Jump to content

nieuwe speakers

hifinaat01
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben me alvast aan het orienteren op de (nabije) toekomst

om nieuwe speakers aan te schaffen.

In mijn nieuwe speaker zoek ik: 3D, detail, druk, emotionele betrokkenheid. live ervaring.

Huidige speaker Avalon Avatar plm. 10 jr in mijn bezit.

Mijn droom is een Avalon Indra maar dat is niet realiseerbaar.

Versterking: Chord cpa 3200 v.v. Chord spm 1200c e.v.

CD Linn Karik.

De speakers komen in een ruimte van plm. 27m2 en kunnen ruim van achter-en zijwand staan.

Budget: 12.000 Euro.

Groet,

Ar.

met zo'n budget ( waar ik wel 7 sets van kan samenstellen zou ik niet op andermans mening afgaan maar naar iedere zaak in nederland te gaan en gaan luisteren. en daarna vooral thuis gaan luisteren voor iets te kopen.

echter wanneer een open advies welkom is zou ik persoonlijk de musical affairs gaan luisteren.

grandduetto2c.jpg

of

20050130_9800_front_part.jpg

jbl S9800

omdat ze beiden erg muzikaal klinken.

niet 100% neutraal ( maar das geen 1 speaker) maar ze slepen je mee in de muziek.

bij jazz beiden geschikt, klassiek de MA bij rock de jbl.

volg je gevoel in de keuze die je gaat maken. ;)

hoi M44

De Grand Duetto haalt hij niet met dat budget

maar de Grand Crescendo lukt wel

Het zijn hele mooie spekers ik heb ze ook gehad, een must is wel een mooie triode verstereker.

dat is echt genieten.

Jammer alleen dat ze in Buren niet zo goed uit de verf komen vind ik

het kan echt veel mooier zijn.

Ik speel nu met Audionote speakers ook erg mooi maar hier ook weer is een buizen versterker

de ideale combinatie.

Ik weet niet of de topic starter dat wil?

Hoi hififanaat, ken je mijn site / merk : www.andromeda-design.nl :D

Het 2,5 weg systeem komt sowieso naar de luistermeeting in bussum eind mei en het illusionmodel gaat waarschijnlijk ook mee, al is het alleen maar voor de show .

Waarschijnlijk staan ze na het volgende weekend bij sense of music te leiden alwaar ze beluisterd/gekocht kunnen worden, ik zou benieuwd zijn wat je ervan vind , de avalon avatar heb ik zelf ook gehad.

Je bent sowieso veel goedkoper uit dan een indra of een ascendant en het illusion model gaat ook veel dieper dan de ascendant of indra

gr :angry: hj :D

Met zo'n budget en Chord versterking zou ik zeker de Von Schweikert VR 4 SR eens gaan beluisteren.

Helemaal mee eens, fenomenaal (en er staat voor +/- 3.500 een set bij de Audiofabriek in Haarlem)

Guest kikkervisje

Hallo..................... en wat te denken van Spido`s SOAP STONES ;)

Hou je ook nog wat over om een doosje of wat zwart goud te scooren. ;)

Met zo'n budget en Chord versterking zou ik zeker de Von Schweikert VR 4 SR eens gaan beluisteren.

Helemaal mee eens, fenomenaal (en er staat voor +/- 3.500 een set bij de Audiofabriek in Haarlem)

Da's een VR 4 JR, voor

Het is natuurlijk vrij zinloos om hier allerlei speakers te noemen. Er is zoveel te koop voor dit bedrag. Kamer is niet te groot, dus die JBLs....

Anyway, deze VS zien er interessant uit, maar of ze de beste keuze zijn is wat anders

http://www.ultraaudio.com/equipment/vsa_unifield3.htm

Guest Rein!

Heb die JBL wel eens in een heel klein hokje gehoord. Dat klonk heel erg goed...

Waarom denk je dat deze speakers ongeschikt zijn voor kleine ruimtes?

we weten niets over die ruimte. stoffering, lengte breedte,hout of beton. in ieder geval kunnen ze lekker ruim staan. en ik heb de jbl's ook in een kleien ruimte gehoord.

voldoen aan de beschrijving die hij opgeeft.

snel , betrokken, detail en zeker weten live ervaring.

alhoewel ik de betrokkenheid en het "erbij zijn gevoel"de voorkeur geef aan de MA

von_schweikert_vr4sr_mk2.jpg

Dan ben je direct genezen van je Avalon's.

Miracle,

Denk je niet dat mijn kamer wat te klein is voor de VS 4 SR ?

Het zijn transmissielijnspeakers dat vind ik op zich wel mooi.

Voordat ik de Avatar had heb ik met de Impulse 54 gedraaid een helderklinkende speaker met een mooie laagweergave

maar dat is appels met peren vergelijken t.o.v. de Von Schweikert en Avalon Avatar.

Ik denk dan aan een Unifield 2 of dit najaar komt de VR 4 Anniversary uit.

Groet Ar.

we weten niets over die ruimte. stoffering, lengte breedte,hout of beton. in ieder geval kunnen ze lekker ruim staan. en ik heb de jbl's ook in een kleien ruimte gehoord.

alhoewel ik de betrokkenheid en het "erbij zijn gevoel"de voorkeur geef aan de MA

Hoi M44,

De JBL's zien er wel mooi uit maar muzikaal gezien niet echt mijn smaak.

Mijn neef is wel content met JBL welk type weet ik niet maar die is ook DJ. :D

De breedte van de kamer is 4.5m lengte is 6.5m de wanden met dik behang (vinyl) met hier en daar een schilderij.

Achter de installatie lamellen met zware overgordijnen die helemaal dicht kunnen, vloerbedekking.

Rechts v.d. speaker een klein leren bankje en een bijzettafeltje en links v.d. speaker een ronde lange staanlamp (papier) van een bekend zweeds bedrijf :blink:

De speakers staan 1,5m vanuit de muur naar voren en ruim 0,6m van de zijmuren en de installatie staat weer 1m tussen en achter de speakers. Speakers staan dus ruim 3m uit elkaar.

Dit geeft afhankelijk van welke plaat/cd een mooi breed 3d beeld.

Groet AR.

Hoi M44,

De JBL's zien er wel mooi uit maar muzikaal gezien niet echt mijn smaak.

Mijn neef is wel content met JBL welk type weet ik niet maar die is ook DJ. :D

De breedte van de kamer is 4.5m lengte is 6.5m de wanden met dik behang (vinyl) met hier en daar een schilderij.

Achter de installatie lamellen met zware overgordijnen die helemaal dicht kunnen, vloerbedekking.

Rechts v.d. speaker een klein leren bankje en een bijzettafeltje en links v.d. speaker een ronde lange staanlamp (papier) van een bekend zweeds bedrijf :blink:

De speakers staan 1,5m vanuit de muur naar voren en ruim 0,6m van de zijmuren en de installatie staat weer 1m tussen en achter de speakers. Speakers staan dus ruim 3m uit elkaar.

Dit geeft afhankelijk van welke plaat/cd een mooi breed 3d beeld.

Groet AR.

snap ik wel. maar dat is het grote vooroordeel van jbl.

juist jbl heeft muzikaliteit in hoog vaandel staan.

maar uiteraard mag het je ding niet zijn.

zoals ik al zei volg je gevoel ;)

Ik dacht ook altijd dat je grote systemen nodig hebt om fatsoenlijk laag te kunnen krijgen. Dat is helemaal niet het geval.

Het meeste luister ik naar Jazz (50-ties tot nu) Een staande bas gaat tot zo'n 40 Hz naar beneden..dat is geen enkel probleem voor de meeste kleinere speakers. Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik naar de winkel moest rennen voor een Sub. Eigenlijk gebeurt er onder de 40Hz niet zoveel meer. Als je van electronische muziek houdt dan ga je misschien wat missen.

De Golflengtes die bij 30 Hz en lager horen, passen al niet meer in je kamer.... gevolg staande golven en "boom bas".

Wat een wijsheid.. Zeggen dat onder 40Hz weinig gebeurt is gelijk aan het stellen dat er boven de 5kHz weinig nog gebeurt. Ik kan je vertellen dat wanneer men ook maar 1 toets aanslaat van een grand piano er overal in het hoorbare spectrum (en z

Eigenlijk gebeurt er onder de 40Hz niet zoveel meer. Als je van electronische muziek houdt dan ga je misschien wat missen.

Dit is zeer onjuist opgemerkt. Het is een dooddoener en een verkooppraatje, nuttig om speakers te kunnen verkopen die de onderste twee octaven ontberen.

De Golflengtes die bij 30 Hz en lager horen, passen al niet meer in je kamer.... gevolg staande golven en "boom bas".

Ook dit is een geheel onjuiste voorstelling van zaken. Een verhaaltje dat maar niet uit de wereld lijkt te gaan over golflengtes die niet passen in de kamer... :rolleyes:

Staande golven en ruimteresonanties kunnen (en zullen) in een grote kamer namelijk ook op frequenties voorkomen waarvan de golflengte gemakkelijk in zijn geheel in de kamer past. In een grote kamer kun je dus problemen hebben op bijvoorbeeld 60Hz, op 100Hz en zelfs op 130Hz, ook al past de golflengte zelf makkelijk in de kamer (soms zelfs 2 keer!).

Ook dit is een geheel onjuiste voorstelling van zaken. Een verhaaltje dat maar niet uit de wereld lijkt te gaan over golflengtes die niet passen in de kamer... :rolleyes:

Staande golven en ruimteresonanties kunnen (en zullen) in een grote kamer namelijk ook op frequenties voorkomen waarvan de golflengte gemakkelijk in zijn geheel in de kamer past. In een grote kamer kun je dus problemen hebben op bijvoorbeeld 60Hz, op 100Hz en zelfs op 130Hz, ook al past de golflengte zelf makkelijk in de kamer (soms zelfs 2 keer!).

Knorrect.

Het is zelfs zo dat een golflengte die niet in je kamer past nooit een staande golf kan veroorzaken. Dat doen alleen kleinere golflengtes.

M :ph34r: rc

Je zit Hear uiteindelijk om van elkaar te leren Kraus. Overigens zou ik in zo'n ruimte een Quad ESL uitproberen. Heb jij die nog gekocht trouwens of heb ik wat gemist.

Beste petwin hier ben ik het niet mee eens , ten eerste maak ik persoonlijk geen onderscheid tussen tussen geluiden en muziek wat door een speaker wordt weergegeven het zijn allebei trillingen , ten tweede een full range weergave en veel luchtverplaatsing lees conusmembraan opp draagt in hoge mate bij tot een realistische "live"weergave van geluidstrillingen.

Ik zou persoonlijk niet echt meer terug willen naar een klein 2 wegje , en grote speakers kunnen ook zeker wel verdwijnen, ik zou zeggen kom eens naar bussum en neem wat eigen cds LPs mee, en je hoort het strakste laag wat je uit een groot systeem hebt gehoord misschien? :blink:

Ps ik vind trouwens dat een echt goede speaker niet alleen maar klassiek of kamermuziek goed moet kunnen weergeven , een echt goede is een perfecte lineaire omzetter van de wisselstroom in geluidstrillingen zoals die van de versterker komt een puur technisch verhaal en absoluut geen hocus pocus zoals men de mensen vaak wil doen geloven.

groetjes hj :D

ik zou zeggen kom eens naar bussum en neem wat eigen cds LPs mee, en je hoort het strakste laag wat je uit een groot systeem hebt gehoord misschien? :blink:

groetjes hj :D

Hoezo, komt Klaas ook?