Jump to content

AB Vergelijkingen

Petwin
 Share

Recommended Posts

AB en ABX vergelijkingen werken best, verschillen worden beslist opgemerkt, echter waar het mis gaat is bij het kiezen, de interpretatie van hetgeen is gehoord, dit soort vergelijkingen - in een groep - leggen een aardige druk op de deelnemers, bij meer ontspannen luisteren worden verschillen beter uitgewerkt, geanalyseerd.

Ook zijn verschillen vaak niet zo heel erg groot, zou je haast willen kiezen voor een gemiddelde, een beetje van de

en die maken me toch een baggermuziek.

Wanneer is muziek baggermuziek? :confused: Of is dit jou manier van zeggen: dat vind ik niet leuk oid. :(

idd IK vind het niks

check maar eens wat er op de gemiddelde EO jongeren dag speelt.

allemaal stoere bandjes die laten zien "kijk je kunt wel gelovig zijn maar ook cool"

maar als ze gaan spelen dan merk je dus dat ze het net niet hebben.

als ze dan niet stoer proberen te doen staan er van die jurken en jongens met overhemden met het bovenste knoopje dicht de liefde voor de heer uit te dragen.

ook als je de tekst niet kan verstaan en er toevallig naar luisterd hoor je gewoon dat het niet echt goed is. allemaal te "bedacht" te gladjes

en dan blijkt achteraf dat het relipop was.

zeggen dat iemand verstand heeft van muziek betekend in mijn ogen dat je echt iets weet van muziek in zijn algemeen. zeg dan

"Erik heeft verstand van orgelmuziek"

net als KF die niet de beste luidsprekers maakt maar wel de beste spekstenen luidsprekers ;)

AB en ABX vergelijkingen werken best, verschillen worden beslist opgemerkt, echter waar het mis gaat is bij het kiezen, de interpretatie van hetgeen is gehoord, dit soort vergelijkingen - in een groep - leggen een aardige druk op de deelnemers, bij meer ontspannen luisteren worden verschillen beter uitgewerkt, geanalyseerd.

Ook zijn verschillen vaak niet zo heel erg groot, zou je haast willen kiezen voor een gemiddelde, een beetje van de

Zoals ik al enige malen op dit forum heb aangegeven, ABiXen moet je leren, maar daar ontbreekt bij de meesten hear helaas de wil toe ...

Het chocolade verhaal is een uitstekend voorbeeld van een verkeerd uitgevoerd vergelijk, ... of van een verkeerde vraagstelling.

Guest kikkervisje
idd IK vind het niks

Tsja..............bagger....................... korter door de bocht is haast onmogelijk. :unsure:

Guest kikkervisje
Zoals ik al enige malen op dit forum heb aangegeven, ABiXen moet je leren, maar daar ontbreekt bij de meesten hear helaas de wil toe ...

Plus een open mind en niet zoals HEAR veelal een agenda met `n dubbele bodem. ;):D

Zelf vind ik ABx vergelijking helemaal niet interesant. Ik zie het doel niet. Zelf heb ik helemaal niks tegen vergelijkkingen, vind alleen dat je er niet te moeilijk over moet doen. Is het nu echt zo spannend of er wel of niet hoorbare verschillen zitten tussen CDspelers en of iets hifi of myfi is.

Persoonlijk denk ik dat bijna iedereen met myfi bezig is, het moet bij jouw thuis goed/lekker klinken. Of het ook echt zo klonk in de opname studio is minder spannend. Er wordt in de huidige muziek zoveel gekloot dat van hifi geen sprake kan zijn denk ik.

Toen ik mijn CD speler ging kopen heb ik samen met mijn vriendin naar diverse CD spelers geluisterd. We hoorde allebij verschillen tussen de verschillende CD speler daar hoefde we niet eens over te praten, we keken elkaar aan en vaak wist dan al wat mijn vriendin ervan vond. Zo zijn we met z'n 2en op de Naim CD5i uitgekomen en deze uiteindelijk niet gekocht. Want de DAC + CEC loopwerk vonden we toch allebij weer net wat mooier.

Of er nu wel of geen hoorbare verschillen tussen de spelers zat/zit is uiteindelijk niet zo spannend, het gaat er uiteindelijk om dat je met een product naar huis gaat waar je tevreden/blij mee bent.

Astra vs 911 is meer een ego boost verhaal dan iets anders. Denk dat in de binnenstad van Leiden een Astra gewoon beter rijd over de de stenen en drempels en smalle bruggetjes. Op het cirquit wordt het anders.

Wijs gesproken...100% mee eens...tot dat je over auto's ging praten...:)

Audio, Stereoplay en Stereo werken met ranglijsten. Een apparaat wordt steeds AB vergeleken met een ander en zo worden relatieve verschillen ingeschaald. Als we er even van uitgaan dat de heren goede oren aan hun hoofd hebben, dan zou dus hun ranglijst de absolute referentie moeten zijn voor welk apparaat beter is t.o.v het andere? Toch?

:lol: Dat vind ik z

Het chocolade verhaal is een uitstekend voorbeeld van een verkeerd uitgevoerd vergelijk, ... of van een verkeerde vraagstelling.

Ben ik verder nieuwsgierig naar hoor, waarom het chocolade verhaal een verkeerd uitgevoerd vergelijk is? :)

Effe meer feedback. Marktonderzoek gaf als resultaat dat het gros van de mensen merk A als het zoetste aanwezen. Onderzoek in het labo gaf aan dat het merk A volgens "zoetheidcriteria", of hoe moet ik het omschrijven, niet het zoets is. En dan komt de beleveving en het hoe op de proppen.

Wou maar aantonen dat meten wetenschappelijk een objectief resultaat geeft. parameters en dergelijke zijn allemaal constant te houden in een labo

Factor mens is zo subjectief in dat proeven. Je smaakpapillen enz verschillen van dag tot dag, je algemene gezondheid enz

Mij lijkt dat bij luisteren en beoordelen ook zo. Ik heb heel lang liggen tobben of ik nu de Philips Miniwatt ecc82 wel of niet in mn amp wou ... tot de akoestiek verbeterde en het heldere van de philips niet meer stoorde ... is het daarom de beste buis die ik in huis heb? Misschien wel misschien niet. Meettechnisch misschien wel klankmatig mss niet ... en zo kunnen we uren doorgaan

Gr

Stef

Probeer het maar eens uit, met 2 sinustonen. Neem er 1 van 10.000 Hz en 1 van 10.500 Hz.

Laat iemand anders de tonen aan je horen en dan moet jij 10 keer zeggen welke van de 2 het was. Zelfs dat gaat niet lukken.

Volgens mij heeft dat meer te maken met het feit dat die tonen maar vijfhonderste octaaf verschillen, dan met het idee dat het korte termijn geheugen niet voldoet voor een A/B-vergelijking... Mooi voorbeeld van een verschil dat wel meetbaar is, maar moeilijk/niet hoorbaar...

Niet helemaal waar, die 500 Hz tussen deze twee tonen hoor jij ook prima hoor.

Een toon van 500Hz hoor je inderdaad prima, maar het verschil tussen een toon van 10.000Hz en een van 10.500Hz is maar vijfhonderdste octaaf. Dat is dus een heel klein verschil, en zou dus best eens onhoorbaar kunnen zijn (behalve wellicht voor mensen met een absoluut gehoor? maar ook dat heeft ergens een grens)...

Ter vergelijking: het verschil tussen 10.000Hz en 10.500Hz is net zo klein als tussen 100 en 105Hz. Een verschil van 5Hz in dit geval...

Guest kikkervisje
Audio, Stereoplay en Stereo werken met ranglijsten. Een apparaat wordt steeds AB vergeleken met een ander en zo worden relatieve verschillen ingeschaald. Als we er even van uitgaan dat de heren goede oren aan hun hoofd hebben, dan zou dus hun ranglijst de absolute referentie moeten zijn voor welk apparaat beter is t.o.v het andere? Toch?

:lol: Dat vind ik z

en die maken me toch een baggermuziek.

Wanneer is muziek baggermuziek? :confused: Of is dit jou manier van zeggen: dat vind ik niet leuk oid. :(

idd IK vind het niks

check maar eens wat er op de gemiddelde EO jongeren dag speelt.

allemaal stoere bandjes die laten zien "kijk je kunt wel gelovig zijn maar ook cool"

maar als ze gaan spelen dan merk je dus dat ze het net niet hebben.

als ze dan niet stoer proberen te doen staan er van die jurken en jongens met overhemden met het bovenste knoopje dicht de liefde voor de heer uit te dragen.

ook als je de tekst niet kan verstaan en er toevallig naar luisterd hoor je gewoon dat het niet echt goed is. allemaal te "bedacht" te gladjes

en dan blijkt achteraf dat het relipop was.

Laat ik voorop stellen dat ik met die typische EO Jongerendag-bandjes ook niks heb, maar jij hebt wel een erg simpel en beperkt beeld van relipop. Dus jij hebt kennelijk ook niet zo veel verstand van muziek (in het algemeen dan he... :rolleyes: ).

Er is ook relipop/rock/metal/dance dat echt gewoon goede muziek is. Een van de bekendste voorbeelden is wellicht 16 Horsepower. Geen idee of jij het kent, en zo ja, of JIJ het goede muziek vindt, maar die muziek zit wel goed in elkaar. En de teksten zijn overduidelijk christelijk, maar op een heel andere manier dan die EO Jongerendag-bandjes. Dat soort bandjes (en het publiek) worden er waarschijnlijk doodsbang van ;)

Zo zijn er ook relimetalbands die de vergelijking met reguliere metal doorstaan kunnen. Zo werd de band Tefilla (bestaat niet meer) in OOR ooit vergeleken met Pantera (toch bepaald geen relipop :lol: ). Ik heb er helaas geen teksten van. Wel een (wat mat opgenomen) cd'tje. Kijk anders eens op de myspace van Fear Dark...

Een toon van 500Hz hoor je inderdaad prima, maar het verschil tussen een toon van 10.000Hz en een van 10.500Hz is maar vijfhonderdste octaaf. Dat is dus een heel klein verschil, en zou dus best eens onhoorbaar kunnen zijn (behalve wellicht voor mensen met een absoluut gehoor? maar ook dat heeft ergens een grens)...

Ter vergelijking: het verschil tussen 10.000Hz en 10.500Hz is net zo klein als tussen 100 en 105Hz. Een verschil van 5Hz in dit geval...

Hoewel zo'n lineaire vergelijking niet helemaal opgaat is het heel goed mogelijk om het verschil tussen 100 en 105Hz te horen.

De valkuil zit 'm meer in het gebeuren rondom het onthouden van geluiden. Daar gaan we snel de mist in en daarom mislukken vergelijkende testen als op zichzelf staande fenomenen nogal makkelijk.

Hoewel zo'n lineaire vergelijking niet helemaal opgaat is het heel goed mogelijk om het verschil tussen 100 en 105Hz te horen.

De valkuil zit 'm meer in het gebeuren rondom het onthouden van geluiden. Daar gaan we snel de mist in en daarom mislukken vergelijkende testen als op zichzelf staande fenomenen nogal makkelijk.

Dat vind ik een beetje een rare redenering. Wij kunnen kennelijk slecht geluiden/klanken onthouden. Kennelijk zo slecht dat we een A/B-vergelijking al moeilijk gaat. Ok, dat zal allemaal wel, maar dan lijkt het mij dat vergelijken over langere tijd al helemaal zinloos is. Als je een klank al niet een paar seconden of minuten kunt onthouden, waarom zou je dan weken gaan lopen vergelijken? Dan raak je toch helemaal hopeloos de weg kwijt?

idd IK vind het niks

Tsja..............bagger....................... korter door de bocht is haast onmogelijk. :unsure:

hmmm ik zou nog kunnen zeggen dat het egwoon k*t muziek is ....maar dat doe ik dus niet :ph34r:

Mijn ervaring met abx-en is dat je snel moet schakelen, het auditieve geheugen lijkt nogal beroerd te zijn.

Wanneer je zit te luisteren naar apparatuur waarbij je weet waarnaar je luistert (niet-blind dus)

gaan er m.i. een hoop dingen meespelen die niets met je gehoor te maken hebben, maar met menselijke perceptie.

Hoe ziet de apparatuur eruit, hoe duur was het apparaat ?

Wat heb je gehoord/gelezen over de performance.

in discussies over vergelijken v. apparatuur/abx testen valt me altijd weer op dat een flink aantal mensen

niet gelooft dat dit een hele grote invloed kan hebben.

"ik hoor het toch echt" is een veelgehoorde kreet.

Dat wat je meent te horen het produkt is van je oren en je bovenkamer, gaat er kennelijk niet in bij sommige mensen.

Mijn ervaring met abx-en is dat je snel moet schakelen, het auditieve geheugen lijkt nogal beroerd te zijn.

Wanneer je zit te luisteren naar apparatuur waarbij je weet waarnaar je luistert (niet-blind dus)

gaan er m.i. een hoop dingen meespelen die niets met je gehoor te maken hebben, maar met menselijke perceptie.

Hoe ziet de apparatuur eruit, hoe duur was het apparaat ?

Wat heb je gehoord/gelezen over de performance.

in discussies over vergelijken v. apparatuur/abx testen valt me altijd weer op dat een flink aantal mensen

niet gelooft dat dit een hele grote invloed kan hebben.

"ik hoor het toch echt" is een veelgehoorde kreet.

Dat wat je meent te horen het produkt is van je oren en je bovenkamer, gaat er kennelijk niet in bij sommige mensen.

oh dat verhaal ken ik nog niet!!!

dit verklaart alles :lol:

wat ben ik dom geweest.

Ik heb me er maar bij neergelegd dat er ook een grote psychische faktor meespeelt. Ik ben ook maar een mens, ik wil gewoon genieten, en als ik het me dan allemaal inbeeld so be it.

precies autosuggestie is mijn vriend. net als koffie en een pak zware shag :cool2:

Voor mij liever een drummetje dan :D

Of je het je inbeeldt is nog maar de vraag.

Een veel gemaakte fout bij het interpreteren van abx-testen is dat als

er geen verschil wordt gehoord, er wordt geconcludeerd dat er dus geen verschil is.

Het enige wat een negatieve uitslag bewijst is dat de persoon die de test doet

geen verschil hoort onder de gebruikte testcondities.

Het is echter bij mijn weten op dit moment de enige manier om wetenschappelijk

te bewijzen dat er een hoorbaar verschil is.

Ben ik verder nieuwsgierig naar hoor, waarom het chocolade verhaal een verkeerd uitgevoerd vergelijk is? :)

Effe meer feedback. Marktonderzoek gaf als resultaat dat het gros van de mensen merk A als het zoetste aanwezen. Onderzoek in het labo gaf aan dat het merk A volgens "zoetheidcriteria", of hoe moet ik het omschrijven, niet het zoets is. En dan komt de beleveving en het hoe op de proppen.

Wat werd er nu eigenlijk onderzocht, de zoetheid in absolute zin of de indruk van zoetheid

Uit jou verhaal maak ik het eerste op. Als je dat wilt dat ga je dus als wetenschapper voorproeven en bestuderen enzo, dan had je ontdekt wat het panel ook heeft ontdekt. Dan zet je dus de proef anders op, je prakt en mengt de chocolade reep tot een homogene massa en laat pas dan proeven welke de zoetste is. Een gourmet doet ook zo iets, die prikt alles tegelijk aan z'n vork en proeft, niet ingredient voor ingredient. Het gaat hem om het totaal, de balans.

Wat werd er nu eigenlijk onderzocht, de zoetheid in absolute zin of de indruk van zoetheid

Uit jou verhaal maak ik het eerste op. Als je dat wilt dat ga je dus als wetenschapper voorproeven en bestuderen enzo, dan had je ontdekt wat het panel ook heeft ontdekt. Dan zet je dus de proef anders op, je prakt en mengt de chocolade reep tot een homogene massa en laat pas dan proeven welke de zoetste is. Een gourmet doet ook zo iets, die prikt alles tegelijk aan z'n vork en proeft, niet ingredient voor ingredient. Het gaat hem om het totaal, de balans.

Het gaat / ging om een produkt verkrijgbaar in de handel en marktonderzoek (zoals ik schreef) wees uit dat de mensen uit PROEFERVARING chocolade A het zoetst vonden. Hoe mn het exact heeft gemeten in het labo weet ik niet sorry. Het was in ieder geval niet merk A. De conclusie was doordat merk A on top van zo'n individueel blokje een dunner laagje chocolade heeft, waardoor je met het bijten smelten sneller aan de vulling komt, de suggestie werd gewekt dat merk A de zoetste is ook al is dat niet zo. Hierdoor wou ik alleen maar zeggen dat wat op papier staat in de praktijk vaak soms veel miniem enz anders uitdraait. Een mens is geen instrument die altijd hetzelfde meet ... :)

Gr

Stef