Miracle. Posted 30 mei 2009 Report Share Posted 30 mei 2009 (...) Een akoestiek kan behoorlijk goed klinken, ondanks een harde vloer, maar klap daar maar eens op verschillende manieren in je handen. Dat kun je doen in de lage, maar ook in de midden frequenties.Als het stil is en je praat, luister dan ook maar eens goed of je jezelf terug hoort, en waarvandaan. Als ik de foto van bij Klaas zo bekijk durf ik bijna met zekerheid te beweren dat ik mezelf minstens van 3-5 plaatsen terug hoor als ik daar praat. De eerste reflecties vind ik persoonlijk het meest storend, zeker bij een vergelijk, en zeker die van de vloer, die het dichtst bij de speakers en je oren is. Beste Miracle, Wil je bijvoorbeeld dertig keer per seconde in je handen klappen om een lage frequentie (t.w. 30 Hz) op te wekken? Knap, als je dat lukt! Je mag best een keer in Appelscha komen proefpraten, denk ik, om te weten te komen of jij jezelf daar terughoort. Maar dat zal je tegenvallen: de ruimte is weliswaar groot (vloeroppervlak - ca. 100 m2 - met vide), maar ook heel onregelmatig (met kapconstructie die typisch is voor een voormalige boerderij) en met veel grote, dempende vlakken (dakconstructie betimmerd met gipsplaten, waarachter steenwol). Minder m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petwin Posted 31 mei 2009 Report Share Posted 31 mei 2009 Wat opviel was de totale afwezigheid van ook maar enige kastkleuring. TubeJack, hoe hoor je afwezigheid van kastkleuring en hoe weet je dat het dat is wat je (niet meer) hoort? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 31 mei 2009 Report Share Posted 31 mei 2009 Het is natuurlijk nooit helemaal zeker welk onderdeel van de set welke bijdrage levert aan verlies van kwaliteit maar het ontbreken van kastkleuring uit zich volgens mij in een hoog detail/ grote verstaanbaarheid van stemmen en wat iha een toename van " zwart" wordt genoemd en ook "rust" in het geluid. Kastkleuring leidt tot versmering en is het omgekeerde van "crisp", helder geluid zoals op een ochtend in de vrieskou @ Miracle Het is ongetwijfeld vragen om een wonder maar je zou een flinke bijdrage aan de leesbaarheid op het forum kunnen leveren door niet in elk topic, bij elke posting en bij elke gelegenheid in directe of indirecte bewoordingen kond er van te doen hoe geweldig het bij jou wel niet klinkt. Ook is het aan te raden om wanneer men bij anderen luistert niet meteen in te grijpen en de boel overhoop te halen naar eigen inzichten maar eens de tijd te nemen om er achter te komen waarom een ander tevreden is. Bescheidenheid is een grote verdienste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 31 mei 2009 Report Share Posted 31 mei 2009 Wat opviel was de totale afwezigheid van ook maar enige kastkleuring. TubeJack, hoe hoor je afwezigheid van kastkleuring en hoe weet je dat het dat is wat je (niet meer) hoort? Kraus heeft dat heel goed omschreven en ik is net als ik z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 31 mei 2009 Members Report Share Posted 31 mei 2009 Ik ga aankomende tijd nog even met Marco (Arden) in overleg wanneer we naar Appelscha afreizen voor een vergelijk met de speksteenspeakers, en zal daar dan wel horen hoe de akoestiek is, maar ga zeker wel een vloerkleed meebrengen voor het vergelijk.Ik ben een wel heel goede akoestiek gewend (binnen 2Ms over het gehele spectrum), en daarmee heel erg verwend weet ik, maar wil, als ik speakers (of welke apparatuur danook) vergelijk dat wel op een zo goed en objectieve manier als mogelijk doen. Mocht de akoestiek ter plaatse goed genoeg blijken te zijn kan het vloerkleed altijd nog in de auto blijven, maar je kunt nooit genoeg meenemen voor een goed vergelijk vind ik. Een vloerkleed kan ook goed dienst doen als bescherming voor de speakers bij het vervoer. Scheelt een hoop ruimte in de auto, in vergelijking met de originele dozen. Mvg. Miracle. Als het aan mij (oeps, ons) ligt, nog in de maand juni. In juli en augustus heb ik eigenlijk al te veel aan de hand. Dat de acoustiek daar goed uit kan pakken zonder kleden en dergelijken, dat wil ik graag geloven. In mijn oude woonkamer (12 meter bij 6 meter) lagen ook geen kleden, spachtelputz op de muren, grote plavuizen en een glazen wand van 6 meter bij 2,5 meter en g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petwin Posted 31 mei 2009 Report Share Posted 31 mei 2009 Het is ongetwijfeld vragen om een wonder maar je zou een flinke bijdrage aan de leesbaarheid op het forum kunnen leveren door niet in elk topic, bij elke posting en bij elke gelegenheid in directe of indirecte bewoordingen kond er van te doen hoe geweldig het bij jou wel niet klinkt. Ook is het aan te raden om wanneer men bij anderen luistert niet meteen in te grijpen en de boel overhoop te halen naar eigen inzichten maar eens de tijd te nemen om er achter te komen waarom een ander tevreden is. Bescheidenheid is een grote verdienste. Dat zijn van die posts daar lees je inmiddels gewoon overheen...zie ook draad algemene onderwerpen mbt tot "smearing" ik begrijp 'de rol die een kast daarbij kan spelen. Ik neem aan dat de units zelf daar ook beter of minder goed in kunnen zijn? Top units in een top kast is natuurlijk het ideaal, maar ik vroeg me af of "goedkope units" in een dode kast een beter resultaat geven dan "top" units in een "minder dode kast" Audionote is een goed voorbeeld van een andere school van gedachten. Er zijn luidsprekermerken die, ondanks de dogma's dat luidsprekers zelf geen klank mogen toevoegen etc, echte "klankkasten" bouwen. Ook die heb ik gehoord en kunnen ook erg mooi zijn.(Zonder te "smearen") ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 31 mei 2009 Report Share Posted 31 mei 2009 Ik ben een wel heel goede akoestiek gewend (binnen 2Ms over het gehele spectrum), en daarmee heel erg verwend weet ik,Zit je dan buiten, of in een dode ruimte? Een normale leefruimte heeft een nagalmtijd van 0,4 tot 0,5 seconde, een ruimte met aanzienlijk lagere nagalmtijden wordt door normale mensen doorgaans als onprettig ervaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 31 mei 2009 Report Share Posted 31 mei 2009 Top units in een top kast is natuurlijk het ideaal, maar ik vroeg me af of "goedkope units" in een dode kast een beter resultaat geven dan "top" units in een "minder dode kast" Uitgaande van gewoon goede drivers heeft investeren in een goede kast meer resultaat dan investeren in top drivers met een matige / slechte kast. K&T heeft daar jaren geleden onderzoek naar gedaan met een relatief eenvoudige monitor en een range aan kasten van dun multiplex tot speciaal akoestisch beton. Dit is niet allen zo voor de akoestische eigenschappen van de kast, maar ook voor de mechanische. Bij metingen bij Bruel&Kjaer hebben we ooit het effect van betegelen van luidsprekerkasten bekeken, dit was enorm, alleen al om te zien hoe een woofer een tweeter als een gek heen en weer laat zwabberen. De gehele kast staat uit te buiken en te torderen, de later toegevoegde laag tegels bracht rust. Akoestisch gezien kun je met luidsprekers nog verder komen dan met alleen speksteen en bitumen. Je zou eens moeten kijken wat men aan een ruimte doet om deze te "sound proofen", dan ga je b.v. naar 2 of 3 zwevend in elkaar opgehangen kasten. t.a.v. van de andere school, zullen we het eens tot in extrema doorvoeren? Neem een gitaar, zet een leuke breedbander in het gat, luister naar Paco de Lucia, prachtig, levensecht. Nu zetten we iets van Tony Iommy op Black Sabbath klinkt nu ook ineens als Paco de Lucia Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 31 mei 2009 Report Share Posted 31 mei 2009 Ik ben een wel heel goede akoestiek gewend (binnen 2Ms over het gehele spectrum), en daarmee heel erg verwend weet ik,Zit je dan buiten, of in een dode ruimte? Een normale leefruimte heeft een nagalmtijd van 0,4 tot 0,5 seconde, een ruimte met aanzienlijk lagere nagalmtijden wordt door normale mensen doorgaans als onprettig ervaren. Ik zit niet buiten, en zeker niet in een dode ruimte. Ik heb de wanden opgespoten met schuimbeton, en daar overheen dikke vloerkleden gehangen. Voor de ramen, achter de set hangen vrij dikke gordijnen, zo'n 35Cm van de ramen vandaan. De plooien van de gordijnen zijn zo'n 15-20Cm diep (normaal is 5-7Cm). De wand achter de luisterstoel is van vrij dun hout, met daartussen steenwol. Verder nog een grote stoffen bank, waarvan de holle ruimte onderin gevuld is met steenwol. Ongelakt houten meubelen en een kleed op de grond tussen de speakers en luisterstoel. De rest van de vloer is bedekt met dik vinyl. De nagalmtijd is hierdoor erg kort. Korter dan in een gemiddelde ruimte, maar word tot nu toe door niemand als onprettig ervaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 31 mei 2009 Report Share Posted 31 mei 2009 In ieder geval lijkt het me een leuk uitstapje, misschien zelfs wel weer leerzaam. Maak jij het contact met klaas, of moet ik dat doen? Heb je een PM gestuurd. Zodra ik weet wanneer jij kan ga ik contact zoeken met Klaas. Het lijkt mij ook een leuk uitstapje te worden, en wie weet zelfs nog verrassend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 31 mei 2009 Report Share Posted 31 mei 2009 En dan te bedenken, dat Hans Baan wellicht de minst kleurende houten luidsprekers Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 31 mei 2009 Report Share Posted 31 mei 2009 Je mag best een keer in Appelscha komen proefpraten, denk ik, om te weten te komen of jij jezelf daar terughoort.Maar dat zal je tegenvallen: de ruimte is weliswaar groot (vloeroppervlak - ca. 100 m2 - met vide), maar ook heel onregelmatig (met kapconstructie die typisch is voor een voormalige boerderij) en met veel grote, dempende vlakken (dakconstructie betimmerd met gipsplaten, waarachter steenwol). Minder m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 31 mei 2009 Report Share Posted 31 mei 2009 (edited) Beste Kraus, .... Hoi Henk, Ik neem aan de je bedoelt dat de set van Miracle zo goed is dat het er niet 1 is waarvan er 13 (laat staan 123 ) in Edited 1 juni 2009 by Moderator3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 31 mei 2009 Report Share Posted 31 mei 2009 Het is natuurlijk nooit helemaal zeker welk onderdeel van de set welke bijdrage levert aan verlies van kwaliteit maar het ontbreken van kastkleuring uit zich volgens mij in een hoog detail/ grote verstaanbaarheid van stemmen en wat iha een toename van " zwart" wordt genoemd en ook "rust" in het geluid. Kastkleuring leidt tot versmering en is het omgekeerde van "crisp", helder geluid zoals op een ochtend in de vrieskou @ Miracle Het is ongetwijfeld vragen om een wonder maar je zou een flinke bijdrage aan de leesbaarheid op het forum kunnen leveren door niet in elk topic, bij elke posting en bij elke gelegenheid in directe of indirecte bewoordingen kond er van te doen hoe geweldig het bij jou wel niet klinkt. Ook is het aan te raden om wanneer men bij anderen luistert niet meteen in te grijpen en de boel overhoop te halen naar eigen inzichten maar eens de tijd te nemen om er achter te komen waarom een ander tevreden is. Bescheidenheid is een grote verdienste. Beste Kraus, Na een keer op een zaterdagmiddag bij Miracle geluisterd te hebben naar zijn (setje) heb ik heel wat keer op hem in gepost dat de set die hij heeft er een is van 123 in een dozijn. Dus deze set van Miracle is totaal niet te vergelijken met de sets van????????????????? en die van Henk 93. Henk. Dacht ik al Link to comment Share on other sites More sharing options...
henk93 Posted 31 mei 2009 Report Share Posted 31 mei 2009 (edited) Beste Kraus, Hoi Henk, Ik neem aan de je bedoelt dat de set van Miracle zo goed is dat het er niet 1 is waarvan er 13 (laat staan 123 ) in Edited 1 juni 2009 by Moderator3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
HPMD Posted 31 mei 2009 Report Share Posted 31 mei 2009 Een prijskaartje zegt niet zo veel. Ik heb toch wel een paar keer een hele dure set beluisterd en zag het geld eigenlijk niet terug komen in het geluid dat werd voortgebracht door de set. Wel vallen je soms dingen op in het gepresenteerde geluid. Bijvoorbeeld hoe een paar Dynaudio Audience 42 fantastisch presteerden met een Accuphase set van een slordige 25000. Of hoe een Audia Flight CD One cd speler er echt uitsprong door hem ook in een andere set te plaatsen. Ik heb nu de mogelijkheid om weer een hele dure set te beluisteren. Hij bestaat uit apparatuur die ik nog nooit beluisterd heb. Wellicht ga ik dat binnenkort doen. En heel misschien schrijf ik er dan wat over. En ik ben gewoon blij met mijn eenvoudige setje. Als de muziek er bij mij maar zo uitkomt dat ik het prettig vind klinken. HPMD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 31 mei 2009 Report Share Posted 31 mei 2009 En meer zeg ik niet over mijn eigen set. Dat hoeft ook niet Henk, dat kunnen we zo wel lezen Over "leesbaar" ..... leer eens qouten, geldt ook voor Hansko Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 1 juni 2009 Report Share Posted 1 juni 2009 (edited) Zo hoor, je m.i. van muziek te genieten Jack Edited 1 juni 2009 by Moderator3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 1 juni 2009 Report Share Posted 1 juni 2009 Ha tube heb je ze gekocht dat d appolito systeem van klaas ,leuk, waarin verschilden ze van je oude/eigen speakers ? Je hebt lekker de ruimte daar dat kun je wel zeggen. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 1 juni 2009 Report Share Posted 1 juni 2009 leuk, waarin verschilden ze van je oude/eigen speakers ? Mijn vorige weergevers waren zeker niet slecht, kort samengevat. Snelheid, plaatsing, ontbreken van kleuring van de kast idem: scherpte, opbreken of boemerigheid. fazelineairheid en..........WAF Al heel snel hoor je ze niet meer en is er gewoon muziek. Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 1 juni 2009 Report Share Posted 1 juni 2009 Dit vond mijn vriend ervan.... komt n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 1 juni 2009 Report Share Posted 1 juni 2009 tjonge, veel enthousiasme. Is wat jou betreft de kogel nu door de kerk en ga je buizen met speksteen combineren? Ik kan me best voorstellen na 10 jaar trouwe dienst voor iets anders te kiezen. Doe je ook nog de stap om eerst thuis luisteren voor de definitieve aankoop? Bij Klaas is tenslotte de ruimte wel erg groot en of je thuis ook het mooie "monitor"plaatje hebt met een beetje schuiven en experimenteren is toch van groot belang. Luidsprekers, die tenslotte toch zeer lang mee kunnen en zouden moeten gaan, mogen bij aanvang niets te wensen over laten. Genoegen nemen met iets wat helemaal bevalt, betekent meestal een aanzienlijk ingekorte gebruiksduur en dat zou zonde zijn. Ik geloof onmiddelijk dat het zeer goede weergevers zijn maar, zoals bij de meeste hifi, is de tweedehandswaarde altijd beperkt en is ook bij een goede prijs/kwaliteitsverhouding alleen bij langdurig gebruik sprake van een rendabele investering. Veel succes er mee en is de beslissing al gevallen, dan gefeliciteerd. Ik heb er wel vertrouwen in (maar daar koop jij niks voor ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
alabaster Posted 1 juni 2009 Report Share Posted 1 juni 2009 Zo, ik zei toch dat ze goed waren. Ja, M44 toch eens gaan uitproberen. Welke kleine speksteentjes bedoelt je vriend eigenlijk. Tube jack, de Apollito's of de monitoren? Alabaster Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 1 juni 2009 Report Share Posted 1 juni 2009 Is wat jou betreft de kogel nu door de kerk en ga je buizen met speksteen combineren?Ik kan me best voorstellen na 10 jaar trouwe dienst voor iets anders te kiezen. Dankje. ik heb ze gister besteld en heb er alle vertrouwen in. Die Translators Impactś 50 zijn ook mooi maar wat gedateerd. Ik heb ze 10 jaar terug nieuw gekocht, maar het ontwerp is als ik me niet vergis 20 jaar onveranderd geweest. En ja, in die jaren zijn er toch weer nieuwe materialen gekomen. Wat me ook aansprak was de techniek, ik weet niet of ik er hier iets van mag/kan vertellen, maar in feite is het een breedband weergever in Apollito opstelling die vanaf 5khz geholpen wordt door een tweeter. Het scheidingsfilter is uiterst simpel 1e orde 6db waardoor je net als de Translators nauwelijk fase verschuivingen krijgt. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 1 juni 2009 Report Share Posted 1 juni 2009 de spekstenen luidsprekers hebben volgens mij ook steeds een (zeer) goede pers. Over de andere modellen werd niet altijd even waarderend gesproken. Ik meen dat de luistersessies van Hearleden meestal wel geslaagd waren (zelf nog nooit geweest/gehoord) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts