Audiopaul Posted 16 mei 2009 Report Share Posted 16 mei 2009 Ok Peter, feitelijk heb ik dus alleen nog een NAS nodig. Op de Cambridge Audio DacMagic zit, behalve SP/DIF en Toslink, ook een USB-aansluiting. Er zit een keuzeschakelaar op de DACmagic zodat meerdere bronnen tegelijkertijd kunnen worden gebruikt. Die NAS hang ik er gewoon bij in de meterkast en prik 'm aan de Fritzbox-router. Wat kost een goede NAS trouwens en hoe stabiel blijft zo'n audiostream over het WLAN? Die van Peter staat er niet bij, maar kijk eens hier Als je draadloze verbinding met de Fritzbox okee is, hoef je niet bang te zijn dat de muziek niet goed doorkomt. De bandbreedte is maar beperkt. Zou je willen tegenspreken dat je met de Dacmagic meerdere bronnen tegelijk kunt gebruiken. Flauw h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 mei 2009 Report Share Posted 16 mei 2009 ........ Ook ben ik wel benieuwd hoe het klinkt uiteraard. Wat let je om wat kritische CD's te rippen naar WAV/FLAC en op je netbook te zetten? Je DACmagic aansluiten en luisteren maar Of de files nu van je netbook-HD of van een NAS komen gaat echt gehoormatig niet uitmaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 16 mei 2009 Report Share Posted 16 mei 2009 Wat kost een goede NAS trouwens en hoe stabiel blijft zo'n audiostream over het WLAN? Ha Paul, Een goede RAID 1 NAS kost momenteel iets van tussen de 200 en 400 zonder schijven. 1TB schijven kosten tussen de 90 en 150 / stuk. Ik heb gekozen voor deze "Enterprise" energie arme schijven omdat ie de hele dag aan staat en die zitten in het hogere prijssegment. De NAS die ik gebruik zie hier. Aanvankelijk was er een probleem met het 12V voedingsplugje, maakte slecht contact. Na een telefoontje naar de Netgear helpdesk werd er de volgende dag met UPS een nieuwe voedingsadapter bezorgd die wel goed was. Hoe goed het gaat over WLAN hangt een beetje van interferentie van de andere WLAN's in je omgeving af en mede huisgenoten die er gebruik van maken. Ook de signaalsterkte is bepalend. Staat je AP op de begane grond en wil je naar de zolder door 2 betonnen vloeren heen dan gaat dat beslist niet lukken. MP3 en FLAC gaat probleemloos en is goed stabiel bij mij door 1 betonnen vloer heen, 48 kHz WAV is dan op het randje. Op dezelfde verdieping gaat dat laatste zonder problemen. Hoi Peter. Bedankt voor de toelichting, ik ga me hier eens wat meer in verdiepen. Een gemirrorde NAS is sowieso een goede aanwinst. Een centrale netwerkshare voor muziek en data komt goed van pas. Zeker met een vrouw die om de haverklap haar laptop vernaggeld. Het netbookje gaat vooral in de woonkamer gebruikt worden. De ontvangst is daar vrijwel altijd 100%, dus 54 Mb. Ook in de tuin en op de 1e verdieping is de ontvangst zeer goed. De pc's boven in mijn werkkamer zitten bekabeld aan het netwerk, dus die doen niet mee. Een laptop met Netstumbler is heel handig om met een paar metingen het ideale kanaal te bepalen, bijna alle buren zitten op kanaal 1 en ik dus niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 16 mei 2009 Report Share Posted 16 mei 2009 ........ Ook ben ik wel benieuwd hoe het klinkt uiteraard. Wat let je om wat kritische CD's te rippen naar WAV/FLAC en op je netbook te zetten? Je DACmagic aansluiten en luisteren maar Of de files nu van je netbook-HD of van een NAS komen gaat echt gehoormatig niet uitmaken. Je bent weer veel te snel, ik was al bezig met overzetten van wat WAV'jes. Die standaard USB-kabel kan dus echt niet, bestaat daar niks audiofiels voor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 16 mei 2009 Report Share Posted 16 mei 2009 Ben over de J Rivers Mediaplayer van Pjotr eveneens zeer tevreden om 3 redenen: - je krijgt een heel overzichtelijke muziekcollectie die goed toegankelijk is - met een extra voorziening (USBIRT) en een 2e beeldscherm bij de installatie kan ik via de afstandsbediening alles bedienen, gelijk als een cd-speler maar dan met veel meer mogelijkheden - als belangrijkste: het mediacenter stelt mij in staat om via de geluidskaart de ASIO drivers te gebruiken en dan optisch (voorkeur; kan ook coaxiaal) naar de DAC te gaan. Geeft zonder meer de beste kwaliteit; USB-audio vind ik ver onder de maat. (96/24 0f 192/24 audio is ook geen enkel punt; wireless is dan misschien wat lastiger; een optische kabel van 5 tot 10 meter geeft ook geen problemen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 mei 2009 Report Share Posted 16 mei 2009 . Die standaard USB-kabel kan dus echt niet, bestaat daar niks audiofiels voor? Ha ha Je bedoelt met gouden USB stekkertjes enzo? Jazeker wel: Bij het Kruidvat voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 16 mei 2009 Report Share Posted 16 mei 2009 Media Monkey is niet gratis! Ik gebruik J.Rivers Media Center op een Asus EePC'tje (met SS HD). Dus Mirakel als je iets wat stil is wilt ..... De geheel gratis versie van Media Center maar dan alleen voor audio, Media Jukebox, vind je hier http://www.mediajukebox.com/ Media Monkey is wel gratis, alleen de Gold versie is dat niet. De gewone versie werkt hier al gratis en goed. Nu alleen nog een mooi stil systeem bij de set. Mediajukebox vind ik minder overzichtelijk dan Media Monkey, en lastiger om een goede overzichtelijke playlist te maken. Maar als ik iets wat stil is wil.......wat dan? @s_k: Winamp heb ik ook een tijdje gebruikt, maar dat vind ik niet bepaald fijn om mee te werken. Erg onoverzichtelijk en nog slechter dan WMP. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 mei 2009 Report Share Posted 17 mei 2009 Er is wis en waarachtig wel verschil in USB kabels maar dat gaat pas tellen bij USB2. Wil je daarmee de volle snelheid halen dan maakt goede USB2.0 gecertificeerde kabel echt wel uit, dat merkte ik bij mijn E-MU toen ik 24bit @ 96kHz wilde afspelen. De DACmagic is volgens mij gewoon USB1. De Dacmagic pakt 16 bits op USB, en niet meer dan 48KHz. Ik kan er wel alle stereo gimell-testfiles op afsturen vanuit mijn pc, en die speelt hij allemaal. En dat zegt dus niks. De "incoming sample rate" is steeds 48KHz Maar deze USB is wel goed genoeg voor cd-kwaliteit. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 mei 2009 Report Share Posted 17 mei 2009 <Edit> Of die DACmagic beter kan door met opampjes te gaan stoeien betwijfel ik toch Marc. De USB interface ervan maakt gebruik van de standaard iso-synchrone interface van Windhoos en dat staat nou niet bekend om de lage jitter. </Edit> Hee, hee, hoo hoo! Ten eerste is de jitter zowel van de USB als de SP-DIF ingang 'sehr niedrig', als ik de test in Stereoplay (5/09) mag geloven: 156 ps (USB), 158 ps (SP-DIF). Ten tweede is USB iets digitaals bij de ingang en zijn de opampjes iets analoogs bij de uitgang. Verbetering van de uitgang is een vooruitgang van elke ingang (hoe zeg ik het). Je krijgt via de USB-ingang dus cd-kwaliteit die je kunt opkrikken als je wat aan de opampjes laat doen. Maar goed, ik gebruik de USB niet of nauwelijks, mijn Olive is met een zelfgemaakt coax-kabeltje verbonden aan een van de SP-DIF ingangen, evenals mijn cd-speler. Dat is dus een andere methode dan wat de topicstarter bedoelt en audiopaul en jij gebruikt. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 mei 2009 Report Share Posted 17 mei 2009 Media Monkey is wel gratis, alleen de Gold versie is dat niet. De gewone versie werkt hier al gratis en goed. Nu alleen nog een mooi stil systeem bij de set. Bij de gratis versie lopen een aantal encoders maar een paar weken, daarna moet je als nog upgraden (en betalen). Mediajukebox vind ik minder overzichtelijk dan Media Monkey, en lastiger om een goede overzichtelijke playlist te maken. Mediamonkey is ook een mooi programma en eenvoudiger dan Music Center. Maar de mogelijkheden zijn ook beperkter. Music Center vereist idd wat meer moeite om er goed mee om te gaan maar dan heb je ook wat. Het is de meest complete media player die ik tot nu toe gezien heb met een hele sterke user community en erg actieve ontwikkelaars die samen werken met de gebruikers. 