s_k Posted 20 mei 2009 Report Share Posted 20 mei 2009 Dag Heren, Zojuist postte ik iets dat me aan het denken zette. Voor velen van jullie ben ik een rommelkoning met ouwe zooi. Zie hier, ouwe zooi: Deze foto wekt al snel het 'och, die moet nog veel leren'-effect op. Misschien niet onterecht, maar dat terzijde. Ik heb een keer het idee 'nou ga ik het goed doen' gehad. Ik kocht een Pro-ject 1xpression, een Vincent SP331/SA-31 combo, ik kocht leuke luidsprekerkabels (betaalbaar, maar leuk, van audiolab), ik kocht een set Tannoys Eaton, een Nakamichi cassettedeck, een Sony 920QS CD speler, NAD tunertje erbij. Best duur spul, eigenlijk. Nou en of het nou echt goed klonk... Stiekem niet beter dan m'n Goodmans Dimension 8 met NAD 3020PE. En toen kwam er een buizenbakje op m'n pad. Buizenbakje aan de Vincent pre. BETER! Simpele 4x EL84 met mooie trafo's. Pre was wat gammel, vond ik. Beetje boutding, verruild voor een NAD Monitor series 1000... BETER. V Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 20 mei 2009 Report Share Posted 20 mei 2009 Jij hebt zelf oren en dus moet het niet moeilijk zijn om zelf een mening te vormen. Maar je moet denk ik toch wel eerlijk zijn dat er veel beter luidsprekers zijn dan oude AR's. Het is leuk spul maar om nou te zeggen dat het top is. Speel zelf ook met oudere luidsprekers. Dit omdat je voor het zelfde geld tweedehans meer krijgt. Ik heb toen nieuwe luidsprekers geluisterd alleen vond het erg tegenvallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 20 mei 2009 Author Report Share Posted 20 mei 2009 Maar je moet denk ik toch wel eerlijk zijn dat er veel beter luidsprekers zijn dan oude AR's. Het is leuk spul maar om nou te zeggen dat het top is. Speel zelf ook met oudere luidsprekers. Dit omdat je voor het zelfde geld tweedehans meer krijgt. Ik heb toen nieuwe luidsprekers geluisterd alleen vond het erg tegenvallen. De enige speaker die ik ken die b Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 20 mei 2009 Report Share Posted 20 mei 2009 Je doet niets fout, je insteek is m.i. fout. Van wie moet je een "gewaardeerd audiofiel" worden? Je bent dik tevreden met je geluid, maar je vraagt aan anderen om 'hulp bij de zoektocht naar audiofiele inspiratie". Dat begrijp ik niet. Ook hier is het van heel goedkoop via extreem duur naar weer goedkoop en nu "gemiddeld" (denk ik dat het zal zijn) gegaan. Ik heb wat voor de 1 een droomset zal zijn, en waar de ander schamper om zal moeten lachen. Nou Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 20 mei 2009 Report Share Posted 20 mei 2009 Als jij er '' vrede'' mee hebt is het alleen maar goed. Zelf heb ik altijd de drang om te verbeteren en uit te geven. Alleen maar positief. Soms heb ik wel een audiocrisis dan gaat alles de deur uit en begin ik helemaal overnieuw Helemaal met KT88 eens. Als JIJ maar tevreden bent. Ik ben in iedergaval ook heel tevreden met mijn tweedehansjes. Alleen is dat bij mij helaas maar tijdelijk (wees blij dat jij dat niet hebt !) Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 20 mei 2009 Author Report Share Posted 20 mei 2009 Je doet niets fout, je insteek is m.i. fout. Van wie moet je een "gewaardeerd audiofiel" worden? Je bent dik tevreden met je geluid, maar je vraagt aan anderen om 'hulp bij de zoektocht naar audiofiele inspiratie". Dat begrijp ik niet. Hee Sander! Good to have you back . De titel was een beetje een grapje, excuses daarvoor. Neem dat maar met een korreltje zout. Wat ik bedoel is: Jullie geven veel geld uit terwijl ik, die w Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 20 mei 2009 Author Report Share Posted 20 mei 2009 Als jij er '' vrede'' mee hebt is het alleen maar goed. Zelf heb ik altijd de drang om te verbeteren en uit te geven. Alleen maar positief. Soms heb ik wel een audiocrisis dan gaat alles de deur uit en begin ik helemaal overnieuw Nou die neiging heb ik dus ook steeds meer, omdat ik het gevoel heb op een doodlopende straat te zitten. Da's ook mijn reden om naar de meeting te komen, los van de gezelligheid: Ik wil horen of het echt zoveel beter kan. Ik denk dat mijn conclusie is 'n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 20 mei 2009 Report Share Posted 20 mei 2009 '' klaar '' ben je nooit omdat we streven naar '' het perfecte geluid'' en dat is er niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 20 mei 2009 Author Report Share Posted 20 mei 2009 Dan moeten we zelf maar een instrument gaan spelen ;D. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 20 mei 2009 Report Share Posted 20 mei 2009 Yep, Dat is ook exact de rede dat ik dat ben gaan doen. En ik kan het iedereen aanbevelen. Ik luister nu heel anders naar muziek (in 4/4 maat..) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 21 mei 2009 Report Share Posted 21 mei 2009 Yep, Dat is ook exact de rede dat ik dat ben gaan doen. En ik kan het iedereen aanbevelen. Ik luister nu heel anders naar muziek (in 4/4 maat..) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 21 mei 2009 Report Share Posted 21 mei 2009 De vraag is: Wat doe ik fout?Het geeft mij het gevoel dat investeren in high end spul zinloos is, omdat het niet per s Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 21 mei 2009 Report Share Posted 21 mei 2009 Wat ik bedoel is: Jullie geven veel geld uit terwijl ik, die w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 21 mei 2009 Report Share Posted 21 mei 2009 Maar waarom hoor ik dan nooit in een peperdure set iets waarvan ik zeg "NU weet ik waar ik heen wil"? Mijn set's vallen mss niet onder "peperduur", of in jouw ogen/oren mss wel, maar ondanks de afstand zou ik willen zeggen: "Kom eens luisteren". Ook ik heb "peperdure" setes gehoord die in mijn oren niet in de buurt komen van mijn set. Simpel omdat die de werkelijkheid veel minder benaderen dan wat ik gewend ben. @SAnder: Goed te lezen dat je ook weer actief bent hear. P.S.: Squeezebox geruild tegen wat andere audiomeuk. Ben wel heel benieuwd of jij die Squeezebox echt aan het zingen krijgt, en hoe je dat dan gedaan hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 21 mei 2009 Author Report Share Posted 21 mei 2009 De vraag is: Wat doe ik fout?Het geeft mij het gevoel dat investeren in high end spul zinloos is, omdat het niet per s Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 21 mei 2009 Report Share Posted 21 mei 2009 Een andere/duurdere set hoeft niet altijd beter te klinken in jouw/mijn oren. Ik ken zelfs sets van 12x mijn duurste set die niet eens in de buurt van mijn slaapkamerset komen. Kwa werkelijkheidsweergave en detail niet. Mijn slaapkamerset is iets beter in de grove details. Bekkens die aangeslagen worden met een houten stok is duidelijker dat het een houten stok is dan in de woonkamer, net als met pauken, dat is in de slaapkamer duidelijker wat het verschil in spanning per pauk is, maar in de woonkamer is de ruimtelijke informatie weer duidelijker, en het verschil tussen EHR of EGG snaren op een gitaar weer duidelijker waar te nemen. Op de woonkamerset zijn de kleidenere details makkelijker uit elkaar te halen en in de slaapkamer de grove details. Ook zijn stemmen in de woonkamer nog net iets natuurlijker. Ik ben een stemmen freak. Ik herken niemand vaak niet aan zijn uiterlijk, maar meer aan zijn stem, en daar let ik dan met een installatie ook heel erg op. Vooral de mensen die ik persoonlijk ook van stem (zonder microfoon) ken. Mijn idee is hoe meer je uitgeeft, hoe makkelijker je tot de perfecte werkelijkheid (zoals het onversterkt live klinkt) kan komen, maar ook met een beperkter budget kun je heel dichtbij komen, door heel goed te matchen. Mss met iets minder (micro)detail, zoals het verschil horen tussen EGC en EHR snaren op een zelfde gitaar, maar dat verschil horen de meeste mensen niet eens als ze het in het echt horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 21 mei 2009 Report Share Posted 21 mei 2009 wat je fout doet? - het topic gaat niet over audio en hoort in de rubriek offtopic (eigenlijk is het een typisch audiofreaks-topic) - het is navelstaarderij en egotripperij ( je laat voor de zoveelste keer je spulletjes zien aan steeds weer hetzelfde piepkleine clubje; net Hilversum waar dezelfde "beroemdheden" steeds weer dezelfde beroemdheden interviewen) en wilt graag horen hoe goed je het doet en op wat een geweldig oordeel je kunt bogen bij het afstruinen van al die braderie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 mei 2009 Report Share Posted 21 mei 2009 Hallo Stijn, Je maakt een denkfoutje in Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 21 mei 2009 Report Share Posted 21 mei 2009 Kraus, iets verkeerds gegeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 21 mei 2009 Report Share Posted 21 mei 2009 ach stijn als jij iets fout doet doe ik exact hetzelfde vaut. ik heb dure spulletjes gehad. zelfs een versterker die me een paar duizend heeft gekost. nu heb ik een set gekocht voor in totaal onder de 1000 euro en ben blijer dan ooit tevoren. ik weet niet hoe ver mijn gehoor gaat, ik weet nmiet of ik een absoluut gehoor heb. het gaat mij erom of de set met mij communiceert. of de emotie van een nummer goed overkomt. dat een nummer me boos, verdrietig maakt. op deze set gaat dat vloeiend en als vanzelf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 21 mei 2009 Report Share Posted 21 mei 2009 wat je fout doet?- het topic gaat niet over audio en hoort in de rubriek offtopic (eigenlijk is het een typisch audiofreaks-topic) - het is navelstaarderij en egotripperij ( je laat voor de zoveelste keer je spulletjes zien aan steeds weer hetzelfde piepkleine clubje; net Hilversum waar dezelfde "beroemdheden" steeds weer dezelfde beroemdheden interviewen) en wilt graag horen hoe goed je het doet en op wat een geweldig oordeel je kunt bogen bij het afstruinen van al die braderie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 mei 2009 Report Share Posted 21 mei 2009 Toch heeft Kraus wel een punt. Wie is er nou zo de weg kwijt om een een gewaardeerd Audiofiel te willen worden? Heeft toch niets met muziek luisteren/genieten te maken maar alles met exhibionisme. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 21 mei 2009 Report Share Posted 21 mei 2009 niet zo struiklen over de topic titel mannen. mijn idee is dat s_k tevreden is met die spulletjes van hem en zich afvraagt waarom dat is. warom vind de een het in peperdure spullen en de ander in ouwe meuk. maakt een mens niet slechter of beter welke keus je daarin ook maakt. ik kreeg van een vriend van mij pas de vraag. "wat zou je kopen als je de staatsloterij zou winnen", welke set komt er dan? ik had er geen antwoord op. waarschijnlijk zou ik veel gaan verzamelen om af en toe wat af te wiselen maar daar zou weinig nieuw spul bij zitten denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 21 mei 2009 Report Share Posted 21 mei 2009 Toch heeft Kraus wel een punt. Wie is er nou zo de weg kwijt om een een gewaardeerd Audiofiel te willen worden? Voor zover topic starter de weg kwijt zou zijn verkeerd ie ( HEAR zo in het rond te lezen )in elk geval in goed gezelschap. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlo Posted 21 mei 2009 Report Share Posted 21 mei 2009 Stijn, ben blij dat je tevreden bent en met beide benen op de grond staat. Een installatie is alleen maar een doorgeefluik voor de muziek. Als het blijft kriebelen om constant te wisselen is er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts