Jump to content

CD-spelers

Guest tubejack
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack
potverdikkie ik zit het hele topic met off topic te vervuilen. Waarvoor excusses.

Gewoon even een paar keer op het delete knopje drukken en "voila" het topic is weer schoon :rolleyes:

Verder ga ik voorlopig niets met versterkers doen, het is goed zo :)

Groeten,

Jack

En het werkt perfekt! :) :)

Geen rare bijgeluiden, alleen maar zoete niet-overgesamplede klanken :rolleyes:

Ik heb er net effe 10 minuten naar geluisterd, dus nog even geen oordeel. De speler moest even opwarmen, en de verschillen zijn niet groot, maar ik ben hier wel blij mee. Later meer. Nu: muziek.

OS klinkt heel levendig vind ik, alsof de zon schijnt, alle verschillende instrumenten zijn goed te plaatsen en onderscheiden en komen echt de kamer in.

NON-OS klinkt grijziger vind ik, en veel meer alsof het op een rond scherm achter de speakers geprojekteerd wordt. Ook vind ik het makkelijker 'dichtlopen', je raakt het overzicht kwijt.

Verbaast mij niet zo hoor.

Oversampling is feitelijk filtering in het digitale domein, dat doe je dus teniet met het overslaan van de SAA7210/7220.

Er komt dan allemaal RF aliasing-troep mee naar en uit de DAC en het eropvolgende trapje en/of versterker moet daar maar mee om zien te gaan.

De analoge filtering is daar niet tegen opgewassen (en de ontwerpers van CD hebben het zo ook niet bedoeld).

Ik heb dat pad lang geleden al eens verkend en het is niet mijn ding.

Maar je bent wel weer een ervaring rijker. ;)

Ik heb dat pad lang geleden al eens verkend en het is niet mijn ding.

Maar je bent wel weer een ervaring rijker. ;)

Een paar jaar geleden de Convertus van TNT-audio gebouwd. Het heeft bepaalde voordelen het klonk iets echter, maar ik vond er op den duur toch wat onrustigs in zitten.

• 2 months later...

Aan het eind van het jaar toch nog wat gepeurd aan de cd-spelert.

Hij stond nog steeds in non-os, dat weer teruggedraaid. In eerste instantie was ik vergeten om pootje 1 van de TDA weer terug aan te sluiten, dus speler weer in het rek, alle snoeren eraan, en dan: geen geluid :D

De I/V-weerstand heb ik verlaagd van 68 ohm naar 28. Met de uitgangstrap die ik erop had zitten levert dat wat weinig uitgangsspanning op, maar het gaat wel en ik wil maar

Het lensje heb ik met een wattenstaaf met demiwater gedaan, zat wel troep op de er zo moeilijk vanaf ging, misschien te hard gepoetst?

Nooit een vloeistof gebruiken, altijd een droog wattenstaafje.

Hooguit even over het lensje heenademen.

Zitten de veertjes van de clamp wel goed?

Loopwerk ook goed gepositioneerd onder de lade? Als er een veertje verkeerd zit kun je dit ook krijgen.

Philips_CDM-4_25_03.jpg

Zitten de veertjes van de clamp wel goed?

Loopwerk ook goed gepositioneerd onder de lade? Als er een veertje verkeerd zit kun je dit ook krijgen.

De winnende opmerking, Sander ;)

@Jack: misschien herinner je je dat ik het er in Zwolle over had dat ik na 'het weer in elkaar zetten' een raadselachtig piepklein stukje plastic over had :confused: en dat ik de lade een klein beetje moest optillen omdat ie anders niet open of dicht ging?

Ik heb het uiteindelijk in de service manual gevonden: nummertje 125..

piefje.jpg

Die had ik ook weer op zijn plek gezet, de lade ging nu weer goed open en dicht. Ik haal het nu weg, en hij leest de cd die hij eerst pertinent weigerde direkt in! Slow buildings van Pale Saints,

Normaal rust het loopwerk op veertjes, nu zit ie direkt met de ombouw van het laadmechanisme op houtblokken vastgeschroefd, toch niet genoeg rekening mee gehouden.. Weer wat geleerd. :rolleyes:

Dawisiknie, dat je hem vast hebt gemonteerd ipv. op veertjes........maar het is dus gelukt. Mooi zo!

Gelukt, ja en nee.. Nu zijn er weer andere cd's die gaan haperen :angry:

Bovendien zou het niet uit mogen maken, of het spul nu op veren rust of vast staat, de stand van de lade t.o.v. de laser e.d. blijft hetzelfde, het zit immers in elkaar gemonteerd. En het piefje dat de lade iets hoger laat lopen maakt dan wel verschil, ja, da's logischer. Ik heb heel veel zin om het tot een bovenlader om te bouwen als dat vanavond nog te doen valt. Genoeg van dat gelazer <_<

Maar weer eens de datasheets bestuderen.

Het probleem zit 'm in 2 dingen:

1. de exacte positionering in het horizontale vlak van disctafel t.o.v. de clamp, en

2. de exacte afstand tussen loopwerk en clamp zodat de CD vrij komt van de lade en de veerdruk van de 2 veren van de clamp goed is.

Dat vereist even wat gefoefel, maar daar zit beslist de oorzaak.

Maak je er een toploader van met een zware clamp (of een magnetische) a la CDM Pro dan heb je geen problemen.

- edit - Oeps, magnetisch kan niet want de disctafel is van aluminimiuimniunium.

Guest tubejack

Nummer 125 ..... ik had hem nog niet ontdekt :blink:

Maar is het niet een idee om het hele spul weer in de CD-650 kast te schroeven?

Dan zit alles weer op zijn of haar plek.

Ik heb nog een Rotel RCD-975 en het lijkt me leuk om die ook weer aan de praat

te krijgen. Naast een defect loopwerk, heeft hij ook een defecte servo regeling

dus dat is weer een stapje ingewikkelder.

Maar eerst, heb ik wat andere projectjes en verplichtingen.

Groeten,

Jack

P.s. als het nu helemaal niet lukt heb ik nog wel een donor CD-650 staan.

Ik heb nog een Rotel RCD-975 en het lijkt me leuk om die ook weer aan de praat

te krijgen. Naast een defect loopwerk, heeft hij ook een defecte servo regeling

dus dat is weer een stapje ingewikkelder.

Check die ellendige fusible resistors eerst maar eens, daar zit dat ding vol mee.

Alle kans dat er zo'n 10-ohm ding doorgepiept is.

Guest tubejack
Check die ellendige fusible resistors eerst maar eens, daar zit dat ding vol mee.

Alle kans dat er zo'n 10-ohm ding doorgepiept is.

Dank je voor de tip :) Ik zal alvast heb een nieuw CDM9 loopwerk bestellen. besteld.

En ook weer 2 AD797 "snoepjes"

Als hij het weer doet wordt het: "buizen versus opamps" :D

Groetjes,

Jack

Edited by tubejack

Denk er wel aan dat die 797 heel goed ontkoppeld moet worden, liefst met 1 uF direct op de voedingspinnen en dat die stromen NIET in de audio gnd. terechtkomen.

Kelvin-grounds maken.

Geen elco's direct op de voedingspennen zetten maar iets verder weg en ook daarvan de retour apart naar nul leggen.

Evt. temmen met dempweerstandjes. Zie datasheet.