Petwin Posted 2 mei 2009 Report Share Posted 2 mei 2009 . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 mei 2009 Report Share Posted 2 mei 2009 Vraag Audiopaul maar eens. Die heeft er een in gebruik . Wat ik daar zelf heb waargenomen? De ML390S speelt toch wel mooier . Maar een echt objectieve mening kan ik daar niet over geven, daarvoor was de sessie te kort en stond de muziek teveel op de achtergrond Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 2 mei 2009 Report Share Posted 2 mei 2009 Ik gebruik sinds enkele maanden de Wadia 170i Transport i.c.m. een Cambridge Audio DACMagic en een iPod Classic 120 Gb. Op dit moment staat dit setje in de hoofdset om het inspelen van de (nieuwe) speakers een handje te helpen. Alle cd's zijn ongecomprimeerd, dus in WAV-formaat, op de iPod gezet. Ik heb deze combinatie alleen vergeleken met m'n Mark Levinson 390S cd-speler en dan zijn er duidelijke verschillen waarneembaar. Uiteraard is die vergelijking niet eerlijk, maar ik denk dat de Wadia/Cambridge Audio prima mee kan komen met cd-spelers uit populaire prijssegment van zo'n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 2 mei 2009 Report Share Posted 2 mei 2009 Vraag Audiopaul maar eens. Die heeft er een in gebruik . Wat ik daar zelf heb waargenomen? De ML390S speelt toch wel mooier . Maar een echt objectieve mening kan ik daar niet over geven, daarvoor was de sessie te kort en stond de muziek teveel op de achtergrond Ik zat al te typen, toen deze reactie er ineens stond. Nog even terugkomend op de vergelijking met mijn ML klinkt de Wadia/DacMagic/iPod o.a. minder dynamisch en wat wolliger in het laag. Er zijn nog meer verschillen maar, nogmaals, ik denk dat een betere vergelijking kan worden gemaakt met (veel) goedkopere cd-spelers. Overigens laat het setje ook duidelijke verschillen horen tussen WAV en FLAC. Hoewel beweerd wordt dat die verschillen er niet zijn hoor ik duidelijk dat met een FLAC-bestand behoorlijk wat aan ruimtelijkheid en podiumgrootte (staging) ingeleverd wordt. Zolang je geen compromissen hoeft te doen ten aanzien van diskcapaciteit en je de hoogst mogelijk kwaliteit wilt hebben, zou ik dus voor WAV gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 mei 2009 Report Share Posted 2 mei 2009 Nog even terugkomend op de vergelijking met mijn ML klinkt de Wadia/DacMagic/iPod o.a. minder dynamisch en wat wolliger in het laag. Er zijn nog meer verschillen maar, nogmaals, ik denk dat een betere vergelijking kan worden gemaakt met (veel) goedkopere cd-spelers. Overigens laat het setje ook duidelijke verschillen horen tussen WAV en FLAC. Hoewel beweerd wordt dat die verschillen er niet zijn hoor ik duidelijk dat met een FLAC-bestand behoorlijk wat aan ruimtelijkheid en podiumgrootte (staging) ingeleverd wordt. Zolang je geen compromissen hoeft te doen ten aanzien van diskcapaciteit en je de hoogst mogelijk kwaliteit wilt hebben, zou ik dus voor WAV gaan. Blij dat er tenminste iemand hier die combinatie heeft, want ik was al bang dat het een doodlopend onderwerpje zou worden. Even voor mijn duidelijkheid, die ML, is dat er eentje van $6700 of daaromtrent? Dat geeft inderdaad wel een beetje scheve verhouding met de Wadia + ipod . Wat FLAC vs WAV betreft, het uiteindelijke resultaat van een FLAC-bestand is echt gelijk aan de WAV-versie, maar om daartoe te komen moet een processor er zijn best op doen. En daar zou het hoorbare verschil best wel eens vandaan kunnen komen. De weg die het bestand aflegt in de Ipod is dan anders. En de Ipod heeft maar een miezerige computerkracht, die ook nog niet eens geconcentreerd is op muziekweergave puur. Ik heb hier thuis echt nooit een verschil in geluidskwaliteit kunnen ontdekken, maar ik heb het dan ook niet over een Ipod. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 mei 2009 Report Share Posted 2 mei 2009 Dat een gedecodeerde FLAC bit identiek is aan de overeenkomstige WAV is idd uit den treuren besproken en aangetoond. FLAC codecs zijn daarop ook ontworpen en geschreven. Tja, als de Ipod dat desondanks toch niet voor elkaar krijgt waarom zou je er dan FLAC op zetten? Kun je het net zo goed bij hoge bit rate MP3 houden, daarvan is de compressie vele malen meer dan van FLAC. Overigens is voor het decoderen niet zo heel veel rekenkracht nodig hoor. Voor het goed coderen wel maar daarover gaat het hier niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 2 mei 2009 Report Share Posted 2 mei 2009 Dat FLAC en WAV onder betere omstandigheden aan elkaar gewaagd zijn geloof ik graag. Het is me bekend dat het "unzippen"van FLAC naar WAV intern in de iPod gebeurd en dat dit de oorzaak is van de hoorbare verschillen. Als geheel klinkt dit setje met WAV-bestanden in ieder geval prima. Dat het nog veel beter kan hoorde ik vorige week tijdens een luistersessie bij Mijn Hifi met Wilson Audio Alexandria speakers en Ayre apparatuur. Hier werd als digitaal medium, naast een cd-speler, gebruik gemaakt van een Logitech Transporter en een Ayre USB Dac. Dit klonk echt zeer goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 mei 2009 Report Share Posted 3 mei 2009 Dat FLAC en WAV onder betere omstandigheden aan elkaar gewaagd zijn geloof ik graag. Het is me bekend dat het "unzippen"van FLAC naar WAV intern in de iPod gebeurd en dat dit de oorzaak is van de hoorbare verschillen. Als geheel klinkt dit setje met WAV-bestanden in ieder geval prima. Zat al te denken... Als FLAC uitpakt zal het een niet-constante stroom muziek veroorzaken, terwijl een WAV wel een constante stroom oplevert. De FLAC-stroom moet door de Ipod weer getemd worden, en dat doet-ie kennelijk niet zo goed. Gevolg: meer jitter. Helaas heeft de Ipod geen digitale uitgang die je meteen in de DAC kunt stoppen, want de DacMagic heeft althans de naam om jitter te kunnen tegengaan. Nou ja, dan maar WAV (of veel meer uitgeven, zoals voor de ARC DAC 7, maar ik geloof dat Petwin dat al heeft gedaan) M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 4 mei 2009 Report Share Posted 4 mei 2009 Het moet toch te doen zijn om zo'n hele flac file in Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 mei 2009 Report Share Posted 4 mei 2009 Het moet toch te doen zijn om zo'n hele flac file in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petwin Posted 5 mei 2009 Author Report Share Posted 5 mei 2009 Allemaal geweldig jullie technische verklaringen. Deels begrijp ik ze zelfs nog:) Maar mijn vraag was... hoe klinkt het? Audiopaul heeft een omschrijving gegeven, zijn er anderen die dit kunnen? Iemand die zelf ervaring heeft met dit ding die wellicht met verschillende DAC's geexperimenteerd heeft en iets over de klank kan zeggen? BVD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 5 mei 2009 Report Share Posted 5 mei 2009 Allemaal geweldig jullie technische verklaringen. Deels begrijp ik ze zelfs nog:) Maar mijn vraag was... hoe klinkt het? Audiopaul heeft een omschrijving gegeven, zijn er anderen die dit kunnen? Iemand die zelf ervaring heeft met dit ding die wellicht met verschillende DAC's geexperimenteerd heeft en iets over de klank kan zeggen?BVD Je kunt allerlei ervaringen lezen maar is het geen idee om 'm zelf uit te proberen? Misschien wil jouw dealer 'm wel tijdelijk beschikbaar stellen. In welk deel van het land woon je? Ik heb binnenkort vakantie en vast nog wel tijd over om in de auto te stappen met de Wadia en de DACMagic. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dinobe Posted 5 mei 2009 Report Share Posted 5 mei 2009 Het moet toch te doen zijn om zo'n hele flac file in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 5 mei 2009 Report Share Posted 5 mei 2009 Hoi Dinobe, Mijn Apple iPod Classic 120 Gb ondersteunt wel degelijk FLAC, alleen wordt het dan Apple Lossless genoemd. >> Specs Apple Classic << Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dinobe Posted 5 mei 2009 Report Share Posted 5 mei 2009 Mijn Apple iPod Classic 120 Gb ondersteunt wel degelijk FLAC, alleen wordt het dan Apple Lossless genoemd Apple Lossless is niet gelijk aan FLAC! Beide technieken zijn losless, maar zijn dit zijn 2 totaal verschillende compressieformaten en technieken. De ipod ondersteunt weldegelijk Apple Losless, het afspelen hiervan en 'decoderen' door de ipod mag geen probleem vormen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JWV Posted 31 mei 2009 Report Share Posted 31 mei 2009 Paul heb je de Wadia al over de DAC van de ML laten spelen? If so dan ben ik zeer benieuwd naar het resultaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 31 mei 2009 Report Share Posted 31 mei 2009 Hoi JWV, Nee, daar ben ik nog niet aan toegekomen. Maar ik heb nu vakantie dus zal ik het binnenkort eens uitproberen. Laat ik nog weten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JWV Posted 6 juni 2009 Report Share Posted 6 juni 2009 Hoi JWV, Nee, daar ben ik nog niet aan toegekomen. Maar ik heb nu vakantie dus zal ik het binnenkort eens uitproberen. Laat ik nog weten. Is goed, we horen het wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts