sofa2007 Posted 16 mei 2009 Report Share Posted 16 mei 2009 Bij mijn NAIM 5i versterker die ik nu een paar weken heb zit een zeer summiere handleiding voor de remote control, de Narcom 4. kon ook nergens een betere vinden trouwens. Iemand hier die me kan vertellen waar de prog-button en de disp button op de remote voor dienen? Versterker reageert er niet op. Verder krijg ik geen beweging in de balans, ja de knoppen wel maar de versterker reageert niet. Lijkt erop dat ik iets niet begrijp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 mei 2009 Report Share Posted 16 mei 2009 Zit er niet een 'source direct' of 'tone defeat' knop op je versterker? Zo ja, dan zal die waarschijnlijk ingeschakeld zijn, waardoor de balans (vaak) ook niet werkt. Is bij mijn versterker tenminste wel zo... Dat de afstandsbediening functies heeft die je niet kunt gebruiken met (alleen) je versterker, is niet zo vreemd. Veel merken bieden bij de versterker een 'systeemafstandsbediening'. Daarmee kun je niet alleen de versterker bedienen, maar ook andere apparaten uit dezelfde serie. Niet dat alle functies daar op zitten, maar de basisfuncties wel. Zoals van zender wisselen op je tuner, of de basisfuncties van een cd-speler... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 16 mei 2009 Report Share Posted 16 mei 2009 Bij mijn NAIM 5i versterker die ik nu een paar weken heb zit een zeer summiere handleiding voor de remote control, de Narcom 4. kon ook nergens een betere vinden trouwens. Iemand hier die me kan vertellen waar de prog-button en de disp button op de remote voor dienen? Versterker reageert er niet op. Verder krijg ik geen beweging in de balans, ja de knoppen wel maar de versterker reageert niet. Lijkt erop dat ik iets niet begrijp. Prog en disp knoppen lijken mij voor een CD-speler. Prog = programmeer en disp = display Link to comment Share on other sites More sharing options...
sofa2007 Posted 16 mei 2009 Author Report Share Posted 16 mei 2009 Zit er niet een 'source direct' of 'tone defeat' knop op je versterker? Zo ja, dan zal die waarschijnlijk ingeschakeld zijn, waardoor de balans (vaak) ook niet werkt. Is bij mijn versterker tenminste wel zo... Nee zit er niet op. Dat de afstandsbediening functies heeft die je niet kunt gebruiken met (alleen) je versterker, is niet zo vreemd. Veel merken bieden bij de versterker een 'systeemafstandsbediening'. Daarmee kun je niet alleen de versterker bedienen, maar ook andere apparaten uit dezelfde serie. Niet dat alle functies daar op zitten, maar de basisfuncties wel. Zoals van zender wisselen op je tuner, of de basisfuncties van een cd-speler... Balans moet toch werken want de versterker zelf heeft geen balansknop. Balans kun je dus alleen via de remote regelen. @Miracle: ook zonder prog in te drukken reageert de cd speler op een aantal functies. Prog is voor "Press and hold to switch the preamplifier or integrated amplifier into programm mode". Mij is nog niet duidelijk welke programm mode ze bedoelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 mei 2009 Report Share Posted 16 mei 2009 Zit er niet een 'source direct' of 'tone defeat' knop op je versterker? Zo ja, dan zal die waarschijnlijk ingeschakeld zijn, waardoor de balans (vaak) ook niet werkt. Is bij mijn versterker tenminste wel zo... Nee zit er niet op. Dat de afstandsbediening functies heeft die je niet kunt gebruiken met (alleen) je versterker, is niet zo vreemd. Veel merken bieden bij de versterker een 'systeemafstandsbediening'. Daarmee kun je niet alleen de versterker bedienen, maar ook andere apparaten uit dezelfde serie. Niet dat alle functies daar op zitten, maar de basisfuncties wel. Zoals van zender wisselen op je tuner, of de basisfuncties van een cd-speler... Balans moet toch werken want de versterker zelf heeft geen balansknop. Balans kun je dus alleen via de remote regelen. Oh dus je bedoelt dat de balansknopjes op de afstandsbediening niet werken? En dat de versterker zelf geen balansknop heeft? Nou, dan zal die functie er wel niet op zitten, lijkt me. Je zult toch echt potmeter moeten bedienen, bij een balansregeling. Of je moet het digitaal doen, maar dat zal hier ook niet het geval zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
sofa2007 Posted 17 mei 2009 Author Report Share Posted 17 mei 2009 Oh dus je bedoelt dat de balansknopjes op de afstandsbediening niet werken? En dat de versterker zelf geen balansknop heeft? Nou, dan zal die functie er wel niet op zitten, lijkt me. Je zult toch echt potmeter moeten bedienen, bij een balansregeling. Of je moet het digitaal doen, maar dat zal hier ook niet het geval zijn... De handleiding zegt "Some NAIM amplifiers have control of channel balance available only from the remote handset. On these products the balance will automatically centre as it reaches the mid point. Centring is indicated by a flashing volume controle indicator. To resume adjustment once the balance has centred, the bal key must be released and repressed". Hij doet noch het 1 nocht het ander. Tenminste ik krjig het niet voor mekaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 17 mei 2009 Report Share Posted 17 mei 2009 Oh dus je bedoelt dat de balansknopjes op de afstandsbediening niet werken? En dat de versterker zelf geen balansknop heeft? Nou, dan zal die functie er wel niet op zitten, lijkt me. Je zult toch echt potmeter moeten bedienen, bij een balansregeling. Of je moet het digitaal doen, maar dat zal hier ook niet het geval zijn... De handleiding zegt "Some NAIM amplifiers have control of channel balance available only from the remote handset. On these products the balance will automatically centre as it reaches the mid point. Centring is indicated by a flashing volume controle indicator. To resume adjustment once the balance has centred, the bal key must be released and repressed". Hij doet noch het 1 nocht het ander. Tenminste ik krjig het niet voor mekaar. Ok, er zijn dus kennelijk Naim-versterkers waarbij je de balans alleen met de afstandsbediening kunt veranderen. Maar als het niet werkt bij jou, dan zal er dus wel geen balansregeling op je versterker zitten. Tenzij je aanwijzingen hebt dat het er wel op zit (manual?). In dat geval zal OF je afstandsbediening OF je versterker stuk zijn. Dan zou ik er mee naar de winkel teruggaan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
sofa2007 Posted 17 mei 2009 Author Report Share Posted 17 mei 2009 Ok, er zijn dus kennelijk Naim-versterkers waarbij je de balans alleen met de afstandsbediening kunt veranderen. Maar als het niet werkt bij jou, dan zal er dus wel geen balansregeling op je versterker zitten. Tenzij je aanwijzingen hebt dat het er wel op zit (manual?). In dat geval zal OF je afstandsbediening OF je versterker stuk zijn. Dan zou ik er mee naar de winkel teruggaan... Dat laatste zal ik zeker doen maar ik had nooit de mogelijkheid overwogen dat er uberhaupt versterkers zijn zonder balansregelaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 17 mei 2009 Report Share Posted 17 mei 2009 Ok, er zijn dus kennelijk Naim-versterkers waarbij je de balans alleen met de afstandsbediening kunt veranderen. Maar als het niet werkt bij jou, dan zal er dus wel geen balansregeling op je versterker zitten. Tenzij je aanwijzingen hebt dat het er wel op zit (manual?). In dat geval zal OF je afstandsbediening OF je versterker stuk zijn. Dan zou ik er mee naar de winkel teruggaan... Dat laatste zal ik zeker doen maar ik had nooit de mogelijkheid overwogen dat er uberhaupt versterkers zijn zonder balansregelaar. Welkom in de wereld van de high end Ik snap ook niet waarom, maar hoe 'higher end' de apparatuur, hoe minder er valt in te stellen. Geen balansregeling, geen bass- of treble-knoppen, alleen maar een volumeknop, een aan/uit-knop en een inputselectieknop. Meer niet. Schijnt 'puristisch' te zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
sofa2007 Posted 18 mei 2009 Author Report Share Posted 18 mei 2009 Ok, er zijn dus kennelijk Naim-versterkers waarbij je de balans alleen met de afstandsbediening kunt veranderen. Maar als het niet werkt bij jou, dan zal er dus wel geen balansregeling op je versterker zitten. Tenzij je aanwijzingen hebt dat het er wel op zit (manual?). In dat geval zal OF je afstandsbediening OF je versterker stuk zijn. Dan zou ik er mee naar de winkel teruggaan... Dat laatste zal ik zeker doen maar ik had nooit de mogelijkheid overwogen dat er uberhaupt versterkers zijn zonder balansregelaar. Welkom in de wereld van de high end Ik snap ook niet waarom, maar hoe 'higher end' de apparatuur, hoe minder er valt in te stellen. Geen balansregeling, geen bass- of treble-knoppen, alleen maar een volumeknop, een aan/uit-knop en een inputselectieknop. Meer niet. Schijnt 'puristisch' te zijn... Afwezigheid van bass en treble gaat wennen op een zeker moment. Afwezigheid van een balansregelaar misschien ook wel. Bedankt in elk geval. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts