Jump to content

Harmonix

Renaat Mattheus
 Share

Recommended Posts

harmonix producten hebben allemaal verschillende toepassingen.

Het tegengaan van resonanties,hoogfrequent filtering of verbetering van de akoestiek.

Deze producten hebben allemaal een kleine of grote bijdrage aan het geluid.

Of dit bij jouw werkt moet je uitproberen.

In de ene situatie zal die 202 het heel goed doen in de andere is hij misschien overbodig.

Of het zijn geld waard is een andere afweging.

Misschien haal je meer resultaat uit de aanschaf van 1000 euro aan verschillende harmonix producten, dan 1000 euro uitgeven aan een betere voorversterker of cd-speler.Het is het proberen waard.

Kan iemand mij uitleggen hoe Harmonix blokjes werken, wat ze precies doen en waarom?

bvd

hoi Petwin

Nee dat kan niemand en als men het zou proberen krijg je die kul uit hun marketing bullshit te horen .

Wel kan ik je eens uitnodigen om hier eens te komen luisteren.

Ik heb een paar Harmonix spike schoteljes te leen van een kennis die ze even niet gebruikt .

Omdat ik een zelfbouwer ben en de mogelijkheden heb,

(ik ben instrumentmaker /gereedschapmaker) heb ik een paar proefjes gedaan massief kersenhouten schotels met metalen spike zittingen rvs en allu spike schotels en morgen ga ik bronzen maken.

Als het dan niet lukt weet ik het ook niet meer tot nu toe is de Harmonix echt beter dan mijn experimenten.

Maar let op we praten hier over 880 euro die je onder je speakers legt !!

en waar hebben we het over :unsure:

Zou het dan toch tovenaarij zijn :huh:

Interessant dat je eigen draaiwerk geen soortgelijk resultaat oplevert.

Weet je zeker dat het niet "tussen je oren zit?". maw...zou je met een blinde test de Harmonixen herkennen?

Ik heb altijd moeite met dingen te begrijpen die niemand uit kan leggen:) Vind het nog lastiger als de verkoper het niet wil uitleggen:)

hoi Petwin

Tja tussen de oren ... dat zou de meest logische verklaring zijn en een geruststelling zijn voor mij :D

maar ik heb ook werk gedaan om die schotels te draaien en ik wilde zo graag dat ze hetzelfde effect gaven hoopte zelfs op nog wat meer :D

Je zou toch zeggen dat eigenlijk zelfs al een kleine voorsprong is.

Nee het klinkt gewoon platter met mijn eigen creaties.

Het enige verschil dat er is, is dat er bij de Harmonix dun vilt onder de schijfjes zit

dat heb ik er niet onder geplakt

dat valt me nu in.

Morgen ga ik wat halen en weer proberen.

Datzeker niet, maar ook niet enkel kersenhout met een metalen spikeschotel.

Ik heb die dingen nooit open gemaakt, maar er zit meer materiaal in dan je van buiten kunt zien.

In sommige dingen van Harmonix vermoed ik lood oid, als ik het gewicht voel.

De schoteltjes die ik hier heb zit geen lood in ze zijn niet zo zwaar

de product beschrijving zegt : wooden base with metal top...

En al zat er wat in hoe kan dit dan zo werken ?

we hebben het hier over een schijfje waar een spike op staat

t'is raar :confused:

Lood bijvoorbeeld is een heel dood materiaal wat trillingen heel makkelijk elimineerd/omzet in warmte.

Door de spike van een speaker komt nogal wat rillingen naar de grond, en zelfs al is die grond van 35Cm dik gewapend beton, als je maar luid genoeg speeld voel je die trillingen door die grond gaan.

Lood kan daar een hele hoop aan veranderen.

Natuurlijk kan niet alleen lood dat. Ook een polymeer, ev. aangevuld met zand (licht van gewicht samen) heeft vergelijkbare eigenschappen, maar ook sommige houtsoorten, of zelfs houtvezels (zoals zachtboard bijvoorbeeld) kunnen zulke eigenschappen hebben.

Iedere houtsoort heeft ook weer andere eigenschappen wat trillingen opvangen/elimineren/doorgeven betreft.

Wie zijn luidsprekers mechanisch wenst te ontkoppelen van de vloer, zou kunnen overwegen ze te laten drijven / dobberen in een kwikbad. (Wel even eerst de vergulde spikes & inslagmoeren verwijderen... :rolleyes: )

Datzeker niet, maar ook niet enkel kersenhout met een metalen spikeschotel.

Ik heb die dingen nooit open gemaakt, maar er zit meer materiaal in dan je van buiten kunt zien.

In sommige dingen van Harmonix vermoed ik lood oid, als ik het gewicht voel.

De schoteltjes die ik hier heb zit geen lood in ze zijn niet zo zwaar

de product beschrijving zegt : wooden base with metal top...

En al zat er wat in hoe kan dit dan zo werken ?

we hebben het hier over een schijfje waar een spike op staat

t'is raar :confused:

Lood bijvoorbeeld is een heel dood materiaal wat trillingen heel makkelijk elimineerd/omzet in warmte.

Door de spike van een speaker komt nogal wat rillingen naar de grond, en zelfs al is die grond van 35Cm dik gewapend beton, als je maar luid genoeg speeld voel je die trillingen door die grond gaan.

Lood kan daar een hele hoop aan veranderen.

Natuurlijk kan niet alleen lood dat. Ook een polymeer, ev. aangevuld met zand (licht van gewicht samen) heeft vergelijkbare eigenschappen, maar ook sommige houtsoorten, of zelfs houtvezels (zoals zachtboard bijvoorbeeld) kunnen zulke eigenschappen hebben.

Iedere houtsoort heeft ook weer andere eigenschappen wat trillingen opvangen/elimineren/doorgeven betreft.

Allemaal met je eens...maar die paar gram lood of zand die in die dingen verstopt zou kunnen zitten kunnen toch het verschil niet maken?

Waarom niet?

Het gaat om de resonantie frequentie en de mate van demping en daarbij is het wel van groot belang van welk materiaal ze zijn gemaakt.

Misschien wel, maar die resonantie frequentie zal bij elke toepassing toch anders zijn? Hoe kunnen die dingen dan weten waar ze zijn en welke het is?

Waarom niet?

Het gaat om de resonantie frequentie en de mate van demping en daarbij is het wel van groot belang van welk materiaal ze zijn gemaakt.

Misschien wel, maar die resonantie frequentie zal bij elke toepassing toch anders zijn? Hoe kunnen die dingen dan weten waar ze zijn en welke het is?

Dat is het leuke van deze hobby.

Dat is aan jouw :D

Waarom niet?

Dat is het leuke van deze hobby.

Dat is aan jouw :D

Begrijp ik, maar vind ik te makkelijk. Ik kan alleen maar herhalen, ik begrijp dingen die me niet uigelegd kunnen worden over het algemeen niet.

Ik vind het heel spannend of diegenen die zweren bij deze stkjes hout het ook blind kunnen horen. Ik ben bang dat "het tussen de oren effect" heel groot is.

Begrijp me niet verkeerd..... ik veroordeel niets... maar heb nog nooit een plausibele verklaring gehoord, ook hier niet.

Ik durf er gerust voor uit te komen dat ik op mijn set het verschil niet hoor tussen een 800 euro houtje van Harmonix en bijv. een sound care voetje van 10 Euro.

Meet een demo die ik meegemaakt heb in een HIFI zaak had ik ook moeite.

Ik hoef iets niet altijd te begrijpen...maar wil het wel horen waar ik mijn geld aan uit geef...:) Bij deze dingen hoor ik het niet en begijp ik het niet... en... niemand kan of wil het uitleggen.

Moeilijk...:)

Voodoo is een bijgeloof dat in donkere oerwouden leeft:)

Hoi Petwin voodoo is geen bijgeloof maar een echte religie.

Zelf ben ik ook nogal sceptisch maar als je dan toch soms dingen gaat proberen is het niet altijd uit te leggen

neem nou het Furutech demagnetiseer apparaat belachelijk natuurlijk en als iemand het probeert uit te leggen word het helemaal belachelijk :D

toch hoor ik zelf soms verschil als ik er een cd opgelegd heb (niet altijd)

Ook Harmonix is zoiets.

Die spike schoteltjes kan ik niet verklaren maar er is verschil hoorbaar onder mijn speaker stands.

Het geval tussen de oren kan zich niemand van vrijpleiten als je je een beetje opensteld

dat is het grijze gebied tussen wit of zwart .

mensen die het bijvoorbaat niet willen horen zullen het ook niet horen (en het is hun goed recht).

het is ook geen verschil van goed of slecht ,of een enorm verschil zoals resencenten het altijd horen.....

Mijn experiment met de schoteltjes is klaar met brons in een bepaalde vorm kan ik de openheid van Harmonix evenaren

eigenlijk klinkt het in het laag nog wat mooier de loopjes van een geplukte bas hebben nog wat meer ruimte en toch sterft de snaar langer uit.

Waarom? hoezo ? Ik kan het je echt niet vertellen ik heb nu 4 verschillende schoteltjes hier liggen en dit is het resultaat.

De mooiste blijft eronder :)

Hoi Petwin voodoo is geen bijgeloof maar een echte religie.

Zelf ben ik ook nogal sceptisch maar als je dan toch soms dingen gaat proberen is het niet altijd uit te leggen

neem nou het Furutech demagnetiseer apparaat belachelijk natuurlijk en als iemand het probeert uit te leggen word het helemaal belachelijk :D

toch hoor ik zelf soms verschil als ik er een cd opgelegd heb (niet altijd)

Ook Harmonix is zoiets.

Die spike schoteltjes kan ik niet verklaren maar er is verschil hoorbaar onder mijn speaker stands.

Het geval tussen de oren kan zich niemand van vrijpleiten als je je een beetje opensteld

dat is het grijze gebied tussen wit of zwart .

mensen die het bijvoorbaat niet willen horen zullen het ook niet horen (en het is hun goed recht).

het is ook geen verschil van goed of slecht ,of een enorm verschil zoals resencenten het altijd horen.....

Mijn experiment met de schoteltjes is klaar met brons in een bepaalde vorm kan ik de openheid van Harmonix evenaren

eigenlijk klinkt het in het laag nog wat mooier de loopjes van een geplukte bas hebben nog wat meer ruimte en toch sterft de snaar langer uit.

Waarom? hoezo ? Ik kan het je echt niet vertellen ik heb nu 4 verschillende schoteltjes hier liggen en dit is het resultaat.

De mooiste blijft eronder :)

Leuk dat je hebt kunnen evenaren... voor waarschijnlijk een fractie van de prijs. Ben het wel met je eens dat er een hoop grijs is...

Misschien dat ik het niet wil horen:)

Heb wel een soorteglijke ervaring met Shunyata... De Vray MK2, een "ALU doosje" met korrels erin dat mijn set veel meer flexibiliteit gegeven heeft.... ;)

Leuk dat je hebt kunnen evenaren... voor waarschijnlijk een fractie van de prijs. Ben het wel met je eens dat er een hoop grijs is...

Als je tevreden bent, dan ben je tevreden. Of toch... niet? Je zit hier op een site waar je grote kans hebt steeds meer te willen. Velen zagen dat gevaar, komen hier even, vragen wat, en zijn weer weg.

Begrijp me goed, ik wil je niet weghebben, maar verbeteringen aan je set, dat is een never ending story. We hebben hier allemaal iets van de Vliegende Hollander...d045.gif

M :ph34r: rc

Als je tevreden bent, dan ben je tevreden. Of toch... niet? Je zit hier op een site waar je grote kans hebt steeds meer te willen. Velen zagen dat gevaar, komen hier even, vragen wat, en zijn weer weg.

Begrijp me goed, ik wil je niet weghebben, maar verbeteringen aan je set, dat is een never ending story. We hebben hier allemaal iets van de Vliegende Hollander...d045.gif

M :ph34r: rc

hmmm niet helemaal. Heb in andere post ook al laten vallen dat ik niet zo'n upgrader ben. Ik koop iets en dan doe ik daar een hele lange tijd me...10+ jaar. Goed is goed. Het kan me eerlijk gezegd niet zo heel veel boeien of ik nog een laatste beetje eruit kan persen met een tweakje hier of daar. Ik wil wel een bepaald niveau hebben maar dan ben ik alleen nog maar met de muziek bezig....daarna ben ik wel steeds op jacht...

Zij die steeds dezelfde opname horen met een andere upgrade zijn op een andere manier met deze hobby bezig dan ik.

Beide kan leuk zijn.

Guest kikkervisje
Ik koop iets en dan doe ik daar een hele lange tijd me...10+ jaar.

Gelukkig gaan mijn platen langer mee. ;):)