Jump to content

cartridge demagnetiseren

carl
 Share

Recommended Posts

Het willens en (on?)wetens demagnetiseren van een systeempje dat voor zijn (elektromagnetische) werking juist afhankelijk is van de aanwezigheid van permanent magnetisme, kan niet anders dan als destructief worden beschouwd.

(Met andere woorden: het demagnetiseren van magnetodynamische of elektrodynamische pick-up elementen is gewoon gekkenwerk!

Gelukkig lukken de pogingen tot demagnetiseren meestal niet erg goed, doordat het magneetsysteem wordt beschermd door een Faraday-kooi: de behuizing van (Mu)metaal.)

Beste Spido, je bent het kennelijk eens met Miracle. Mirabile dictu!

Er wordt hier wel vaker ongewenst magnetisme met gewenst magnetisme door elkaar gehaald. De methode die ik heb gebruikt zal niets afdoen aan het magnetisme van de vaste magneetjes, maar hooguit iets doen aan het ten gevolg van langdurig gebruik ontstane magnetisme in de andere delen (spoeltjes, draadjes, weet ik veel).

Na de behandeling klonk mijn stokoude element weer heel goed. Maar het verschil is niet dramatisch. Er is dus ook niets dramatisch gebeurd, maar dat komt niet door die mooie kooi van Faraday van jou, want daar kruipt het stroompje gewoon doorheen.

Ik heb geen fietsdynamo-magneet rond mijn elementje gedraaid!

M :ph34r: rc

@Pioniertje: voor zover ik het me kan voorstellen lijkt me dit een variant. Maar wel wat ingewikkelder.

Ik zit te wachten op een reactie van Carl, die hier een scheet laat en niet komt kijken naar de neuzen die worden opgetrokken, en BellaVista die mij uitgedaagd heeft er eens aan te ruiken.

Nou, nou, nou en dat met dit mooie weer! Carl gaat dit eerst nog eens lezen en vervolgens uitproberen op zijn Thorens 160 en zijn Denon 160 combinatie. Maar dan moet het weer wel dragelijk zijn binnen.

(...) Er wordt hier wel vaker ongewenst magnetisme met gewenst magnetisme door elkaar gehaald. De methode die ik heb gebruikt zal niets afdoen aan het magnetisme van de vaste magneetjes, maar hooguit iets doen aan het ten gevolg van langdurig gebruik ontstane magnetisme in de andere delen (spoeltjes, draadjes, weet ik veel). (...)

Beste Mumsoft,

Zijn de spoeltjes, draadjes en weetjijveel in jouw p.u.-element dan van ijzer, staal of nikkel? Gewoonlijk zijn die van koper (of van zilver, als jij je hebt laten naaien) en dus nooit magnetisch te krijgen.

Demagnetiseren doet men gewoonlijk door het verstoren van een bestaand magneetveld met behulp van een tegengesteld gericht magneetveld, bijv. van een elektro-magneet. Hoe wil je die elektromagneet duidelijk maken dat hij w

(...) Er wordt hier wel vaker ongewenst magnetisme met gewenst magnetisme door elkaar gehaald. De methode die ik heb gebruikt zal niets afdoen aan het magnetisme van de vaste magneetjes, maar hooguit iets doen aan het ten gevolg van langdurig gebruik ontstane magnetisme in de andere delen (spoeltjes, draadjes, weet ik veel). (...)

Beste Mumsoft,

Zijn de spoeltjes, draadjes en weetjijveel in jouw p.u.-element dan van ijzer, staal of nikkel? Gewoonlijk zijn die van koper (of van zilver, als jij je hebt laten naaien) en dus nooit magnetisch te krijgen.

Demagnetiseren doet men gewoonlijk door het verstoren van een bestaand magneetveld met behulp van een tegengesteld gericht magneetveld, bijv. van een elektro-magneet. Hoe wil je die elektromagneet duidelijk maken dat hij w

Edited by mumsoft

Ik heb nu maar een conclusie: baadt het niet, schaadt het niet.

Ik zou i.d.d. je element NIET in bad doen :blink:

;)

(Deze lag wel erg voor het oprapen Marc :ph34r: )

:lol::lol::lol:

Jammer dat er geen opzet in het spel was. :unsure:

I.h.a. vindt men het Hear niet fijn gewezen te worden op taal- en spelfouten, maar ik vind het prima hoor.

Guest kikkervisje
Ja zie je het voor je, een glaasje Steradent met daarin een top MrX-MkY pu-element naast de DT :lol:

;)

Holy Moses is dat glas Steradent s`morgens je eerste uitzicht :confused:

Dag heren,

Heb het gisterenavond zelf geprobeerd met een MM element ( Grado Gold )

Blijkt wel degelijk verschil te maken.

Na het "demagnetiseren" speelde alles net een tikje rustiger, stemmen zijn duidelijker ( minder s klanken ), laagweergave is strakker geworden.

Er zit dus naar mijn inziens waarheid in dit verhaal

Dag heren,

Heb het gisterenavond zelf geprobeerd met een MM element ( Grado Gold )

Blijkt wel degelijk verschil te maken.

Na het "demagnetiseren" speelde alles net een tikje rustiger, stemmen zijn duidelijker ( minder s klanken ), laagweergave is strakker geworden.

Er zit dus naar mijn inziens waarheid in dit verhaal

Ha, bevestiging.

Dag Mumsoft,

Inderdaad, bevestiging.

Ik had eigenlijk helemaal niet verwacht dat het iets ging doen maar toch merkte ik duidelijke verschillen voor en na.

De grote vraag is nu waarom :confused::confused::confused:

Spido schreef eerder in dit topic dat Koper (waaruit de spoeltjes gemaakt zijn) een niet magnetisch materiaal is. Hierin heeft hij gelijk. Ga hier vannamiddag even me onze Metallurg ( ik werk in de metaalsector ) over bellen om uitsluitsel te krijgen of koper niet onder bepaalde invloeden magnetisme kan opstapelen.

Misschien moeten we het antwoord zoeken in het magneetje zelf, of in de trillingen van de naald. ( je stuurt tenslotte energie terug naar het element wat het eigenlijk doet reageren als een generator, misschien loopt het geheel na verloop van tijd wat stroever en trilt het ding hierdoor gewoon terug los :blink: )

Dag Mumsoft,

[...]Ga hier vannamiddag even me onze Metallurg ( ik werk in de metaalsector ) over bellen om uitsluitsel te krijgen of koper niet onder bepaalde invloeden magnetisme kan opstapelen.

Misschien moeten we het antwoord zoeken in het magneetje zelf, of in de trillingen van de naald. ( je stuurt tenslotte energie terug naar het element wat het eigenlijk doet reageren als een generator, misschien loopt het geheel na verloop van tijd wat stroever en trilt het ding hierdoor gewoon terug los :blink: )

Chapeau dat je hier een antwoord op wilt zoeken. Dat is nu echt wat er nog ontbreekt aan dit verhaal.

Wat dachten jullie van deze uitleg ivm magnetisme en koper

Het materiaal koper kan niet zelf magnetisch worden (in tegenstelling tot bijvoorbeeld ijzer) en het is daarom niet direct evident dat een magneet invloed gaat hebben. Maar omdat koper wel een goede ladingsgeleider is, zal de veranderende flux (door het bewegen van de naald) worden gecompenseerd door een stroompje door de geleider heen. Dit creeert een tegengesteld magnetisch veld. De magneet heeft dus wel degelijk invloed op de eigenschappen van de spins in het koper.

Nu moet ik er wel bij vertellen dat onze metalurg zelf niet gelooft in enige invloed op de werking van het element, vermits deze invloeden compleet verwaarloosbaar zijn.

Misschien moeten we het eerder zoeken in het feit dat mijn grado element een soort hybride is. (help me even hiermee aub, ik ben er altijd van uitgegaan dat de basis van het grado ontwerp een moving iron was. Ben ik correct?)

Guest KT88

Toch even reageren:

Jaren geleden al heb ik deze (de)magnetiseervraag gesteld aan Aalt Jouk vd Hul, en het letterlijke antwoord was:

"Gewoon niet doen, het is onnodig en kan zelfs schadelijk zijn."

FWIW.

Mijn elementen zullen deze behandeling in ieder geval niet ondergaan.

Recentelijk hebben we nog gelezen wat er kan gebeuren als een phonotrap (al dan niet per ongeluk) een (kleine) portie DC op een element zet.

Dat levert dus dure reparaties op.

Hier ligt nog een Empire MC1000 vd Hul waarmee men ook iets dergelijks heeft geflikt, de draadjes zijn halverwege de spoeltjes en de aansluitingen gewoon verdampt. :angry:

Het hoeft niet schadelijk te zijn maar zinvol is het ook niet hooguit voor een paar minuten.

Weekijzer en zacht ijzer waar spoeltjes wel eens van gemaakt worden kunnen wel gemagnetiseerd worden (raken)

Koper , Zilver, Goud eva niet.

Bovendien indien je een element met spoeltjes van zacht ijzer gaat demagnetiseren werkt dit ongeveer 1.5 tot 2 minuten daarna is dit door de erg krachtige magneet weer licht gemagnetiseerd.

Dus het werkt wel en is ook hoorbaar , maar wel kort.

Het demagnetiseren met een zwakke wisselspanning , gaat geen invloed uitoefenen op de zeer sterke magneet van het element, dus hier hoef je niet bang voor te zijn.

Ook ik heb het uitgeprobeerd met een demagnetiseur van Asthetix , kost wel geld en kortstondig werkt het ook even.

MvG,

Haudio

Ik zit te wachten op een reactie van... BellaVista...

Hi Mumsoft,

Mumsoft, je bent een dapper man. Je hebt gedaan wat anderen niet durfden en gehandeld in het belang van de voortgang van dit topic: een ware held die hear lof verdient! Inmiddels is er via Polleke bevestiging van de techniek.

[...]

;)

Nou nou... bedenk dat ik het alleen geprobeerd heb met mijn oude element. Mochten daar de draadjes van gesmolten zijn, dan was er wat mij betreft nog geen man overboord. Ik was toch nogal beducht na de opmerkingen van KT88, die er niet om bekend staat onzin uit te kramen.

Aangezien haudio rapporteert dat het effect maar van zeer korte duur is, heb ik nog maar eens dezelfde plaat opgezet (na deze week aan Michael Jackson een tribuut te hebben gebracht door alledrie zijn platen (die ik heb, dan) achter elkaar te draaien. Mocht het magnetisatieproces weer hebben willen toeslaan, dan was daar alle tijd voor). Meestal draai ik geen platen.

Vooralsnog zeg ik: het duurt toch wat langer dan een paar minuten.

Maar misschien dat Polleke er ook iets over te melden heeft. Zie mijn onderschrift, zou ik zeggen...

Edit: o ja, wij gebruiken allebei kennelijk MM-elementen. Haudio heeft het over een MC-element. en dat zal de JA ook zijn.

Edited by mumsoft

Nou nou... bedenk dat ik het alleen geprobeerd heb met mijn oude element. Mochten daar de draadjes van gesmolten zijn, dan was er wat mij betreft nog geen man overboord. Ik was toch nogal beducht na de opmerkingen van KT88, die er niet om bekend staat onzin uit te kramen.

Hallo Marc,

Wat jij hebt gedaan is toch heel wat anders dan Polleke. Jij hebt alleen het element zelf kortgesloten en een plaatje daarmee gedraaid. Daarvan zullen de draadjes niet smelten.

Polleke heeft een elektrisch signaal op het element gezet, voorzover ik zijn beschrijving volg. Daar zitten wel de nodige risico's aan als je niet uit kijkt.

;)

Guest kikkervisje

!BUle%20Dg!2k~$(KGrHgoH-CEEjlLl0us,BKORHF7c7Q~~_1.JPG

Deze kom ik zo net tegen op Ebay

Sumiko Flux buster FB-1 cartridge demagnetizer

Sumiko FLUX BUSTER FB-1 cartridge demagnetizer. in excellent condition. one previous owner in NY

Working condition: Working perfectly!

Cosmetic condition: 8/10

What's included: No original package but will be expertly packed to arrive quickly & safely

Shipping: 3 lbs packed

Hallo Marc,

[...]

Polleke heeft een elektrisch signaal op het element gezet, voorzover ik zijn beschrijving volg. [...]

;)

??? Waar haal je dat vandaan?

Hallo Marc,

Wat jij hebt gedaan is toch heel wat anders dan Polleke. Jij hebt alleen het element zelf kortgesloten en een plaatje daarmee gedraaid. Daarvan zullen de draadjes niet smelten.

Polleke heeft een elektrisch signaal op het element gezet, voorzover ik zijn beschrijving volg. Daar zitten wel de nodige risico's aan als je niet uit kijkt.

;)

Dag Pjotr,

Voor alle duidelijkheid, ik heb hetzelfde gedaan als mumsoft. gewoon kortgesloten. heb dus geen extern signaal toegevoegd.

Haudio en KT88 hebben volgens mij ook wel een punt. Met een dure JA zou ik het zelf eerlijk gezegd ook niet aandurven. Het zou inderdaad wel kunnen dat de waargenomen effecten van zeer korte duur zijn. Ik ga vanavond nog eens een plaatje opleggen.

Ik zou ook uitkijken met ook maar iets op het element aan te sluiten. Vooral MC's met een lage uitgangsspanning kunne wel eens in rook op gaan. Die zijn ook gevoeliger voor DC offset die van een opstartende phonotrap wel eens afgegeven kunnen worden (zou niet mogen, maar het is meer regel dan uitzondering). De superdunne draden waarmee de spoeltjes geweikkeld zijn kunnen dan idd doorbranden.

Je zou erover na kunnen denken om de phonotrap eerst op spanning te zetten, een halve minuut te wachten en dan pas je element/platenspeler aan te sluiten. Wel voorzichtig natuurlijk en liefst eerst massacontact maken.

De "truuk" van Pioniertje zou ik niet uitproberen. Bij een MM zou het misschien kunnen, maar heeft het m.i. helemaal geen nut, ook niet kortstondig.

Even voor de duidelijkheid: ik beweer absoluut niet dat het demagnetiseren volgens het Reference Recordings systeem goed zou zijn.

Het enige wat ik wilde bijdragen is een variant zoals die door hen wordt aangegeven en officieel in hun booklet is afgedrukt.

En over het algemeen heeft analoog-liefhebber Keith Johnson van Reference Recordings een naam hoog te houden.....