Jump to content

De nieuwe C't, wat staat er in...

mumsoft
 Share

Recommended Posts

Deze rubriek bevat mogelijk interessante artikelen die in het computerblad C't staan.

Niet elke maand zal er iets verschijnen, verwacht ik, maar regelmatig plaatst C't leuke/interessante/moeilijke artikelen die op een of andere manier met onze hobby te maken hebben.

C't 5, mei 2009

De kop is er al naar: Terabytes in je netwerk

- NAS-apparaten vanaf 150 euro

-- Apple Time Capsule

-- Buffalo LinkstationLive with BitTorrent

-- D-Link DNS-313

-- Freecom network drive

-- IOmega Home media network Hard Drive

-- Lacie Network Space

-- LevelOne WAP-008

-- Maxtor CentralAxis

-- Promise SmartStor NS2300N

-- Thecus N3200Pro

- Audioverdeelsystemen

-- Logitech met Squeezebox receiver/classic/Boom en Transporter

-- Philips met NP1100, NP2500, WAS6050, WAS7500, MCI500H

-- Sonos met ZonePlayer ZP90/ZP120

- en verder:

- Verliesvrij muziek coderen met MP3HD

- De layer-III-dokter (MP3-bestanden controleren, repareren en bewerken)

- Video's converteren met gratis software

- metadata aanvullen voor Mac (Songgenie)

- Evoke Flow: All-in-one radio (FM, DAB, WLan)

- Syabas Popcorn Hour B-110

- Multimediasuite iLife '09 voor Mac OS X

Een aardige oogst lijkt me.

Nu in nog een week of 2 in de winkel.

M :ph34r: rc

C't 5, mei 2009

-- Apple Time Capsule

-- D-Link DNS-313

-- Freecom network drive

-- Lacie Network Space

-- LevelOne WAP-008

-- Maxtor CentralAxis

-- Thecus N3200Pro

H

C't 5, mei 2009

-- Apple Time Capsule

-- D-Link DNS-313

-- Freecom network drive

-- Lacie Network Space

-- LevelOne WAP-008

-- Maxtor CentralAxis

-- Thecus N3200Pro

H

Of is digibeet. Ik heb wel eens gekeken naar een NAS etc maar vond het allemaal zo vreselijk ingewikkeld en duur worden dat ik het voor nu allemaal maar laat zitten. Een goede NAS met iets van 5 hardeschijven in RIAD 5 is nog steeds niet goedkoop, ook moet je deze nog ergens kwijt kunnen want de meeste zijn van die 19" dingen en ik heb geen 19"rack.

Een NAS kost iets van

Of is digibeet. Ik heb wel eens gekeken naar een NAS etc maar vond het allemaal zo vreselijk ingewikkeld en duur worden dat ik het voor nu allemaal maar laat zitten. Een goede NAS met iets van 5 hardeschijven in RIAD 5 is nog steeds niet goedkoop, ook moet je deze nog ergens kwijt kunnen want de meeste zijn van die 19" dingen en ik heb geen 19"rack.

Een NAS kost iets van €1000, dan moeten er nog een aantal harde schijven in, dan moet je nog een PC/interface met software hebben, ook minimaal 1000 (iets van een een 15" touchscreen PC met software) dan nog een goede DAC, vanaf €500 denk ik. Dan begint de elende van 1000 CD's een voor een omzetten naar FLAC of andere lossless format.

Ik vind het niet zo vreemd dat weinig mensen met een NAS ed hun muziek beluisteren.

Gut, Mordante, wat kan jij lekker overdrijven.

Mijn NAS kostte een paar honderd euro, en die laat zich bedienen met een browser. Die heb je helemaal niet nodig als je muziek beluistert, want dat doe je met een streamer, die een eigen schermpje heeft en een afstandsbediening. Kost ook een paar honderd euro.

Dan heb je al iets heel aardigs, maar, toegegeven, niet audiofiels. Tenminste, als je ogg of mp3 gebruikt, maar dat levert wel prima muziek. Je kan voor 500 euro klaar zijn.

Wil je het mooier hebben dan betaal je meer, maar datzelfde geldt voor een betere cd-speler. The sky is the limit.

Waar je helemaal gelijk in hebt is de moeite die je moet doen om je cd's te kopi

Een NAS kost iets van

Misschien heb je wel gelijk Mumsoft. Natuurlijk kan het voor minder. De techniek vind ik best mooi, zoals het hot swappen van harddisks etc. Echter als ik een dergelijk system zou overwegen moet het minimaal op het niveao spelen als mijn huidige digitale bron, dwz een CEC TL51x loopwerk met Wadia 12 DAC. Anders zou ik er op achteruit gaan. Voorlopig zie ik mij deze combo ook niet snel de deur uit doen.

Zijn streamers met een goed overzichtelijke scherm waarin je net als je CD kast kan kan "bladeren". Dat is namelijk voor mij wel een vereiste. Als ik een CD of LP ga spelen weet ik meestal nog niet van te voren welke het gaat worden en na een paar minuten voor de kast te staan dralen zoek ik wat leuks uit.

Een afstands bediening hoef ik niet, zowel mijn versterker als CD speler hebben er een maar ik gebruik ze nooit, kan iets te maken hebben met het feit dat de apparaten niet reageren op de AB vanuit mijn luister positie. :rolleyes:

Ok. Binnenkort kom ik met een bespreking van zo'n (soort) systeem. Wat het audiofiel doet, daar kan ik geen uitspraak over doen i.c.m. de ongetwijfeld zeer goede apparaten die jij noemt, maar i.i.g. kun je er met dezelfde DAC op los gaan.

Aangezien een cd-speler of loopwerk toch een heel ander

Misschien heb je wel gelijk Mumsoft. Natuurlijk kan het voor minder. De techniek vind ik best mooi, zoals het hot swappen van harddisks etc. Echter als ik een dergelijk system zou overwegen moet het minimaal op het niveao spelen als mijn huidige digitale bron, dwz een CEC TL51x loopwerk met Wadia 12 DAC. Anders zou ik er op achteruit gaan. Voorlopig zie ik mij deze combo ook niet snel de deur uit doen.

Zijn streamers met een goed overzichtelijke scherm waarin je net als je CD kast kan kan "bladeren". Dat is namelijk voor mij wel een vereiste. Als ik een CD of LP ga spelen weet ik meestal nog niet van te voren welke het gaat worden en na een paar minuten voor de kast te staan dralen zoek ik wat leuks uit.

Een afstands bediening hoef ik niet, zowel mijn versterker als CD speler hebben er een maar ik gebruik ze nooit, kan iets te maken hebben met het feit dat de apparaten niet reageren op de AB vanuit mijn luister positie. :rolleyes:

Ok. Binnenkort kom ik met een bespreking van zo'n (soort) systeem. Wat het audiofiel doet, daar kan ik geen uitspraak over doen i.c.m. de ongetwijfeld zeer goede apparaten die jij noemt, maar i.i.g. kun je er met dezelfde DAC op los gaan.

Aangezien een cd-speler of loopwerk toch een heel ander

Pfft, ik zie dubbel geloof ik, al die lappen dezelfde tekst die steeds maar terug komen.

Maar goed, al met al is het uiteindelijk je DAC die bepalend is voor wat je hoort. Hoe de digitale data daar komt is niet van wezenlijk belang als het maar goed gebeurt. W.d.b. is er niets mis met een NAS (network attached storage) die je overal kunt neerzetten en een steamerdoosje + goede DAC wat bij je set staat.

Zo'n NAS is niet moeilijk. De meesten komen geheel opgetuigd met de juiste firmware. De mijne had standaard al een "Muziek" share. Je zet daar je muziek files neer en hij indexeert dat zelf voor UNPnP. Dat laatste is wat je streamer nodig heeft om de files makkelijk terug te vinden.

;)

Dat is een manier om de streamer te laten praten met de NAS zodat ie gemakkelijk de muziekfiles kan terugvinden en weer kan geven in het display. Daarvoor moet op de NAS een zogenaamde UNPnP server draaien maar bij een beetje NAS is dat aanwezig. De Sqeeze Box heeft daarvoor eigen software het z.g.n. Sqeeze Centre, maar ook dat komt met veel NASjes standaard mee of is apart te installeren.

;)

Het is niet UNPnP maar UPnP met meestal nog AV erachter, van audiovideo. En UPnP AV is wat Pjotr daarover zegt. Dan heb je ook nog DLNA wat een afspraak is over hoe de apparaatjes met elkaars inhoud omgaan, simpel gezegd.

Jah, je hebt gelijk Marc ;) Dacht dat DLNA meer een een certificering is. Dus bij "DLNA UPnP AV" is gegarandeerd dat de server volledig volgens de specificaties werkt en de makers er niet stiekem ergens een eigen draai aan hebben gegeven. Wel iets om op te letten bij de aanschaf van een NAS.

Zelf gebruik ik een EeePC netbook PC'tje als streamer. Die ziet de NAS gewoon als netwerkschijf en de Media Center software op de netbook zoekt zelf alle muziekfiles op de NAS en catalogiseert dat. Als je wat rond zoekt heeft Kraus Hear ergens al eens wat foto's geplaatst hoe dat er uit ziet op het scherm van de laptop. Heel overzichtelijk.

;)

Jah, je hebt gelijk Marc ;) Dacht dat DLNA meer een een certificering is. Dus bij "DLNA UPnP AV" is gegarandeerd dat de server volledig volgens de specificaties werkt en de makers er niet stiekem ergens een eigen draai aan hebben gegeven. Wel iets om op te letten bij de aanschaf van een NAS.

Je zult gelijk hebben hoor, ik had ook een linkje daarvoor, want ik ben geen expert met al die termen.

Denk dat mijn Olive niet zo dlna is als gehoopt, want met mijn Ziova wil hij maar beperkt werken.

Zal het nog eens checken met de noxon en Soundbridge die hier rondslingeren.

• 4 weeks later...
  • 1 month later...

C't 7/8, juli/augustus 2009

Na mijn vakantie lag deze op de mat.

Op pag. 10:

Veelzijdige NAS: Synology Disk Station DS209+II

Op pag 13:

Micosoft kondigt Zune HD aan (A/V-speler)

Op pag. 14:

Multitrackopnameprogramma Record van Propellerhead (voor muzikanten)

Op pag. 30:

Guitar Rig Mobile (Versterker en effectsimulator)

Tenslotte nog een groter artikel op pag 124 e.v.:

Mac Media (Tover je Mac om in een videorecorder en mediacenter)

Beetje schrale oogst, maar het is dan ook een vakantienummer met vooral aandacht voor foto's en navigatie-spullen