Jump to content

nieuwe speakers

hifinaat01
 Share

Recommended Posts

• Members
Hoe vaak gaan jullie naar akoestische concerten?

Zo vaak als mogelijk, maar... wat zijn volgens jou "akoestische concerten"?

Voor zover ik weet moet je dan naar een klassiek concert gaan, want waar anders wordt er nog onversterkt gespeeld? :confused:

Toch denk ik ook dat hier wel een punt is. Zo veel luidsprekers, zo veel smaken. Maar..., de luidsprekers die door muzikanten gebouwd worden (en dat zijn er meer als wij denken), waarom worden nu juist d

Toch denk ik ook dat hier wel een punt is. Zo veel luidsprekers, zo veel smaken. Maar..., de luidsprekers die door muzikanten gebouwd worden (en dat zijn er meer als wij denken), waarom worden nu juist d

de meeste muzikanten die ik ken luisteren helemaal niet naar de geluidskwaliteit van een set of een paar luidsprekers.

die lullen over muziek of zijn ineens stil en zeggen hoe mooi de muziek is.

ook trucjes e meesterlijke riffs of aria's krijgen de aandacht in de zin van "let op, let op nu komt het!"

geen een heb ik ooit horen reppen over hoe goed of hoe slecht een installatie is.

wel zeggen ze dingen als "klinkt wel oke hier "en gaan weer door met andere dingen.

alleen audiofielen ( en ik heb ook een audiofiele pet die ik gelukkig steeds vaker in de kast laat liggen) zijn bezig met hoe realistisch een instrument klinkt.

pas wanneer je dat instrument in je eigen luisterruimte daadwerkelijk hebt horen spelen, dan weet je pas of je luidsprekers dat realistisch neerzetten.

en geen 1 luidspreker zal geen verschil laten horen met het orgineel.

geen 1( nee spido ook geen 2 ;)

de meeste muzikanten die ik ken luisteren helemaal niet naar de geluidskwaliteit van een set of een paar luidsprekers.

die lullen over muziek of zijn ineens stil en zeggen hoe mooi de muziek is.

ook trucjes e meesterlijke riffs of aria's krijgen de aandacht in de zin van "let op, let op nu komt het!"

geen een heb ik ooit horen reppen over hoe goed of hoe slecht een installatie is.

wel zeggen ze dingen als "klinkt wel oke hier "en gaan weer door met andere dingen.

alleen audiofielen ( en ik heb ook een audiofiele pet die ik gelukkig steeds vaker in de kast laat liggen) zijn bezig met hoe realistisch een instrument klinkt.

pas wanneer je dat instrument in je eigen luisterruimte daadwerkelijk hebt horen spelen, dan weet je pas of je luidsprekers dat realistisch neerzetten.

en geen 1 luidspreker zal geen verschil laten horen met het orgineel.

geen 1( nee spido ook geen 2 ;)

Ik heb precies dezelfde ervaring. Ze hebben gewoon een goede set, maar echt niks bijzonders.

E

Dan weet je alleen nog maar hoe dat instrument in JOUW ruimte klinkt, en zou je daar een opname van moeten maken om op je set te vergelijken.

Een set moet de instrumenten niet zo weergeven zoals ze in JOUW luisterruimte zouden klinken. Het moet weergeven zoals het geklonken heeft bij de opname, in een heel andere ruimte dan die van jouw of mij.

Je kunt dus alleen zeggen of je set het goed doet als je werkelijk bij de opname bent geweest van wat je afspeeld.

P.s. Ik ken verschillende muzikanten die wel om een mooie set geven, en er alles voor doen om het thuis net zo te laten klinken als wat ze hoorden bij de opnames. Heb zelfs al 2 sets Dali Helicon 400's in het filter aangepast voor muzikanten.

Dan weet je alleen nog maar hoe dat instrument in JOUW ruimte klinkt, en zou je daar een opname van moeten maken om op je set te vergelijken.

Een set moet de instrumenten niet zo weergeven zoals ze in JOUW luisterruimte zouden klinken. Het moet weergeven zoals het geklonken heeft bij de opname, in een heel andere ruimte dan die van jouw of mij.

Je kunt dus alleen zeggen of je set het goed doet als je werkelijk bij de opname bent geweest van wat je afspeeld.

P.s. Ik ken verschillende muzikanten die wel om een mooie set geven, en er alles voor doen om het thuis net zo te laten klinken als wat ze hoorden bij de opnames. Heb zelfs al 2 sets Dali Helicon 400's in het filter aangepast voor muzikanten.

dus een set moet het zo weergeven zoals het in een andere ruimte zou klinken :confused:

als die set het weergeeft zoals het bij de opname geklonken heeft zal het geluid zich toch aan moeten passen aan mijn luisteruimte. dat geeft al 2 redenen waarom een reproductie van ideale proporties niet mogelijk is.

duzz zolang de luister set niet IN de opname ruimte staat zal je nooit een exacte referentie hebben.

een speaker moet een exacte reproductie geven van de opname ( volgens sommigen) dat kan niet tenzij je :

A. je set in de opname ruimte neerzet

B. met speakers die nog niet gemaakt zijn en waarschijnlijk nooit gemaakt zullen worden

exacte reproductie is een illusie B);)

dus een set moet het zo weergeven zoals het in een andere ruimte zou klinken :confused:

Nee, een set moet weergeven wat er in die andere ruimte opgenomen is. Niet zoals de set in die ruimte zou klinken.

Juist om dat voor elkaar te krijgen is het zo belangrijk dat niet alleen je set maar ook je akoestiek goed is.

Als je naar een liveconcert bent geweest en daar word naderhand een CD en/of LP van uitgebracht wil je toch thuis het zelfde horen als wat je daar gehoord hebt. Niet hoe het geklonken zou hebben als dat concert bij jou thuis was opgenomen.

Als je naar een liveconcert bent geweest en daar word naderhand een CD en/of LP van uitgebracht wil je toch thuis het zelfde horen als wat je daar gehoord hebt.

Dan is daar de man achter de knoppen die alles "naar de knoppen kan helpen"

Nee, een set moet weergeven wat er in die andere ruimte opgenomen is. Niet zoals de set in die ruimte zou klinken.

Juist om dat voor elkaar te krijgen is het zo belangrijk dat niet alleen je set maar ook je akoestiek goed is.

Als je naar een liveconcert bent geweest en daar word naderhand een CD en/of LP van uitgebracht wil je toch thuis het zelfde horen als wat je daar gehoord hebt. Niet hoe het geklonken zou hebben als dat concert bij jou thuis was opgenomen.

mijn punt is nu juist dat ik denk dat dat niet kan.

nu niet , nooit niet

met geen enkele speaker.

maar goed, wie ben ik

mijn punt is nu juist dat ik denk dat dat niet kan.

M, je hebt gelijk, het is fysisch onmogelijk, zelfs niet bij benadering.

tav een andere discussie in deze draad, hoe relevant is het "akoestische" instrument als referentie? Een vergelijk van 6 cello's (MP3) uit een interview met Marc Heijligers (stukje naar beneden scrollen, staan ook leuke grafiekjes)

...en uiteindelijk is ieder instrument akoestisch...

Hallo,

Ik vind het een beetje overdreven om te stellen dat muzikanten beter kunnen beoordelen of iets goed klinkt dan een niet muzikant. Eigenlijk is dat zelfs de grootste onzin die er is. Een muzikant kan namelijk nooit weten hoe zijn instrument in de zaal klinkt, want hij staat of zit er veel te dicht bij. Een viool bijvoorbeeld druk je ook nog eens tegen je lichaam aan, dus er is ook nog contactgeluid.

Ik heb wel eens een anekdote gehoord over Horowitsch (schrijf je dat zo?), die bij het terugluisteren van zijn opnames altijd vond dat zijn partij er te zacht op stond. Logisch, hij zat er dicht bij, maar iemand die het terug wil luisteren zat in de zaal.

De mening van muzikanten neem ik dus met een korreltje zout. De goede/realistische daargelaten natuurlijk.

