheelt weer een extra externe dac....

@ mumsoft:

klopt, de bitjes gaan veel te snel in een SSD waardoor rare doppler effecten kunnen optreden

Zo'n SSD kan dus minder klinken dan een HDD...............

Niet noodzakelijker wijs, volgens mij klinken ze helemaal niet, nou ja een HDD een beetje.

Een iPod nano kan minder klinken dan een iPod classic als ik het Hear zo lees in een ander draadje.

;)

Dat een nano minder klinkt dan een classic heeft hoogstwaarschijnlijk niets met SSD vs. HDD te maken, maar domweg met de kwaliteit van het audiogedeelte. In een nano zullen vanwege de ruimte (of het gebrek daaraan) ongetwijfeld meer compromissen nodig zijn geweest. Ik zou ook niet weten waarom een SSD slechter zou klinken dan een HDD. Zolang de bitjes op de juiste volgorde en op de juiste tijd door de DAC heen worden gejaagd zit het wel goed.

Het analoge deel zal wel niet identiek zijn en dan hebben we tenminste een lekker vertrouwde verklaring.

Maar in mijn perceptie kan (ik zeg niet dat het zo is) een SSD-schijf minder klinken (Pjotr, kom er maar in), dan een magnetische HD. Dat valt uit te proberen.

M :ph34r: rc

We zijn natuurlijk van jongs af aan gewend dat je voor muziekweergave iets hebt wat ronddraait. Misschien speelt dat in het onderbewuste mee.

Ik ooit eens gehoord dat Philips destijds met de ontwikkeling van de CD voor een ronddraaiend schijfje heeft gekozen omdat anders de stap van LP naar CD te groot was. Er waren ook alternatieve ontwerpen, maar dat was te futuristisch. Ik weet niet of het waar is maar het klinkt wel logisch.

Ik ooit eens gehoord dat Philips destijds met de ontwikkeling van de CD voor een ronddraaiend schijfje heeft gekozen omdat anders de stap van LP naar CD te groot was. Er waren ook alternatieve ontwerpen, maar dat was te futuristisch. Ik weet niet of het waar is maar het klinkt wel logisch.

Leuke stelling :lol:

Alleen als het draait is het audiofiel. Of, als het audiofiel is draait het? :blink::D

Nee, er waren toen geen serieuze alternatieven die niet draaiden. Ja er was tape maar dat schoof en draaide tegelijk. En ook bij digitale tape en digitaal op videoband opgenomen audio toentertijd schoof en draaide het dat het een lieve lust was. De audio CD was gewoon een doorontwikkeling van de videodisk, die op zich nog analoog was maar al wel met een laser werd uitgelezen.

;)

Leuke stelling :lol:

Alleen als het draait is het audiofiel. Of, als het audiofiel is draait het? :blink::D

Nee, er waren toen geen serieuze alternatieven die niet draaiden. Ja er was tape maar dat schoof en draaide tegelijk. En ook bij digitale tape en digitaal op videoband opgenomen audio toentertijd schoof en draaide het dat het een lieve lust was. De audio CD was gewoon een doorontwikkeling van de videodisk, die op zich nog analoog was maar al wel met een laser werd uitgelezen.

;)

Het blijft jammer dat het laser-memorykaartje van SoundStream niet doorbrak (c.q. m

Spido, ik ben volkomen met je eens over het laser-memorykaartje van SoundStream, en v.d Hull

heeft er over geschreven in de begintijd van A en T,maar waar geld is is ook macht :D

Tja, of je nu het opslag medium laat bewegen of het aftast mechanisme? Zo'n laser systeem bevat ook draaiende spiegeltjes.

Het was een wilde fantasie en daar bleef het bij. Zo zijn er ook lieden geweest die dachten een vinyl LP af te kunnen spelen door hem met een document scanner (ook grotendeels mechanisch) in te scannen.

En ja ja, ik weet het al: ELP. Dus kom nou niet weer aanzetten met die geflopte Japanse laser platenspeler.

:D;)

Hey allemaal!

Ben een paar dagen niet online geweest hear, vandaar de late reactie.

Ik heb een QNAP TS/219P besteld na wat beraad. Hoewel se SB Touch ook met een directe usb/aansluiting werkt, wil ik geen extra harddisk echter het apparaat hangen. De NAS is hardwarematig instelbaar op RAID 0 of 1 of zelfs gewoon JBOD gaat voor mij in Raid1 configuratie werken met twee Western Digital Caviar Green SATA disks (7200rpm, 64 mb buffer )die we op mijn werk eigenlijk het meeste leveren en vertrouwen.

Daarbij kan ik meteen vertrouwen op een automatische backup zodat er -mocht een schijf ooit defect raken- altijd eden backup is want ruim 3000 cd's rippen doe je niet dagelijks...

Greetz,

Lestat

Daarbij kan ik meteen vertrouwen op een automatische backup zodat er -mocht een schijf ooit defect raken- altijd eden backup is want ruim 3000 cd's rippen doe je niet dagelijks...

Greetz,

Lestat

Grapjas.

Ik heb nog de komende twee

Och, ik bedoel dat dat soort muziek simpel te administreren is, met artiest, album en uiteraard tracktitels, dan nog een genre, en klaar.

Voor klassiek is het andere koek, veel meer ingangen (uitvoerenden, componist, instrumenten etc), onderverdeling van cd's in composities e.d. En bedenken hoe je het wilt kunnen terugzoeken.

De hele avond al 'pop'muziek gedraaid. LP's wel te verstaan.

Voor klassiek is het andere koek, veel meer ingangen (uitvoerenden, componist, instrumenten etc), onderverdeling van cd's in composities e.d. En bedenken hoe je het wilt kunnen terugzoeken.

Misschien op jouw Olijfje? :rolleyes:

Op de SB is dat grote flauwekul. Aan componist, dirigent, naam album, naam track en artiest(en) heb je meer dan zat om makkelijk te kunnen zoeken en die worden voor het merendeel allemaal automatisch van internet opgehaald door mijn rip software. En zelfs als de BWV in de titel staat kun je daarop ook nog terug zoeken. En wie gaat er nou op instrumenten rubriceren? Je kunt de genres toch uitgebreider specificeren?

Bij het naam geven van albums is het wel zinnig daar even over na te denken hoe je ze wilt terug vinden. Die staan op alfabet onder de rubriek "albums". Dus als je albums in het album lijstje op componist wilt groeperen is het handig om de album naam met de componist te beginnen. Zo doe ik het althans.

;)

Het blijft jammer dat het laser-memorykaartje van SoundStream niet doorbrak (c.q. mòcht doorbreken): het was veel compacter en in principe minder storingsgevoelig dan CD.

Een laserstraaltje tastte het oppervlak van het kaartje (zoiets als een betaalpasje) af. Geen loopwerk, dus.

(...) In 1980, Digital Recording Corporation (DRC) acquired Soundstream. DRC attempted to develop a home digital player that would use a photographically reproducible ‘optical card’ as opposed to the mechanically pressed CD[14]. This effort was eclipsed by the rise of the CD, leading to the company’s demise in 1985. (...)

http://en.wikipedia.org/wiki/Soundstream

Die bedoelde ik als alternatief (SoundStream). Of het minder storingsgevoelig was weet ik niet. Ik neem aan dat een beschadiging op het kaartje net zo goed problematisch was. Qua storingsgevoeligheid zijn CD's en de spelers toch ook niet slecht. Sinds 1985 heb ik slechts 3 CD spelers gehad, en ze doen het allemaal nog steeds.

Eh ja? Waar is dat beroemde laserkaartje nou? Wat Spido hier bij elkaar Goochelt is een tape systeem :confused:

;)

Misschien op jouw Olijfje? :rolleyes:

Op de SB is dat grote flauwekul. Aan componist, dirigent, naam album, naam track en artiest(en) heb je meer dan zat om makkelijk te kunnen zoeken en die worden voor het merendeel allemaal automatisch van internet opgehaald door mijn rip software. En zelfs als de BWV in de titel staat kun je daarop ook nog terug zoeken. En wie gaat er nou op instrumenten rubriceren? Je kunt de genres toch uitgebreider specificeren?

Bij het naam geven van albums is het wel zinnig daar even over na te denken hoe je ze wilt terug vinden. Die staan op alfabet onder de rubriek "albums". Dus als je albums in het album lijstje op componist wilt groeperen is het handig om de album naam met de componist te beginnen. Zo doe ik het althans.

;)

Wat je van internet (freedb in mijn geval) ophaalt van klassieke stukken is meestal ingedeeld volgens het artiest-album-track systeem, waarbij de artiest vaak zowel componist, dirigent en orkestnaam bevat, album vaak alle namen van de composities van de cd, en track vaak ook de naam van de compositie erbij.

Misschien is dat makkelijk zoeken, ik vind het een soepzootje.

De Olive heeft in genre klassiek aparte ingangen voor zulke zaken, bij niet-klassiek niet.

Album namen (cd-namen dus) begin ik altijd ook met de componist, of artiest, en bij meer componisten of artiesten wordt het "various"

Zonder meer de verzinsels van freedb overnemen levert uiteindelijk een warboel op. (met andere CDDB's heb ik geen ervaring helaas).

Uit wikipedia:

Classical music

Because it inherited the CDDB limitations,[7][8] there is no data field in the freedb database for composer. This limits its usefulness for classical music CDs. Further, CDs in a series are often introduced in the database by different people, resulting in inconsistent spelling and naming conventions across discs.

• 2 months later...

Jazeker wel :)

Werkt geweldig hoor! Zit nu Pink Floyd te luisteren via de NAS.

Gefeliciteerd! Met anderhalf terabyte kun je toch wel zo'n 4500 cd's kwijt, dus jij bent voorlopig onder de pannen.

Wel jammer dat je niet eerst bij mij bent komen luisteren, vanaf mijn NAS naar de Olive klinkt het net iets minder goed dan rechtstreeks vanaf de Olive. Dat zou wellicht je aankoopbeslissing hebben kunnen be

@ Mumsoft: I hear you! :) The Trinity will be complete... hahaha

@ Pjotr en Mumsoft: Ik heb de Squeezebox Touch als afspeler die naar een dac toeloopt. Er was wel een heel erg groot verschil tussen streamen vanaf mijn PC (op de eerste etage) en nu vanaf een NAS, iets dat ik eigenlijk niet verwachtte.

Greetz,

Lestat