Jump to content

nieuwe speakers

hifinaat01
 Share

Recommended Posts

Je zit Hear uiteindelijk om van elkaar te leren Kraus. Overigens zou ik in zo'n ruimte een Quad ESL uitproberen. Heb jij die nog gekocht trouwens of heb ik wat gemist.

Volgens mij heb ik ook wat gemist.

Mumsoft...ben het met je eens, klopt wat je zegt, drukte me verkeerd uit.

Ik weet dat subsonische frequencies/geluiden extra informatie bevatten...

Laat ik het zo eens proberen... Als je naar een Jazz trio (Piano Bas, drums) luistert op zo'n 10 meter afstand onversterkt... (Zoals het hoort) dan zul je merken dat je van die piano en die bas ineens veel minder harmonischen hoort onder de toon die zij spelen. Je zult ook merken dat naarmate een bassist de lagere registers opzoekt, hij vaak "onder gaat tov de andere twee".

Een basedrum heeft NOOIT dat zoevende laag dat je in 80+% van de opnames hoort m.n. bij pop/rock.

[...]

Hoe vaak gaan jullie naar akoestische concerten?

Groet.

Heel soms naar bandjes (en die zijn dan vaak met mic en speakers), veel vaker naar het Concertgebouw.

Ben vooral een liefhebber van klassieke muziek, en van mij mag dat ook donderen. Maar echt superlaag is dan niet nodig of nuttig. En een orkest 'natuurlijk' horen klinken in je eigen kamer(tje) is vragen om moeilijkheden, ook voor je oren.

Voor ik mijn huidige set had was ik daar eigenlijk wel naar op zoek. Gelukkig vond ik het niet. Maar wat ik vond klinkt w

Veel z.g. audiofiele opnamen, neem bijv de Dire straights waar velen nog steeds mee weg lopen.. zijn super overgeproduceerd...van a tot z kunstmatig inclusief de gecreeerde ruimte.

Dit kan inderdaad best lekkerer klinken op een dure kit... maar heeft niets met het nastreven van natuurlijke weergave te maken...gewoon een lekkere sound...niks mis mee overigens.

Sorry Petwin, maar Dire Straits/ Mark Knopfler weet ik toevallig wat daar allemaal aan effecten bij toegevoegd zijn, niets dus.

Als er opnamen puur en onverziekt zijn zijn het die wel. Een gecre

Sorry Petwin, maar Dire Straits/ Mark Knopfler weet ik toevallig wat daar allemaal aan effecten bij toegevoegd zijn, niets dus.

Een goede installatie laat je genieten van goede opnames, en gruwen van slechte.

Terwijl je (ik!) ooit hoopte/dacht dat een goede set alles juist mooier maakt.

Een middelmatige set vlakt alles af, zowel het mooie als het lelijke. Soms is dat dan toch te prefereren.

M :ph34r: rc

En daarom hadden ze vroeger een goede klankregeling. Die van mijn oude Quad (tilt en filters) mis ik soms nog wel eens in mijn hoofdsysteem. Als ik zo'n KT 88 was zou ik daarom een eenvoudige (!) klankregeling a la Luxman/ Quad in kleinproduktie brengen. Zeer prettig, zeker voor platenliefhebbers zoals vele van ons. Als je hem tussen de tape in/out zet heb je er verder geen last van als je hem niet nodig hebt.

Hoe vaak gaan jullie naar akoestische concerten?

Zo vaak als mogelijk, maar... wat zijn volgens jou "akoestische concerten"?

Voor zover ik weet moet je dan naar een klassiek concert gaan, want waar anders wordt er nog onversterkt gespeeld? :confused:

Veel z.g. audiofiele opnamen, neem bijv de Dire straights waar velen nog steeds mee weg lopen.. zijn super overgeproduceerd...van a tot z kunstmatig inclusief de gecreeerde ruimte.

Dit kan inderdaad best lekkerer klinken op een dure kit... maar heeft niets met het nastreven van natuurlijke weergave te maken...gewoon een lekkere sound...niks mis mee overigens.

Groet, een Mark Knopfler fan, die al meerdere keren in zijn studio is geweest, en zelfs samen met hem op het podium gespeeld heeft.

Je vraagt je af waar het mis is gegaan.. ;)

Groet, een Mark Knopfler fan, die al meerdere keren in zijn studio is geweest, en zelfs samen met hem op het podium gespeeld heeft.

Zeg Miracle, laat eens wat meer horen van je two minutes of fame?

Zelfs nooit maar geweten dat je een instument bespeelt.

De grootste grap die ik een keer meegemaakt heb was een kennis die ik meenam naar een concert (jazz club). Hij stelde me de vraag welk instrument hij hoorde...bleek een trompet te zijn. Hij zei "die klinken toch heel anders"... nadat hij uitgelegd had hoe hij die gewend was te horen werde het me duidelijk... zijn referenties waren samples....

a065.gifc015.gifa065.gifc015.gifa065.gif

Welke opnames zijn volgens jullie nog meer "au naturel", zonder effecten?

Weavers in Carnegie Hall bijvoorbeeld.

Bellafonte ook in Carnegie Hall

Als je bedoeld, zonder opname-effecten:

Cowboy Junkies - the Trinity Sessions

Jazz at the Pawnshop

Diverse goede 'unplugged' opnames

Direct opgenomen muziek (twee microfoons direct naar mastertape)

Kortom: heel veel.

Verder al die mooie, opnieuw gemasterde Blue Note opnames 1955-1965.

Teveel om op te noemen...

Met genoemd budget van 12 mille zeg ik het volgende:

je zit op het verkeerde forum. Hier zitten voornamelijk beterweters en eigenwijze gasten die het liefst een 2e hands speaker kopen en die gaan modiferen. En van een aantal

Ps ik vind trouwens dat een echt goede speaker niet alleen maar klassiek of kamermuziek goed moet kunnen weergeven , een echt goede is een perfecte lineaire omzetter van de wisselstroom in geluidstrillingen zoals die van de versterker komt een puur technisch verhaal en absoluut geen hocus pocus zoals men de mensen vaak wil doen geloven.

Als het alleen een technisch verhaal is....waarom klinken dan alle luidsprekers verschillend? Elk ontwerp is een compromis. Welke je maakt is eenkwestie van smaak. Live dynamiek is thuis nagenoeg niet mogelijk. Met hoorns kun je in de richting komen...maar de grote vraag is of je thuis live muziek wilt?

Mijn ervaring is dat zelfs de duurste speakers niet alles perfect doen...het blijft een kwestie van smaak.

Ik heb jouw speakers nog nooit gehoord,kan dus niet oordelen. Ik ben voorzien en happy met mijn keuze:)

Groet

Hier ben ik het helemaal mee eens, het is en blijft een compromie en smaken verschillen , maar je hebt wel ontwerpen die gewoon tonaal niet helmaal in orde zijn , maar wel mooi worden gevonden door sommige :confused::D .

gr :angry: hj :D

Weavers in Carnegie Hall bijvoorbeeld.

Belafonte ook in Carnegie Hall

Beste Carl,

Ja, de microfoons van Carnegie Hall hebben veel prachtige opnames nagelaten.

The Weavers, e1bfc0a398a0fbfc8aedf110.L.gif

41FR923TEVL._SS500_.jpg

Harry Belafonte 51xr5EO7tLL._SS500_.jpg ...

maar vergeet (vooral!) het eerste concert van Cleo Laine in Carnegie Hall niet.

("Cleo Laine Live at Carnegie Hall": ongelooflijk "crisp" opgenomen, wat mede te danken is aan Cleo's onberispelijke dictie & articulatie!)

141154.jpg

[...] wat mede te danken is aan Cleo's onberispelijke dictie & articulatie!

exact! we zitten hier nu wel vaak te neuzelen over de kwaliteit van de bron / opname enzo, maar wat Spido hier zegt is m.i. zeer belangrijk voor de kwaliteit van een opname, de kwaliteit van de weergave van de instrumenten en in Cleo's geval de stem. Ook hier kan weer gematch worden, voorbeeld, ik ken mensen met prachtige stemmen, maar over een walkietalkie zijn ze onverstaanbaar. Een collega van me die bij de brandweer zit heeft een enorme kraak stem, maar is over de walkietalkie juist weer uitstekend te verstaan.

T.a.v. zang, zat laatst eens naar een van die talenten programma's te kijken, wat opvalt is dat geen van die figuren eook maar enigzins verstaanbaar is. Het is dat je meestal de nummers die ze doen kent, anders is het niet te volgen.

Over de eerder aangesproken pop/rock opnamen, wat helaas veel te vaak vergeten wordt is dat close miking deel is van po/rock, dit gebeurt bij ieder optreden bij iedere band en iedere zanger(es). Velen willen om een of andere reden altijd het instrument op zich als weergeven beschouwen, in pop/rock etc zit daar echter standaard een hele keten aan vast, luidsprker, verstyerkers etc. maken deel uit van de sound van een e-gitaar.

Zou je zo'n band dan niet anders moeten opnemen, gezien de enorme verschillen in luidheid van de diverse instrumenten en zang (een van de redenen waarom de Trinity Sessions voor mij iets krampachtigs hebben) Gewoon alles rechtstreeks naar de band, niet via luidsprekers, geen effecten niks. Vervolgens stellen wein een ruimte alle bij de instrumenten behorende apparatuur op, spelen de band via deze apparatuur af en maken een mooi opname met een simpele microfoon opstelling. Dan heb je een goede akoestische opname van een electrisch verterkte po/rock groep.

Met genoemd budget van 12 mille zeg ik het volgende:

je zit op het verkeerde forum. Hier zitten voornamelijk beterweters en eigenwijze gasten die het liefst een 2e hands speaker kopen en die gaan modiferen. En van een aantal

ik ken mensen met prachtige stemmen, maar over een walkietalkie zijn ze onverstaanbaar. Een collega van me die bij de brandweer zit heeft een enorme kraak stem, maar is over de walkietalkie juist weer uitstekend te verstaan.

Off-topic, maar dit doet me z

(...) Ongelooflijk plastisch is de afbeelding, bij het applaus zit je echt helemaal midden in de zaal en als bij Send in the Clowns de cello inzet dan bevriest gewoon het ruggemerg :rolleyes:

(...) het concert in Carnegie Hall 10 jaar later maar of die ook zo goed klinkt moet ik nog gaan beluisteren

Beste Kraus,

('k Zou haast zeggen: "Dat kr

Daryl Runswick.

Heeft erg leuke dingen voor contrabas geschreven, twee stukken, Strauss in the Dog House en American Basses staan op beide cd's van het New Colophonium Bass Quartett. (zouden lelijke eendjes kunnen zijn)