carl Posted 8 mei 2009 Report Share Posted 8 mei 2009 ???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 8 mei 2009 Report Share Posted 8 mei 2009 Hij beweert dus dat het magnetisme van de cartridge zichzelf demagnetiseert? Hm. Rijst bij mij de vraag: W Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 mei 2009 Author Report Share Posted 9 mei 2009 Hij beweert dus dat het magnetisme van de cartridge zichzelf demagnetiseert?Hm. Rijst bij mij de vraag: W Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 9 mei 2009 Report Share Posted 9 mei 2009 Wie durft? 'k Ga m'n JA d'r iig niet aan wagen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 9 mei 2009 Report Share Posted 9 mei 2009 Volgens mij ga je er geen enkel effect mee krijgen, en wil je een cartridge ook nooit demagnetiseren. Je hebt immers magnetisme nodig om de stroom op te wekken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 9 mei 2009 Report Share Posted 9 mei 2009 Nouja, je moet bandrecorderkoppen wel demagnetiseren, maar da's ook logischer. De tape zelf is magnetisch en die magnetiseert het kopoppervlak waardoor je ruis krijgt. Een plaat... hooguit statische electriciteit, lijkt me. Wil mijn plugjes wel tegen elkaar houden en horen of ik verschil hoor hoor ;D. Nevertheless, zijn geloofwaardigheid wordt er niet echt beter op door deze hier: Materiaaldikte, gewicht, substantie etc. Ja. Maar die afgeronde hoekjes? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 9 mei 2009 Report Share Posted 9 mei 2009 Materiaaldikte, gewicht, substantie etc. Ja. Maar die afgeronde hoekjes? Klinkt mss heel stom, maar mijn ervaring is ook dat als je de hoeken van de plank afrond deze doder word. Probeer het maar eens. Neem een plaatje MDF of hout en een zelfde maar dan waar je met een frees alle scherpe hoeken en randen rond gefreesd hebt. Klop op beide planken en je zult horen dat die met afgeronde kanten en hoeken doder klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 10 mei 2009 Report Share Posted 10 mei 2009 Ik kan me best voorstellen dat een bewegend magneetje (MM) aan de naald in de cartridge op den duur een beetje vast magnetisme veroorzaakt in de buurt. Net zo goed als je de kop van een schroevendraaier een beetje magnetisch kan krijgen door er een magneet langs te halen (meestal is dat al gebeurd). Bij een bewegend spoeltje (MC) zit dat in een magneethulsje (had ik begrepen), en wie weet kan dat zelf dan een beetje magnetisch worden. Dat zal het geluidsbeeld wel kunnen be Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 23 juni 2009 Report Share Posted 23 juni 2009 Veilig demagnetiseren met een dingetje van Aesthetix? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 24 juni 2009 Report Share Posted 24 juni 2009 Veilig demagnetiseren met een dingetje van Aesthetix? Als ik thuis kom zal ik de truc uit het filmpje uitvoeren. Dat lijkt me veilig zat. Vrees alleen dat het jou niet zal overtuigen, want het is geen JA. Maar ik zal melden of er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 juni 2009 Report Share Posted 24 juni 2009 Waar is de tijd gebleven dat nuttige apparaatjes pas op de markt kwamen om een probleem op te lossen als er een probleem geconstateerd werd? Bij tape ontstaat idd een magnetisering van de koppen door de tape zoals S_K beschreef. Dat was overigens niet bij alle typen koppen zo maar a la. Een demagnetiseerder speciaal voor dat doel hielp dan. Zo'n ding kostte niet meer dan een paar tientjes. Koppen demagnetiseren is ook duidelijk te horen in het hoog en de dynamiek. Tegenwoordig wordt ons allerlei problemen aangepraat en zijn er handige kooplieden die daar oplossingen voor bieden met e.o.a. vage niet traceerbare motivatie. En die apparaatjes/oplossingen kosten dan gelijk een fiks bedrag.... Pick-up element is door een duistere macht gemagnetiseerd. U heeft een probleem en wij bieden u een oplossing. Ja, ja ... Kijk als het nu gedemagnetiseeerd zou zijn door e.o.a. poltergeist, tja dan heb je een probleem. Maar dan kun je toch beter een nieuw kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 24 juni 2009 Report Share Posted 24 juni 2009 Demagnetiseren van elementen, ik weet niet precies wat ik er van moet denken. In algemene zin zijn er positieve resultaten te melden. Dat van cassettedecks is een goed voorbeeld, maar ook Densen's demagnetiseer-CD werkt. 't Risico is mij veel te hoog, maar Mark, als je 't aandurft nadat je element is ingespeeld lees ik graag je bevindingen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 juni 2009 Report Share Posted 25 juni 2009 Dat van cassettedecks is een goed voorbeeld, maar ook Densen's demagnetiseer-CD werkt. Het is een geconstateerd en reproduceerbaar iets bij cassette tape maar ook bij gewone 1/4" RR tape. Een PU-element is toch geen casette tape? En evenmin een fietsdynamo (komt ook spanning en stroom uit)....? Ik vind het een rare redenering om wat geconstateerd is bij een bepaald onderdeel van de reproductie keten eveneens toe te dichten aan een totaal ander onderdeel in een heel ander apparaat en wat ook nog eens heel anders werkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 25 juni 2009 Report Share Posted 25 juni 2009 @Pjotr: ga eens in op mijn theorietje hierboven ergens. Zelfs cd's zouden opknappen van demagnetiseren. Maar ook al doet het niets, het kan ook geen kwaad, mits gedaan zoals de TS via het filmpje aangaf. @Bellavista: dit weekend kom ik (helaas) al weer thuis en zal ik mijn element eraan wagen. Als ik moet wachten tot het is ingespeeld ben ik zo tien jaar verder. Als ik het me goed herinner staat er 800 uur voor, en mijn hoofdmoot aan muziek is digitaal. Niettemin klinkt het nu al prima hoor. Het gaat er mij alleen om dat ik aantoon dat er niets vreselijks gebeurt. Ik snap dat je huiverig bent om je Jan Allaerts eraan te wagen, maar gezien de nietige stroompjes waar het hier om gaat valt er denk ik niets te vrezen. Ik zou wel graag een theorie zien achter de demagnetiseereigenschappen van de truc. Daarvoor ben ik niet slim genoeg. M rc (from Baltimore) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 25 juni 2009 Report Share Posted 25 juni 2009 Ik vind het gevaarlijk. Een element is een generator, spoeltjes die in een magnetisch veld bewegen en zo een spanninkje opwekken. Ga je dat nou de-magnetiseren, dan werkt het generatortje niet meer of niet goed meer........ De Weiss-gebiedjes horen allemaal 1 kant op te staan bij een magneet. Gevaar voor verandering van poling van de magnetische Weiss-gebiedjes is er ook al niet bij normaal gebruik, dus magnetiseren van het element lijkt me ook niet aan de orde. Heel vroegah (ca. 20 jaar geleden) was er ook al zoiets, de fluxbuster. Dat is destijds geruisloos verdwenen, het werkte niet of niet goed. Een element is geen tapekop, DIE moeten wel gedemagnetiseerd worden om de zoveel tijd. Wie dit zeker wil weten, sture een mailtje naar van den Hul voor uitsluitsel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 juni 2009 Report Share Posted 25 juni 2009 Er komt toch gewoon wisselspanning uit een element? Dus waarom zou je iets willen demagnetiseren???? Hooguit "verkloot" je het magnetisme van de magneetjes mochten die er al in zitten???? Zou het zeker niet doen, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 juni 2009 Report Share Posted 25 juni 2009 @Pjotr: ga eens in op mijn theorietje hierboven ergens. Zelfs cd's zouden opknappen van demagnetiseren. Ha Marc, Ik kan daar helemaal niets mee. Als er een probleem opgelost moet worden moet er eerst een probleem geconstateerd zijn, en dat probleem van gemagnetiseerde elementen zie ik niet en heb ik nooit ervaren bij een DT. Overigens zijn er MC phono pre amps (van 47Labs) die je element continue kortsluiten. Die hebben een ingangsimpedantie van nul ohm (stroom ingang). Dus het lijkt mij niet echt je element vernaggelen. Wat betreft dat 2e filmje over die Talisman, volgens mij een reclame filmpje van de fabrikant, dat vind ik echt je reinste kwakzalverij: Een plastic doosje wat alles demagnetiseert wat los en vast zit...? Categorie aardstralen neutralisator .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 29 juni 2009 Report Share Posted 29 juni 2009 Zojuist de stoute schoenen aangetrokken. Ik heb de truc (demagnetisatie door de plugjes links en rechts tegen elkaar aan te houden, plus aan min, min aan plus, 40 seconden) uitgevoerd. Dat heb ik gedaan met mijn vorige element, nog lang niet versleten, en al een jaar of 30 in gebruik, dus, als er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 juni 2009 Report Share Posted 29 juni 2009 Nu weet je nog niet of de verbetering komt door het afstoffen of door de kortsluitbehandeling... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 29 juni 2009 Report Share Posted 29 juni 2009 Nu weet je nog niet of de verbetering komt door het afstoffen of door de kortsluitbehandeling... Ja zeg... afstoffen doe ik elke keer dat de naald in de groef moet. Voorlopig heb ik besloten gewoon nog even met het oude element door te blijven luisteren. Vanavond staat op het programma: - Off the Wall - Thriller - Bad Dangerous is de enige die ik op cd heb. Die heb ik al gedraaid. Maar verwacht van mij geen verdere uitspraken of dit iets doet of niet. Ik ben nadrukkelijk geen platendraaier, en dat het lekker klinkt komt ook deels op rekening van de mooie phonotrap in de LFD en mijn fantastische Phonar-zuiltjes. En de waanzige akoestiek. En de te gekke muziek van Michael. Dat het hoegenaamd geen kwaad kan mag je nu wel van mij aannemen. Morgen komt mijn dacje terug. Is het weer afgelopen met dat omkijken in bewondering. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 juni 2009 Report Share Posted 30 juni 2009 Ja zeg... afstoffen doe ik elke keer dat de naald in de groef moet. Oh gelukkig, ik las uit je vorige post dat je dat pas gedaan had na ook gedemagnetiseerd te hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pioniertje Posted 30 juni 2009 Report Share Posted 30 juni 2009 Excuses als ik iets h Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 30 juni 2009 Report Share Posted 30 juni 2009 @Pioniertje: voor zover ik het me kan voorstellen lijkt me dit een variant. Maar wel wat ingewikkelder. Ik zit te wachten op een reactie van Carl, die hier een scheet laat en niet komt kijken naar de neuzen die worden opgetrokken, en BellaVista die mij uitgedaagd heeft er eens aan te ruiken. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 juni 2009 Report Share Posted 30 juni 2009 @Pioniertje: voor zover ik het me kan voorstellen lijkt me dit een variant. Maar wel wat ingewikkelder. Is toch wel wat anders. Je stuurt daarmee actief een elektrisch signaal over de interlink je element IN. En nee, daar zou ikzelf in geen geval een element aan wagen. Het kan goed gaan maar voor hetzelfde geld zitten er ineens helemaal geen draadjes meer in je element. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 juli 2009 Report Share Posted 1 juli 2009 Het willens en (on?)wetens demagnetiseren van een systeempje dat voor zijn (elektromagnetische) werking juist afhankelijk is van de aanwezigheid van permanent magnetisme, kan niet anders dan als destructief worden beschouwd. (Met andere woorden: het demagnetiseren van magnetodynamische of elektrodynamische pick-up elementen is gewoon gekkenwerk! Gelukkig lukken de pogingen tot demagnetiseren meestal niet erg goed, doordat het magneetsysteem wordt beschermd door een Faraday-kooi: de behuizing van (Mu)metaal.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts