jwh Posted 27 april 2009 Report Share Posted 27 april 2009 Beste forumleden, Ik zit met het volgende probleem. Ik heb 4 pracht B&W 685 boxen met 8 ohm impedantie. Tevens heb ik een NAD L73 5.1 receiver met 8 ohm impedantie. Ik wil graag alle 4 de boxen aansluiten op de receiver, om zodoende stereo in de keuken en woonkamer tegelijk te krijgen. Ik heb de volgende twee mogelijkheden: optie 1: 2 boxen op front uitgang en 2 opp back uitgang en stereo op "enhanced stereo" modus. Beide ruimten krijgen nu stereo geluid en de belasting op de versterker is 8 ohm. Nadeel is dat ik veel lees dat de enhanced stereo een minder akoestisch beeld geeft dan de gewone stereo stand. optie 2: 2 boxen in serie per kanaal. Impedantie wordt 16 ohm totaal op 8 ohm uitgang, echter heb ik van de NAD dealer begrepen dat een hogere impedantie nooit slecht is en tevens wordt zo het geluid niet vervormd. De receiver blijft op de kwalitatief hogere stereo stand staan, maar ik moet de receiver wel wat verder open draaien.. Kunnen jullie mij (in deze ongelukkige situatie) adviseren? mvg Jan Willem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 27 april 2009 Report Share Posted 27 april 2009 De luidsprekers in ieder geval niet in serie zetten, de versterker heeft het wel makkelijker, maar hij heeft geen controle meer over de luidsprekers. De ene luidspreker be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Heino Posted 10 mei 2009 Report Share Posted 10 mei 2009 Of een alternatieve oplossing: Qua impedantie kan je beide luidsprekerparen parallel aansluiten op je frontaansluitingen. Als je geen hoge volumes gebruikt, zal er niets stuk gaan. Als je in de keuken geen hoge volumes nodig hebt, kan je aanvullend in serie met de +-aansluiting van elke keuken-luidspreker een weerstand opnemen van 8 Ohm, 20 Watt (elektronicawinkel). Dan heb je in je woonkamer perfect geluid en in je keuken iets zachter geluid, met een minimale kwaliteitsvermindering. Je versterker blijft dan heel, omdat de impedantie niet onder de 5,3 Ohm komt (in relatie tot de door jou genoemde minimaal 3,7 Ohm). Maar ideaal is het natuurlijk niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 11 mei 2009 Report Share Posted 11 mei 2009 Je versterker blijft dan heel, omdat de impedantie niet onder de 5,3 Ohm komt (in relatie tot de door jou genoemde minimaal 3,7 Ohm).Eh, de minimum impedantie is 3,7 Ohm per luidspreker, twee luidsprekers parallel wordt dat 1,85 Ohm.Met een serieweerstand in de keukenluidspreker wordt het minimum toch wat lager dan 5,3 Ohm: De kamerluidspreker blijft 3,7 Ohm, de keukenluidspreker wordt 3,7+8=11,7 Ohm. Zet je ze parallel is dat 1:(1:3,7 + 1:11,7) = 2,81 Ohm. Maar een serieweerstand kan wel een oplossing zijn (al is het niet ideaal omdat je weinig demping over houdt). Zet ze dan in serie met beide paren luidsprekers, de waarde van de weerstand kan dan ook wat lager worden, bijvoorbeeld 4 Ohm, het minimum wordt dan 3,85 Ohm, dat moet iedere fatsoenlijke versterker kunnen hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Heino Posted 12 mei 2009 Report Share Posted 12 mei 2009 "Ik heb 4 pracht B&W 685 boxen met 8 ohm impedantie" staat er volgens mij toch echt in de eerste post. Met in totaal 4 luidsprekers aangesloten staan er per kanaal 2 parallel: Eentje van 8 Ohm en eentje van (8 ohm + 8 Ohm serieweerstand = 16 Ohm) 16 Ohm, maakt tesamen parallel iets van 5, 3 Ohm. Dat is meer dan de minimale 3,7 Ohm die je versterker kan aansturen, dus het blijft m.i. allemaal heel. Ik schat trouwens de invloed van de serieweerstand op je "keukengeluid" als zeer beperkt in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 12 mei 2009 Report Share Posted 12 mei 2009 Eentje van 8 Ohm en eentje van (8 ohm + 8 Ohm serieweerstand = 16 Ohm) 16 Ohm, maakt tesamen parallel iets van 5, 3 Ohm. Dat is meer dan de minimale 3,7 Ohm die je versterker kan aansturen, dus het blijft m.i. allemaal heel.Een 8 Ohm luidspreker is niet netjes 8 Ohm maar heeft soms behoorlijk lagere "dippen" in de impedantie. Volgens de specificatie van deze luidspreker is 3,7 Ohm de minimum impedantie. Als je deze parallel zet heb je een nog veel lagere impedantie. Een receiver is doorgaans geen grote stroomleverancier, bij hogere volumes kan de versterker het best moeilijk krijgen met het leveren van voldoende stroom. Mocht Jan Willem dit nog eens lezen is het misschien verstandig voor de keuken een aparte versterker aan te schaffen en de pracht keukenluidsprekers op een passende manier aan te sturen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts