Pjotr Posted 21 mei 2009 Report Share Posted 21 mei 2009 Voor zover topic starter de weg kwijt zou zijn verkeerd ie ( HEAR zo in het rond te lezen )in elk geval in goed gezelschap. Dwalend in de woestijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
clearaudiolover Posted 21 mei 2009 Report Share Posted 21 mei 2009 Dag Heren, Zojuist postte ik iets dat me aan het denken zette. Voor velen van jullie ben ik een rommelkoning met ouwe zooi. Zie hier, ouwe zooi: Deze foto wekt al snel het 'och, die moet nog veel leren'-effect op. Misschien niet onterecht, maar dat terzijde. Ik heb een keer het idee 'nou ga ik het goed doen' gehad. Ik kocht een Pro-ject 1xpression, een Vincent SP331/SA-31 combo, ik kocht leuke luidsprekerkabels (betaalbaar, maar leuk, van audiolab), ik kocht een set Tannoys Eaton, een Nakamichi cassettedeck, een Sony 920QS CD speler, NAD tunertje erbij. Best duur spul, eigenlijk. Nou en of het nou echt goed klonk... Stiekem niet beter dan m'n Goodmans Dimension 8 met NAD 3020PE. En toen kwam er een buizenbakje op m'n pad. Buizenbakje aan de Vincent pre. BETER! Simpele 4x EL84 met mooie trafo's. Pre was wat gammel, vond ik. Beetje boutding, verruild voor een NAD Monitor series 1000... BETER. V Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 21 mei 2009 Report Share Posted 21 mei 2009 Als jij tevreden bent met die oude meuk, prima toch. Snap trouwens niet waarom je dan dit topic opent. Ik kan je in ieder geval niet helpen, niemand vermoed ik, maar dat wist je zelf ook wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 21 mei 2009 Report Share Posted 21 mei 2009 Hoe word ik een gewaardeerd Audiofiel? , Of: Waar te beginnen Gewoon veel luisteren gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 21 mei 2009 Author Report Share Posted 21 mei 2009 Wat ik bedoel is: Jullie geven veel geld uit terwijl ik, die w Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 21 mei 2009 Author Report Share Posted 21 mei 2009 Een andere/duurdere set hoeft niet altijd beter te klinken in jouw/mijn oren. Ik ken zelfs sets van 12x mijn duurste set die niet eens in de buurt van mijn slaapkamerset komen. Kwa werkelijkheidsweergave en detail niet. Waar zijn die mensen dan mee bezig, met die dure sets? Mijn slaapkamerset is iets beter in de grove details. Bekkens die aangeslagen worden met een houten stok is duidelijker dat het een houten stok is dan in de woonkamer, net als met pauken, dat is in de slaapkamer duidelijker wat het verschil in spanning per pauk is, maar in de woonkamer is de ruimtelijke informatie weer duidelijker, en het verschil tussen EHR of EGG snaren op een gitaar weer duidelijker waar te nemen. Op de woonkamerset zijn de kleidenere details makkelijker uit elkaar te halen en in de slaapkamer de grove details. Ook zijn stemmen in de woonkamer nog net iets natuurlijker. Ik ben een stemmen freak. Ik herken niemand vaak niet aan zijn uiterlijk, maar meer aan zijn stem, en daar let ik dan met een installatie ook heel erg op. Vooral de mensen die ik persoonlijk ook van stem (zonder microfoon) ken. Moet je bij mij snel luisteren. Kom je wel achter op de meeting . Overigens, je herkent geen gezichten? Stiekem een autistje misschien? (Zeker niet negatief bedoeld ) Ook hier een stemmenfreak trouwens. Ik erger me meestal aan het middengebied van een speaker. En dan vooral het laagmidden. Daar zit vaak een gigantisch gat waardoor ondertonen in stemmen wegvallen. Ik weet niet hoe het komt dat die kwaal steeds weer terug lijkt te komen, in elke set. Er zal wel een verklaring voor zijn te vinden. Mijn idee is hoe meer je uitgeeft, hoe makkelijker je tot de perfecte werkelijkheid (zoals het onversterkt live klinkt) kan komen, maar ook met een beperkter budget kun je heel dichtbij komen, door heel goed te matchen. Mss met iets minder (micro)detail, zoals het verschil horen tussen EGC en EHR snaren op een zelfde gitaar, maar dat verschil horen de meeste mensen niet eens als ze het in het echt horen. Persoonlijk geef ik meer om realiteitsweergave dan om perfect detail. Ik zoek niet naar details, dat is ook waarom ik de hear test CD wat dingen vind missen, die is er Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 21 mei 2009 Author Report Share Posted 21 mei 2009 Wat je ook vergeet om even bij die versterker te blijven dat hij nieuw waarschijnlijk relatief veelgeld gekost heeft, tel daar bij op dat er heel wat vintage apparatuur is dat gewoon heel goed in elkaar zit en het feit dat er m.i. de afgelopen 25 jaar niet zo heel veel veranderd is. Daar durf ik zelfs 40 jaar van te maken. Mijn speakers zijn van 1969, mijn vorige versterker van 1973 en ik gebruik bandrecorders uit de jaren '70 die het, ruis even daar gelaten, nog altijd bij een goeie DAT recorder halen. Daarbij die 1500 gulden van 1990 is nu 1500 euro snap je Goed punt. Maar waarom hebben dan niet meer mensen die ouwe meuk staan? Is dat een principekwestie? Want waaorm geld uitgeven? Verder de link "veel geld en gewaardeerd audiofiiel, als mensen mij alleen aardig zouden vindenvanwege geld, dan is die "vriendschap" m.i. geen knip voor de neus waard. Het is wel zo als je ruim in de slappe was zit dat je gemakkelijker wat anders koopt. Ik kan dat ook niet, maar ben niet afgunstig of zo, eerder blij voor mensen die dat w Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 21 mei 2009 Author Report Share Posted 21 mei 2009 je doet niks fout maar je houdt waarschijnlijk van een warm en gekleurd geluid! Niks mis mee! Als je dat mooi vind dan is dat prima. Misschien is de combinatie wel helemaal kloppend! Of je spullen werkelijk beter zijn is een andere vraag? Nouja, voor mijn gevoel klinkt 't aardig zoals de werkelijkheid en zijn de meeste andere sets ieler en scheller of, nee, beter, scherper en sissender in 't hoog. Meer dan ik om me heen hoor in elk geval. Het is dus niet dat ik kleuring z Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 mei 2009 Report Share Posted 21 mei 2009 Om een audiofiel te worden is niet zo moeilijk, maar om daarbij ook nog eens een "gewaardeerd" audiofiel te worden is een stuk lastiger. Wat ik denk is, dat als je en technisch bent en ook handig inkoopt je voor een niet al te groot bedrag een hele goede set kunt samenstellen. Een Quad ESL 57, een leuke buizenversterker, tuner en platenspeler en een Sony playstation, ze spelen de sterren van de hemel. Maar aan mij is dat niet besteed want ik kan zo'n set (met uitzondering van de platenspeler) niet opknappen en onderhouden. Ik weet me dus geen raad als bijvoorbeeld mijn versterker kapot gaat . Ik koop daarom liever spullen waarvan ik denk dat ze degelijk zijn, bij een goede handelaar met een goede technische achtervang. Ik verdien goed en de prijs maakt me dan minder uit (hoewel de recessie mij ook voorzichtig maakt). Dat is wel duurder maar dan had ik vroeger maar een vak moeten leren Overigens leuk die collectie van je Stein. Wat zit daar nu aan platenspelers bij ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 21 mei 2009 Author Report Share Posted 21 mei 2009 Om een audiofiel te worden is niet zo moeilijk, maar om daarbij ook nog eens een "gewaardeerd" audiofiel te worden is een stuk lastiger. Ik had dat woord echt weg moeten laten ;D. Wat ik denk is, dat als je en technisch bent en ook handig inkoopt je voor een niet al te groot bedrag een hele goede set kunt samenstellen. Een Quad ESL 57, een leuke buizenversterker, tuner en platenspeler en een Sony playstation, ze spelen de sterren van de hemel. Maar aan mij is dat niet besteed want ik kan zo'n set (met uitzondering van de platenspeler) niet opknappen en onderhouden. Ik weet me dus geen raad als bijvoorbeeld mijn versterker kapot gaat . Ik koop daarom liever spullen waarvan ik denk dat ze degelijk zijn, bij een goede handelaar met een goede technische achtervang. Ik verdien goed en de prijs maakt me dan minder uit (hoewel de recessie mij ook voorzichtig maakt). Dat is wel duurder maar dan had ik vroeger maar een vak moeten leren Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit (!) meegemaakt dat een versterker kapot ging. Ja wel, Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 21 mei 2009 Report Share Posted 21 mei 2009 met jou budget zou ik eerst zorgen dat je een krat pils in huis haalt en lekker muziek gaan luisteren. de wereld maakt je gek met reclame, de boodschap in het dagelijks leven is "wees ontevreden"want door onze spulletjes te kopen word je wel gelukkig. dat duurt niet lang maar dat geeft niet want we hebben nog veel meer spulletjes die je allemaal kunt kopen. die maken wij speciaal voor jou zodat jij een leuk leven kan leiden f-u-c-k 'em wees trots dat jij in staat bent te kiezen wat JIJ wilt. punt. dat geld niet alleen voor mensen met ouwe zooi maar ook voor eigenaars van high end sets. als ze maar gekozen zijn op basis van wat ZE ZELF WILLEN!!! en niet een blad,verkoper,winkel,reclameblok, medeforumgenoot goed voor ze vind. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 21 mei 2009 Report Share Posted 21 mei 2009 het woord audiofiel roept minstens zoveel gedoe op als het woord "kabel" Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 21 mei 2009 Author Report Share Posted 21 mei 2009 met jou budget zou ik eerst zorgen dat je een krat pils in huis haalt en lekker muziek gaan luisteren. de wereld maakt je gek met reclame, de boodschap in het dagelijks leven is "wees ontevreden"want door onze spulletjes te kopen word je wel gelukkig. dat duurt niet lang maar dat geeft niet want we hebben nog veel meer spulletjes die je allemaal kunt kopen. die maken wij speciaal voor jou zodat jij een leuk leven kan leiden Bier is hier altijd, don't worry about that. Net las ik een review over de BlueAmp SurZur in de review Heb de prijs niet eens opgezocht, maar als ik die review zo lees zou zoiets gigantisch de moeite waard zijn. Niet voor mijn set natuurlijk, maar gewoon als 'upgrade' als je set er klaar voor is. Mjah... f-u-c-k 'emwees trots dat jij in staat bent te kiezen wat JIJ wilt. punt. dat geld niet alleen voor mensen met ouwe zooi maar ook voor eigenaars van high end sets. als ze maar gekozen zijn op basis van wat ZE ZELF WILLEN!!! Nouja ik kies alles op basis van m'n oren. Maar dan nogmaals de vraag: Moet ik iedereen die hear een dure set heeft dan voor gek verklaren, of hoor ik gewoon nog niet alles? en niet een blad,verkoper,winkel,reclameblok, medeforumgenoot goed voor ze vind. Heb Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 21 mei 2009 Author Report Share Posted 21 mei 2009 het woord audiofiel roept minstens zoveel gedoe op als het woord "kabel" Zet jij dat eens gauw in je onderschrift voordat ik het jat ;D. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 21 mei 2009 Report Share Posted 21 mei 2009 Ik zou bijna willen vragen: Wie kan mij een betaalbare set (<3000) laten horen die beter is dan de mijne? ;D Niemand, denk ik. Wat is "beter"? Ikzelf heb echt niet de illusie dat mijn setje high end is of zelfs maar hifi. Met de werkelijkheid heeft mijn geluid niets te maken, WEL met een voor mij prettig in het gehoor liggend geluidje. En om dat eens te beluisteren ben je van harte welkom! Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 21 mei 2009 Author Report Share Posted 21 mei 2009 Dat aanbod ga ik zeker onthouden. Waar zat jij ook alwere? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 21 mei 2009 Report Share Posted 21 mei 2009 Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat ik mijn set upgrade (hoe vervoeg je dat? ) en ik er qua geluid op achteruit ging. Nooit bij stilgestaan dat dat kon. Maar ik ben ook nooit zover gekomen dat ik 'echt audiofiele bedragen' eraan besteedde. Ik heb gelukkig ook geen last van audiofilia nervosa of upgradedrang, ik ben op zich tevreden met hoe het nu klinkt. Ik heb wel nieuwsgierigheid -in de afdeling 'zelfbouw', dat ik iets ga bouwen om te horen of dat 'beter' is, maar dat kost me weinig, is dus heel wat anders dan "deze versterker kost Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 21 mei 2009 Report Share Posted 21 mei 2009 Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat ik mijn set upgrade (hoe vervoeg je dat? ) en ik er qua geluid op achteruit ging. Nooit bij stilgestaan dat dat kon. Maar ik ben ook nooit zover gekomen dat ik 'echt audiofiele bedragen' eraan besteedde. Ik heb gelukkig ook geen last van audiofilia nervosa of upgradedrang, ik ben op zich tevreden met hoe het nu klinkt. Ik heb wel nieuwsgierigheid -in de afdeling 'zelfbouw', dat ik iets ga bouwen om te horen of dat 'beter' is, maar dat kost me weinig, is dus heel wat anders dan "deze versterker kost Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 21 mei 2009 Report Share Posted 21 mei 2009 Het laag midden probleem zou weleens heel sterk met de akoestiek + luisterplaats te maken kunnen hebben En misschien heb je wel een piek in het laag waardoor het middenlaag nog meer verdrukt wordt ... Ik zou het niet in 1e instantie in apparatuur zoeken Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 21 mei 2009 Author Report Share Posted 21 mei 2009 Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat ik mijn set upgrade (hoe vervoeg je dat? ) en ik er qua geluid op achteruit ging. Nooit bij stilgestaan dat dat kon. Maar ik ben ook nooit zover gekomen dat ik 'echt audiofiele bedragen' eraan besteedde. Ik heb gelukkig ook geen last van audiofilia nervosa of upgradedrang, ik ben op zich tevreden met hoe het nu klinkt. Ik heb wel nieuwsgierigheid -in de afdeling 'zelfbouw', dat ik iets ga bouwen om te horen of dat 'beter' is, maar dat kost me weinig, is dus heel wat anders dan "deze versterker kost €5.000 maar er is er een van €10.00, die moet beter zijn dus die moet ik hebben"... Ik kan geloof ik niet veel zinnigs aan deze discussie bijdragen. Ik moest wel aan een kinderliedje denken: Toen onze Kraus een Krausje was was ie aardig om te zien nu blaft ie alle dagen en bijt nog bovendien naarmate je vaker bijt worden je tanden botter En naarmate je vaker blaft je harses? @ Bart: Mijn upgrades in financiele zin ("Koop eens iets goeds") waren altijd een achteruitgang so far ;D. Het waren meestal de dingen waar ik 'toevallig' tegenaan liep, die ineens heel goed bleken te zijn en vaak niet duur. Het laag midden probleem zou weleens heel sterk met de akoestiek + luisterplaats te maken kunnen hebbenEn misschien heb je wel een piek in het laag waardoor het middenlaag nog meer verdrukt wordt ... Ik zou het niet in 1e instantie in apparatuur zoeken Gr Stef Nou Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 21 mei 2009 Report Share Posted 21 mei 2009 Dat aanbod ga ik zeker onthouden. Waar zat jij ook alwere? Huizen, NH. Steenworp van Bussum. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 21 mei 2009 Author Report Share Posted 21 mei 2009 Ik moet nogal eens in de buurt van Soest zijn. Gaan we combineren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 21 mei 2009 Report Share Posted 21 mei 2009 Da's ook vlakbij hier. Maar heb nou niet de illusie dat je dan ineens WEL een gewaardeerd audiofiel bent geworden, want ook hier is weinig audiofiels te vinden. Wel veel ouwe troep. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 21 mei 2009 Author Report Share Posted 21 mei 2009 Prima joh. Enige dat ik wil weten is of 't beter kan . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 21 mei 2009 Report Share Posted 21 mei 2009 "Beter" is in the eye of the beholder. Ik zou (op dit moment) met geen ander willen ruilen wat spulletjes betreft (daar denken de anderen ws. hetzelfde over! ) Anyway, de meeste mensen die hier komen verlaten aangenaam verrast het pand. D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts