Jump to content

cartridge demagnetiseren

carl
 Share

Recommended Posts

Je kan het ook zo bekijken.

Vermits de kabels aan de uitgang worden kortgesloten stuur je dus wat het element toelevert aan signaal gewoon terug naar het element.

Het element krijgt dus nooit meer inkomend signaal te verwerken dan wat het zelf kan leveren, wordt theoretisch niet overstuurd en gaat ook niet stuk.

Zit er wat logica in deze redenering?

Even voor de duidelijkheid: ik beweer absoluut niet dat het demagnetiseren volgens het Reference Recordings systeem goed zou zijn.

Het enige wat ik wilde bijdragen is een variant zoals die door hen wordt aangegeven en officieel in hun booklet is afgedrukt.

En over het algemeen heeft analoog-liefhebber Keith Johnson van Reference Recordings een naam hoog te houden.....

Weet ik Eric ;) Ik heb die cd ook, maar gebruik dat foefje dus niet.

Het element krijgt dus nooit meer inkomend signaal te verwerken dan wat het zelf kan leveren, wordt theoretisch niet overstuurd en gaat ook niet stuk.

Zit er wat logica in deze redenering?

Een element is eigenlijk een soort van dynamo die wordt aangedreven door de bewegingen in de plaatgroef.

Vergelijk het eens met een autodynamo: Als je die gaat kortsluiten dan gaat daar zeker rook uit komen, tenminste als de motor snel genoeg draait en voldoende energie aan de dynamo levert. Een PU element is vergelijkbaar maar de energie uit de groef zal bij lange na niet voldoende zijn om zoveel stroom op te wekken dat het element stuk gaat, ook niet bij kortsluiten.

Als voorbeeld: een MM element levert 5 mV eff nominaal en heeft een eigen weerstand van zeg 1 kohm. Er gaat dan bij kortsluiten een stroompje lopen van 5m/1000 = 5 uA. Dat levert zo weinig warmte op (25 nW --> 25 nano watt!) dat het geen kwaad kan.

Dat je element niet overstuurd kan worden gaat theoretisch niet op, echter in de praktijk zal het m.i. op die manier nooit gaan gebeuren en er stuk van gaan.

;)

Dat je element niet overstuurd kan worden gaat theoretisch niet op, echter in de praktijk zal het m.i. op die manier nooit gaan gebeuren en er stuk van gaan.

;)

Dat voelde ik aan mijn water en dus heb ik het wel aangedurfd.

Maar bedankt voor de rekenkundige onderbouwing.

Bij een MC element is het allemaal nog veel nikseriger.

Mocht het effect echt zeer kortstondig zijn (alleen bij MC-elementen?), dan is mijn voorzichtige conclusie dat die altijd een beetje slechter klinken dan zou kunnen. Of zou dat het optimale geluid juist zijn? Ik bedoel: worden die elementen erop afgestemd? In dat geval is demagnetiseren inderdaad zinloos, is het 'works as designed'

M :ph34r: rc

Na een paar daagjes luisteren klinkt het nog steeds leuk! Of ik ben vergeten wat ik nu als verschil hoorde en heb me ondertussen neergelegd bij het huidige klankbeeld :blink::blink:

Misschien met dure elementen toch maar de wijze raad van Haudio opvolgen...

• 2 weeks later...
@Pioniertje: voor zover ik het me kan voorstellen lijkt me dit een variant. Maar wel wat ingewikkelder.

Ik zit te wachten op een reactie van Carl, die hier een scheet laat en niet komt kijken naar de neuzen die worden opgetrokken, en BellaVista die mij uitgedaagd heeft er eens aan te ruiken.

Nou, nou, nou en dat met dit mooie weer! Carl gaat dit eerst nog eens lezen en vervolgens uitproberen op zijn Thorens 160 en zijn Denon 160 combinatie. Maar dan moet het weer wel dragelijk zijn binnen.

Carl waagt zijn element er toch maar niet aan maar heeft met zeer veel interesse meegelezen.

[...]

Carl waagt zijn element er toch maar niet aan maar heeft met zeer veel interesse meegelezen.

Geeft niks, Carl, je hebt Polleke en mij wel blij gemaakt.

• 5 months later...

In de Analog Corner van Stereophile jan. 2010 beschrijft Michael Fremer de Rocky Mountain Audio Fest.

Daar, op pag 31, staat:

Axiss Distribution's Art Manzano introduced Air Tight's ATE 2005 phono preamplifier ($6000), wich features one MC input, two MM inputs, and built-in cartridge demagnetization.

Kijk eens aan.

Guest Heino

Begin jaren 80 demagnetiseerde Audio Home in Eindhoven bij wijze van klantenservice actief allerlei elementen met een mij onbekend apparaatje.

Dat werkte in elk geval goed merkbaar/hoorbaar op mijn Denon DL-103 toen.

Daar zijn ze mee gestopt toen bleek dat de procedure

In de Analog Corner van Stereophile jan. 2010 beschrijft Michael Fremer de Rocky Mountain Audio Fest.

Daar, op pag 31, staat:

Axiss Distribution's Art Manzano introduced Air Tight's ATE 2005 phono preamplifier ($6000), wich features one MC input, two MM inputs, and built-in cartridge demagnetization.

Kijk eens aan.

Jij weet nu ook dat er naast de gevaren van DC op het element, ook andere factoren meespelen.

Begin jaren 80 demagnetiseerde Audio Home in Eindhoven bij wijze van klantenservice actief allerlei elementen met een mij onbekend apparaatje.

Dat werkte in elk geval goed merkbaar/hoorbaar op mijn Denon DL-103 toen.

Daar zijn ze mee gestopt toen bleek dat de procedure