Jump to content

Op bezoek bij Sodejuu

mordante
 Share

Recommended Posts

Ik zou serieus overwegen af te stappen van de cd-speler

En over te stappen op de hdd-speler. Al het gepruts en gemier aan loopwerken en cd's kun je dan gevoegelijk vergeten.

M :ph34r: rc

mmmmmh...ben ik nog niet zo zeker van. Als je het als WAV of lossless vastlegt, heb je altijd nog een D-A conversie gedaan (ook al is het digitaal opgeslagen op je harddisk, je computer heeft er al een audiosignaal van gemaakt), en daarmee is de geluidskwaliteit vooraf al bepaald door de kwaliteit van de bron. Als die veel jitter heeft, dan wordt het nooit wat.

Enige optie zou zijn om de bitstream van de CD vast te leggen op de harddisk. Maar hoe de harddisk omgaat met jitter weet ik niet. Een flash memory card is trouwens ook jitterig.

Maar sommigen zullen nooit weten hoe CD k

Tot je eerste crash natuurlijk

CD spelers crashen ook. Zie dit topic: http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=12951 :P

;)

Toch is de mtbf van de gemiddelde cd speler iets hoger dan die van de meeste computers (zelfs al staat er Linux op). En de rto is een stuk lager (mits je een reserve speler hebt of hij niet echt stuk is natuurlijk).

maar we dwalen weer eens af :unsure:

tja het zal allemaal wel kletskoek zijn. Ik weet genoeg, nu. Succes !

nou als ik de cd via de cd speler draai is er wel degelijk verschil,dan als ik hem in de dvd speler draai

:blink: raar maar waar :D

heb toevallig 2 dezelfde cd's dus kan ze tegelijk afdraaien <_<

betere referentie als back to back is er niet voor mij

n3ogns.jpg

Kijk, als je een willekeurige speler als loopwerk voor je DAC gebruikt, dan is het verschil tussen speler A en B al minder gauw waar te nemen.

Wat mij ook bevreemd is dat als men audio via mass storage apparatuur laat afspelen en daar tevreden mee is (dat kan ik me voorstellen) dat men dan wel negatief is over goedkope loopwerkjes.

Wat voor een loopwerk heb je dan toegepast om die audio cd's te rippen ? Nou ? Toch zo'n ding van $ 2 ?

Wat voor een loopwerk heb je dan toegepast om die audio cd's te rippen ? Nou ? Toch zo'n ding van $ 2 ?

Je bedoelt zo'n ding van de spullenhulp? Nee mijn Plextor DVD PC loopwerkje kostte 2 jaar geleden nog €98,-, de duurste die er was. En die leest CD's nauwkeuriger dan de CD spelers van 10x - 50x zo duur als ik het Hear zo af en toe lees.

Meestal wel, maar dan wordt het toch 50 x uitgelezen ofzo? Vanwege de fouten..

Heb je wel erg vuile CD's Bart :P:D EAC doet het bij mij meestal met 2x uitlezen foutloos.

;)

het hangt van de firmware af of leesfouten gecompenseerd worden. Bij kleine leesfouten vind foutcorrectie plaats, bij grotere leesfouten hangt het er maar van af.

Soms worden de missende bits geinterpoleerd (verzonnen), of worden ze opgevuld met allemaal nullen. (en je hoeft geen terugkoppeling te krijgen hoe het zit met de correctie en of de fouten zijn opgelost of niet!) Dus zekerheid is niet bekend.

Plextor is een van de weinigen die (een aantal cd) drives op de markt heeft (gehad) waarbij exacte DAE mogelijk was. Daarvoor maakt Plextor gebruik van een extra schakeling en sync signalen.

En over die $ 2. Ik doel op de laserunit (loopwerk), niet op het totale apparaat.

Kijk, als je een willekeurige speler als loopwerk voor je DAC gebruikt, dan is het verschil tussen speler A en B al minder gauw waar te nemen.

Wat mij ook bevreemd is dat als men audio via mass storage apparatuur laat afspelen en daar tevreden mee is (dat kan ik me voorstellen) dat men dan wel negatief is over goedkope loopwerkjes.

Wie is 'je' eigenlijk?

Maar goed, dit erover: of je nu een cd-speler van een tientje neemt of een van 8000 euro, als afspeelmedium is het altijd inferieur aan hetzelfde apparaat met een harde schijf ipv dat loopwerk.

En nu zeg ik dus niet dat een hdd-speler altijd superieur is aan elke willekeurige cd-speler. Er zit altijd nog iets in als een DAC en er treedt jitter op en er kunnen minder mooie onderdelen gebruikt zijn.

Maar neem een of andere hdd-speler (of pc, NAS, plus streamer), koppel er een waanzinnige DAC aan, en je hebt een topgeluid.

Ik zeg ook niet dat er nog mooiere oplossingen denkbaar zijn.

Dus zekerheid is niet bekend.

Die is meestal wel bekend. EAC checkt de checksum van de geripte files met een database op internet. Overigens heb ik zelden iets anders dan C1 errors, die volledig corrigeerbaar zijn met het error correctie systeem wat inherent aan CD is.

;)

Tja, heb nu de DSS30 Tube thuis staan. Man o man wat klinkt dit lekker losjes en zonder enkele stress.

Het is een waardige opvolger voor de CD speler dat wel. Ga ik nu mijn CD speler weg doen en een DSS30 Tube aanschaffen? Ik weet het niet. Als de CD speler ooit kapot zou gaan, dan zou de keuze gemakkelijk zijn.

Ten eerste is de prijs een belangrijke factor. Ook klinkt mijn CD speler erg goed (maar een tikkeltje minder rustig) en ik zal die glimmende schijfjes misschien wel gaan missen. Als ik echt ervoor ga zitten, dan luister ik toch naar de LP. Dat biedt mij op dit moment nog de meeste fun.

Om te voorkomen dat ik helemaal verslaafd aan de DSS30 Tube ga worden, heb ik hem van het weekend maar weer even afgekoppeld van mijn set. Ik ben vanavond wat CDtjes aan het draaien en och ja het klinkt zo slecht nog niet en je went snel aan veranderingen.

Toch nog even goed over nadenken of hij weer naar zijn baasje in Sneek gaat (wel met pijn in mijn hart ......)

Die is meestal wel bekend. EAC checkt de checksum van de geripte files met een database op internet. Overigens heb ik zelden iets anders dan C1 errors, die volledig corrigeerbaar zijn met het error correctie systeem wat inherent aan CD is.

;)

Nee, dan is het nog niet bekend. Ten eerste weet de software niet altijd of er wel/niet leesfouten zijn opgetreden, daar de firmware dit niet altijd 'verteld' ( hangt van de programmeur vd firmware af)

en de software zoals EAC dus meld : copy ok.

Ten tweede omdat als je een willekeurig muziekstuk gaat rippen, je mogelijk tot andere uitkomsten komt op bit niveau. Niet iedereen gebruikt een goede drive die geschikt is voor DAE.

Die database op internet heeft alleen zin als de data ook daadwerkelijk is uitgelezen met een drive die 100% in staat is DAE uit te voeren. Plextor is zo'n drive, maar de meesten zijn dat niet, en ik vermoed dat zo'n database vooral gevuld is met checksums van kopieren die gemaakt zijn met niet-Plextor drives.

;)

Nee, dan is het nog niet bekend. Ten eerste weet de software niet altijd of er wel/niet leesfouten zijn opgetreden, daar de firmware dit niet altijd 'verteld' ( hangt van de programmeur vd firmware af)

en de software zoals EAC dus meld : copy ok.

Ten tweede omdat als je een willekeurig muziekstuk gaat rippen, je mogelijk tot andere uitkomsten komt op bit niveau. Niet iedereen gebruikt een goede drive die geschikt is voor DAE.

Die database op internet heeft alleen zin als de data ook daadwerkelijk is uitgelezen met een drive die 100% in staat is DAE uit te voeren. Plextor is zo'n drive, maar de meesten zijn dat niet, en ik vermoed dat zo'n database vooral gevuld is met checksums van kopieren die gemaakt zijn met niet-Plextor drives.

PFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFT Je hebt duidelijk veel ervaring ermee? :rolleyes:

ik ben misschien iets meer wetenschapper dan op het eerste gezicht lijkt. Dat betekent ook, dat ik google voordat ik iets post.

Genoeg erover. Dit wordt echt off topic.

Ja, graag, graaaaaaaaag voortzetting hiervan in een digitaal onderwerp.

Ik reageerde allleen op J.Scholtz die 'helaas' groene randjes wil gaan zetten en geld wil steken in een Tent klok.

En hups, we zijn weer een paar pagina's verder....

Wat zal sodejuu er niet van denken.

[...]

Na vandaag, moet ik helaas ook aan de groene stift ;) Heb ik een enorm verschil gehoord bij het cd loopwerk met de Guido Tent klok en zonder, een optie die ik zeker in de toekomst serieus ga overwegen :D

Ik zou serieus overwegen af te stappen van de cd-speler

En over te stappen op de hdd-speler. Al het gepruts en gemier aan loopwerken en cd's kun je dan gevoegelijk vergeten.

Moet ik nog steeds eerst m'n muziek op cd kopen ;) Verder digitaal met goede geluidskaart of andersoortige speler en dac is geen rommel hoor. Ik heb al een paar keer het een en ander gehoord wat digitaal opgenomen was en wat op dat moment afgemixt werd. Met de juiste apparatuur heb ik in ieder geval niks tegen digitale opslag. Alleen is het nog niet erg praktisch voor thuis wat mij betreft.

Ook kletskoek...

Licht dit eens toe Henrie, alleen maar roepen dat alles kletskoek is (lijkt onderhand wel een stopwoordje van je) is heel makkelijk, maar met goede tegenargumenten kom je niet, want dat is moeilijk, zoniet onmogelijk voor je.

Ja, graag, graaaaaaaaag voortzetting hiervan in een digitaal onderwerp.

En dan debatteren over jitterende flash memory cards zeker? :D Nee dank u.

Laten we het maar laten rusten en dit draadje aan het bezoekje aan Sodejuu laten.

;)

Ook kletskoek...

Licht dit eens toe Henrie, alleen maar roepen dat alles kletskoek is (lijkt onderhand wel een stopwoordje van je) is heel makkelijk, maar met goede tegenargumenten kom je niet, want dat is moeilijk, zoniet onmogelijk voor je.

Ik geen argumenten? Ik heb hiervoor zelfs jouw favoriete argument: ik heb het zelf gehoord! Met meerdere cd-spelers zelfs. Allemaal ongeveer dezelfde prijsklasse als mijn dvd-speler en allemaal niet-dubbel blind getest, precies zoals jij het graag doet. Nou, als je dan nog geen verschillen hoort, dan zijn ze er echt niet, toch...

Of gaat dat argument alleen op als jou uitkomt? :rolleyes:

Maar goed, als ik echte argumenten heb, en dan bedoel ik dus technisch onderbouwde argumenten of berekeningen, dan schuif jij die net zo makkelijk terzijde. Of je negeert ze voor het gemak of je neemt ze niet serieus. Dus waarom zou ik nog de moeite nemen om met jou in discussie te gaan?

Ps. ik geloof niet dat ik hear eerder het woord kletskoek heb gebruikt. Ik heb dat woord even geleend van Seed7, die ook zoiets postte (maar alleen op mij reageer je altijd als een stier op een wapperend doek). Dus hoezo 'lijkt dat onderhand wel een stopwoordje van mij'? Of roep je ook nu maar wat?

Guest kikkervisje
Ook kletskoek...

Ik geen argumenten? Ik heb hiervoor zelfs jouw favoriete argument: ik heb het zelf gehoord! Met meerdere cd-spelers zelfs. Allemaal ongeveer dezelfde prijsklasse als mijn dvd-speler en allemaal niet-dubbel blind getest, precies zoals jij het graag doet. Nou, als je dan nog geen verschillen hoort, dan zijn ze er echt niet, toch...

Of gaat dat argument alleen op als jou uitkomt? :rolleyes:

Maar goed, als ik echte argumenten heb, en dan bedoel ik dus technisch onderbouwde argumenten of berekeningen, dan schuif jij die net zo makkelijk terzijde. Of je negeert ze voor het gemak of je neemt ze niet serieus. Dus waarom zou ik nog de moeite nemen om met jou in discussie te gaan?

Ps. ik geloof niet dat ik hear eerder het woord kletskoek heb gebruikt. Ik heb dat woord even geleend van Seed7, die ook zoiets postte (maar alleen op mij reageer je altijd als een stier op een wapperend doek). Dus hoezo 'lijkt dat onderhand wel een stopwoordje van mij'? Of roep je ook nu maar wat?

thumbsup-1.jpg