Guest cve Posted 2 mei 2009 Report Share Posted 2 mei 2009 De afgelopen maanden heb ik regelmatig live-optredens bezocht van rockbands. Wat mij opviel Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 2 mei 2009 Report Share Posted 2 mei 2009 Ook de gitaar versterker heeft zo zijn eigen geluid. Stuur je het signaal uit de gitaar gelijk naar de PA dan zal de gitaar heel anders klinken. Wat nog wel direct naar de PA gestuurd wordt is de zang microfoon en keyboards. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 mei 2009 Report Share Posted 3 mei 2009 Volgens mij ligt het daar niet aan dat het zo belabberd klinkt. Ik heb het idee dat de man aan de schuiven er weinig van bakt en het gros van het publiek maalt daar niet om, want die weten niet hoe goed iets kan klinken. Die zijn nl gewend aan "boem-tsjink" uit eoa prullaria-set. De cd's van tegenwoordig klinken ook al niet veel beter, dus dan klopt het toch wat er op een pop/rockconcert weergegeven wordt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cve Posted 3 mei 2009 Report Share Posted 3 mei 2009 Ook de gitaar versterker heeft zo zijn eigen geluid.Stuur je het signaal uit de gitaar gelijk naar de PA dan zal de gitaar heel anders klinken. Wat nog wel direct naar de PA gestuurd wordt is de zang microfoon en keyboards. Groetjes George Dat versterkers anders kunnen klinken, snap ik. Wat ik toch vreemd vind is dat een signaal eerst wordt versterkt en afgespeeld en dat daarna het afgespeelde signaal wordt gebruikt als bron voor de PA. Bovendien staan die microfoons op de buhne en pikken dus (deels) ook het geluid op van de drums, andere gitaren en de PA zelf. Dan 'versmeerd' toch de hele boel? Het valt mij vaak op bij het inspelen een basgitaar bijvoorbeeld best mooi klinkt, maar wanneer de band begint te spelen er weinig meer van over blijft. Is dat het 'versmeer'-effect? Hetzelfde voor de zang. Kan dat nu niet anders? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 mei 2009 Report Share Posted 3 mei 2009 Zoals al eerderaangegeven, dat is het "De man achter de knoppen effect". Veel van die mensen zijn bovendien inmiddels letterlijk stokdoof. Een aantal heb ik wel eens persoonlijk gesproken en toen bleek dat vanwege hun gehoorvermogen een gesprek niet echt mogelijk te zijn. Daarnaast is de smaak van die mensen vaak ook niet veel meer dan "Tjing boem" en "Lekker hard". Daarop bestaan gelukkig wel veel uitzonderingen want ik heb het menigmaal ook erg goed gehoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 3 mei 2009 Report Share Posted 3 mei 2009 Ook de gitaar versterker heeft zo zijn eigen geluid.Stuur je het signaal uit de gitaar gelijk naar de PA dan zal de gitaar heel anders klinken. Wat nog wel direct naar de PA gestuurd wordt is de zang microfoon en keyboards. Groetjes George Je zou hetzelfde kunenn doen wat al vaak met drums wordt gedaan: gewoon een perspex hok erom heen bouwen. Dat komt de geluidskwaliteit ten goede. Een tijdje terug zag ik bij een concert van Simple Minds dat de gitaar (draadloos) was aangesloten op een MacBook Pro, waar softwarematig het gewenste gitaargeluid werd ingesteld. Geen gedoe met allemaal versterkers en effectapparatuur en het klonk, ondanks het volume, glashelder. Ik kan me voorstellen dat je als gitarist lekker met een gitaarversterker wilt spelen, maar voor versterkte liveoptredens zijn er alternatieven genoeg. Er zijn tenslotte ook nog maar heel weinig pianisten die een akoestische piano/vleugel op podium gebruiken als deze toch versterkt moet worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 3 mei 2009 Report Share Posted 3 mei 2009 Er zijn meerdere manieren om een elektrische gitaar te versterken. Een microfoon voor het cabinet is er Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 3 mei 2009 Report Share Posted 3 mei 2009 Ook de gitaar versterker heeft zo zijn eigen geluid.Stuur je het signaal uit de gitaar gelijk naar de PA dan zal de gitaar heel anders klinken. Wat nog wel direct naar de PA gestuurd wordt is de zang microfoon en keyboards. Groetjes George Je zou hetzelfde kunenn doen wat al vaak met drums wordt gedaan: gewoon een perspex hok erom heen bouwen. Dat komt de geluidskwaliteit ten goede. Een tijdje terug zag ik bij een concert van Simple Minds dat de gitaar (draadloos) was aangesloten op een MacBook Pro, waar softwarematig het gewenste gitaargeluid werd ingesteld. Geen gedoe met allemaal versterkers en effectapparatuur en het klonk, ondanks het volume, glashelder. Ik kan me voorstellen dat je als gitarist lekker met een gitaarversterker wilt spelen, maar voor versterkte liveoptredens zijn er alternatieven genoeg. Er zijn tenslotte ook nog maar heel weinig pianisten die een akoestische piano/vleugel op podium gebruiken als deze toch versterkt moet worden. Blijft toch wel een beetje behelpen met al dat digitale geknutsel. Er gaat toch niets boven een mooi gitaar geluid al of niet akoestisch de enige manier om dat geluid goed te vangen is echt met een microfoon helaas ben je als artiest daarna overgeleverd aan de perikelen van de sound engineer die al die microfoons weer tot een geheel moet maken. Als deze man half doof is of wat je ook vaak ziet met oordopjes in het geluid regelt dan gaat dat best wel eens fout. Zelf al stuur je dus een digitaal signaal naar de meng tafel het kan als nog vernageld worden als de man die achter de knoppen staat zijn vak niet verstaat. Dat het mogelijk is om bij de gitaar versterker ook het geluid van de drum op te vangen is waar. Alleen moet je indenken dat de gebruikte microfoon een bepaalde karakteristiek heeft deze kan dan dus het beste het geluid opnemen dat dan bijvoorbeeld recht van voor komt wat dan van de zijkant komt is zachter. Daarnaast is het zo dat er wel op een behoorlijk volume gespeeld moet worden voor dat een microfoon dit geluid oppikt en versterkt. Door dat hoge volume kan je je af vragen of je dat geluid van de drums over de gitaar microfoon gaat horen. Laatst wel wat leuks mee gemaakt bij de Riders on the Storm (de oude Doors zonder jimy dan) het onweer dat in het nummer Riders on the storm zit kwam gewoon van een Ipod af en dan niet eens met een mooie doc of iets dergelijks maar gewoon de hoofd telefoon aansluiting gebruiken. Ondanks dat was het geluid prima. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cve Posted 3 mei 2009 Report Share Posted 3 mei 2009 Wanneer het gaat om professionele bands Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 3 mei 2009 Report Share Posted 3 mei 2009 De afgelopen maanden heb ik regelmatig live-optredens bezocht van rockbands. Wat mij opviel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cve Posted 3 mei 2009 Report Share Posted 3 mei 2009 Waarom dan niet het signaal van de gitaarversterker naar de mengtafel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 mei 2009 Report Share Posted 4 mei 2009 Direct Input is The Way To Go! Waarom zou je de beperkingen van een floppy bass-binn, een openruggetje Marshall, een buigslappe Fender of een opbreeklustige Hartke - bijvoorbeeld - voor lief nemen, als je hifi-set die tekortkomingen niet heeft? Duidelijkheid is de essentie van goede tekst, van goede afbeelding, en van goede muziekweergave. Want "duidelijkheid" is een kwestie van techniek. Van meetbare kwaliteit, dus. Mijn eigen jazzgitaarloopjes, gebroken accoordjes, staccati, arpeggii e.d. klinken m.i. veel overtuigender, sinds ik mijn goedkope openruggetje-gitaarversterker met 12" stugge breedbandspeaker heb omgebouwd tot een fase-recht en kritisch gedempt drieweg reflex hifi-systeem! Maar ja, als je van smerigheid houdt... Van Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 mei 2009 Report Share Posted 4 mei 2009 (...) Daarop bestaan gelukkig wel veel uitzonderingen want ik heb het menigmaal ook erg goed gehoord. Beste Pjotr, Dat geluk was mij niet beschoren: elk elektronisch versterkt live-concert dat ik de laatste tijd beleefde was een ware aanslag! Bij welke gelegenheden hoorde jij "het goed"? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 4 mei 2009 Report Share Posted 4 mei 2009 Ga eens naar Lowlands. En dan vooral de grote tenten. Alpha en Grolsch. Je staat ervan te kijken hoe vreselijk slecht het kan klinken en hoeveel beter het daarna klinkt. Zelfde set, zelfde apparatuur. In die grote tenten is het vaak bar en boos en dan komt Tool... En die kunnen het ineens wel. Tis net als bij fotografie: het is niet de camera, het is de fotograaf die de plaatjes maakt . Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 mei 2009 Report Share Posted 4 mei 2009 Wie in de Open Lucht een Slechte Akoestiek weet te cre Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 4 mei 2009 Report Share Posted 4 mei 2009 Waarom dan niet het signaal van de gitaarversterker naar de mengtafel? Om dat je dan niet het op breken van de speaker kan horen en het langzaam oversturen van de gitaar versterker. Dat zijn gewoon geluid effecten die je niet met een draadje uit de versterker krijgt. Het is net wat bart zecht het maakt onderdeel uit van het instrument. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 4 mei 2009 Report Share Posted 4 mei 2009 Ik begin bijna te geloven dat er mensen zijn die commentaar op de kwaliteit van het livegeluid hebben ,maar nog nooit een gitaarversterker hebben gehoord. De kwaliteit van het geluid ontstaat door een samenwerking van de muziekanten en de geluidstechnicus. (doe dit vak al meer dan 20 jaar) Van een slecht bandgeluid (daarmee bedoel ik het akoestische geluid dat een band maakt, wat moet worden uitversterkt)kan geen technicus wat maken. Daarintegen is een goed bandgeluid moeilijk te versprutsen ( al kan het wel) 9 van de 10 keer staat er een gitaar of basversterker of leslie veel te hard op het podium. Dan kun je als technicus 2 dingen doen. 1- Proberen met je geluid zo hard te gaan dat je over dit volume heen komt.(gebeurd vaak) 2- Gaan praten met de muzikanten om te een compromie te komen waarbij iedereen tevreden is. ( zachter op het podium dus) Er wordt ook soms voor de eerste optie gekozen , omdat er geen tot weinig mogelijkheid is om te soundchecken. (band te laat of geen ruimte voor op het festival of de communicatie is niet echt wat het zou moeten zijn) Zo zijn er meerdere zaken die bijdragen aan een goed geluid Het kan aan de technicus liggen , maar dat hoeft niet zo te zijn, Je bent als technicus voor een groot gedeelte afhankelijk van de band, maar je krijgt wel de schuld van het publiek als het niet goed is Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 4 mei 2009 Report Share Posted 4 mei 2009 Ik zou wat graag eens horen hoe het in de zaal klinkt als ik zelf optreed. Maar ja, je kunt niet op 2 plaatsen tegelijk zijn.. En aan andere mensen vragen "hoe klonk het?" schiet ook niet altijd op. "Ja, wel goed.." Off-topic: mijn ene band ligt op zijn gat, maar voor mijn andere band die maar niet van de grond kwam hebben we nu een drummer gevonden, dus ik kan binnenkort weer herrie gaan maken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 4 mei 2009 Report Share Posted 4 mei 2009 Ik zou wat graag eens horen hoe het in de zaal klinkt als ik zelf optreed. Maar ja, je kunt niet op 2 plaatsen tegelijk zijn.. En aan andere mensen vragen "hoe klonk het?" schiet ook niet altijd op. "Ja, wel goed.." Off-topic: mijn ene band ligt op zijn gat, maar voor mijn andere band die maar niet van de grond kwam hebben we nu een drummer gevonden, dus ik kan binnenkort weer herrie gaan maken! Ken je geen goede geluidstechnicus die je een keer hebt horen mixen? Vraag hem dan zijn mening Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 4 mei 2009 Report Share Posted 4 mei 2009 Ik zou wat graag eens horen hoe het in de zaal klinkt als ik zelf optreed. Maar ja, je kunt niet op 2 plaatsen tegelijk zijn.. En aan andere mensen vragen "hoe klonk het?" schiet ook niet altijd op. "Ja, wel goed.." Off-topic: mijn ene band ligt op zijn gat, maar voor mijn andere band die maar niet van de grond kwam hebben we nu een drummer gevonden, dus ik kan binnenkort weer herrie gaan maken! Als je in Limburg optreedt wil ik mijn audiofiele oor wel te luisteren leggen hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 4 mei 2009 Report Share Posted 4 mei 2009 Ik zou wat graag eens horen hoe het in de zaal klinkt als ik zelf optreed. Maar ja, je kunt niet op 2 plaatsen tegelijk zijn.. En aan andere mensen vragen "hoe klonk het?" schiet ook niet altijd op. "Ja, wel goed.." Off-topic: mijn ene band ligt op zijn gat, maar voor mijn andere band die maar niet van de grond kwam hebben we nu een drummer gevonden, dus ik kan binnenkort weer herrie gaan maken! Ken je geen goede geluidstechnicus die je een keer hebt horen mixen? Vraag hem dan zijn mening Als er mensen met 'verstand van geluid' bij zijn vraag ik het wel eens ja, daar heb je nog wat aan. Maar da's nog steeds niet het z Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 5 mei 2009 Report Share Posted 5 mei 2009 Makkelijkste is om een keertje een opname te maken. Niet direct van de mix van de mengtafel, maar met een microfoon naar een md-speler of zo. (direct van de mengtafel geeft vaak een vertekend beeld, vooral in kleine zalen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 7 mei 2009 Report Share Posted 7 mei 2009 Veel rok gitaristen gebruiken buizen versterkers omdat deze "lekker" vervormen. Vervolgens zoeken ze een speaker (cabinet) uit die daar goed bij past. Heb wel eens een gitarist gesproken die tientallen combinaties heeft geprobeert van versterker/cabinet totdat hij op zijn geluid uitkwam. Op deze manier is de gitaar/versterker/cabinet 1 instrument geworden. Net als verschillende gitaar merken verschillende klinken geld dat net zo voor de versterker cabinet. Ik heb een tijdje in het LVC gewerkt als bar vrijwilliger, heb daar ook wel eens achter de zolder bar gestaan en dus ook wel een band opvang voor zolder bandjes gedaan. Mijn ervaring is dat bands moeite hebben zachtjes te spelen. Zeker veel drummers hebben de neiging te gaan beuken met als gevolg dat de rest ook harder moet gaan spelen waardoor de zolder volloopt met geluid en het 1 grootte geluids brij wordt. Op zolder wordt eigenlijk alleen de zang dmv PA/zangeversterker uitversterkt, de rest van de band moet hun eigen backline mee nemen. Om de een of ander reden geilen veel muziekanten erop een veel watts mee te zeulen, ik vandt dat vaak onzin. Een 50 watt buizentop+cabinet is vaak al meer dan voldoende op in een ruimte van ongeveer 100m2 te spelen. Bassisten hebben vaak wat meer nodig 100watt. Met voor de gitarist een 1*12 of 2*10 en voor de bassist een 1*15 of 1*18 cabinet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 mei 2009 Report Share Posted 10 mei 2009 Ik ben niet zo lang geleden naar Joan Baez geweest en die knaap die daar voor het geluid zorgde kon er wat van. Mooi warm geluid en net niet te hard/zacht. Het kan dus wel. PS de mensen achter de knoppen zijn volgens mij allemaal doof, vandaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 10 mei 2009 Report Share Posted 10 mei 2009 Ach, goed of slecht, als je er maar van kunt genieten.. Gisteren was ik nog bij een heel klein optreden in een kroeg. Alleen de zang ging over de PA, drums niet versterkt -dat was ook echt niet nodig. En het geluid was verre van ideaal, maar ik heb een hele plezierige avond gehad Morgen sta ik er trouwens weer, want dan speelt Io Monade Stanca daar Donderdag trouwens Shellac in Paradiso, heb ze daar al een keer eerder gezien, het geluid was toen iig verbazingwekkend goed, en dat kan in Paradiso echt zuigen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts