robx Posted 4 juni 2009 Report Share Posted 4 juni 2009 geheel eens, daarom ook op de wand achter de speakers demping bij mij. als ik die weghaal is het niet meer echt lekker. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 4 juni 2009 Report Share Posted 4 juni 2009 Tijdens de Hear dag bleek het ook beter om ander weergevers aan de zijkant weg te zetten.Als je het goed wil doen met kortgesloten ingangen. Anders heb je een mooie 'bass-trap' op de resonantiefrequentie van de box. Kort gesloten of niet, de luidspreker resoneert en absorbeert energie. Sluit je hem kort werkt dit als (extra) demping van de beweging van het chassis. Dat betekend dat de luidspreker nog meer akoestische energie kan absorberen omdat er in de spreekspoel meer bewegingsenergie in warmte omgezet kan worden. Kortom, kortgesloten werkt het geheel nog beter als basstrap. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 4 juni 2009 Report Share Posted 4 juni 2009 Kun jij je voorstellen dat het kortsluiten van de luidsprekerunit(s) invloed heeft op de resonantie van de panelen van die speaker?En/of op de resonantie van de luchtmassa? (Ik ni Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 juni 2009 Report Share Posted 4 juni 2009 Kun jij je voorstellen dat het kortsluiten van de luidsprekerunit(s) invloed heeft op de resonantie van de panelen van die speaker?En/of op de resonantie van de luchtmassa? (Ik ni Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 4 juni 2009 Report Share Posted 4 juni 2009 Kun jij je voorstellen dat het kortsluiten van de luidsprekerunit(s) invloed heeft op de resonantie van de panelen van die speaker?En/of op de resonantie van de luchtmassa? (Ik ni Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 4 juni 2009 Report Share Posted 4 juni 2009 Voor de draaitafel is Hear the sky the limit en is er eigenlijk altijd meer begrip dan kritiek op hoge bedragen die daarvoor gespendeerd worden.. Een phonotrap van 10k Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 4 juni 2009 Report Share Posted 4 juni 2009 Als je geen regelmatige bezoeker bent van klassiek, dan is het echt aan te raden een keertje te gaan. Het Concertgebouw is vaak erg duur en moeilijk aan plaatsen te komen (zeker als het echt iets bijzonders is) maar vaak is een kleine zaal ook erg leuk (het Belcanto-festival oid is vaak erg leuk). 2 dingen zullen je heel erg opvallen: - er gebeurt niks met het licht, dat blijft gewoon aan. Heel anders dan de lichtshows die bij populaire muziek gebruikelijk zijn. - in de concertzaal moet je goed luisteren want het gaat allemaal op laag volume. Hoewel een compleet orkest veel lawaai k Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 juni 2009 Author Report Share Posted 5 juni 2009 Zo kan ik nog legio voorbeelden geven, maar het komt er kortgezegt op neer dat ik een harde vloer het ergste vind wat ik kan bedenken tussen de speakers en luisterpositie. Een harde wand dicht (minder dan 1,3m) achter de luidsprekers is ongeveer net zo erg, Miracle, en dat komt ongeveer net zo vaak voor. Het zorgt voor dezelfde versmerende fenomenen als de veel te sterke vloerreflectie. Maar als je dat allebei tegelijk hebt is muziek ver te zoeken... Beste Knor, Als een luidspreker nagenoeg net zo duidelijk articuleert als de oorspronkelijke muziekinstrumenten of stemmen, is er weinig bezwaar tegen een harde vloer, een hard plafond, en/of een harde achterwand. Er is toch ook geen enkel bezwaar tegen wanneer men een Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 5 juni 2009 Report Share Posted 5 juni 2009 dat moet ik toch gemakshalve en uit ervaring wat nuanceren. ik beeld me in dat mijn luidsprekers redelijk vrij zijn van 'versmeren' maar bestrijden van de vertroebeling van korte termijn reflecties heeft mij wel erg geholpen. ook als de rest aanvaardbaar is, blijven die reflecties destructief voor een aanvaardbare/redelijke weergave. alles dient geoptimaliseerd te worden voor er muziek verschijnt. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 5 juni 2009 Report Share Posted 5 juni 2009 dat moet ik toch gemakshalve en uit ervaring wat nuanceren. ik beeld me in dat mijn luidsprekers redelijk vrij zijn van 'versmeren' maar bestrijden van de vertroebeling van korte termijn reflecties heeft mij wel erg geholpen. ook als de rest aanvaardbaar is, blijven die reflecties destructief voor een aanvaardbare/redelijke weergave. alles dient geoptimaliseerd te worden voor er muziek verschijnt. groet Jamaar, jamaar, dat kan je iemand die nog nooit in een geoptimaliseerde ruimte heeft geluisterd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 5 juni 2009 Report Share Posted 5 juni 2009 ow ja sorry voor dit zinloos commentaar dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 5 juni 2009 Report Share Posted 5 juni 2009 (edited) Hoi Miracle, over commentaar, heb je al een afspraak gemaakt met Klaas? Wij in of ieder geval ik ben benieuwd. De akoestiek lijkt me prima, in ieder geval heel wat beter dan menig betonnen woning. Ik ga zeker nog een keer heen.... misschien al over een paar weken. Groet, Jack Edited 7 juni 2009 by Moderator3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 5 juni 2009 Report Share Posted 5 juni 2009 Hoi Jack, Ik ga Klaas eind deze maand nog een keer bellen of hij vergelijkings materiaal heeft. Als dat zo is, wat ik wel hoop, wil ik (samen met Arden) zaterdag 28 juni bij hem gaan luisteren en vergelijken. Ik had in overleg met Arden 27 of 28 juni voorgesteld, maar die zondag is mijn nichtje jarig (jongste dochter van mijn broertje, word 3 jaar), en ben ik dus een soort van verplicht daarheen te gaan. Het luisterbezoek/vergelijk bij Klaas zal dus zaterdag 27 juni worden, mits hij vergelijkingsmateriaal heeft, en ons wil ontvangen. Mijn speakers gaan toch in een carpet vervoerd worden (wegens plaatsgebrek voor de originele dozen). Ik wil/ga daar dan zelf bepalen of dat gewenst is op de vloer of niet. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 juni 2009 Author Report Share Posted 6 juni 2009 (...) Jamaar, jamaar, dat kan je iemand die nog nooit in een geoptimaliseerde ruimte heeft geluisterd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 6 juni 2009 Report Share Posted 6 juni 2009 [sommige mensen denken dat de ideale luisterruimte lijkt op een dode kamer ("anechoic chamber").Zo iemand ben jij, bijvoorbeeld. Anderen denken dat de ideale luisterruimte lijkt op een galmkast ("reverberation room"). Zo iemand was Frank Zappa, bijvoorbeeld. Beide groepen vergissen zich. Want de ideale luisterruimte lijkt nog het meest op een echte concertzaal. Ruim, groot, met een onmiskenbare eigen klank, maar - dank zij de vorm en inrichting - zonder hinderlijke (flutter)echo's en staande golven. Overigens: ik denk dat Klaas het niet erg vindt, als je dat lullige vloerkleedje van jou op zijn plavuizenvloer legt. Maar de akoestische uitwerking ervan zal net zo groot zijn als de omvang van jouw verbeeldingskracht: die immense ruimte ziet dat karpetje waarschijnlijk niet eens liggen. Nee, als je zo'n ruimte akoestisch n Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 juni 2009 Author Report Share Posted 6 juni 2009 Beste Miracle, Een dode kamer absorbeert NIETS van het oorspronkelijke geluid. Heb jij overigens wel eens hifi-stereo gehoord in de concertzaal? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 6 juni 2009 Report Share Posted 6 juni 2009 Beste Miracle, Een dode kamer absorbeert NIETS van het oorspronkelijke geluid. Heb jij overigens wel eens hifi-stereo gehoord in de concertzaal? Beste Speakerboer, Dan vergis jij je toch echt in een dode kamer. Ben je daar zelf al eens in geweest, en heb je daar metingen verricht? (Ik wel.) Ik heb wel hifi apparatuur, helaas geen stereo, in een concertzaal gehoord. De 2 meter sessies, met Jan Douwe Kroeske, in het Odeon Theater in Zwolle en in het Stadstheater in Zoetermeer. Dat klonk helemaal niet verkeerd. Zeker niet heel anders dan wanneer ik een liveoptreden in beide zalen beluister. (De apparatuur, en zeker de speakers had ik anders gekozen.) Als ik een liveoptreden beluister probeer ik altijd een zelfde plaats te bemachtigen als wat ik bij de 2metersessies had. Midden in de zaal, zo'n 10-12 meter van het podium af. Dat is ook wat ik met mijn eigen installatie probeer te simuleren, en me tot nu toe aardig lukt, met een beperkt budget, en me al bij meerdere bekenden (met een hoger budget dan dat van mij) van me nog beter gelukt is, en dat is echt niet alleen mijn mening. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 juni 2009 Author Report Share Posted 6 juni 2009 Beste Miracle, Wat "hifi-stereo in de concertzaal" betreft: hifi heeft een eigen, geperverteerd (audio-pornophonic) klankideaal ontwikkeld, dat nauwelijks meer enige relatie onderhoudt met de werkelijkheid in de concertzaal. Veel audiofielen zijn dan ook teleurgesteld wanneer zij Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 6 juni 2009 Report Share Posted 6 juni 2009 Ik ga Klaas eind deze maand nog een keer bellen of hij vergelijkings materiaal heeft. Ik zat er eerst over te denken om de Soundstones 2x16,5" te laten staan -die Klaas voor me aan het afwerken is- zodat je daarmee kan vergelijken. Maar dat is denk ik niet nodig jouw Dali helicon 400 ' s zitten ongeveer in dezelfde prijsklasse als het duurste model van Klaas de Soundstone 30. Veel luister plezier, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 6 juni 2009 Report Share Posted 6 juni 2009 Wat kosten die grote Dali's eigenlijk? De Dali Helicon 400 die ik kocht waren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 6 juni 2009 Report Share Posted 6 juni 2009 Beste Tubejack,Eigenlijk denk ik dat Klaas er helemaal niet voor hoeft terug te deinzen om die kleine, goedkope d'Appolito's in de strijd te gooien tegen die grote, dure Dali's... Ok zeg maar tegen Klaas dat ik het geen probleem vind als ik die 2x16,5" pas na de 27e krijg. Dan kan Miracle ook nog even genieten Link to comment Share on other sites More sharing options...
HPMD Posted 6 juni 2009 Report Share Posted 6 juni 2009 @Miracle, je zou toch ook naar Tubejack kunnen gaan met je luidsprekers (het is maar een idee) als Klaas Feenstra geen luidsprekers meer heeft staan. Wellicht is die ruimte ook meer overeenkomstig je eigen ruimte. Alle Perfect Performers zijn toch van grote klasse, dus dan hoeft het niet per se die Soundstone SS 30 te zijn. HPMD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 6 juni 2009 Report Share Posted 6 juni 2009 Ik gun die Klaas en Michel/Marco een mooie A/B vergelijking en vind het niet erg, om een paar weken langer op mijn speakers te wachten Maar laat die drie, het lekker z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 6 juni 2009 Report Share Posted 6 juni 2009 @Miracle, je zou toch ook naar Tubejack kunnen gaan met je luidsprekers (het is maar een idee) als Klaas Feenstra geen luidsprekers meer heeft staan. Wellicht is die ruimte ook meer overeenkomstig je eigen ruimte. Alle Perfect Performers zijn toch van grote klasse, dus dan hoeft het niet per se die Soundstone SS 30 te zijn. HPMD Mij maakt het niet zo veel uit waar mee vergeleken word, als het maar wel een beetje in verhouding is. De 13.5 of 16.5 zou niet echt een vergelijk zijn met mijn Dali's. Een monitor met vloerstaander vergelijken is appels met peren vergelijken. De Soundstone 20 of 30 lijken mij leuk vergelijkingsmateriaal voor de Dali's. Voor de DSS, die Arden mee wil brengen zouden de 13.5 of 16.5 weer wel leuk materiaal kunnen zijn om mee te vergelijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 6 juni 2009 Report Share Posted 6 juni 2009 Hoi Michel, Ik zou toch maar een aantal nummers luisteren via die boxen die Klaas voor me aan het maken is. Elke farbrikant maakt soms bijzondere dingen, met een opvallende prijs/prestatie verhouding. Neem Benz met zijn Ace Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now