Groet,

Leobus

Voor zover ik weet moet je dan naar een klassiek concert gaan, want waar anders wordt er nog onversterkt gespeeld? :confused:

Hifinaat... heb je al iets op het oog...of misschien wel gekocht?

Petwin,

Gekocht nog niet nee.

De aankoop daar kan ik nog wel even mee wachten.

Ik heb momenteel 3 merken die favoriet zijn: Von schweikert, Sonus Faber, en een merk dat ik zelf ontdekt heb

Wilson Benesch

De Sonus Fabers zien er overigens zeer mooi uit welk type had jij ook alweer?

Groet,

Ar.

Hallo,

Ik ben me alvast aan het orienteren op de (nabije) toekomst

om nieuwe speakers aan te schaffen.

In mijn nieuwe speaker zoek ik: 3D, detail, druk, emotionele betrokkenheid. live ervaring.

Huidige speaker Avalon Avatar plm. 10 jr in mijn bezit.

Mijn droom is een Avalon Indra maar dat is niet realiseerbaar.

Versterking: Chord cpa 3200 v.v. Chord spm 1200c e.v.

CD Linn Karik.

De speakers komen in een ruimte van plm. 27m2 en kunnen ruim van achter-en zijwand staan.

Budget: 12.000 Euro.

Groet,

Ar.

Luister ook eens naar de Parsival van Verity Audio

Voldoet zeker aan de gestelde criteria,en ook te vinden binne jouw budget.

Gaat zeker een stap verder dan de Avalons.

Veel succes met je zoektocht!

Hifinaat... heb je al iets op het oog...of misschien wel gekocht?

Petwin,

Gekocht nog niet nee.

De aankoop daar kan ik nog wel even mee wachten.

Ik heb momenteel 3 merken die favoriet zijn: Von schweikert, Sonus Faber, en een merk dat ik zelf ontdekt heb

Wilson Benesch

De Sonus Fabers zien er overigens zeer mooi uit welk type had jij ook alweer?

Groet,

Ar.

De Guarneri Mementos in het viool-rood

http://www.stereophile.com/standloudspeakers/807sonus/

Als je Wilson Benesh wilt beluisteren kan ik Audio excellence in Zevenbergen warm aanbevelen, top service !

SF: De Hifi Winkel in Beek...Super Service!

Geen commerciele binding...gewoon een tevreden klant

Wat ik trouwens ook een erg goede luidspreker vind is de Master Contemporary c. Een tweeweg (wat zijn voordelen heeft) met een vlak impedantieverloop zodat hij ook mooi past op buizen. Daarbij een NL produkt.

Wat ik trouwens ook een erg goede luidspreker vind is de Master Contemporary c. Een tweeweg (wat zijn voordelen heeft) met een vlak impedantieverloop zodat hij ook mooi past op buizen. Daarbij een NL produkt.

Hoi Carl,

Heb deze speakers nog nooit gehoord maar heb net een Rave Review zitten Lezen van Werner Ero over deze Speakers, lijkt interessant. Dezelfde schrijft wat koeler over de PP Prince LS.

(...) Dezelfde schrijft wat koeler over de PP Prince LS.

“(...) De Prince luidsprekers mogen het spits afbijten en als eerste weerklinkt van Bernard Beeftink een improvisatie op drums, bewust zo opgenomen dat de akoestiek niet sterk meespeelt. De luidsprekers blijken verrassend goed te presteren want de drumset wordt realistisch in de luisterruimte neergezet met een grote dynamiek en een juist timbre. Tempowisselingen worden prima gevolgd en van enige storende kleuring is nauwelijks sprake.

Ook het volgende nummer van het l’impr

Met zo'n budget en Chord versterking zou ik zeker de Von Schweikert VR 4 SR eens gaan beluisteren.

Helemaal mee eens, fenomenaal (en er staat voor +/- 3.500 een set bij de Audiofabriek in Haarlem)

Da's een VR 4 JR, voor

(...) Dezelfde schrijft wat koeler over de PP Prince LS.