Henri Posted 2 mei 2009 Report Share Posted 2 mei 2009 Hartstikke leuk, maar welke modellen en prijskaartjes hebben jullie nu precies? Ik heb deze: HANNL Micro Kost tegenwoordig helaas alweer een euro of 250 meer dan wat ik ervoor betaalde. 2 Okki Nokki's dus ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 3 mei 2009 Report Share Posted 3 mei 2009 Was het eerst niet van plan om te doen maar toch Heb geen relatie met Technology Factory of wie dan ook Hier is een mooi overzicht van verschillende platenwasmachines + tel Hannl erbij en je hebt een zeer ruim overzicht Zelf wordt het hoog tij dat ik er ook eentje ga aanschaffen (na mn akoestiek) Platenwasmachines Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 3 mei 2009 Report Share Posted 3 mei 2009 Van een toegewijd handwerker: The Dotfret guide to record cleaning: As a chemist with a specialisation in polymers, I would like to explain a little about vinyl and shellac, so that people can understand the reasoning which has led me to the cleaning methods I use. Shellac is a natural polymer exuded by insects in India, which is collected from the surface of trees, processed a little, and put into sacks. The best natural shellac is supplied as pale orange brown flakes, the size of cornflakes (but flat). It can be bleached to give a clear shellac. Shellac records were made by mixing the shellac with other things to give good wear characteristics (improved hardness etc) and keep costs down (shellac is not cheap). Early records were a solid shellac compound, later records were laminated - a thin layer of shellac was laid onto a core of glued together cheaper material, sometimes with a thin layer of paper between the core and the shellac. Polyvinyl chloride (PVC) is a clear colourless polymer that is rigid and brittle at room temperatures. It is so susceptible to damage that a 100% PVC item is of no use, but as a component of a mixture it has many uses - like those flexible PVC pipes (about 45% PVC) or those roofing sheets at the garden centre (about 80-85% PVC). A vinyl record is about 55% PVC. The other components are co-polymers, plasticisers, fillers, colours, stabilisers and all manner of things! There are many formulations which result in a successful record production, many of which were originally derived from the additives incorporated in making shellac records (the incentive to find a substitute for shellac came in WWII when the US had trouble getting shellac from India). Knowing that shellac is soluble in alcohols, acids, and alkalis makes cleaning 78 records tricky. The best route I could see was to find a non-ionic surfactant, as cationic and anionic surfactants had potential for damage. And the best common source of a non-ionic surfactant I have found is shower cleaner. I have been using it for some time and it is effective. Check the label to make sure that it contains only non-ionic surfactants, no cationic or anionic surfactants. I use a wire cookbook reading stand and two steel plate draining racks, and clean in the bathroom when everyone is out. I have a microfibre window cleaning paddle and a microfibre cloth to hand for heavy crud removal. Spray bottles from the garden centre contain tap water and demineralised water (general term for deionised or distilled water). This is what I do: The wire bookstand goes at the tap end of the bath, and one plate rack at the other. The record is examined. Any heavy soiling is treated to a spray of cleaner and a rub with the cloth. The window cleaning paddle is used when mould is visible. The record is placed in the wire stand and sprayed with cleaner, turned, and sprayed on the reverse. If you spray from bottom to top the soil is washed out progressively - spraying from from top to bottom is not as good. Let the cleaner drain for a few seconds, then rinse by spraying with tap water. Turn over and rinse the other side. Turn again and spray with demineralised water - when the film of water breaks on the surface of the record you can tell the detergent has been removed. Do the other side, put it in the rack at the end of the bath to drain. The second rack is put in front of a central heating radiator, so that records placed in it are about five inches from the radiator surface. The almost dry records are taken from the first rack and put into the second rack for gentle drying. Do not be tempted to try playing them for at least 12 hours, even if you are in the habit of playing them wet. Even though the washing process is gentle, it can soften some records, and I can assure you that the experience of trying to get shellac residue off a stylus is not a pleasant one - although it is an effective demonstration of the heat generated during the playing process! I have used this method to clean vinyl records as well, and found it extremely effective. It is important to carry out the cleaning process as quickly as possible, while making sure that draining is complete at each stage. Any cleaning agent works by forming a weak bond with the soil it is removing, which makes it possible to shift the soil by liquid action (if you have to rub, that's a polishing action). That said, it will also form weak bonds with the surface being cleaned - the quicker you work, the less cleaning agent remains on the surface. A word about alcohols: they are not a useful cleaning agent for records. They will leach out some of the components which make up the polymer mix, and to a certain extent they will adsorb into the surface. A record cleaned with alcohol will be softer than it should be immediately after cleaning, and over time the adsorbed alcohol will evaporate, removing plasticiser and making the record more brittle than it should be. Having said that, vinyl records do become more brittle with age - a lot of plasticisers evaporate a little over a period of years - so there can be a benefit in the reproduction if a record is played wet with a little alcohol in the mix - but it will be a short term effect, so do it when you are transcribing the record for posterity to another format. I use a Lencoclean filled with Smirnoff Red label vodka for this purpose! Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 3 mei 2009 Report Share Posted 3 mei 2009 Ik zou niet alles geloven wat er op het web staat kikkervis er word veel geschreven en daar is een hoop onzin bij. En wat een gedoe he een plaatje schoonmaken..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 mei 2009 Report Share Posted 3 mei 2009 Ik zou niet alles geloven wat er op het web staat kikkervis er word veel geschreven en daar is een hoop onzin bij. En wat een gedoe he een plaatje schoonmaken..... Ik geloof ook niet alles wat op het net staat. Dat de combinatie shellac en alcohol niet werkt weet ik uit ervaring. En dat sommige soorten alcohol uiteindelijk inwerken op vinyl geloof ik zeker. Maar vloeistof op een plaat die vervolgens na een halve minuut opgezogen wordt zou ik me niet zo'n zorgen overmaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petwin Posted 10 mei 2009 Author Report Share Posted 10 mei 2009 Heb nog een vraagje... heb wat meer gelezen links en rechts... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 10 mei 2009 Members Report Share Posted 10 mei 2009 Ervaringen... Mijn eerste was''machine'' was dat Knosti onding, maar goed voor zijn doel functioneerd hij redelijk. De 2e was een VPI HW16.5. Wereldding, niks geen hete spindel of kromtrekkende platen, werkt gewoon perfect. Toen sloeg de hebberigheid toe, ik kon de VPI verkopen voor meer als een Okki Nokki nieuw moest kosten, dus wat maakt het ook uit... Nou, heel veel. Die Okki Noki werkt prima hoor, begrijp me niet verkeerd, maar na een VPI is me dat toch een rampending. Heb nog nooit een nieuwe aanwinst weer zo snel de deur uitgewerkt en er weer een VPI voor teruggekocht. De VPI maakt idd nog wel wat herrie, maar dan zet ik mijn muziek wel wat harder. Labels worden niet nat (dat ligt helemaal aan jezelf), en de platen komen er gewoon helemaal brandjeschoon vanaf. Die Clearaudio's zijn een soort van opgewaardeerde Okki Nokki's, de Pebble's (of Hannl's of AcousTech's - jazeker, onder zo veel namen wordt hetzelfde apparaat uitgebracht) heb ik nooit meer uitgeprobeerd, voor mij bevalt de VPI gewoon heel goed. Heb onlangs wel een keer getwijfeld over een Keith Monks, maar daar de VPI gewoon zo goed bevalt... (vul de rest maar zelf in) Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 mei 2009 Report Share Posted 10 mei 2009 Ik heb met de ON ook diverse problemen gehad, maar dat is omdat ik schuimend wasmiddel gebruik. Dat kwam dus overal in het apparaat te zitten. Ik heb er dus een extern reservoir op gemaakt en sindsdien geen last meer. De allereerste hadden bovendien last van slechte schakelaars. En wat de zuigkracht betreft... de knop moet ik soms redelijk strak aandraaien omdat hij te hard zuigt. De nieuwe OK's zitten echter veel beter in elkaar en kennen deze problemen niet. Wat moet een platenwasser meer doen dan draaien en de vloeistof afzuigen. Wanneer er dan vuil in de groeven achterblijft, moet je de viltjes eens schoonmaken of vervangen. Extreem vuile platen maak ik overigens nog steeds schoon met Cillit Bang ontvetter.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petwin Posted 10 mei 2009 Author Report Share Posted 10 mei 2009 Ervaringen... Mijn eerste was''machine'' was dat Knosti onding, maar goed voor zijn doel functioneerd hij redelijk. De 2e was een VPI HW16.5. Wereldding, niks geen hete spindel of kromtrekkende platen, werkt gewoon perfect. Toen sloeg de hebberigheid toe, ik kon de VPI verkopen voor meer als een Okki Nokki nieuw moest kosten, dus wat maakt het ook uit... Nou, heel veel. Die Okki Noki werkt prima hoor, begrijp me niet verkeerd, maar na een VPI is me dat toch een rampending. Heb nog nooit een nieuwe aanwinst weer zo snel de deur uitgewerkt en er weer een VPI voor teruggekocht. De VPI maakt idd nog wel wat herrie, maar dan zet ik mijn muziek wel wat harder. Labels worden niet nat (dat ligt helemaal aan jezelf), en de platen komen er gewoon helemaal brandjeschoon vanaf. Die Clearaudio's zijn een soort van opgewaardeerde Okki Nokki's, de Pebble's (of Hannl's of AcousTech's - jazeker, onder zo veel namen wordt hetzelfde apparaat uitgebracht) heb ik nooit meer uitgeprobeerd, voor mij bevalt de VPI gewoon heel goed. Heb onlangs wel een keer getwijfeld over een Keith Monks, maar daar de VPI gewoon zo goed bevalt... (vul de rest maar zelf in) OK, dank voor je antwoord. De enige die echt ander te werk gaat is de Loricraft. Ik hoor hier niemand over deze machines. Omdat we ze niet kennen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 mei 2009 Report Share Posted 11 mei 2009 Ervaringen... Mijn eerste was''machine'' was dat Knosti onding, maar goed voor zijn doel functioneerd hij redelijk. De 2e was een VPI HW16.5. Wereldding, niks geen hete spindel of kromtrekkende platen, werkt gewoon perfect. Toen sloeg de hebberigheid toe, ik kon de VPI verkopen voor meer als een Okki Nokki nieuw moest kosten, dus wat maakt het ook uit... Nou, heel veel. Die Okki Noki werkt prima hoor, begrijp me niet verkeerd, maar na een VPI is me dat toch een rampending. Heb nog nooit een nieuwe aanwinst weer zo snel de deur uitgewerkt en er weer een VPI voor teruggekocht. De VPI maakt idd nog wel wat herrie, maar dan zet ik mijn muziek wel wat harder. Labels worden niet nat (dat ligt helemaal aan jezelf), en de platen komen er gewoon helemaal brandjeschoon vanaf. Die Clearaudio's zijn een soort van opgewaardeerde Okki Nokki's, de Pebble's (of Hannl's of AcousTech's - jazeker, onder zo veel namen wordt hetzelfde apparaat uitgebracht) heb ik nooit meer uitgeprobeerd, voor mij bevalt de VPI gewoon heel goed. Heb onlangs wel een keer getwijfeld over een Keith Monks, maar daar de VPI gewoon zo goed bevalt... (vul de rest maar zelf in) OK, dank voor je antwoord. De enige die echt ander te werk gaat is de Loricraft. Ik hoor hier niemand over deze machines. Omdat we ze niet kennen? De Loricraft lijkt als systeem erg op de Keith Monks. Dat ding is lang geleden ontworpen door een recescent van de Grammaphone. De zoon van de maker heeft hem weer op de markt gezet. Een uitgebreid review is te lezen in de Stereophile van mei. Persoonlijk lijkt me het systeem superieur: in principe zou het beter schoon moeten maken en het is nagenoeg geruisloos. Klein nadeel is dat de vloeistof langer op de plaat ligt. De kosten zijn echter veel hoger dan een VPI. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cve Posted 11 mei 2009 Report Share Posted 11 mei 2009 Ik heb al een aantal jaren een Loricraft PRC3 en dat bevalt prima. Het enige dat soms vervangen moet worden is het klosje garen. Het apparaat is ook behoorlijk stil. Miijn Senseo maakt meer geluid! Het feit dat de vloeistof wat langer op de plaat blijft liggen vind ik juist een voordeel. Sterker nog: geef de vloeistof meestal twee minuutjes om het vuil op te lossen en begin dan pas met zuigen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Heino Posted 12 mei 2009 Report Share Posted 12 mei 2009 Slippende platen tijdens het afzuigen op de Okki Nokkie: Ik heb voor hele dunne LP's een onderlegring (= "revet" oftewel "carosseriering") erbij liggen. Die doe ik dan op de plaat voor het vastdraaien en dan ligt alles muurvast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petwin Posted 13 mei 2009 Author Report Share Posted 13 mei 2009 Ik heb al een aantal jaren een Loricraft PRC3 en dat bevalt prima. Het enige dat soms vervangen moet worden is het klosje garen. Het apparaat is ook behoorlijk stil. Miijn Senseo maakt meer geluid!Het feit dat de vloeistof wat langer op de plaat blijft liggen vind ik juist een voordeel. Sterker nog: geef de vloeistof meestal twee minuutjes om het vuil op te lossen en begin dan pas met zuigen. Bedankt voor je antwoord. Heb gelezen dat een LC de begin en eindgroef niet helemaal droog zou maken? Klopt dit met jou ervaring..en als dit het geval is... big issue? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cve Posted 13 mei 2009 Report Share Posted 13 mei 2009 Bedankt voor je antwoord. Heb gelezen dat een LC de begin en eindgroef niet helemaal droog zou maken? Klopt dit met jou ervaring..en als dit het geval is... big issue? Dat klopt niet. Ook de begin- en eindgroef worden droog gezogen. Soms wil nog wel eens een beetje vloeistof over de rand lopen (eigenlijk alleen wanneer teveel vloeistof op de plaat wordt aangebracht) waardoor de rand aan de onderzijde nat kan worden. Dan gewoon de plaat omdraaien en dan alleen de natte rand even droogzuigen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petwin Posted 14 mei 2009 Author Report Share Posted 14 mei 2009 Bedankt voor je antwoord. Heb gelezen dat een LC de begin en eindgroef niet helemaal droog zou maken? Klopt dit met jou ervaring..en als dit het geval is... big issue? Dat klopt niet. Ook de begin- en eindgroef worden droog gezogen. Soms wil nog wel eens een beetje vloeistof over de rand lopen (eigenlijk alleen wanneer teveel vloeistof op de plaat wordt aangebracht) waardoor de rand aan de onderzijde nat kan worden. Dan gewoon de plaat omdraaien en dan alleen de natte rand even droogzuigen. Ok..bedankt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 14 mei 2009 Report Share Posted 14 mei 2009 Bedankt voor je antwoord. Heb gelezen dat een LC de begin en eindgroef niet helemaal droog zou maken? Klopt dit met jou ervaring..en als dit het geval is... big issue? Dat klopt niet. Ook de begin- en eindgroef worden droog gezogen. Soms wil nog wel eens een beetje vloeistof over de rand lopen (eigenlijk alleen wanneer teveel vloeistof op de plaat wordt aangebracht) waardoor de rand aan de onderzijde nat kan worden. Dan gewoon de plaat omdraaien en dan alleen de natte rand even droogzuigen. Dat laatste wil ik je toch ontraden. Wanneer je dit zo doet zuig je voor het over grote deel een reeds droge plaat met maar een spoortje nat. Gevolg: je zuigt het droge gedeelte statisch! Beter is om deze kant van de plaat in zijn geheel weer te bevochtigen en daarna droog te zuigen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petwin Posted 14 mei 2009 Author Report Share Posted 14 mei 2009 Bedankt voor je antwoord. Heb gelezen dat een LC de begin en eindgroef niet helemaal droog zou maken? Klopt dit met jou ervaring..en als dit het geval is... big issue? Dat klopt niet. Ook de begin- en eindgroef worden droog gezogen. Soms wil nog wel eens een beetje vloeistof over de rand lopen (eigenlijk alleen wanneer teveel vloeistof op de plaat wordt aangebracht) waardoor de rand aan de onderzijde nat kan worden. Dan gewoon de plaat omdraaien en dan alleen de natte rand even droogzuigen. Dat laatste wil ik je toch ontraden. Wanneer je dit zo doet zuig je voor het over grote deel een reeds droge plaat met maar een spoortje nat. Gevolg: je zuigt het droge gedeelte statisch! Beter is om deze kant van de plaat in zijn geheel weer te bevochtigen en daarna droog te zuigen. En dan weer aan de andere kant beginnen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cve Posted 14 mei 2009 Report Share Posted 14 mei 2009 Bedankt voor je antwoord. Heb gelezen dat een LC de begin en eindgroef niet helemaal droog zou maken? Klopt dit met jou ervaring..en als dit het geval is... big issue? Dat klopt niet. Ook de begin- en eindgroef worden droog gezogen. Soms wil nog wel eens een beetje vloeistof over de rand lopen (eigenlijk alleen wanneer teveel vloeistof op de plaat wordt aangebracht) waardoor de rand aan de onderzijde nat kan worden. Dan gewoon de plaat omdraaien en dan alleen de natte rand even droogzuigen. Dat laatste wil ik je toch ontraden. Wanneer je dit zo doet zuig je voor het over grote deel een reeds droge plaat met maar een spoortje nat. Gevolg: je zuigt het droge gedeelte statisch! Beter is om deze kant van de plaat in zijn geheel weer te bevochtigen en daarna droog te zuigen. Nee hoor, je plaatst de zuignippel zo'n halve centimeter van de rand; dus op dat stukje dat nog een beetje nat is. Alleen dit stukje wordt dan nogmaals drooggezogen. Met de rest van de plaat gebeurt niks. Krijg de indruk dat je de Loricraft niet kent! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 15 mei 2009 Report Share Posted 15 mei 2009 Bedankt voor je antwoord. Heb gelezen dat een LC de begin en eindgroef niet helemaal droog zou maken? Klopt dit met jou ervaring..en als dit het geval is... big issue? Dat klopt niet. Ook de begin- en eindgroef worden droog gezogen. Soms wil nog wel eens een beetje vloeistof over de rand lopen (eigenlijk alleen wanneer teveel vloeistof op de plaat wordt aangebracht) waardoor de rand aan de onderzijde nat kan worden. Dan gewoon de plaat omdraaien en dan alleen de natte rand even droogzuigen. Dat laatste wil ik je toch ontraden. Wanneer je dit zo doet zuig je voor het over grote deel een reeds droge plaat met maar een spoortje nat. Gevolg: je zuigt het droge gedeelte statisch! Beter is om deze kant van de plaat in zijn geheel weer te bevochtigen en daarna droog te zuigen. Nee hoor, je plaatst de zuignippel zo'n halve centimeter van de rand; dus op dat stukje dat nog een beetje nat is. Alleen dit stukje wordt dan nogmaals drooggezogen. Met de rest van de plaat gebeurt niks. Krijg de indruk dat je de Loricraft niet kent! Ja daar heb je gelijk in die ken ik dus niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petwin Posted 7 juni 2009 Author Report Share Posted 7 juni 2009 Even een korte post om jullie te bedanken voor je input. Ik heb besloten... en een Hannl Mera EL gekocht. De Loricraft sprak me qua concept ook aan maar vond hem toch wel wat groot en dus een beetje een sta in de weg. Het "Engelse" aan het ding hield me eerlijk gezegd ook wat tegen. (beetje klungelig ...a la auto's uit de jaren 50 en 60 ...) Blijft persoonlijk maar de Duitse kwaliteit die de Hannl "in abundance" heeft overtuigde me toch meer. Het verschil in het uiteindelijk resultaat heb ik niet waar kunnen nemen. Beide machines krijgen een plaatje prima schoon. 2 weken levertijd dan kan de fun beginnen. http://www.hannl-vinylcleaner.com/img/prod...era_el_big2.jpg Alsnog bedankt Groet. oh vergat ik nog te zeggen... de blauwe ledjes passen goed bij het ledje van de voeding van de Brinkmann... dat was natuurlijk het belangrijkste argument:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 7 juni 2009 Report Share Posted 7 juni 2009 zoveel werk gehad aan 't design (dat best mooi is) en dan nog Comic Sans MS gebruiken ;D. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 7 juni 2009 Report Share Posted 7 juni 2009 Gefeliciteerd Petwin. Direct ook maar een echte.... De crisis heeft ook bij jou nog niet toegeslagen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maarten1970 Posted 7 juni 2009 Report Share Posted 7 juni 2009 Gefeliciteerd Petwin. Direct ook maar een echte.... De crisis heeft ook bij jou nog niet toegeslagen. Bij Hannl blijkbaar ook nog niet, gezien de enorme prijsstijgingen die ze zich denken te kunnen veroorloven (binnen 9mnd is de prijs van het goedkoopste model van 700 naar 810 gegaan) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 juni 2009 Report Share Posted 7 juni 2009 zoveel werk gehad aan 't design (dat best mooi is) en dan nog Comic Sans MS gebruiken ;D. Laat m'n zusje het niet zien. Die is daar alergisch voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 7 juni 2009 Report Share Posted 7 juni 2009 Same here. Comic Sans MS en Blauwe leds ;D. Maar het is verder een erg mooi apparaat, dat zeker. Vind alleen 2000 euro meer iets om aan een set goeie speakers uit te geven. Maar dat komt omdat ik 't niet heb, denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now