Jump to content

mengtafel + microfoon vragen

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

beste forumleden,

vorige week heb ik een mengtafel gekocht. (allen & heath zed 14 ) gewoon omdat ik wat beter preamps wilde en het leuk vind om met meerdere microfoons te gaan opnemen.

deze heeft 6 microfooningangen

maar nu heb ik een paar vragen.

1-hoe regel ik het beste mijn microfoons af? moet ik bijvoorbeeld de fader op 0db zetten en dan met de gain net zo lang open draaien tot de ledjes op 0 db staan?

2- wat betekent de + 16 db die ik nog over heb op de ledjes?

3- wat gebeurd er wanneer ik bijvoorbeeld 1 microfoon op 0db afstel bij een bepaalde geluidsdruk en ik schuif er daarna nog 3 microfoons bij? krijg je er dan bij iedere microfoon 3 db bij of tellen ze niet op ?

4- hoe moet ik mijn recorder volume instellen? t.o.v. de mengtafel ?

ps: ik gebruik de mengtafel alleen voor live opnames met uitsluitend microfoons , dus geen compressie dingen of instrumenten eraan.

groeten erik

beste forumleden,

vorige week heb ik een mengtafel gekocht. (allen & heath zed 14 ) gewoon omdat ik wat beter preamps wilde en het leuk vind om met meerdere microfoons te gaan opnemen.

deze heeft 6 microfooningangen

maar nu heb ik een paar vragen.

1-hoe regel ik het beste mijn microfoons af? moet ik bijvoorbeeld de fader op 0db zetten en dan met de gain net zo lang open draaien tot de ledjes op 0 db staan?

2- wat betekent de + 16 db die ik nog over heb op de ledjes?

3- wat gebeurd er wanneer ik bijvoorbeeld 1 microfoon op 0db afstel bij een bepaalde geluidsdruk en ik schuif er daarna nog 3 microfoons bij? krijg je er dan bij iedere microfoon 3 db bij of tellen ze niet op ?

4- hoe moet ik mijn recorder volume instellen? t.o.v. de mengtafel ?

ps: ik gebruik de mengtafel alleen voor live opnames met uitsluitend microfoons , dus geen compressie dingen of instrumenten eraan.

groeten erik

Dat vraag je op een hifi forum waar niemand ook maar een flauw benul heeft over hoe men een fatsoenlijke opname maakt? Kijk eens op dit forum.. http://www.homerecording.be/forum/

Dat vraag je op een hifi forum waar niemand ook maar een flauw benul heeft over hoe men een fatsoenlijke opname maakt?

Je weet het niet, je weet het niet....... :)

Gisteravond ben ik intussen zelf aan het stoeien gegaan.

kheb eerst een stevig stuk muziek opgezet hier in de huiskamer, en toen via mijn 4 microfoons dit afgeluisterd.

maar met muziek afregelen is lastig dus heb ik een witte ruis gebruikt voor het inregelen van de microfoons.

eerst

Stel het je voor als een systeem waar water door moet vloeien.

Het heeft geen zin eerst de kraan vol open te zetten en later weer af te knijpen.

Ik zou de faders en masterfader op 0 db zetten en dan de gain opendraaien totdat je genoeg input hebt op je recorder.

output mengtafel = input recorder (als het goed is)

Dat vraag je op een hifi forum waar niemand ook maar een flauw benul heeft over hoe men een fatsoenlijke opname maakt?

Nou PD wel hoor, hij heeft net in de spiegel gekeken en kwam tot de conclusie dat hij "Niemand" is.

10 extra arrogantie spaarzegeltjes PD.

:rolleyes:

Nou PD wel hoor, hij heeft net in de spiegel gekeken en kwam tot de conclusie dat hij "Niemand" is.

10 extra arrogantie spaarzegeltjes PD.

:rolleyes:

Bedankt, Peter. Ik ga voor de volle kaart! :D

Ben er intussen zelf uitgekomen. ;)

Iedere microfoon geeft dus inderdaad +3db .

en het instellen van de gain is helemaal goed gekomen.

Toch moet ik zeggen : hoe meer microfoons, hoe sneller de opname fout kan lopen.

uiteindelijk is gewoon een goed geplaatste A-B opstelling het minst risicovol en het mooist. (vind ik)

ik heb afgelopen zaterdag mijn 2 DPA's gewoon op 3 meter hoogte 100cm breed opgesteld.

de vleugel stond er rechts voor/onder en het koor er tegenover.

Schitterend gewoon.

a.s. donderdag ga ik met een 3e dpa 4060 een Decca Tree opname van een groot orgel.

eens kijken wat dit word.... :unsure:

• 2 weeks later...
Ben er intussen zelf uitgekomen. ;)

Iedere microfoon geeft dus inderdaad +3db .

en het instellen van de gain is helemaal goed gekomen.

Toch moet ik zeggen : hoe meer microfoons, hoe sneller de opname fout kan lopen.

uiteindelijk is gewoon een goed geplaatste A-B opstelling het minst risicovol en het mooist. (vind ik)

ik heb afgelopen zaterdag mijn 2 DPA's gewoon op 3 meter hoogte 100cm breed opgesteld.

de vleugel stond er rechts voor/onder en het koor er tegenover.

Schitterend gewoon.

a.s. donderdag ga ik met een 3e dpa 4060 een Decca Tree opname van een groot orgel.

eens kijken wat dit word.... :unsure:

en?