Guest tubejack Posted 18 maart 2010 Report Share Posted 18 maart 2010 Dan gebruik je dus eigenlijk een slechte trafo, of zie ik het verkeerd? Ja, je ziet het verkeerd. Kan ik niet helemaal goed uitleggen, Doede kan dat beter. Over het algemeen klinkt een uitgang met een opamp wat vetter dan een discrete variant. Dan kun je of het laag wat filteren. Of een betere uitgang maken. Die trafo heeft veel voordelen, maar een klein Ctje werkt ook. Zie b.v. http://www.dddac.de/ Item4 Sony 777 SACD Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 18 maart 2010 Report Share Posted 18 maart 2010 Bedankt Jack, da's interessant leesvoer Toevallig ben ik ook weer begonnen aan mijn cd-speler avonturen, deze keer ook met een Sony, mijn goeie ouwe trouwe 555 ES. Ik had daar al eerder over geschreven, omdat ik me toen niet goed raad wist met die gebalanceerde output. Toen ik wat opzocht voor Hans met zijn Droplet kwam ik op een artikel van John Broskie, en ik kan eigenlijk met minimale aanpassingen het SRPP-trapje wat ik in mijn Philips gebruik daarvoor inzetten. Kan ik ook mooi vergelijken. Ik heb het analoge board al opgeduikeld en ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 maart 2010 Report Share Posted 18 maart 2010 Mooi ding Bart ik neem aan een XA 555ES http://www.aurionaudio.it/Galleria%20foto%2011.htm Bijna beneden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 18 maart 2010 Report Share Posted 18 maart 2010 Nee, de mijne is wat ouder, een CDP X 555 ES: Namelijk gekocht toen ik nog op de middelbare school zat Ik zie me nog sjouwen met de doos de trein op, verdiend met vakantiewerk. En het werkt nog steeds vlekkeloos allemaal, ik kan er gewoon geen afscheid van nemen.. Hij slaat wel af en toe over als ie niet opgewarmd is, maar volgens KT was dat een kwestie van wat C-tjes vervangen (Als je dit leest, Sander: bedoelde je nou die onder het loopwerk zelf, of op het servoboard?) Ik ga hem sowieso recappen, dat is een volgende klus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 maart 2010 Report Share Posted 18 maart 2010 Deze pagina ken je vast al http://pcbunn.cithep.caltech.edu/jjb/Sony/CDP-X555ES.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 18 maart 2010 Report Share Posted 18 maart 2010 Hij slaat wel af en toe over als ie niet opgewarmd is, maar volgens KT was dat een kwestie van wat C-tjes vervangen (Als je dit leest, Sander: bedoelde je nou die onder het loopwerk zelf, of op het servoboard?) Ik ga hem sowieso recappen, dat is een volgende klus. 2 SMD-smurfen-elcootjes op het boardje met de spoelen van de spindle motor. 10 uF 16V, vervangen door kleine gewone of weer SMD maar dan Panasonic FC. Als je het loopwerk eruithaalt zie je het vanzelf, servo board losmaken en je kunt er dan zo bij. Als ze al hebben gelekt: spoelenboardje eerst even goed schoonmaken! Op het servoboard zit dan nog een through hole 100 uF/6.3V elco die je gelijk mee kunt vervangen. Als je die niet hebt (moeilijk te vinden) stuur ik je wel een paar op, doe ik die SMD-tjes er ook wel bij. Oh ja: afregelprocedure staat niet in het servicemanual, dat is ook tamelijk lastig omdat de drie potmetertjes op de laser zitten. Resp van links naar rechts is dat tracking error, focus balance (iets hoger geplaatst) en laser power. Die laatste liever niet aankomen, tenzij het eye pattern geen 1.2Vtt is! Voor afregeling moet je het loopwerkje er eigenlijk even uit hebben, de clamper uit de brug halen zodat die los op de CD kan en dan de ladeschakelaar even kortsluiten zodat je kunt testen. Dan de meetpunten in het manual aanhouden en evt. afregelen. Het lijkt allemaal moeilijker dan het is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 18 maart 2010 Report Share Posted 18 maart 2010 Bedankt Sander, en ik ben er niet bang voor hoor, ik heb hem ondertussen al z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 18 maart 2010 Report Share Posted 18 maart 2010 Afregelen lijkt me voorlopig niet nodig, bovendien heb ik daar geen cd voor Een KSS272A kan verlopen, dus soms moet je wel. Daar heb je trouwens geen YEDS-disc voor nodig, daar zijn foefjes voor. Maar met TE/TB op 14.00 uur, FB op 06.00 uur en APC op 10.00 uur staat de zaak meestal wel OK. Als je weer eens in de buurt bent laat ik het je wel zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 20 maart 2010 Report Share Posted 20 maart 2010 Verder met de Sony.. Loop een beetje tegen de beperkingen van mijn kennis op De dac heeft dus gebalanceerde uitgangen. Maar als ik het schema bekijk worden de twee verschillende fases gewoon bij elkaar gevoegd: (Niet al te duidelijk maar genoeg hoop ik..) Of zou Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 20 maart 2010 Report Share Posted 20 maart 2010 Kan wel kloppen, de 555 heeft geen gebalanceerde outputs, de 777 wel. Als je even het manual van de 777 erbij neemt zie je hoe het daar in elkaar zit. http://pcbunn.cithep.caltech.edu/jjb/Sony/..._CDP-X777ES.pdf De DACs hebben stroom-uitgangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 21 maart 2010 Report Share Posted 21 maart 2010 Kan wel kloppen, de 555 heeft geen gebalanceerde outputs, de 777 wel. Als je even het manual van de 777 erbij neemt zie je hoe het daar in elkaar zit. http://pcbunn.cithep.caltech.edu/jjb/Sony/..._CDP-X777ES.pdf De DACs hebben stroom-uitgangen. Ha thanks, leuk om verwante modellen te vergelijken. Duidelijk. Ik blijf het wel een bijzondere constructie vinden, twee dacs, de + van de ene wordt samengevoegd met de - van de andere dac. Waarom ze dat niet per dac doen snap ik niet, maar ik snap wel meer niet.. Toch I-uit Moet ik weer gaan vogelen met I/V-weerstanden. Ik zal ze maar niet te groot kiezen, bij de tda1541 zat ik op 28 Ohm geloof ik. Hmm, genoeg te doen dus.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 21 maart 2010 Report Share Posted 21 maart 2010 Forgive my ignorance, ik geloof je meteen als je zegt dat ze I-out zijn, maar waarom hebben ze het in de datasheet dan over 'output voltage' en zijn de units in volt? ("L" output voltage (R+, R-, L+, L-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 maart 2010 Report Share Posted 21 maart 2010 Zoiets.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 31 maart 2010 Report Share Posted 31 maart 2010 Dankzij een good old Philips CD-650, heb ik voor een deel een "upgrade" teruggedraaid Het "truukje" werkte w Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 april 2010 Report Share Posted 1 april 2010 (...) Trouwens mooie speler zo' n CD-650, ok net niet zoveel details en diepte als met een moderne spelermaar hij maakt w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 1 april 2010 Report Share Posted 1 april 2010 (edited) Ha Spido, Jammer dat je "virtueel" bent... anders had je het binnen een paar minuten seconden gehoord. Er zijn verschillen tussen CD-spelers, ik kan het technisch enig sinds verklaren, maar ik vind ze relatief klein. Of vernieuwing ten goede is? nee m.i. zeker niet! Als je zo' n CD-650 mooi vind. (of een van zijn broers en zusters met een TDA1541(a)) zoals een Marantz CD-80 Koop een 2e als reserve Edited 1 april 2010 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 5 april 2010 Report Share Posted 5 april 2010 Hoi jack ik stuur je direct een mail , dat ik die philips gemodde versie een keer bij je op haal binnenkort. Voor de rest van het forum ik ga weer cd proberen gewoon ter afwisseling en omdat het in de nieuwe ruimte met de nieuwe eindtrappen en niet te vergeten het veranderde hoog(nieuwe tweeter) opeens wel te pruimen is het " kunstmatige " schone van cd kan op zijn tijd toch wel mooi zijn . Ook lijkt me dan leuk om die gemodde rotel van je eens te proberen als dat okay is , ik post dan wat ik er van vond , na mijn wadia teleurstelling een aantal jaren terug ben ik niet van plan kapitalen aan een cd speler uit te geven . gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 5 april 2010 Report Share Posted 5 april 2010 Is goed, ik moet hem wel "even" zoeken..... waar die is????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 5 april 2010 Report Share Posted 5 april 2010 Ha Spido,... Als je zo' n CD-650 mooi vind. (of een van zijn broers en zusters met een TDA1541(a)) zoals een Marantz CD-80 Koop een 2e als reserve Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 6 april 2010 Report Share Posted 6 april 2010 Ha Spido,... Als je zo' n CD-650 mooi vind. (of een van zijn broers en zusters met een TDA1541(a)) zoals een Marantz CD-80 Koop een 2e als reserve Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 april 2010 Report Share Posted 6 april 2010 Ha Spido,... Als je zo' n CD-650 mooi vind. (of een van zijn broers en zusters met een TDA1541(a)) zoals een Marantz CD-80 Koop een 2e als reserve Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 7 april 2010 Report Share Posted 7 april 2010 Nou, na schade en schande moet ik bekennen, dat Spido: "wel een beetje gelijk heeft." Maar ja... sommige onderdelen -hoe goed ook- hebben nu eenmaal niet het eeuwige leven. Z Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 7 april 2010 Report Share Posted 7 april 2010 Dan komt natuurlijk de vraag hoe je weet wat het originele geluid is.. Teletijdmachine... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 8 april 2010 Report Share Posted 8 april 2010 D Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 8 april 2010 Report Share Posted 8 april 2010 D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts