Guest tubejack Posted 14 oktober 2009 Report Share Posted 14 oktober 2009 potverdikkie ik zit het hele topic met off topic te vervuilen. Waarvoor excusses. Gewoon even een paar keer op het delete knopje drukken en "voila" het topic is weer schoon Verder ga ik voorlopig niets met versterkers doen, het is goed zo Groeten, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 14 oktober 2009 Report Share Posted 14 oktober 2009 Back on topic: Ik ben met de non-oversampling mod bezig in mijn CD650. Printbaantjes doorsnijden en pin 1,2 en 3 van TDA1541 en SAA7220 met draadjes verbinden is allemaal keurig netjes gelukt Leek me eng om op een printplaat aan chip-pootjes te gaan solderen, maar ging prima. M Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 14 oktober 2009 Report Share Posted 14 oktober 2009 En het werkt perfekt! :) Geen rare bijgeluiden, alleen maar zoete niet-overgesamplede klanken Ik heb er net effe 10 minuten naar geluisterd, dus nog even geen oordeel. De speler moest even opwarmen, en de verschillen zijn niet groot, maar ik ben hier wel blij mee. Later meer. Nu: muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 14 oktober 2009 Report Share Posted 14 oktober 2009 Ben benieuwd Bart! Als jij nu FF uitzoek hoe het moet, kan ik het ook straks in mijn CD-650 doen Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 14 oktober 2009 Report Share Posted 14 oktober 2009 Haha, kruisende berichten.. Het is helemaal niet zo moeilijk, w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 14 oktober 2009 Report Share Posted 14 oktober 2009 Het is meestal niet moeilijk meer...... als je het weet Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 14 oktober 2009 Report Share Posted 14 oktober 2009 Het is meestal niet moeilijk meer...... als je het weet Inderdaad, dit was een mod die me echt wel moeilijk leek, maar lang genoeg laten sudderen en dan houdt dat me niet meer tegen Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 14 oktober 2009 Report Share Posted 14 oktober 2009 Toch even wat eerste indrukken: Ik ben er niet uit wat ik mooier vind, al neig ik naar w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 15 oktober 2009 Report Share Posted 15 oktober 2009 OS klinkt heel levendig vind ik, alsof de zon schijnt, alle verschillende instrumenten zijn goed te plaatsen en onderscheiden en komen echt de kamer in.NON-OS klinkt grijziger vind ik, en veel meer alsof het op een rond scherm achter de speakers geprojekteerd wordt. Ook vind ik het makkelijker 'dichtlopen', je raakt het overzicht kwijt. Verbaast mij niet zo hoor. Oversampling is feitelijk filtering in het digitale domein, dat doe je dus teniet met het overslaan van de SAA7210/7220. Er komt dan allemaal RF aliasing-troep mee naar en uit de DAC en het eropvolgende trapje en/of versterker moet daar maar mee om zien te gaan. De analoge filtering is daar niet tegen opgewassen (en de ontwerpers van CD hebben het zo ook niet bedoeld). Ik heb dat pad lang geleden al eens verkend en het is niet mijn ding. Maar je bent wel weer een ervaring rijker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 15 oktober 2009 Report Share Posted 15 oktober 2009 Maar je bent wel weer een ervaring rijker. Inderdaad Ik heb mijn huiswerk voor Guido T. gedaan, ik wilde het toch even weten. Ik heb er alleen nog l Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 15 oktober 2009 Report Share Posted 15 oktober 2009 Goed gedaan Bart, d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 15 oktober 2009 Report Share Posted 15 oktober 2009 Ik heb dat pad lang geleden al eens verkend en het is niet mijn ding.Maar je bent wel weer een ervaring rijker. Een paar jaar geleden de Convertus van TNT-audio gebouwd. Het heeft bepaalde voordelen het klonk iets echter, maar ik vond er op den duur toch wat onrustigs in zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 16 oktober 2009 Report Share Posted 16 oktober 2009 Het verbaast me niet, Bart, dat je experiment niet geheel geslaagd is. Als je een ontwerp waarbij OS wordt toegepast wijzigt in NOS, dan stelt dat w Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 1 januari 2010 Report Share Posted 1 januari 2010 Aan het eind van het jaar toch nog wat gepeurd aan de cd-spelert. Hij stond nog steeds in non-os, dat weer teruggedraaid. In eerste instantie was ik vergeten om pootje 1 van de TDA weer terug aan te sluiten, dus speler weer in het rek, alle snoeren eraan, en dan: geen geluid De I/V-weerstand heb ik verlaagd van 68 ohm naar 28. Met de uitgangstrap die ik erop had zitten levert dat wat weinig uitgangsspanning op, maar het gaat wel en ik wil maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 1 januari 2010 Report Share Posted 1 januari 2010 Hoi Bart, Heb jij toevallig ook de onderkant van de "clamp" die dus het plaatje aandrukt, ingevet D Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 2 januari 2010 Report Share Posted 2 januari 2010 Hoi Bart, Heb jij toevallig ook de onderkant van de "clamp" die dus het plaatje aandrukt, ingevet D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 2 januari 2010 Report Share Posted 2 januari 2010 Het lensje heb ik met een wattenstaaf met demiwater gedaan, zat wel troep op de er zo moeilijk vanaf ging, misschien te hard gepoetst? Nooit een vloeistof gebruiken, altijd een droog wattenstaafje. Hooguit even over het lensje heenademen. Zitten de veertjes van de clamp wel goed? Loopwerk ook goed gepositioneerd onder de lade? Als er een veertje verkeerd zit kun je dit ook krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 2 januari 2010 Report Share Posted 2 januari 2010 Zitten de veertjes van de clamp wel goed?Loopwerk ook goed gepositioneerd onder de lade? Als er een veertje verkeerd zit kun je dit ook krijgen. De winnende opmerking, Sander @Jack: misschien herinner je je dat ik het er in Zwolle over had dat ik na 'het weer in elkaar zetten' een raadselachtig piepklein stukje plastic over had en dat ik de lade een klein beetje moest optillen omdat ie anders niet open of dicht ging? Ik heb het uiteindelijk in de service manual gevonden: nummertje 125.. Die had ik ook weer op zijn plek gezet, de lade ging nu weer goed open en dicht. Ik haal het nu weg, en hij leest de cd die hij eerst pertinent weigerde direkt in! Slow buildings van Pale Saints, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 2 januari 2010 Report Share Posted 2 januari 2010 Normaal rust het loopwerk op veertjes, nu zit ie direkt met de ombouw van het laadmechanisme op houtblokken vastgeschroefd, toch niet genoeg rekening mee gehouden.. Weer wat geleerd. Dawisiknie, dat je hem vast hebt gemonteerd ipv. op veertjes........maar het is dus gelukt. Mooi zo! Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 2 januari 2010 Report Share Posted 2 januari 2010 Gelukt, ja en nee.. Nu zijn er weer andere cd's die gaan haperen Bovendien zou het niet uit mogen maken, of het spul nu op veren rust of vast staat, de stand van de lade t.o.v. de laser e.d. blijft hetzelfde, het zit immers in elkaar gemonteerd. En het piefje dat de lade iets hoger laat lopen maakt dan wel verschil, ja, da's logischer. Ik heb heel veel zin om het tot een bovenlader om te bouwen als dat vanavond nog te doen valt. Genoeg van dat gelazer Maar weer eens de datasheets bestuderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 2 januari 2010 Report Share Posted 2 januari 2010 Het probleem zit 'm in 2 dingen: 1. de exacte positionering in het horizontale vlak van disctafel t.o.v. de clamp, en 2. de exacte afstand tussen loopwerk en clamp zodat de CD vrij komt van de lade en de veerdruk van de 2 veren van de clamp goed is. Dat vereist even wat gefoefel, maar daar zit beslist de oorzaak. Maak je er een toploader van met een zware clamp (of een magnetische) a la CDM Pro dan heb je geen problemen. - edit - Oeps, magnetisch kan niet want de disctafel is van aluminimiuimniunium. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 januari 2010 Report Share Posted 2 januari 2010 Nummer 125 ..... ik had hem nog niet ontdekt Maar is het niet een idee om het hele spul weer in de CD-650 kast te schroeven? Dan zit alles weer op zijn of haar plek. Ik heb nog een Rotel RCD-975 en het lijkt me leuk om die ook weer aan de praat te krijgen. Naast een defect loopwerk, heeft hij ook een defecte servo regeling dus dat is weer een stapje ingewikkelder. Maar eerst, heb ik wat andere projectjes en verplichtingen. Groeten, Jack P.s. als het nu helemaal niet lukt heb ik nog wel een donor CD-650 staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 2 januari 2010 Report Share Posted 2 januari 2010 Ik heb nog een Rotel RCD-975 en het lijkt me leuk om die ook weer aan de praatte krijgen. Naast een defect loopwerk, heeft hij ook een defecte servo regeling dus dat is weer een stapje ingewikkelder. Check die ellendige fusible resistors eerst maar eens, daar zit dat ding vol mee. Alle kans dat er zo'n 10-ohm ding doorgepiept is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 januari 2010 Report Share Posted 2 januari 2010 (edited) Check die ellendige fusible resistors eerst maar eens, daar zit dat ding vol mee.Alle kans dat er zo'n 10-ohm ding doorgepiept is. Dank je voor de tip Ik zal alvast heb een nieuw CDM9 loopwerk bestellen. besteld. En ook weer 2 AD797 "snoepjes" Als hij het weer doet wordt het: "buizen versus opamps" Groetjes, Jack Edited 2 januari 2010 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 2 januari 2010 Report Share Posted 2 januari 2010 Denk er wel aan dat die 797 heel goed ontkoppeld moet worden, liefst met 1 uF direct op de voedingspinnen en dat die stromen NIET in de audio gnd. terechtkomen. Kelvin-grounds maken. Geen elco's direct op de voedingspennen zetten maar iets verder weg en ook daarvan de retour apart naar nul leggen. Evt. temmen met dempweerstandjes. Zie datasheet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts