Jump to content

AB Vergelijkingen

Petwin
 Share

Recommended Posts

Het onderwerp AB vergelijken is in verschillende threads aan bod gekomen. Het blijkt moeilijk te zijn verschillen waar te nemen als je heen en weer gaat.

Ik heb niet veel ervaring met AB'en maar hoor vaak in het begin wel verschillen later steeds minder.

Over het algemeen duurt het bij mij vrij lang voor dat een geluid "aan me gaat groeien". Maar naarmate de tijd verstrijkt (vaak weken/maanden) kan ik steeds beter de vinger leggen op details/verschillen.

Als ik na een paar weken iets verander in de set, dan hoor ik dat vrijwel meteen. Ik hoor dan wel degelijk (grote) verschillen tussen verschillende (SA) Cd spelers bijv.

Voor het uitkiezen van nieuwe hardware moet de verkoper ze dan ook een paar weken bij me achter willen laten... dan kan ik pas een echt oordeel vormen.

Ik heb mensen bij mij op bezoek gehad die heel snel een mening hadden over "mijn geluid" en ook meteen iets konden zeggen over de veranderingen als we bijv. een andere kabel aansloten....

Ik lees over forumleden die het verschil kunnen horen tussen een plank met rechte en

Kan wel snel oren of iets lekker klinkt maar dat is dan altijd naar mijn reverentie (mijn eigen set dus).

Ook kan ik dan wel goed verschillen horen in kabels maar op een vreemde set vind ik dat toch lastiger.

Ik moet dan ook langer aan het geluid wennen om het verschil beter te kunnen aanwijzen.

Wel is het zo dat ik zins een goed jaar lid ben geworden van de Audio Verenging Midden Nederland en daar dus iedere maand weer andere systemen te horen krijg.

Ook ben ik bij een aantal forumleden thuis wezen luisteren en ook daar heb ik weer behoorlijk wat indrukken opgedaan.

Zins dien vind ik het ook wat makkelijker worden om de verschillen te horen en te plaatsen.

Daarnaast is het gewoon heel lastig om bepaalde elektronica te herkennen in een A B test bij de ene cd komen bepaalde eigenschappen van een bepaald apparaat beter naar voren als bij de ander.