'Tis maar waar je je bij thuis voelt. Zowel de betaalde versies van M.M. en M.C. zijn hun geld w.m.b. dik en dwars waard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 18 mei 2009 Report Share Posted 18 mei 2009 Of de files nu van je netbook-HD of van een NAS komen gaat echt gehoormatig niet uitmaken. Ben het graag met je eens. En toch spreek ik mensen die (zeggen dat ze) het verschil horen tussen de Ethernet kabels waarmee PC en DAC aan elkaar geknoopt zijn..... Gaan we weer, de geboorte van een nieuwe Kabel topic. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 18 mei 2009 Report Share Posted 18 mei 2009 Er is wis en waarachtig wel verschil in USB kabels maar dat gaat pas tellen bij USB2. Wil je daarmee de volle snelheid halen dan maakt goede USB2.0 gecertificeerde kabel echt wel uit, dat merkte ik bij mijn E-MU toen ik 24bit @ 96kHz wilde afspelen. De DACmagic is volgens mij gewoon USB1. USB is op grotere lengten wat gevoelig voor storing (bij een lengte van 15 m gaat dat wel tellen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 mei 2009 Report Share Posted 18 mei 2009 Gaan we weer, de geboorte van een nieuwe Kabel topic. Jij maakkt ze terwijl je wacht Misschien moet je er zelf even een apart topic voor openen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 18 mei 2009 Report Share Posted 18 mei 2009 Gaan we weer, de geboorte van een nieuwe Kabel topic. Jij maakt ze terwijl je wacht Misschien moet je er zelf even een apart topic voor openen. Ik waag me er niet aan. En bovendien, IK hoor het niet. Lijkt wel of die gasten in kleur luisteren en ik in zwart wit. Voor die mensen verandert de hele wereld van groen in oranje, en ik zie alleen maar dezelfde kleur grijs.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 mei 2009 Report Share Posted 21 mei 2009 Ben over de J Rivers Mediaplayer van Pjotr eveneens zeer tevreden om 3 redenen: - je krijgt een heel overzichtelijke muziekcollectie die goed toegankelijk is - met een extra voorziening (USBIRT) en een 2e beeldscherm bij de installatie kan ik via de afstandsbediening alles bedienen, gelijk als een cd-speler maar dan met veel meer mogelijkheden - als belangrijkste: het mediacenter stelt mij in staat om via de geluidskaart de ASIO drivers te gebruiken en dan optisch (voorkeur; kan ook coaxiaal) naar de DAC te gaan. Geeft zonder meer de beste kwaliteit; USB-audio vind ik ver onder de maat. (96/24 0f 192/24 audio is ook geen enkel punt; wireless is dan misschien wat lastiger; een optische kabel van 5 tot 10 meter geeft ook geen problemen) Dan is ook nog een 4e reden: De CD ripper ervan is ook erg goed. Vandaag weer eens een stapeltje geript naar Flac en mp3. Een paar WAV files (van verschillende CD's) vergeleken met het resultaat van EAC en er zit geen bit verschil in. MC kent ook een "Secure Rip" waarbij hij een track meerdere keren leest en vergelijkt. Maar MC ript wel op 10x - 16x snelheid tegen 5x - 7x met EAC. Verder gaat comprimeren naar zowel Flac als mp3 (met LAME) een stuk beter dan met EAC. Daarvoor moet je eerst naar WAV rippen en MC zet dan de id3 tags gelijk goed zoals het hoort voor ieder formaat. EAC doet dat niet en laat daarbij steken vallen als je losse wav's gaat comprimeren. Het gaat met EAC alleen goed als je in 1 slag van CD naar een gecomprimeerd bestand wil. Dat betekent dat als je voor verschillen formaten van dezelfde CD wilt rippen, je iedere keer de hele CD opnieuw moet rippen. Wat dan weer nog langer gaat duren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 21 mei 2009 Report Share Posted 21 mei 2009 Wat ik erg prettig vind van Media Monkey is dat als je over een bestand beschikt dat niet juist of niet alle informatie van beschikbaar is denk dan aan de album art of iets dergelijks het deze nog van internet kan plukken en aanvullen. Hoe gaat Lame daar mee om? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 mei 2009 Report Share Posted 21 mei 2009 Hallo George, Voor de metadata (id3 tags) die LAME aan kan zie hier: http://lame.sourceforge.net/ LAME is een externe command line mp3 compressor en de beste gratis compressor die er is voor mp3. Wat ie in de tags opslaat en hoe (goed) hij comprimeert hangt af van de software die hem aanroept. Zelfde geldt voor FLAC. MC kent i.i.g. een uitgebreide library structuur waardoor je alle gegevens ook onafhankelijk van de files ter beschikking hebt. Daarom zet ie ook WAV (wat geen tags kent) goed om naar compressed formaten met de goede id3 tags. Cover art kun je op verschillende plaatsen bewaren: In de album folder zelf, in een aparte cover art folder, of in de file zelf, al naar gelang je voorkeur. In de file zelf is niet aan te bevelen, niet alle mp3 spelers kunnen daarmee overweg en het kost extra schijfruimte omdat dan er een .jpg in iedere file apart van een album opgeslagen wordt. Zelf zet ik de cover art in de album folder samen met een .m3u play list file. Op die manier kan zowat iedere andere player er mee overweg. Met MC kun je ook eigen nieuwe tags toevoegen, wat erg handig kan zijn bij klassiek. Omdat die niet standaard zijn herkennen ander players die natuurlijk niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 22 mei 2009 Report Share Posted 22 mei 2009 Hallo George, Voor de metadata (id3 tags) die LAME aan kan zie hier: http://lame.sourceforge.net/ LAME is een externe command line mp3 compressor en de beste gratis compressor die er is voor mp3. Wat ie in de tags opslaat en hoe (goed) hij comprimeert hangt af van de software die hem aanroept. Zelfde geldt voor FLAC. MC kent i.i.g. een uitgebreide library structuur waardoor je alle gegevens ook onafhankelijk van de files ter beschikking hebt. Daarom zet ie ook WAV (wat geen tags kent) goed om naar compressed formaten met de goede id3 tags. Cover art kun je op verschillende plaatsen bewaren: In de album folder zelf, in een aparte cover art folder, of in de file zelf, al naar gelang je voorkeur. In de file zelf is niet aan te bevelen, niet alle mp3 spelers kunnen daarmee overweg en het kost extra schijfruimte omdat dan er een .jpg in iedere file apart van een album opgeslagen wordt. Zelf zet ik de cover art in de album folder samen met een .m3u play list file. Op die manier kan zowat iedere andere player er mee overweg. Met MC kun je ook eigen nieuwe tags toevoegen, wat erg handig kan zijn bij klassiek. Omdat die niet standaard zijn herkennen ander players die natuurlijk niet. Bedankt voor de duidelijke uitleg maar wat ik bedoel is, haalt Lame ook zelf de album art op uit de database of moet je die er handmatig bij gaan zoeken? Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 22 mei 2009 Report Share Posted 22 mei 2009 Wat ie in de tags opslaat en hoe (goed) hij comprimeert hangt af van de software die hem aanroept. Daar snap ik nog te weinig van. Volgens mij wordt (zeker bij Media Player) maar heel weinig van de meta-data bij de MP3 opgeslagen en heel veel in een lokaal database-je. Wanneer ik op de server alles heb aangevuld kent de desktop het merendeel niet (namen, plaatjes etc). Daar moet ik alles dus nogus dunnetjes overdoen. Welke ripper / player slaat die meta-data nou es echt op bij de data? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 mei 2009 Report Share Posted 22 mei 2009 Bedankt voor de duidelijke uitleg maar wat ik bedoel is, haalt Lame ook zelf de album art op uit de database of moet je die er handmatig bij gaan zoeken? Groetjes George Nee dat doet LAME niet. LAME doet niets anders dan WAV converteren naar mp3. De data die hij daarvoor nodig heeft, zoals voor de id3 tags, krijgt ie van de media software/ripper. Datzelfde doet FLAC maar dan voor het maken van flac files. Je media software ript de CD eerst naar WAV en zoekt in een on-line database naar de album en track informatie en cover art. (EAC zoekt alleen naar album/track info in de freedb en niet naar cover art). Cover art is niet altijd beschikbaar en dan zul je het idd zelf ergens anders moeten opzoeken of het CD hoesje moeten scannen. LAME en FLAC zijn in feite plugins voor je media software. Volgens mij wordt (zeker bij Media Player) maar heel weinig van de meta-data bij de MP3 opgeslagen en heel veel in een lokaal database-je. Wanneer ik op de server alles heb aangevuld kent de desktop het merendeel niet (namen, plaatjes etc). Daar moet ik alles dus nogus dunnetjes overdoen.Welke ripper / player slaat die meta-data nou es echt op bij de data? Dat is dus waarom ik J.R. Media Center gebruik. Die slaat wel goed de metadata op in de files als dat mogelijk is EN beschikbaar is. Meta data die niet beschikbaar is kan vanzelfsprekend ook niet opgeslagen worden, enig handwerk blijft dan nodig. Tags met de hand editen, zowel voor een losse track als alle tracks tegelijk in een album gaat in MC erg makkelijk. Maar volgens mij kan Mediamonkey het ook goed, al heb ik daar zelf weinig ervaring mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 23 mei 2009 Report Share Posted 23 mei 2009 Maar volgens mij kan Mediamonkey het ook goed, al heb ik daar zelf weinig ervaring mee. Media Monkey is wel ok, maar ik ben er niet kapot van. kan niet goed uitleggen waarom. Ook hier weer een eigen database-je en te weinig centrale opslag. Alles wat ik met Media Monkey verzamel komt niet tevoorschijn in WMP. En eigenlijk is WMP ook al niet waar het om gaat. Uiteindelijk moet het naar de Transporter en die heeft een eigen stukje software (hoera). Edit van WAV tags blijft ook met MediaMonkey een drama. De-compositie van artiest/album/track namen bloijft een zooitje bij alles anders dan simpele letters ( - / & ( en verzin het maar). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 mei 2009 Report Share Posted 23 mei 2009 Edit van WAV tags blijft ook met MediaMonkey een drama. De-compositie van artiest/album/track namen bloijft een zooitje bij alles anders dan simpele letters ( - / & ( en verzin het maar). ...............MC kent i.i.g. een uitgebreide library structuur waardoor je alle gegevens ook onafhankelijk van de files ter beschikking hebt. Daarom zet ie ook WAV (wat geen tags kent) goed om naar compressed formaten met de goede id3 tags. Cover art kun je op verschillende plaatsen bewaren: In de album folder zelf, in een aparte cover art folder, of in de file zelf, al naar gelang je voorkeur. ............... WAV kent standaard geen id3 tags. Met wat gekunstel kun je wel id3 meta data aan een WAV toevoegen maar daar is geen enkele standaard voor. En als je dat toch doet willen sommige players die WAV's helemaal niet meer afspelen. Dus ja, dat moet je niet willen. Als Mediamonkey toch id3 tags in een WAV propt doet het dat op zijn eigen manier die alleen voor Mediamonkey te snappen is. Een andere player kan daar niets mee. Hier wat meer discussie daarover. Wil je id3 tags netjes en universeel in de file zetten zul je naar FLAC moeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 25 mei 2009 Report Share Posted 25 mei 2009 Bedankt voor de duidelijke uitleg maar wat ik bedoel is, haalt Lame ook zelf de album art op uit de database of moet je die er handmatig bij gaan zoeken? Groetjes George Nee dat doet LAME niet. LAME doet niets anders dan WAV converteren naar mp3. De data die hij daarvoor nodig heeft, zoals voor de id3 tags, krijgt ie van de media software/ripper. Datzelfde doet FLAC maar dan voor het maken van flac files. Je kunt in veel players, bijv. winamp, het programma zelf de id3 informatie laten zoeken. Gaat 99 van de 100 keer gewoon goed. Klopt het, pas je het toe. Zelf hoef je niets te typen Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 25 mei 2009 Report Share Posted 25 mei 2009 Je kunt in veel players, bijv. winamp, het programma zelf de id3 informatie laten zoeken.Gaat 99 van de 100 keer gewoon goed. Klopt het, pas je het toe. Zelf hoef je niets te typen Bij mij gaat dat in 9 van de 100 keer 'gewoon' goed. Bij serieuze muziek gaat het nooit goed. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dinobe Posted 25 mei 2009 Report Share Posted 25 mei 2009 Dat betekent dat als je voor verschillen formaten van dezelfde CD wilt rippen, je iedere keer de hele CD opnieuw moet rippen. Wat dan weer nog langer gaat duren. Dit begrijp ik niet goed; als je een CD ript naar flac en je laat EAC de tags er in zetten (wat perfect kan) dan kan met deze bestanden nog alle richtingen uit. Met foobar2000 bijvoorbeeld kan je deze dan omzetten naar mp3 (en nog tal van andere formaten) en automatisch de mp3 tags laten invullen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts