Jump to content

23 mei: Guido Tent in Appelscha

spido
 Share

Recommended Posts

Guest Kraus vonBentinck

Voor de draaitafel is Hear the sky the limit en is er eigenlijk altijd meer begrip dan kritiek op hoge bedragen die daarvoor gespendeerd worden.. Een phonotrap van 10k

Miracle... hier ben ik het met je eens. Een gitarist die met veel moeite mbv electrische gitaren, snaren, elementen, versterkers, effect apparatuur etc, zijn geluid heeft gecreeerd, verdient het ook om met goede mic's opgenomen te worden. Als je hem direct in de mengtafel plugt dan ben je vrijwel alles waar hij zo hard op heeft gewerkt kwijt....

Je moet die gitaar ook niet rechtstreeks in de mengtafel pluggen. Dan is het in de hal of op het veld waar je het concert beluisterd ook geen gehoor. Daar zitten alle voorversterkers en effectapparatuur natuurlijk al voor.

Ik...weer zo moe... Van die superioriteit die sommigen de draaitafel toedichten.

Ook wordt ik weer zo moe van al die werkelijkheidspraat.

Eigenlijk wilde ik niks zeggen, maar dat gaat maar door.

HPMD

Leuk stuk kraus bovendien , de zintuigen van ieder mens zijn of worden op een verschillende manier getriggerd dus zal dat bij gehoor/muziek waarschijnlijk hetzelfde zijn.

Wat betreft klassiek live in het concertgebouw dat heb ik nog nooit meegemaakt ik ben ook niet zon enorme klassiekliefhebber binnen kort ga ik wel een keer naar het amsterdamse concertgebouw wat is de beste rij?

Piano hoor ik erg vaak onversterkt live en ook regelmatig slagwerk .

Live komt op mij harder over als dat het op een set wordt weergegeven met erg veel dynamiek en snelheid , iets dat een set niet kan benaderen.

gr :angry: hj :D

HPMD je hebt zeker geen draaitafel :confused::D probeer er eens 1

Live komt op mij harder over als dat het op een set wordt weergegeven met erg veel dynamiek en snelheid , iets dat een set niet kan benaderen.

Ik hoor graag live muziek... maar ben eigenlijk best wel gelukkig dat je dezelfde dynamiek niet thuis hebt... streef ik ook niet na... wil eigenlijk lekker rustig genieten.

Even advocaat van de duivel. Ben dan toch altijd benieuwd waar men nu naar luistrert...

En nogmaals a.v.d.d. : Wat zouden die spekkers doen met high end units (weet dat de monacors een leuke prijs/kwalitiet verhouding doen, maar was als money no limit is)? Per slot van rekening zijn de materiaalkosten altijd maar een bescheiden deel van het eind kosten plaatje..

Kortom Klaas, wel eens met Vifa, Excel, Morel, Skaaning etc gestoeid?

Met High End units bedoel je hopelijk drivers die aan de hoogste eisen voldoen.

Wat ik dan weet, is dat je niet beter kunt gaan met een bandje dan met die van Visaton, die in de PP zit. Die meet het meest recht van allemaal. En toevallig was ik op zoek naar een 5cm speaker en vond helaas dat de Thiell c44 een te laag rendement had, en kwam bij de Visaton metal dome van 5cm. uit als goede tweede. Dat is echt een beest van een dome. Ook om te zien. Geen plastic te bekennen. En hij meet zo goed dat 6dB/Okt. geen probleem is!

Bij Monacor gaat het er m.i. om welk type je kiest en wat je ermee doet.

Vifa etc. is toch ook naar China verhuisd? Dus, what's in a name...

Dat gel*l over muziek :confused:

En nu doe ik er zelf ook aan mee. <_<

Ik draai het liefste mijn eigen muziek op een demo. Want dat draai ik thuis ook. Dichte multitrack opnames die vaak helemaal niet goed zijn opgenomen. Als een installatie dit mooi uit elkaar trekt zonder scherpe randjes of slaapverwekkend te zijn, dan ben ik blij.

Leuk stuk kraus bovendien , de zintuigen van ieder mens zijn of worden op een verschillende manier getriggerd dus zal dat bij gehoor/muziek waarschijnlijk hetzelfde zijn.

Wat betreft klassiek live in het concertgebouw dat heb ik nog nooit meegemaakt ik ben ook niet zon enorme klassiekliefhebber binnen kort ga ik wel een keer naar het amsterdamse concertgebouw wat is de beste rij?

Piano hoor ik erg vaak onversterkt live en ook regelmatig slagwerk .

HPMD je hebt zeker geen draaitafel :confused::D probeer er eens 1

Vind zelf de beste plek midden in de zaal zo recht mogelijk vanuit het midden van het podium.

Op de site van het concertgebouw zie je een plattegrond. Het is trouwens Amsterdamse

Kraus: zat jij niet achter een pilaar toen?

Guest Kraus vonBentinck

Als je geen regelmatige bezoeker bent van klassiek, dan is het echt aan te raden een keertje te gaan. Het Concertgebouw is vaak erg duur en moeilijk aan plaatsen te komen (zeker als het echt iets bijzonders is) maar vaak is een kleine zaal ook erg leuk (het Belcanto-festival oid is vaak erg leuk).

2 dingen zullen je heel erg opvallen:

- er gebeurt niks met het licht, dat blijft gewoon aan. Heel anders dan de lichtshows die bij populaire muziek gebruikelijk zijn.

- in de concertzaal moet je goed luisteren want het gaat allemaal op laag volume. Hoewel een compleet orkest veel lawaai k

Eigenlijk had ik de computer al uitgezet om te genieten van een CAol Ila 23y single barrel en om straks naar de vleermuizen te kijken. Maar mag ik nog een keer over """werkelijkheid""" 'k heb een leuk gedachtenexperimentje bedacht,

stel, we wijzen drievrijwilligers aan met dwillekeurig gekozen namen, laten we zeggen, Kraus, Miracle en Petwin ;) alle drie intern bedraad met het beste bionische zilverdraad en voorzien van een XLR output. We pluggen ze in in onze perfecte recorder voor het maken van de perfecte opname. We lsten ze alle drie in hun hoofd die ene cello solo (sorry Kraus :) ) spelen.

Nu gaan we de drie opnamen vergelijken over het perfecte weergave systeem,

hoe verschillend / identiek is de klank van de cello's?

Guest Kraus vonBentinck

Bij die gelegenheid zat ik eerste rij, niet ver uit het midden; een plaats met grote visuele nadelen. Qua gehoor ging dat best redelijk goed.

Ja een keer in een kerk luisteren ,is ook erg mooi laatst nog gedaan, ik ga me eens orienteren om een orkest /kamermuziek /piano of zang te beluisteren in een gebouw met een mooie acoustiek het gebouw in amsterdam schijnt wel mooi te zijn , mijn ervaringen zal ik wel posten.

Zeker de moderne mogelijkheden zijn enorm.

@ Hansko ik houd die plek in het achterhoofd

Guest Kraus vonBentinck
Eigenlijk had ik de computer al uitgezet om te genieten van een CAol Ila 23y single barrel en om straks naar de vleermuizen te kijken. Maar mag ik nog een keer over """werkelijkheid""" 'k heb een leuk gedachtenexperimentje bedacht,

stel, we wijzen drievrijwilligers aan met dwillekeurig gekozen namen, laten we zeggen, Kraus, Miracle en Petwin ;) alle drie intern bedraad met het beste bionische zilverdraad en voorzien van een XLR output. We pluggen ze in in onze perfecte recorder voor het maken van de perfecte opname. We lsten ze alle drie in hun hoofd die ene cello solo (sorry Kraus :) ) spelen.

Waarschijnlijk erg verschillend qua geluid maar identiek wat betreft de gevoelswaarde?

Ik denk toch dat je experiment mank gaat aan een verkeerd uitgangspunt. Nu "filter"je het geluid door drie verschillende personen met verschillende fysische eigenschappen (mijn trilhaartjes staan bijna stil) terwijl de bedoeling van een hifi-keten (van microfoon tot luidspreker) juist is dat er geen aantasting van het oorspronkelijke signaal plaats vindt. ( en dit terzijde: dat gaat/ -kan gaan- wat betreft het electronische gedeelte al bijna perfect terwijl de zwakke kanten uiteraard het mechanische deel van de keten en akoestische tekortkomingen van de weergaveruimte betreffen)

Bij die gelegenheid zat ik eerste rij, niet ver uit het midden; een plaats met grote visuele nadelen. Qua gehoor ging dat best redelijk goed.

Eerste rij is qua gehoor zeker niet ideaal. Vanaf rij 10 is stukken beter. In het midden is ideaal. De leukste visuele plek is op het podium schuin achter het orkest. Dan zie je het meest. Bijvoorbeeld hoe de hoornisten altijd maar bezig zijn hun instrumenten uit elkaar te halen, heen en weer te bewegen om dat spuug maar uit het instrument te krijgen, voordat ze weer aan de beurt zijn.

Heb na de zomer weer een tiental uitvoeringen van de zondagochtend concerten kunnen boeken. Kijk ernaar uit. :D

Daarna niet luisteren naar je eigen installatie. Valt altijd tegen, vooral bij grote orkestwerken. Kamermuziek klinkt op je eigen set bijna net zo goed. Vooral op vinyl. Is trouwens toch superieur t.o.v. cd. Wel 5 keer duurder in aanschaf, niet 5 x beter, maar we steven naar perfectie nietwaar? en daar moet je wat voor over hebben. <_<

Heb trouwens een aardige collectie prachtige opnames zowel op vinyl als cd van dezelfde opname. Aardig om te vergelijken. Weer eens tijd voor een rondje Fat BoB?

:lol:

we zullen het nooit weten. waarschijnlijk bij de een holler dan bij de ander :cool2:

idd heerlijk vleermuizen kijken. bijzondere beestjes. vond pas een dode op straat. uitgebreid aan de kids laten zien.

je kinderen iets leren is het leukste dat er is. mag ook wel want je leert zoveel van hen ;)

ga vanavond aan de lagavulin. 16yr

of aan de jagermeister 1 yr

dit topic is trouwens bijzonder druk bezocht :huh:

kijk hieronder maar

Guest Kraus vonBentinck
Weer eens tijd voor een rondje Fat BoB?

Dat is een goed idee; ik stel voor de eerste zondag in september (direct na de vakanties) en we schotelen elkaar een muziekprogramma voor van drie platen van onze eigen lievelingsmuziek. Ik doe dan bijv. een middagje Mozart met een stukje Don Giovanni, variaties van Don Giovanni door Chopin en twee verschillende uitvoeringen van La ci darem la mano of zoiets. Als we dan om de 2 weken een zondagmiddag doen bij elkaar, zijn we er in 6 weken doorheen. Het idee is dan dat je wijn het beste kunt drinken in de streek waar het gemaakt wordt.

Kraus... vind het knap dat je tot een antwoord kwam... ik kan er alleen maar aan denken waar die XLR aansluiting zou moeten komen :huh:

Het antwoord op de vraag/experiment moet ik je schuldig blijven...

Dat is een goed idee; ik stel voor de eerste zondag in september (direct na de vakanties) en we schotelen elkaar een muziekprogramma voor van drie platen van onze eigen lievelingsmuziek. Ik doe dan bijv. een middagje Mozart met een stukje Don Giovanni, variaties van Don Giovanni door Chopin en twee verschillende uitvoeringen van La ci darem la mano of zoiets. Als we dan om de 2 weken een zondagmiddag doen bij elkaar, zijn we er in 6 weken doorheen. Het idee is dan dat je wijn het beste kunt drinken in de streek waar het gemaakt wordt.

En natuurlijk een glaasje lievelingswijn erbij. Ik zal het noteren en ook aan Hans vragen of hij meedoet.

dit topic is trouwens bijzonder druk bezocht :huh:

kijk hieronder maar

En kijk ook naar de post-tijden, ruw geschat gemiddeld om de twee ( :blink: ) minuten een antwoord. Zo druk is het hear in tijden niet geweest. Al heb ik het nu gehad met dit topic. Maar op een ander moment zal het weer kostelijk leesvoer zijn :lol:

@Andromeda,

ik ben van voor het cd tijdperk. We hadden alleen maar draaitafels...

Ik heb ook nog een Nottingham Analogue gekocht later in 2000 nog wat...

Kom me niet aan dat draaitafels superieur zijn, want dat is gel*l.

HPMD

Guest KT88
Audiofielen die niet weten hoe livemuziek klinkt.... komen me hetzelfde voor als kleurenkenners die nooit buiten komen.... en wijnkenners die altijd bier drinken...

:)

Daarom vind ik mijzelf ook geen audiofiel.

Ben zelf pianist, heb opnames gedaan en was regelmatig bezoeker van live concerten (meest jazz, af en toe klassiek en heel wat orgel. Mijn vader was organist).

Daarnaast jaren in de hoogste high end audiokringen rondgedarteld. Ook al kwam je met 2 ton aan: het was echt, echt nooit zoals in werkelijkheid.

Misschien dat ik me daarom zo bewust ben van de beperkingen van weergave in de huiskamer (maar dat wel als zodanig accepteer)? :unsure:

Kraus zegt ergens ook iets essenti

• Members

Ik zou er 8 weken van maken, Audiofreak heeft er binnenkort ook 1 staan, m