Hans van Liempd Posted 10 mei 2009 Report Share Posted 10 mei 2009 Vroeger had je op auto's een zomer- en winterstand. Bij de Eend was dat een eenvoudig zeiltje wat je voor de luchtinlaat kon spannen. Maar dat het met luidsprekers en akoestiek ook zo extreem was heb ik al lang vermoed, maar vandaag begin ik toch wel zekerheid te krijgen. Zoals de meeste hier wel weten staat m'n set in een luisterruimte op zolder. Daar zijn behoolijke temperatuurverschillen, 's winters kan het er wel eens 12 graden zijn, en 's zomers wel 30 graden. Wanneer ik 's winters ga luisteren zet ik de verwarming natuurlijk aan, maar het duurt dan toch wel erg lang voordat het inwendige van de speaker op temperatuur is. Althans, dat denk ik... 'S winters klinkt het laag aanmerkelijk minder hard dan 's zomers. Wanneer ik niks verander blijken m'n speakers 's zomers in het laag dus aanmerleijk harder te spelen. Dat los ik dan op door met de speaker te schuiven. Zomers staan de speakers zo'n 25 cm verder de kamer in dan 's winters. En toen het vandaag in die ruimte weer eens 25 graden was, wist ik het zeker... Schuiven dus.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 10 mei 2009 Report Share Posted 10 mei 2009 Lijkt me vrij logisch Hans. Bij 12 graden is alles wat flexibel hoort te zijn (rolranden) veel stugger dan bij 30 graden. Als het de hele dag warm is in de kamer is het binnenin je speakers ook warm. Als het de hele dag koud is in je ruimte is het in de speakers ook koud, en dat zal idd wel even duren voordat dat ook warm is. Zelfs de onderdelen van je apparatuur doen er langer over om op te warmen als ze erg koud zijn. Mijn Tri-Vista doet er bij kamertemperatuur 20 minuten over om op te warmen (indicatie in de voeten) en als het erg koud is in huis (na een dag werken in de winter is het hier ook gerust 10 graden) word dat al snel 25-30 minuten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 mei 2009 Author Report Share Posted 10 mei 2009 Lijkt me vrij logisch Hans. Bij 12 graden is alles wat flexibel hoort te zijn (rolranden) veel stugger dan bij 30 graden.Als het de hele dag warm is in de kamer is het binnenin je speakers ook warm. Als het de hele dag koud is in je ruimte is het in de speakers ook koud, en dat zal idd wel even duren voordat dat ook warm is. Zelfs de onderdelen van je apparatuur doen er langer over om op te warmen als ze erg koud zijn. Mijn Tri-Vista doet er bij kamertemperatuur 20 minuten over om op te warmen (indicatie in de voeten) en als het erg koud is in huis (na een dag werken in de winter is het hier ook gerust 10 graden) word dat al snel 25-30 minuten. Tuurlijk is het logisch, maar veel mensen gaan echter andere speakers of apparatuur kopen terwijl er niks aan de hand is... Overigens heb ik wel eens gehoord dat de kleur van die ledjes in de voeten gewoon op een soort van tijdschakelaar worden geregeld. Mijn versterkers staan altijd aan... Ze gebruiken gewoon zo weinig energie dat het nauwelijks wat bespaart wanneer ik ze uitzet. De koeling (front) voelt een klein beetje lauw aan en een klein beetje lauwer wanneer ik de hele avond gespeeld heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 10 mei 2009 Report Share Posted 10 mei 2009 Overigens heb ik wel eens gehoord dat de kleur van die ledjes in de voeten gewoon op een soort van tijdschakelaar worden geregeld. Die verhalen gaan idd hier en daar, maar hoe verklaar je dan het verschil in tijd? Het is geen tijdschakelaar, maar een temperatuurschakeling, die op meerdere plaatsen meet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 10 mei 2009 Report Share Posted 10 mei 2009 Tuurlijk is het logisch, maar veel mensen gaan echter andere speakers of apparatuur kopen terwijl er niks aan de hand is... Beste Hans, hoe kom je aan deze wijsheid Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 mei 2009 Author Report Share Posted 10 mei 2009 Tuurlijk is het logisch, maar veel mensen gaan echter andere speakers of apparatuur kopen terwijl er niks aan de hand is... Beste Hans, hoe kom je aan deze wijsheid Dat het logisch is...??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 10 mei 2009 Report Share Posted 10 mei 2009 Iets met temperatuur ligt voor de hand, maar 't doet mij ook een beetje denken aan het meest opmerkelijke audio-accessoire sinds jaren: de room animator. Phonosophie claimt dat het apparaat de lucht in de ruimte 'tuned' met een verbeterd geluid als resultaat Is er een verband? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 mei 2009 Author Report Share Posted 10 mei 2009 Iets met temperatuur ligt voor de hand, maar 't doet mij ook een beetje denken aan het meest opmerkelijke audio-accessoire sinds jaren: de room animator. Phonosophie claimt dat het apparaat de lucht in de ruimte 'tuned' met een verbeterd geluid als resultaat Is er een verband? Zie je Ruud... daar heb je 't al... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 10 mei 2009 Report Share Posted 10 mei 2009 Luchtvochtigheid is ook een niet onbelangrijke factor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 10 mei 2009 Report Share Posted 10 mei 2009 Zie je Ruud... daar heb je 't al... Die hoeven dan in ieder geval niet als een bezetene naar de audiowinkel te rennen om andere speakers te kopen...die overigens hetzelfde "probleem" zouden hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 10 mei 2009 Report Share Posted 10 mei 2009 Room-Animator????? :biggrin: Hahahahahahaha een Din-plug in een mooi rond doosje m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 10 mei 2009 Report Share Posted 10 mei 2009 Room-Animator????? :biggrin: Hahahahahahaha een Din-plug in eenmooi rond doosje m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 10 mei 2009 Report Share Posted 10 mei 2009 Of je gaat gewoon in de woonkamer zitten luisteren... Ja Hans, zoals het "hoort Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 mei 2009 Author Report Share Posted 11 mei 2009 Of je gaat gewoon in de woonkamer zitten luisteren... Ja Hans, zoals het "hoort Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 11 mei 2009 Report Share Posted 11 mei 2009 Of je gaat gewoon in de woonkamer zitten luisteren... Ja Hans, zoals het "hoort Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 11 mei 2009 Report Share Posted 11 mei 2009 Pffft, lijkt mij heerlijk hoor, Hans, een aparte luisterruimte, ook geen last van (aktiviteiten van) huisgenoten. Wat zit ik nou moeilijk te doen, ik heb geen huisgenoten, dus geen last, en mijn luisterruimte is ook nog eens mijn woonkamer. Goh, wat heb ik het eigenlijk goed Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 mei 2009 Report Share Posted 11 mei 2009 Pffft, lijkt mij heerlijk hoor, Hans, een aparte luisterruimte, ook geen last van (aktiviteiten van) huisgenoten. Wat zit ik nou moeilijk te doen, ik heb geen huisgenoten, dus geen last, en mijn luisterruimte is ook nog eens mijn woonkamer. Goh, wat heb ik het eigenlijk goed Same here Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 mei 2009 Report Share Posted 11 mei 2009 Dat "mag" ik niet... "inruilen" dan voor een ander exemplaar @Bart en Henrie, Een paar vrouwen, is juist hastikke gezellig, die van mij houden gewoon rekening met me als ik muziek wil luisteren.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 11 mei 2009 Report Share Posted 11 mei 2009 Ja, een vrouw zou ik ook best gezellig vinden.. En ik ken ze ook wel die meegenieten van de muziek. Maar toch, als je met NIEMAND rekening hoeft te houden, da's ook best luxe. Maar jouw vrijgezelle dagen zijn al wat langer geleden denk ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 11 mei 2009 Report Share Posted 11 mei 2009 Dat "mag" ik niet... "inruilen" dan voor een ander exemplaar @Bart en Henrie, Een paar vrouwen, is juist hastikke gezellig, die van mij houden gewoon rekening met me als ik muziek wil luisteren.... Je weet Jack, ik zit in hetzelfde heerlijke schuitje als gij ... Ben ik aan het luisteren, gaat zij in de keuken lezen ... Willen de kinderen TV en ik luisteren, dan is er soms het compromis dat ze kijken zonder geluid ... @Bart Effe puur machogedrag Je hebt een vrouw nodig om je glaasje wijn of tripel te brengen terwijl je luistert Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
HPMD Posted 11 mei 2009 Report Share Posted 11 mei 2009 Is dat nou audiofiel? Je druk maken om zoiets. HPMD Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 11 mei 2009 Report Share Posted 11 mei 2009 :biggrin: Hahahahahahaha Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 mei 2009 Report Share Posted 11 mei 2009 :biggrin: Hahahahahahaha Ik vond het Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 11 mei 2009 Report Share Posted 11 mei 2009 ...een Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 11 mei 2009 Report Share Posted 11 mei 2009 In koude lucht is de geluidssnelheid ook lager dan in warme lucht. Het volume van de luidprekerbehuizing past dan niet optimaal bij de parameters van de luidsprekerunits, ook zullen de elastische eigenschappen van de rolrand en spider veranderen bij een lagere temperatuur. Maar ik denk dat persoonlijk welbehagen ook een belangrijke rol speelt, een koude kamer die net is opgewarmd is minder behaaglijk dan een kamer die al geruime tijd op temperatuur is. Al krijg je het met Claudia natuurlijk snel warm genoeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts