Guest Kraus vonBentinck Posted 26 mei 2009 Report Share Posted 26 mei 2009 Sodejuu, Donic, Audiovorden kunnen er ook nog bij. Je kunt zo een jaartje Bobben Op hifi.nl kwam het ooit bijna tot een offici Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 mei 2009 Author Report Share Posted 27 mei 2009 Zet de zaak op poten Hoe perfect ook... het kan altijd beter! Vandaag kwam Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 27 mei 2009 Report Share Posted 27 mei 2009 Kraus... vind het knap dat je tot een antwoord kwam... ik kan er alleen maar aan denken waar die XLR aansluiting zou moeten komen don't bother, velen hear geven aan door jaren lange luister ervaring naar live muziek een interne referentie te hebben opgebouwd die de werkelijkheid evenaart. Door rechtstreeks een opname vanuit jullie hersenen van deze referentie te maken wil ik er achter komen hoe iedentiek die is. Als het een werkelijke referentie van de werkelijkheid betreft moet die vrijwel identiek zijn. M.i. zal die dat in geen van de gevallen zijn. Er is hear al minstens drie maal een link naar een mp3'tje gepost van een aantal opnamen van verschillende cello's. Alle drie als cello herkenbaar (maar dat is geen juist criterium hadden we al vast gesteld) en alle drie zeer verschillend van klankkleur. Wie heeft welke cello in z'n hoofd? @Spido ga eens met electrische gitaar freaks over hun instrumenten en weergave keten praten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petwin Posted 27 mei 2009 Report Share Posted 27 mei 2009 Kraus... vind het knap dat je tot een antwoord kwam... ik kan er alleen maar aan denken waar die XLR aansluiting zou moeten komen don't bother, velen hear geven aan door jaren lange luister ervaring naar live muziek een interne referentie te hebben opgebouwd die de werkelijkheid evenaart. Door rechtstreeks een opname vanuit jullie hersenen van deze referentie te maken wil ik er achter komen hoe iedentiek die is. Als het een werkelijke referentie van de werkelijkheid betreft moet die vrijwel identiek zijn. M.i. zal die dat in geen van de gevallen zijn. Er is hear al minstens drie maal een link naar een mp3'tje gepost van een aantal opnamen van verschillende cello's. Alle drie als cello herkenbaar (maar dat is geen juist criterium hadden we al vast gesteld) en alle drie zeer verschillend van klankkleur. Wie heeft welke cello in z'n hoofd? @Spido ga eens met electrische gitaar freaks over hun instrumenten en weergave keten praten. Ik denk dat je gelijk hebt. Als het inderdaad technisch mogelijk zou zijn zou je waarschijnlijk andere nuances te horen krijgen bij elk van de kandidaten. Maar net als het nemen van kettingmaten steeds grotere afwijkingen tot gevolg hebben, is het terug gaan naar de bron toch steeds het beste uitgangspunt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 27 mei 2009 Report Share Posted 27 mei 2009 je kunt nu eenmaal niet altijd weer terugkeren naar de bron. doe dan je installatie de deur uit en ga cello spelen. een instrument maakt een geluid. dat geluid sla je op in combi met het instrument en de hersenen doen dat niet voor een avondje Fat bobben maar omdat je in het leven dingen moet herkennen. de hersenen zullen dus niet op ieder stukje klankleur en detail gaan zitten maar op een globaal beeld hoe een cello klinkt. vergelijk het maar met een liedje in je hoofd. dat mist ook iedere detail. tenzij je de focus legt op een detail maar dan vervaagt automatisch de rest. met het herkenen van een cello verwachten sommigen dan een referentie punt te hebben. uiteraard zullen mensen met een pre occupatie voor cello meer uit een "door een cello voortgebrachte klank kunnen halen" je kunt de hersenen wel trainen iets belangrijk te vinden. maar das niet omdat je wel eens een cello live hebt gehoord. dat gaat gepaard met veel te veel omgevings factoren om te kunnen dienen als referentie. @ spido nee leidt niet tot waanzin. accepteren dat de wekelijkheid je kan bedonderen is een verijking voor je leven. je gaat dan namelijk zelf nadenken en zelf kijken. niet meer overal klakkeloos vanuit. je gaat meer waarnemen wanneer je stigma's loslaat. @ andro & HPMD persoonlijk vind ik ook cd niet onderdoen voor plaat. al wil ik op den duur wel een platenspeler aanschaffen. voor de leuk eigenlijk. ik moet zeggen dat het gemak van de cd mij wel heeft overtuigd. al dat gepoets, gerommel met elementen die ik belachelijk duur vind, afstellen enz enz zou mij een muziekbeleving in de weg staan. en dan staat de plaat op dan is ie na 3o minuten (hooguit) al weer afgelopen. moet je hem weer omdraaien al zal ik mijzelf niet zo stevig uitdrukken als hpmd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 27 mei 2009 Report Share Posted 27 mei 2009 Zo, dat waren dan weer 3 pagina's sinds gisterenavond. Interessant geneuzel over electronische instrumenten, referenties, werkelijkheid en flauwekul & co. Voor mij gaat het erom dat een set een instrument of een stem zo goed mogelijk kan weergeven. Als referentie geldt dan alleen een acoustische instrument of een vocalist of koor. Dus een concert in Paradiso gaat niet op, maar een concert in het Concertgebouw of elk ander concert waarbij de PA ontbreekt, gaat w Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 27 mei 2009 Report Share Posted 27 mei 2009 Die kerkorgels van jou produceren hun geluid ook niet zelf. Dat doet ook een erg primitieve speaker, die luchtpijp, en dat is er dan niet eens Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 27 mei 2009 Report Share Posted 27 mei 2009 Die kerkorgels van jou produceren hun geluid ook niet zelf. Dat doet ook een erg primitieve speaker, die luchtpijp, en dat is er dan niet eens Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 27 mei 2009 Report Share Posted 27 mei 2009 Die kerkorgels van jou produceren hun geluid ook niet zelf. Dat doet ook een erg primitieve speaker, die luchtpijp, en dat is er dan niet eens Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 29 mei 2009 Report Share Posted 29 mei 2009 Die kerkorgels van jou produceren hun geluid ook niet zelf. Dat doet ook een erg primitieve speaker, die luchtpijp, en dat is er dan niet eens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 mei 2009 Report Share Posted 30 mei 2009 Korte review.... Ik was vandaag in Appelscha om mijn trouwe Translator Inpacts 50 te vergelijken met PP uit dezelfde prijsklasse. Dat was een nieuw type PP met 2 woofers / mid en een tweeter. Wat opviel was de totale afwezigheid van ook maar enige kastkleuring. Het laag was t.o.v. de Translators verrassend van kwaliteit. Ok het ging n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 mei 2009 Report Share Posted 30 mei 2009 En g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 30 mei 2009 Report Share Posted 30 mei 2009 P.s. buizen was niet veel..... gelukkig heb ik die niet nodig... Dat heb ik gezien weinig buizen & veel malloten! En een TU217. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 mei 2009 Report Share Posted 30 mei 2009 P.s. buizen was niet veel..... gelukkig heb ik die niet nodig... Dat heb ik gezien weinig buizen & veel malloten! En een TU217. Malloten heb ik niet gezien, het was gezellig Van die TU-217 kun je z Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 30 mei 2009 Report Share Posted 30 mei 2009 ...ik kan iedereen aanraden om naar Appelscha... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 30 mei 2009 Report Share Posted 30 mei 2009 leuke review Jack ik had niet anders verwacht Link to comment Share on other sites More sharing options...
alabaster Posted 30 mei 2009 Report Share Posted 30 mei 2009 tube jack, heb je de Soundstone 30 ook nog beluisterd? Ik ben wel benieuwd hoe die het doen op een buizenversterker. Jos Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 mei 2009 Report Share Posted 30 mei 2009 ...ik kan iedereen aanraden om naar Appelscha... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 30 mei 2009 Report Share Posted 30 mei 2009 Ik zie dat als ik mijn speakers daar wil gaan vergelijken dat ik zeker ook een groot vloerkleed mee moet gaan nemen. Zo'n plavuizen vloer is zeker niet ideaal tijdens een vergelijk. Vroege reflecties zijn niet bepaald ideaal als je een objectieve vergelijking wilt maken. Ik heb hier vanmiddag het vloerkleed weg gehad om het schoon te maken, en dat op een minder harde vinyl vloer, maar dat vond ik toch echt weer eens geen gehoor in vergelijking met wat ik gewend ben. Vooral bij snelle gitaar riffs word het heel snel een brei. Niet alleen hier constateer ik dat een harde vloer slecht is om speakers te vergelijken, maar ben dat al bij h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 mei 2009 Report Share Posted 30 mei 2009 Ik zie dat als ik mijn speakers daar wil gaan vergelijken dat ik zeker ook een groot vloerkleed mee moet gaan nemen. Dat heb ik thuis ook, maar bij die boxen van Klaas heb ik het niet gemist. Hmmm w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 30 mei 2009 Report Share Posted 30 mei 2009 Ik heb in mijn slaapkamer speakers die de zelfde eigenschappen hebben als die van Sander (KT88), maar ook die hebben veel baat bij een zachte vloer tussen hen en de luisterplaats. Ondanks dat er een bed (met dik/zacht matras, en dik wollen dekbed) in die ruimte staat, slechts 85Cm van de speakers af, heb ik vandaag gehoord dat ook daar een kleed (die uit de woonkamer, dus niet hoogpolig) heel positieve dingen doet. Ook ik heb sommige installaties het heel redelijk horen doen op een plavuizen vloer. Peit van Soest (hear helaas niet meer actief) is daar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 mei 2009 Report Share Posted 30 mei 2009 Miracle, mijn vrouw is net thuis en blijkt gevoelig voor mijn suggestie Bekijk het eens van een andere kant, mochten er hindelijke reflecties zijn dan hebben daar toch Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 30 mei 2009 Report Share Posted 30 mei 2009 Miracle, mijn vrouw is net thuis en blijkt gevoelig voor mijn suggestie Bekijk het eens van een andere kant, mochten er hindelijke reflecties zijn dan hebben daar toch Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 30 mei 2009 Report Share Posted 30 mei 2009 Ik was kapot vanavond van al het gesjouw. Kun je nagaan als je mijn installatie moet versjouwen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 mei 2009 Author Report Share Posted 30 mei 2009 (...) Een akoestiek kan behoorlijk goed klinken, ondanks een harde vloer, maar klap daar maar eens op verschillende manieren in je handen. Dat kun je doen in de lage, maar ook in de midden frequenties.Als het stil is en je praat, luister dan ook maar eens goed of je jezelf terug hoort, en waarvandaan. Als ik de foto van bij Klaas zo bekijk durf ik bijna met zekerheid te beweren dat ik mezelf minstens van 3-5 plaatsen terug hoor als ik daar praat. De eerste reflecties vind ik persoonlijk het meest storend, zeker bij een vergelijk, en zeker die van de vloer, die het dichtst bij de speakers en je oren is. Beste Miracle, Wil je bijvoorbeeld dertig keer per seconde in je handen klappen om een lage frequentie (t.w. 30 Hz) op te wekken? Knap, als je dat lukt! En dan heb ik het nog niet eens over de middenfrequenties! Vierhonderd tot vijfduizend keer per seconde in je handen klappen? Dat zou een turbo handsdrive vergen! Je mag best een keer in Appelscha komen proefpraten, denk ik, om te weten te komen of jij jezelf daar terughoort. Maar dat zal je tegenvallen: de ruimte is weliswaar groot (vloeroppervlak - ca. 100 m2 - met vide), maar ook heel onregelmatig (met kapconstructie die typisch is voor een voormalige boerderij) en met veel grote, dempende vlakken (dakconstructie betimmerd met gipsplaten, waarachter steenwol). Minder m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts