marc b Posted 10 mei 2009 Report Share Posted 10 mei 2009 Ik ben niet zo lang geleden naar Joan Baez geweest en die knaap die daar voor het geluid zorgde kon er wat van. Mooi warm geluid en net niet te hard/zacht. Het kan dus wel. PS de mensen achter de knoppen zijn volgens mij allemaal doof, vandaar Misschien is daar dan voor jouw goed geld te verdienen Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 11 mei 2009 Report Share Posted 11 mei 2009 Ik ben niet zo lang geleden naar Joan Baez geweest en die knaap die daar voor het geluid zorgde kon er wat van. Mooi warm geluid en net niet te hard/zacht. Het kan dus wel. PS de mensen achter de knoppen zijn volgens mij allemaal doof, vandaar Misschien is daar dan voor jouw goed geld te verdienen Tot je ook doof bent Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 11 mei 2009 Report Share Posted 11 mei 2009 waarschijnlijk moet je er doof voor zijn anders wordt je niet aangenomen Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 mei 2009 Report Share Posted 11 mei 2009 waarschijnlijk moet je er doof voor zijn anders wordt je niet aangenomen Als je voortdurend elke paar avonden die geluidssterkte ondergaat dan ben je na verloop van tijd inderdaad doof. Niet zo lang geleden in Uden naar Colin Blunstone/Zombies geweest en ik kreeg dus echt pijn aan mijn oren. Voortaan neem ik altijd gehoorbeschermers mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 mei 2009 Report Share Posted 11 mei 2009 Laatst hoorde ik van een grote PA apparatuurleverancier, dat er wel degelijk een kentering richting beter geluid. te meer ook dat extreem hoge geluidniveaus niet meer mogen. Je kunt dan het geluid gaan comprimeren (wat veel PA bedrijven doen) of proberen het geluid zo over het publiek te verdelen dat iedereen royaal aan z'n trekken komt zonder dat het vooraan bij de speaker loeihard gaat. Dit is mogelijk met de z.g. line Array's. Deze bestaan uitr een reeks kleinere luidsprekers boven elkaar met daaronder enkele grote sub's. Ik heb zoiets een gehoord op de markt in 's-Hertogenbosch, en het was werkelijk fenominaal wat ik daar hoorde. Helemaal achteraan klonk het vrijwel net zo hard (of zacht wat je wil) als vooraan. Zoiets zeg maar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 12 mei 2009 Report Share Posted 12 mei 2009 Ook de gitaar versterker heeft zo zijn eigen geluid.Stuur je het signaal uit de gitaar gelijk naar de PA dan zal de gitaar heel anders klinken. Wat nog wel direct naar de PA gestuurd wordt is de zang microfoon en keyboards. Groetjes George Je zou hetzelfde kunenn doen wat al vaak met drums wordt gedaan: gewoon een perspex hok erom heen bouwen. Dat komt de geluidskwaliteit ten goede. Een tijdje terug zag ik bij een concert van Simple Minds dat de gitaar (draadloos) was aangesloten op een MacBook Pro, waar softwarematig het gewenste gitaargeluid werd ingesteld. Geen gedoe met allemaal versterkers en effectapparatuur en het klonk, ondanks het volume, glashelder. Ik kan me voorstellen dat je als gitarist lekker met een gitaarversterker wilt spelen, maar voor versterkte liveoptredens zijn er alternatieven genoeg. Er zijn tenslotte ook nog maar heel weinig pianisten die een akoestische piano/vleugel op podium gebruiken als deze toch versterkt moet worden. Blijft toch wel een beetje behelpen met al dat digitale geknutsel. Er gaat toch niets boven een mooi gitaar geluid al of niet akoestisch de enige manier om dat geluid goed te vangen is echt met een microfoon helaas ben je als artiest daarna overgeleverd aan de perikelen van de sound engineer die al die microfoons weer tot een geheel moet maken. Als deze man half doof is of wat je ook vaak ziet met oordopjes in het geluid regelt dan gaat dat best wel eens fout. Zelf al stuur je dus een digitaal signaal naar de meng tafel het kan als nog vernageld worden als de man die achter de knoppen staat zijn vak niet verstaat. Dat het mogelijk is om bij de gitaar versterker ook het geluid van de drum op te vangen is waar. Alleen moet je indenken dat de gebruikte microfoon een bepaalde karakteristiek heeft deze kan dan dus het beste het geluid opnemen dat dan bijvoorbeeld recht van voor komt wat dan van de zijkant komt is zachter. Daarnaast is het zo dat er wel op een behoorlijk volume gespeeld moet worden voor dat een microfoon dit geluid oppikt en versterkt. Door dat hoge volume kan je je af vragen of je dat geluid van de drums over de gitaar microfoon gaat horen. Laatst wel wat leuks mee gemaakt bij de Riders on the Storm (de oude Doors zonder jimy dan) het onweer dat in het nummer Riders on the storm zit kwam gewoon van een Ipod af en dan niet eens met een mooie doc of iets dergelijks maar gewoon de hoofd telefoon aansluiting gebruiken. Ondanks dat was het geluid prima. Groetjes George Theoretisch zou het inderdaad mooi zijn om het "echte" geluid te hebben. Maar praktisch gezien hoort niemand door een PA het verschil tussen een softwarematige Marshall versterker en een echte. Als het om de "puurheid" van het geluid gaat moet je niet naar grote optredens gaan die een PA nodig hebben, maar gewoon lekker kleinschalig in een kroeg of zo, waar alleen de zanger(es) extra versterkt wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 12 mei 2009 Report Share Posted 12 mei 2009 Laatst hoorde ik van een grote PA apparatuurleverancier, dat er wel degelijk een kentering richting beter geluid. te meer ook dat extreem hoge geluidniveaus niet meer mogen. Je kunt dan het geluid gaan comprimeren (wat veel PA bedrijven doen) of proberen het geluid zo over het publiek te verdelen dat iedereen royaal aan z'n trekken komt zonder dat het vooraan bij de speaker loeihard gaat. Dit is mogelijk met de z.g. line Array's. Deze bestaan uitr een reeks kleinere luidsprekers boven elkaar met daaronder enkele grote sub's. Ik heb zoiets een gehoord op de markt in 's-Hertogenbosch, en het was werkelijk fenominaal wat ik daar hoorde. Helemaal achteraan klonk het vrijwel net zo hard (of zacht wat je wil) als vooraan. Zoiets zeg maar... Line arrays worden al jaren gebruikt bij concerten, zowel in de openlucht als in grotere zalen zoals de HMH. Wat mij verteld is door een geluids technicus is dat het laag tegenwoordig heel anders gedaan wordt dan een paar jaar geleden. Ze kunnen tegenwoordig wat lager gaan dan vroeger, maar om te verkomen dat het alle kanten opdreunt zetten ze vaak een aantal laag units achter elkaar en een 1/4 uit phase. Op deze manier kunnen ze het laag richten. Wel is laag en hoog voor zalen en concerten vaak wat anders dan voro hifi, een PA verterkt concert gaat meestal niet van 20Hz-20KHz maar eerder richting 100Hz-15KHz, misschien wel nog beperkter. Hoog is te gebundeld om goed over een publiek te versprijden en laag kost teveel energie en is te moeilijk te controleren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 12 mei 2009 Report Share Posted 12 mei 2009 Dit is mogelijk met de z.g. line Array's. Deze bestaan uitr een reeks kleinere luidsprekers boven elkaar met daaronder enkele grote sub's. Ik heb zoiets een gehoord op de markt in 's-Hertogenbosch, en het was werkelijk fenominaal wat ik daar hoorde. Helemaal achteraan klonk het vrijwel net zo hard (of zacht wat je wil) als vooraan. Inderdaad. Ik heb zoiets voor het eerst bewust gehoord op Pinkpop -open lucht dus- Tool klonk echt waanzinnig goed, niet verwacht Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 12 mei 2009 Report Share Posted 12 mei 2009 Mijn ervaring is dat een zaal met een goede akoestiek en zorg vr het geluid, nooit slecht klinkt Er zijn zalen waar je de beste apparatuur en technicus mag neerpoten, het zal nooit wat worden. Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 12 mei 2009 Report Share Posted 12 mei 2009 Laatst hoorde ik van een grote PA apparatuurleverancier, dat er wel degelijk een kentering richting beter geluid. te meer ook dat extreem hoge geluidniveaus niet meer mogen. Je kunt dan het geluid gaan comprimeren (wat veel PA bedrijven doen) of proberen het geluid zo over het publiek te verdelen dat iedereen royaal aan z'n trekken komt zonder dat het vooraan bij de speaker loeihard gaat. Dit is mogelijk met de z.g. line Array's. Deze bestaan uitr een reeks kleinere luidsprekers boven elkaar met daaronder enkele grote sub's. Ik heb zoiets een gehoord op de markt in 's-Hertogenbosch, en het was werkelijk fenominaal wat ik daar hoorde. Helemaal achteraan klonk het vrijwel net zo hard (of zacht wat je wil) als vooraan. Zoiets zeg maar... E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 13 mei 2009 Report Share Posted 13 mei 2009 Greatfull Dead sound system Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 13 mei 2009 Report Share Posted 13 mei 2009 Line arrays hebben hun voor en nadelen.Ze kunnen het volume inderdaad goed verdelen. Waardoor je denkt 'dan kan het zachter' Maar meestal wordt het daardoor overal even hard. ff rustig praten bij de biertent achteraan is er niet meer bij. Maar een goede technicus die het begrijpt kan er wel voordeel uit halen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 13 mei 2009 Report Share Posted 13 mei 2009 ff rustig praten bij de biertent achteraan is er niet meer bij.Maar een goede technicus die het begrijpt kan er wel voordeel uit halen. Die mixt gewoon om de biertent heen, toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 13 mei 2009 Report Share Posted 13 mei 2009 Makkelijkste is om een keertje een opname te maken. Niet direct van de mix van de mengtafel, maar met een microfoon naar een md-speler of zo. (direct van de mengtafel geeft vaak een vertekend beeld, vooral in kleine zalen) Jup, amper drums en kilo's stem ;D. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 13 mei 2009 Report Share Posted 13 mei 2009 Inderdaad. Ik heb zoiets voor het eerst bewust gehoord op Pinkpop -open lucht dus- Tool klonk echt waanzinnig goed, niet verwacht Tool klinkt altijd overal waanzinnig goed. Het is hun eer te na om slecht te klinken. Heb ze op Lowlands gehoord, hardste geluid dat ik ooit bij een concert hoorde. Kon zo hard roepen als ik wilde, ik hoorde mezelf absoluut niet meer. En toch: Niet vervelend en absoluut geen piep in de oren. Ook volume is kwaliteitsafhankelijk ;D Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 14 mei 2009 Report Share Posted 14 mei 2009 ff rustig praten bij de biertent achteraan is er niet meer bij.Maar een goede technicus die het begrijpt kan er wel voordeel uit halen. Die mixt gewoon om de biertent heen, toch? Die begrijpt dat hij niet zo hard hoeft te mixen om ver weg te komen, zoals voorheen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petwin Posted 19 mei 2009 Report Share Posted 19 mei 2009 Weet iemand wat voor soort systemen ze in de grote zaal in het ahoy gebruiken bij het North Sea? Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 20 mei 2009 Report Share Posted 20 mei 2009 Weet iemand wat voor soort systemen ze in de grote zaal in het ahoy gebruiken bij het North Sea? ik denk deze http://www.synco-network.com/producten-synco-line-array.aspx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petwin Posted 25 mei 2009 Report Share Posted 25 mei 2009 Weet iemand wat voor soort systemen ze in de grote zaal in het ahoy gebruiken bij het North Sea? ik denk deze http://www.synco-network.com/producten-synco-line-array.aspx Zou kunnen, ik weet het niet (meer) Ik vond het geluid in ieder geval erg slecht. Snoeihard... kon pas horen wat er gespeeld werd met oordoppen in en mijn handen op mijn oren. Jammer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 26 mei 2009 Report Share Posted 26 mei 2009 Had dat niet meer met het volume te maken? Ik zag gisteren bij My Bloody Valentine ook heel veel mensen met hun vingers in hun oren Wat ik trouwens wel heel krom vind, vooral als ze dan nog aan iedereen oordoppen gaan uitdelen. Stel je voor dat je naar de bioscoop gaat, maar ze hebben het beeld z Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 26 mei 2009 Report Share Posted 26 mei 2009 Tool @ Lowlands, ook Synco, harder dan welk optreden dat ik ooit eerder hoorde en 't klonk fantastisch. Hard en goed kan wel, maar meestal is het hard en waardeloos. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 26 mei 2009 Report Share Posted 26 mei 2009 De meeste optredens die ik bezoek zijn heel kleinschalig, weinig recente ervaring met PA's dus, maar gisteren was Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts