tbenschop Posted 3 mei 2009 Report Share Posted 3 mei 2009 Kan iemand misschien helpen? Ik heb een oude Rel Stentor, met een Neutrik kabel die bij lange na niet lang genoeg is. Aan het ene einde zit de bekende Neutrik connector, en aan de andere kant drie afgestripte draadjes. Twee daarvan moeten aangesloten worden op de plussen van de luidsprekeruitgangen op de versterker, en een op een van de min uitgangen. Zoals al vermeld is het te kort, dus wil ik het professorisch verlengen. Ik kan natuurlijk een nieuwe kabel kopen, maar als dat niet hoeft doe ik dat liever niet. In een tijdelijke opstelling (puur om te kijken of hij het deed), had ik drie stroomdraden gepakt, die verbonden met de drie draadeinden van de Neutrik kabel en aangesloten op de versterker. Het werkte allemaal prima. Nu heb ik een andere versterker, en ook veel dikkere luidsprekerkabels (met ongeveer dezelfde lengte als de stroomdraden destijds hadden) die ik wil gebruiken als verlengstuk van de Neutrikkabel. Ik heb de Neutrikkabel opnieuw gestript en de boel aangesloten (ook op de versterker). De Rel bromt nu. Als ik het volume van de REL op min heb hoor ik vrijwel niets, het komt pas bij hogere volumeniveaus. Zodra ik de luidsprekerkabels weer lostrek van de Neutrik kabel stopt de brom. Ik heb de luidsprekerkabel uit de versterker gehaald. Ook dan blijft de brom. Als ik nu alles loshaal van de Neutrik kabel en met een draadeinde van de dikke luidsprekerkabel een van de plusdraadeinden van de Neutrik kabel aanraak, bromt de Rel. Dit gebeurt overigens ook als ik hem met mijn vinger aanraak. Wat kan ik doen? Kan het zijn dat de kabels die ik gebruik te dik zijn en dat deze teveel weerstand hebben? Ik heb ze nagelopen en volgens mij maken ze nergens kortsluiting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 4 mei 2009 Report Share Posted 4 mei 2009 Kan iemand misschien helpen?Ik heb een oude Rel Stentor, met een Neutrik kabel die bij lange na niet lang genoeg is. Aan het ene einde zit de bekende Neutrik connector, en aan de andere kant drie afgestripte draadjes. Twee daarvan moeten aangesloten worden op de plussen van de luidsprekeruitgangen op de versterker, en een op een van de min uitgangen. Zoals al vermeld is het te kort, dus wil ik het professorisch verlengen. Ik kan natuurlijk een nieuwe kabel kopen, maar als dat niet hoeft doe ik dat liever niet. In een tijdelijke opstelling (puur om te kijken of hij het deed), had ik drie stroomdraden gepakt, die verbonden met de drie draadeinden van de Neutrik kabel en aangesloten op de versterker. Het werkte allemaal prima. Nu heb ik een andere versterker, en ook veel dikkere luidsprekerkabels (met ongeveer dezelfde lengte als de stroomdraden destijds hadden) die ik wil gebruiken als verlengstuk van de Neutrikkabel. Ik heb de Neutrikkabel opnieuw gestript en de boel aangesloten (ook op de versterker). De Rel bromt nu. Als ik het volume van de REL op min heb hoor ik vrijwel niets, het komt pas bij hogere volumeniveaus. Zodra ik de luidsprekerkabels weer lostrek van de Neutrik kabel stopt de brom. Ik heb de luidsprekerkabel uit de versterker gehaald. Ook dan blijft de brom. Als ik nu alles loshaal van de Neutrik kabel en met een draadeinde van de dikke luidsprekerkabel een van de plusdraadeinden van de Neutrik kabel aanraak, bromt de Rel. Dit gebeurt overigens ook als ik hem met mijn vinger aanraak. Wat kan ik doen? Kan het zijn dat de kabels die ik gebruik te dik zijn en dat deze teveel weerstand hebben? Ik heb ze nagelopen en volgens mij maken ze nergens kortsluiting. Dat komt mij bekend voor, zelfde euvel gehad met een REL. Het bleek een slechte soldering in de neutrik plug, even aangestipt en brom weg. Misschien bij jou hetzelfde probleem? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 mei 2009 Report Share Posted 4 mei 2009 Kan iemand misschien helpen?Ik heb een oude Rel Stentor, met een Neutrik kabel die bij lange na niet lang genoeg is. Aan het ene einde zit de bekende Neutrik connector, en aan de andere kant drie afgestripte draadjes. Twee daarvan moeten aangesloten worden op de plussen van de [...] Ook dan blijft de brom.[...] Kan het zijn dat de kabels die ik gebruik te dik zijn en dat deze teveel weerstand hebben? Ik heb ze nagelopen en volgens mij maken ze nergens kortsluiting. Het lijkt mij dat er een aarde-probleem zit in de (nieuwe) versterker. In de kabels zit het probleem vast niet. Hoe dikker de kabel, hoe minder weerstand trouwens. Hoe je het oplost weet ik niet, maar je kunt kijken of de brom weg is als je de versterker (even dan) niet aardt. En ik hoop dat de techneuten alhier zullen reageren. Die zijn er zat en weten het beter. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
tbenschop Posted 4 mei 2009 Author Report Share Posted 4 mei 2009 Ik kan het probleem ook wat simpeler uitleggen: (Denk de vertserker even helemaal weg) Hoe kan het dat als ik een (verleng-)kabel bevestig aan Link to comment Share on other sites More sharing options...
J Scholtz Posted 4 mei 2009 Report Share Posted 4 mei 2009 ik kan het je nog gekker vertellen, zodra ik m'n versterker uit zet gaat m'n rel brommen. Zodra die aan staat met het volume op 0 is het over. Haal ik de neutrik kabel aan de versterker kant los, hoor je ook een lichte brom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tbenschop Posted 4 mei 2009 Author Report Share Posted 4 mei 2009 huh? Dat zou betekenen dat de versterker eerst aan moet staan. Ik moet eerlijk bekennen dat ik tijdens het aansluiten van de REL de versterker nog geen een keer heb aangehad. Ik wilde eerst van de brom af! Ik zal het eens proberen met de versterker aan. EDIT: geen succes helaas: het enige wat ik hoor is gebrom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Heino Posted 10 mei 2009 Report Share Posted 10 mei 2009 huh? Dat zou betekenen dat de versterker eerst aan moet staan. Ik moet eerlijk bekennen dat ik tijdens het aansluiten van de REL de versterker nog geen een keer heb aangehad. Ik wilde eerst van de brom af!Ik zal het eens proberen met de versterker aan. EDIT: geen succes helaas: het enige wat ik hoor is gebrom. Je kunt eenvoudig uitproberen of je sub nog in orde is via een stappenplan dat je in 30 minuten uitvoert: 1. Volume dicht doen van de sub: je ingangskabel bevat meestal 3 draden (L-in, R-in en Ground/massa), Vebind deze allemaal met elkaar door (= kortgesloten ingang). Draai het volume wat open. Er mag nu helemaal geen brom te horen zijn. Geen brom is okee, wel brom betekent een defect in de kabel of een defect in de sub. Verhelp dat eerst. 2. sub blijkt in orde: verleng de kabel tot bij de versterker en herhaal het experiment. Zo kom je er snel achter waar de fout mogelijk zit in de sub-bedrading. (Volgens mij bromt de sub nu namelijk omdat jij de L-in en/of de R-in met je handen aanraakt, waarbij jouw lichaam 50 Hz oppikt. Dat is een normaal verschijnsel, gezien de hoge ingangsweerstand van de sub. Oftewel: er is volgens mij niets mis met de sub.) 3. Als alles tot hier in orde blijkt te zijn, sluit je (met de sub uit en het sub-volume dicht) alle 3 de draden tesamen aan op een luidsprekermin-aansluiting van de versterker. Vervolgens zet je de sub aan en je draait voorzichtig het sub/volume wat open. Als je nu een hele harde brom hebt, is er sparake van een aardlus. Je komt daar vanaf door a ) je sub ongeaard aan te sluiten op de stroom (evt. uitproberen met de netstekker van de sub omgedraaid). Als het dan nog steeds bromt, moet je b ) de antenne-kabel v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts