Jump to content

Downgraden

Robbert
 Share

Recommended Posts

Ben na veel luisteren op verschillende apparatuur en speakers tot de conclusie gekomen dat eigenlijk voor mijn muziek, stevige rock en metal, geldt hoe duurder hoe slechter. Hoe duurder hoe openener, gedetailleerder het geluid wordt. Gevolg: rock en metal (slecht opgenomen cd's) klinken nergens meer naar. Schel en niet vol van klank.

Ik ga nu stevig downgraden en ben tot de volgende combinatie gekomen: Denon 1500 versterker en cd speler (klonk voller en krachtiger met beter bass en punch dan b.v. de Marantz 8003) i.c.m. met B&W 684 speakers. De B&W CM 7 miste alweer de volle klank. Sommigen raden mij nog wel aan om zeker nog eens naar de Tannoy DC6T te gaan luisteren, maar daarvoor moet ik een aardig eindje rijden. En vermoed dat die toch niet de volle en wat donkere klank heeft van de B&W. Vind het allemaal veel te helder van klank tegenwoordig.

Maar; ik las dat Denon helemaal terug wil keren in stereo vanwege sterk teruglopende omzetten in surround. Hun instapper is inmiddels vervangen door de 510. De 1500 is al een tijd op de markt en de produktie ervan is wel gestopt.

Weet iemand hier of/wanneer Denon met de opvolger komt? De importeur weet van niets.

Ben na veel luisteren op verschillende apparatuur en speakers tot de conclusie gekomen dat eigenlijk voor mijn muziek, stevige rock en metal, geldt hoe duurder hoe slechter. Hoe duurder hoe openener, gedetailleerder het geluid wordt. Gevolg: rock en metal (slecht opgenomen cd's) klinken nergens meer naar. Schel en niet vol van klank.

Ik ga nu stevig downgraden en ben tot de volgende combinatie gekomen: Denon 1500 versterker en cd speler (klonk voller en krachtiger met beter bass en punch dan b.v. de Marantz 8003) i.c.m. met B&W 684 speakers. De B&W CM 7 miste alweer de volle klank. Sommigen raden mij nog wel aan om zeker nog eens naar de Tannoy DC6T te gaan luisteren, maar daarvoor moet ik een aardig eindje rijden. En vermoed dat die toch niet de volle en wat donkere klank heeft van de B&W. Vind het allemaal veel te helder van klank tegenwoordig.

Maar; ik las dat Denon helemaal terug wil keren in stereo vanwege sterk teruglopende omzetten in surround. Hun instapper is inmiddels vervangen door de 510. De 1500 is al een tijd op de markt en de produktie ervan is wel gestopt.

Weet iemand hier of/wanneer Denon met de opvolger komt? De importeur weet van niets.

Ik ken het fenomeen

Ook bij mij klinkt of mag ik reeds zeggen, klonk het helder te helder.

Maar na aanpassing van akoestiek en luisterplaats, ben ik er meer en meer van overtuigd dat ik een mooie speaker in huis heb die mooi open klinkt maar niet te helder. Kamerakoestiek en soms opnamen, maken het te schel

Ik volg je volkomen, ben ook een rocker en mis soms ook die vette sound.

het geheel is nu veel beter bij mij en vooral het midlaag komt meer naar voor

Succes

Stef

Dat soort muziek verdient gewoon geen goede geluidsinstallatie. Rubbish in rubbish out nietwaar:biggrin:

Ergens heb je wel gelijk alleen luister toch graag naar metal. En ja dan gaat de bas en loudness op vol. Alleen voor Pop,jazz,enz gaag neutraal en strak zoals het hoort !.

Moet gewoon zorgen dat je meerdere luidsprekers in huis hebt..

En daarom neem ik een CD van Tool mee om te testen op de meeting :D

Toegegeven, er zitten veel rotopnames tussen, maar die kom je eigenlijk ook overal tegen.

Tool is (zeker voor metal) juist heel goed opgenomen. Een andere metalband met goeie opnames die me te binnen schiet, is The Mars Volta. Met name Frances The Mute vind ik een goeie opname, met lekker veel dynamiek (al zit dat ook in de muziek zelf natuurlijk)...

Een goede installatie is niet kieskeurig .

Je moet er alles op kunnen afspelen.

Veel high end installaties hebben echter de neiging het ' mooier' te maken dan het is.

Bij een installatie die weinig kleurt maakt het niet uit.

Je krijgt het zo te horen, zoals het is opgenomen.

En precies daar wringt de schoen; zie topic-starter: veel van die Rock/metal etc laat blijkbaar qua productie te wensen over. Zie hiervoor overigens ook de loudness-war discussies.

Als PS: ja, mijn B&W Matrix 802 S3 waren ook geschikter voor typische 70's Rock & Blues dan mijn huidige von Schweikerts. Jammer dan.

En precies daar wringt de schoen; zie topic-starter: veel van die Rock/metal etc laat blijkbaar qua productie te wensen over. Zie hiervoor overigens ook de loudness-war discussies.

Als PS: ja, mijn B&W Matrix 802 S3 waren ook geschikter voor typische 70's Rock & Blues dan mijn huidige von Schweikerts. Jammer dan.

Omdat er slechte producties zijn dan maar een mindere installatie kopen?

Goede en slechte producties zijn er in ieder genre.

Om nu maar een mindere installatie te nemen omdat net je favoriete band een slechte productie heeft ?

Lijkt me niet.Er is zoveel goede muziek die goed is geproduceerd.

Omdat er slechte producties zijn dan maar een mindere installatie kopen?

Goede en slechte producties zijn er in ieder genre.

Om nu maar een mindere installatie te nemen omdat net je favoriete band een slechte productie heeft ?

Lijkt me niet.Er is zoveel goede muziek die goed is geproduceerd.

Het lijkt mij logischer om het geluid van je set aan te passen aan je muzieksmaak (en de eventuele slechte opnames daarin) dan je muzieksmaak aan te passen zodat het allemaal goed klinkt op je set...

Als je set al de nuances van een heel slechte tot optimale opname laat horen, dan heb je een verdomd goede set in huis.

Houden is de boodschap. Een slechte CD of LP blijft het altijd minder doen, welke set ook

Gr

Stef

Dit is dus een geval van de verkeerde keuzes gemaakt

en niet goed geluisterd.

Veel kopers gaan op details te werk bij de aankoop van een apparaat

en vergeten de muzikaliteit.

er word gezocht naar detail , strak laag, openheid, lucht, autoriteit ,dynamiek, rust en al de typische audiofiele kreten.

Is op zich wel goed maar het kan doorslaan en dan zit je met een doods op het hoog gericht systeem met veel nep dynamiek.

op het eerste gehoor wel indrukwekkend maar na verloop van tijd behoorlijk irritant

er word niet meer naar muziek geluisterd maar naar geluid

en dat verveelt snel.

Ik zou ervan gruwelen... maar toch een goede set nastreven (zodat je ook naar andere muziek kunt luisteren) en als het ff anders moet...een equalizer er tussen.... met de "ouderwetse" instelling. (Midden laten zakken)??

En daarom neem ik een CD van Tool mee om te testen op de meeting :D

Toegegeven, er zitten veel rotopnames tussen, maar die kom je eigenlijk ook overal tegen.

Tool is (zeker voor metal) juist heel goed opgenomen. Een andere metalband met goeie opnames die me te binnen schiet, is The Mars Volta. Met name Frances The Mute vind ik een goeie opname, met lekker veel dynamiek (al zit dat ook in de muziek zelf natuurlijk)...

Dream Theater en het late Iron Maiden zijn ook helemaal niet verkeerd qua opname.

Dat soort muziek verdient gewoon geen goede geluidsinstallatie. Rubbish in rubbish out nietwaar:biggrin:

Ergens heb je wel gelijk alleen luister toch graag naar metal. En ja dan gaat de bas en loudness op vol. Alleen voor Pop,jazz,enz gaag neutraal en strak zoals het hoort !.

Moet gewoon zorgen dat je meerdere luidsprekers in huis hebt..

Als je dat moet doen, is er echt iets mis met je set.

Er zijn natuurlijk baggeropnames tussen, maar nog steeds moet het dan 'optimaal' klinken.

Als je het b

Een goede set heeft niets met de prijs die je ervoor betaald hebt te maken

maar duurdere apparaten (niet allemaal) halen gewoon meer (op de juistemanier toegepast) van een cd of plaat (in een uitgewogen set)

omdat ze gewoon beter gebouwd zijn en betere componenten bevatten.

Ook zit er vaak meer research achter, er word soms zelfs naar geluisterd :D

en niet zomaar van de tekenplank ,nou ja het is een pc nu gebouwd.

Haha, Robbert.

Dat is precies waar ik tegenaan loop ;)

en waar ik niet meer tegenaan loop.

hier klinkt de meest waardelioze opname nog redelijk te pruimen en goede opnames klinken goed.

en je mist niks alleen is de balans voor mij prettiger.

je zou maar een perfecte neutrale hebben zeg.....................brrrrrrr

dan kunnen honderden cd's wel in de prullenbak.

ik zeg vintage!

Wacht tot ik bij je ben Hans met pop EN stevige fuzzy muziek :P:D

Gr

Stef

Voor een vriendelijke Belg doe ik alles, zelfs naar "takkeherrie" luisteren. :D

Ik denk ook dat je je installatie aanschaft en de voor jou juiste keuzes maakt op basis van je eigen lp of cd collectie, dus je eigen muzieksmaak.

Daarom ben ik zo blij met m'n (ietsje oudere) installatie:TD 160mkII, Cyrus II met PSX en Cambridge TL 200.

Mijn lp's, van Beethoven tot Bowie, Pink Floyd, Toto, Cocker, Lennon, Neil Young, Boudewijn de Groot, ELP, Pastorius, Cobham, Paco de Lucia John mcLaughlin en Al di Meola, Keith Jarret etc. klinken gewoon zoals het ooit bedoelt was denk ik: een BELEVING om naar te luisteren.

Daar gaat het vlgs. mij om als ik dit topic lees, hoe beleef je de muziek. Emotie is toch een belangrijk deel van de muziek en ik hoef ook niet altijd alles te horen: Janis Joplin bezorgt me ook in de auto kippenvel ;)

Daarom ben ik zo blij met m'n (ietsje oudere) installatie:TD 160mkII, Cyrus II met PSX en Cambridge TL 200.

Mijn lp's, van Beethoven tot Bowie, Pink Floyd, Toto, Cocker, Lennon, Neil Young, Boudewijn de Groot, ELP, Pastorius, Cobham, Paco de Lucia John mcLaughlin en Al di Meola, Keith Jarret etc. klinken gewoon zoals het ooit bedoelt was denk ik: een BELEVING om naar te luisteren.

Daar gaat het vlgs. mij om als ik dit topic lees, hoe beleef je de muziek. Emotie is toch een belangrijk deel van de muziek en ik hoef ook niet altijd alles te horen: Janis Joplin bezorgt me ook in de auto kippenvel ;)

precies ;)

Dat herken ik wel. Ik heb een bijna 20 jaar oude Quad34/606 en daarmee kan je een heel breed scala aan muziek en opnamekwaliteiten draaien zonder dat het stoort. Bij perfecte opnames wordt ongetwijfeld niet alles eruit gehaald wat erin zit, maar je kan tenminste ook van muziek genieten die niet perfect is opgenomen.

Het uitgangspunt blijft toch de muziek, want als je alleen van perfecte opnames afhankelijk bent is de lol er ook gauw af. Dan krijg je zoiets als op van die hifi shows waar je meest vreselijke muziek krijgt voorgeschoteld (die dan wel weer goed is opgenomen).

en waar ik niet meer tegenaan loop.

hier klinkt de meest waardelioze opname nog redelijk te pruimen en goede opnames klinken goed.

en je mist niks alleen is de balans voor mij prettiger.

je zou maar een perfecte neutrale hebben zeg.....................brrrrrrr

dan kunnen honderden cd's wel in de prullenbak.

ik zeg vintage!

Nee ik loop er ook niet tegenaan, dat is het punt h

Die Cambridges, zijn die niet stiekem een beetje identiek aan die grote Rogers van Remo?

De KEF units, die typische middentoner...

Heb ze overigens gehoord, een van de vele varianten, en het is