buizenbart Posted 3 januari 2010 Report Share Posted 3 januari 2010 Het probleem zit 'm in 2 dingen:1. de exacte positionering in het horizontale vlak van disctafel t.o.v. de clamp, en 2. de exacte afstand tussen loopwerk en clamp zodat de CD vrij komt van de lade en de veerdruk van de 2 veren van de clamp goed is. Dat vereist even wat gefoefel, maar daar zit beslist de oorzaak. ha ja, dat was het woord, "foefelen". Maar eens een keertje mee foefelen dan. Dat vergt toch weer een nieuw subsoort inzicht, maar effe trainen Maak je er een toploader van met een zware clamp (of een magnetische) a la CDM Pro dan heb je geen problemen. - edit - Oeps, magnetisch kan niet want de disctafel is van aluminimiuimniunium. Chips, en ik had nog wel van die mooie kleine magneetjes liggen.. Een zwaartekracht-clamp vind ik eng qua belasting van de motor. Ik heb er toevallig w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 3 januari 2010 Report Share Posted 3 januari 2010 Chips, en ik had nog wel van die mooie kleine magneetjes liggen.. Een zwaartekracht-clamp vind ik eng qua belasting van de motor. Ik heb er toevallig w Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 3 januari 2010 Report Share Posted 3 januari 2010 Sander, je weet me prettig vaak van een denk-dwaalspoor af te helpen Inderdaad, die clamp drukt ook stevig aan, als je voelt hoe strak die aandrukveer staat. Waarom zou dat met een los gewicht ineens anders zijn? Het gewichtje wat ik heb is overigens lang geen 500 gram Weet je wat, ik ga het gelijk eens wegen! 90 gram dus. Maar ik denk dat ik jouw CD650 maar eens ga aanpakken, gewoon in ere houden maar wel met mijn eigen uitgangstrap erin. Heb ik ook weer een gewone strakke speler in het rek staan, en niet meer dat onrustige houtje-touwtje spul.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 3 januari 2010 Report Share Posted 3 januari 2010 Ik denk dat ik me verslikt heb met een nulletje ofo...... Heb nu geen tijd om het artikeltje op te zoeken, is even stress met het meiske nu maar ik kom er nog op terug. 90 a 100 gram zou best wel eens goed kunnen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 4 januari 2010 Report Share Posted 4 januari 2010 Ik denk dat ik me verslikt heb met een nulletje ofo...... Heb nu geen tijd om het artikeltje op te zoeken, is even stress met het meiske nu maar ik kom er nog op terug. 90 a 100 gram zou best wel eens goed kunnen zijn. Oei, het beste met het meiske dan! En geen stress hoor, dat gewichtje/clampje is jarenlang gebruikt op een CDM4, dus het zal wel okee zijn. Ik ga er toch een bovenlader van maken, heb een CDM2 uit het ladegedrocht gedemonteerd. Mooi spul Het is net Lego, nu weet ik waarom ik het zo leuk vind. En blokjes genoeg! Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 4 januari 2010 Report Share Posted 4 januari 2010 En de daad bij het woord gevoegd: mijn cd-speler is een bovenlader geworden! Klinkt erg goed zo op het eerste gehoor Heel duidelijk en 'kernachtig', vooral drums hebben er baat bij. Het loopwerk staat nu stevig vastgeschroefd op de houten bodemplaat, er kan weinig meer resoneren, en er zal ook wat minder gefocust moeten worden, scheelt allemaal. Mijn meubel is helaas niet voorzien op nog een bovenlader, dus het is wat onhandig cd's 'opleggen', maar dat komt wel goed. En ook wat vogelen met 'eject' en de terugmelding of de niet-bestaande lade open of dicht is, maar da's effe wennen, en wie weet gebruik ik het lademotortje in de toekomst voor een deksel, want nu is het toch wel erg open en bloot. Maar nu eerst: muziek! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 januari 2010 Report Share Posted 5 januari 2010 Als iemand ooit mijn CD-80 wil reviseren... - al ben ik het z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 5 januari 2010 Report Share Posted 5 januari 2010 Beste Spido Aloude gezegdes zijn hier m.i. van toepassing: "al doende leert men" "op een oude fiets moet je het leren" Verder kan niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 5 januari 2010 Report Share Posted 5 januari 2010 Hahaha ja. En als ik ooit nog een spiekers wil gaan bouwen: hou mij tegen, bind mij vast enz -all of the above (Tsjonge, een CD80, d Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 9 januari 2010 Report Share Posted 9 januari 2010 Vandaag inkopen gedaan om de speler te recappen. Ik ben niet zo van het lange termijn-werken, ik krijg het in mijn kop "vandaag wil ik alle elco's vervangen", en dan ga ik kopen wat ik nodig heb. Maar wellicht moet ik toch maar eens bij Conrad gaan bestellen.. Bij Stuut & Bruin hebben ze namelijk g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 9 januari 2010 Report Share Posted 9 januari 2010 Bij Stuut & Bruin hebben ze namelijk g Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 9 januari 2010 Report Share Posted 9 januari 2010 De clou van het verhaal was dat de eigenaar al 65 is, de rest van de medewerkers ook in die buurt, en de eigenaar heeft alleen maar dochters.. Ze hadden ook wel Philips hoor, maar niet voor printmontage, en dat zou Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 januari 2010 Report Share Posted 9 januari 2010 Bij Stuut & Bruin hebben ze namelijk g Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 10 januari 2010 Report Share Posted 10 januari 2010 Da's heel vriendelijk, Jack Maar ik ga het je niet lastig maken. Net dus de rest van de speler gerecapped Toch wel die dikke 6800 uF verkeerd om geplaatst.. Zet de speler aan, display blijft donker, ik hoor "PFFFT" en zie een rookwolkje.. Die elco stond bol en er kwam prut uit vanboven.. Al dat werk gedaan, en dan heb ik g Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 10 januari 2010 Report Share Posted 10 januari 2010 Maar zo makkelijk laat ik me niet verslaan natuurlijk.. Ik had nog een mooie BC 10.000 uF 63V liggen, maar even met draadjes vastgesoldeerd, past niet op de print. En weer de stroom erop: geen display Geprobeerd om een cd in te laten lezen, waarbij ik bijna gewond raakte De cd ging werkelijk als een idioot draaien, de puck kon al dat geweld niet aan en beiden frisbeeden langs me heen het rek uit M'n voorgevoel had aangedrongen geen kostbare cd te nemen, en maar goed ook. Het is dus nog steeds naar de kl*te Deze symptomen komen me wel bekend voor, ik heb wel meer verslagen van philips-knutselaars gelezen, maar ik weet natuurlijk niet meer uit mijn hoofd waar dat dan door kwam. We gaan maar weer eens research plegen. Jammer zeg, hoopte ik zo weer te kunnen gaan beoordelen, ik had mijn potlood al geslepen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 10 januari 2010 Report Share Posted 10 januari 2010 (edited) 3x raden wat van der Veens nickname was....... Menno blowup Besmet ? Wellicht heeft die ontplofde elco het e.e.a. in zijn kielzog meegenomen? Als een CD gierend rond draaidt is er vast iets mis met de klok. Heb ik ook gehad bij een paar spelers, mogelijk is zelfs het IC iets van SAA7220 of zo naar de eeuwige jachtvelden of krijgt geen stroom... even meten of de diverse spanningen aanwezig zijn... bij de IC' s Succes, Jack P.s. fotootje toegevoegd van mijn CD-160 speelt fijn Edited 10 januari 2010 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 10 januari 2010 Report Share Posted 10 januari 2010 Ja, die bijnaam ken ik wel, vind ie leuk om te vertellen. En ik tot nu toe maar denken "Ik heb nog niks opgeblazen"... Tsja, hoort erbij h Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 10 januari 2010 Report Share Posted 10 januari 2010 Ik kan ook niet opgeven h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 10 januari 2010 Report Share Posted 10 januari 2010 Leuk dat hij het weer doet Bart Ik bedacht me dat ik nog een hi-res plaatje had hoe hij geworden is.... ik heb e.e.a. extra ontkoppeld met 470nF over die 220nF Ctjes (let even op dat rode draadje = digitaal massa) Alleen de IC's moeten nog op mooie vergulde voetjes zodat ik er t.z.t. wat mooiere in kan zetten En er moet natuurlijk glimmende vergulde cinch uitgangen op. Kost niks staat fiel Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 11 januari 2010 Report Share Posted 11 januari 2010 Leuk dat hij het weer doet Bart Ja en nee, er zit ergens iets 'los'. Die print met t extra filter e.d. ligt slordig over de rest heen. Toen ik dat wat netter wilde placeren was het weer mis Een beetje daarmee foefelen hielp wel, zelfs het display flakkerde zo nu en dan op. Maar goed kreeg ik het niet. Ik ga daar maar eens mee aan de slag, ik las een tip om het stukje voeding wat daarop zit voor het display opnieuw te bouwen op een klein printje, en dat andere onding weg te fl*kkeren. En er zit dus ergens een los kontaktje Ik blijf er nu vanaf, maar kan wel lekker cd's draaien. De elco's zijn nog niet zo lang aan het werk, maar het klinkt als een enorme 'zeepbel van geluid', veel hoogte erbij en ook de ander dimensies. En het klinkt wat pittiger met frisse elco's Ik bedacht me dat ik nog een hi-res plaatje had hoe hij geworden is.... ik heb e.e.a. extraontkoppeld met 470nF over die 220nF Ctjes (let even op dat rode draadje = digitaal massa) Alleen de IC's moeten nog op mooie vergulde voetjes zodat ik er t.z.t. wat mooiere in kan zetten En er moet natuurlijk glimmende vergulde cinch uitgangen op. Kost niks staat fiel Rode draad? Op de bovenste foto zie ik hem iig niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 januari 2010 Report Share Posted 11 januari 2010 Rode draad? Op de bovenste foto zie ik hem iig niet? Hij zit er toch echt! 2 stuks zelfs, via gaatjes naar de onderkant v/d print waar de massa van het digitale gedeelte zit van de 220nF decopler C.' s... Kijk maar eens goed..... of doe een refresh met je browser Ik heb er voor gezorgd dat de massa v/d boven kant g Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 11 januari 2010 Report Share Posted 11 januari 2010 spinnende cd's. Tja, ik ken dat ook een beetje. Als de laser niet goed staat, gaat ie zomaar op hol. Maar dat zal het niet zijn, denk ik. Ik denk dat je Servo eerder gereed was na het inschakelen, dan de klok. En dan mist ie de klok en gaat ie centrifugeren. Gauw uitzetten is het advies, want anders brandt je laser door. Als je hem daarna weer aanzet, kan het zomaar goed zijn, de elco's zijn immers geladen en de beide circuits starten tegelijk op zodat het kloksignaal er op tijd is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 11 januari 2010 Report Share Posted 11 januari 2010 Rode draad? Op de bovenste foto zie ik hem iig niet? Hij zit er toch echt! 2 stuks zelfs, via gaatjes naar de onderkant v/d print waar de massa van het digitale gedeelte zit van de 220nF decopler C.' s... Kijk maar eens goed..... of doe een refresh met je browser Of kijk de volgende dag, zie je ineens een andere foto.. Ja, nu is het duidelijk, Jack ; Opletten hoe de diverse massa' s digtaal en analoog lopen...ooit eens gelezen van KT88 en in mijn oren geknoopt Jij ook dus Ik moet wel wennen aan print, heb nog niet echt een overzicht, komt langzaam maar zeker.. N Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 11 januari 2010 Report Share Posted 11 januari 2010 Het klinkt leuk hoor, maar ik wil meer. Het effekt is duidelijk, maar er is volgens mij meer uit te halen. Een enkele belangrijke elco heb ik nog niet vervangen, ik zit op de service manual te studeren en ik begrijp er steeds meer van. Maar die nieuwe elco's zitten er ook pas een 24 uur in. Toch wel benieuwd wat echte topklasse elco's zouden kunnen toevoegen, maar anderzijds denk ik ook dat het meer zin heeft om andere dingen aan te pakken. Om te beginnen aparte spanningsregelaars voor de decoder- en digitaal filterchip, naar het schijnt geven die elkaar behoorlijk wat rotzooi op de voedingslijn. Maar eerst maar eens zorgen dat het display het weer doet.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 januari 2010 Report Share Posted 11 januari 2010 Om te beginnen aparte spanningsregelaars voor de decoder- en digitaal filterchip, naar het schijnt geven die elkaar behoorlijk wat rotzooi op de voedingslijn. Bij duurdere CD-spelers zie je dat b.v. de DAC zijn eigen spanning regelaar heeft ik heb het o.a. in Sony spelers gezien. Gewoon een 7805 hoor.... Wat je ook ziet in de duurdere spelers is een lokaal stroom shuntje bij elke belangrijke chip. Ik heb gewoon een dikke OS-CON daar bij elke +5volt (veel te dik 220uF/10volt) maar die had ik nog liggen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts