Jump to content

Downgraden

Robbert
 Share

Recommended Posts

@ S-K

"Ik zou die speakers nog wel eens willen hebben. Ik heb de Remo's gehoord, maar in principe zijn dat toch gewoon zelfbouw Rogers 7.0?"

Volgens mij wel ja, ik herinner me nog wel de vreselijke bouwtekening, heb destijds twee-weg transmissielijnen gebouwd met een B-200 (met de "dikke" magneet) en en audax-tweeter, ook een ontwerp van een Kef ingenieur.

Kasten van zo'n 85 liter, heb de kasten nog, de speakers zitten nu in een hoedenplank, krijg ik binnenkort wel weer terug. De kasten heb ik in overleg met Wim van musifoon destijds helemaal dood gemaakt, prima baskast. Filters ook gemaakt door musifoon, die heb ik helaas niet meer.

Ik begrijp dat je graag Tl-letjes wilt maar die van mij zijn voorlopig nog lang niet te koop. :rolleyes:

Dit is dus een geval van de verkeerde keuzes gemaakt

en niet goed geluisterd.

Veel kopers gaan op details te werk bij de aankoop van een apparaat

en vergeten de muzikaliteit.

er word gezocht naar detail , strak laag, openheid, lucht, autoriteit ,dynamiek, rust en al de typische audiofiele kreten.

Is op zich wel goed maar het kan doorslaan en dan zit je met een doods op het hoog gericht systeem met veel nep dynamiek.

op het eerste gehoor wel indrukwekkend maar na verloop van tijd behoorlijk irritant

er word niet meer naar muziek geluisterd maar naar geluid

en dat verveelt snel.

voorbeelden graag :D

Robin

Ik begrijp dat je graag Tl-letjes wilt maar die van mij zijn voorlopig nog lang niet te koop. :rolleyes:

Haha, ik heb al wat TLletjes gehad. IMFjes en B&Wtjes.

Vaak viel het me op dat het laag vrij slap en zacht was. Ging vaak wel mooi diep, maar snel? Absoluut niet.

In die Rogers vond ik het laag opvallend droog en snel, zonder te verliezen aan diepte. En dat heb ik nooit eerder gehoord.

Haha, ik heb al wat TLletjes gehad. IMFjes en B&Wtjes.

Vaak viel het me op dat het laag vrij slap en zacht was. Ging vaak wel mooi diep, maar snel? Absoluut niet.

In die Rogers vond ik het laag opvallend droog en snel, zonder te verliezen aan diepte. En dat heb ik nooit eerder gehoord.

beste kerel, met tl-letjes bedoelde ik mijn TL-200's , niet transmissielijnen in het algemeen. ;)

Wat ik trouwens erg belangrijk vind in de muziek is balans in je set, apparaten die op elkaar afgestemd zijn.

Je hebt immers niets aan een eend met een 6-cilinder BMW blok.

groetjes.

Ik weet dat oude luidsprekers vaak erg goede kwaliteiten hebben. Alleen om daarom niet verder meer te kijken..

Ook weer helemaal mee eens.

Ik heb hier 3 sets speakers uit de prijsklasse een heel dik maandloon per stuk staan, uit 3 heel verschillende jaartallen.

- Jean Marie Renaud - Cantate - 1981

- Apogee - Stage - 1990

- Dali - Helicon 400 - 2005

3 heel verschillende filosofie

Sommige luidsprekers zijn tijdloos. Alleen als je verder luistert vind je altijd wel betere dingen. Als ik eens in de buurt van S_K ben wil ik zeker wel eens komen luisteren.

Hoe van het muzikale wollige geluid, Alleen wil in de echte set toch ook detail en perfecte plaatsing,noem het maar op. Zal mij echt benieuwen of zo'n AR dat kan leveren. Maar het kan natuurlijk wel een tijdloos ontwerp zijn.

Plaatsing zit wel goed met de AR's. Detail zit er in het midden en het laag (hoe stom dat ook klinkt ;D) zeker in, in het hoog wat minder.

Het leuke is wel dat, ook al mis je wat detail, je in elk geval niet het gevoel hebt dat je 'iets mist' zo lang je niet vergelijkt.

Bij veel speakers hoor je dat ze trachten detail te geven, maar in principe alleen maar staan te schreeuwen. De AR's missen wel eens wat, maar het valt niet op als je niet beter weet :).

Ik blijf voorlopig nog even bij mijn mening dat er de afgelopen 30 jaar weinig veranderd is aan luidsprekerkwaliteit. Maar wie weet wat ik over een paar maanden zeg :)

Plaatsing zit wel goed met de AR's. Detail zit er in het midden en het laag (hoe stom dat ook klinkt ;D) zeker in, in het hoog wat minder.

Het leuke is wel dat, ook al mis je wat detail, je in elk geval niet het gevoel hebt dat je 'iets mist' zo lang je niet vergelijkt.

Bij veel speakers hoor je dat ze trachten detail te geven, maar in principe alleen maar staan te schreeuwen. De AR's missen wel eens wat, maar het valt niet op als je niet beter weet :).

Ik blijf voorlopig nog even bij mijn mening dat er de afgelopen 30 jaar weinig veranderd is aan luidsprekerkwaliteit. Maar wie weet wat ik over een paar maanden zeg :)

Ik zou zeggen Stijn, luister eens naar mijn speakers, bouwjaar 1998 en luister dan eens naar de nieuwe modellen van Link ... en maak dan een balans op of er veel of weinig vooruitgang is. :)

Zelf heb ik de nieuwe modellen ook nog niet gehoord ...

@Ruud

Damn Right !! As you know, totaal mijn muziek niet maar de emotieoverdracht was subtiel fenomenaal.

Vond het bezoekje heeeel gezellig hoor, rustig op zn zondags

Smaakt naar meer !! :)

Gr

Stef

Het is ook per merk verschillend.

Sommige merken blijven erg trouw aan hun oorspronkelijke opbouw, andere niet.

Zo vind ik bijv. de nieuwe speakers van KEF waardeloos, de oude redelijk en die van half jaren '90 behoorlijk goed.

Bij bijv. Acoustic Research vind ik het oude spul duidelijk beter dan het nieuwe, andersom vind ik het nieuwe Infinity beter dan het oude.

Enfin, luisteren is altijd leuk :)

Wat niet alleen heel geschikt is voor rockmuziek maar eigenlijk voor alles zijn deze jongens:

jbleverestxl.jpg

JBL DD66000 Everest II, 3-weg systeem met twee 15' woofers en mid/hoog hoornsysteem

Na een half uurtje luisteren tijdens de High End in M

andersom vind ik het nieuwe Infinity beter dan het oude.

Pas op he :D

volgens mij maak je hier toch wel een klein foutje.

Er zijn wel heel mooie speakers gemaakt hoor daar kunne de huidige modellen echt niet meer aan tippen.

Yarr, ik maak een foutje.

Dezelfde zin, nu goed "Andersom vind ik het nieuwe betaalbare infinity beter dan het oude betaalbare infinity".

Reference 31i vs. Qa bijv.

Om het betaalbaarder te houden, die JBL Everest kost veel poen :D

is de Cornwall van Klipsch een optie?

tanx

stef

Ben ik ook benieuwd naar.

Klipsch heeft mij altijd wel getrokken, zonder dat ik er ooit een gehoord heb (zelfde had ik bij Tannoy en dat bleek te kloppen :))

DSCN1194.jpg

De vader van de vriendin van een vriend van me heeft LaScala's. Die moet ik echt eens gaan beluisteen.

rock klinkt hier heel lekker.

engelse monitoren met 8"woofer.

klaarblijkelijk heb ik andere eisen aan een rock speaker dan de gangbare.

dat we daarin van mening verschillen mag ook gewoon. we zijn allemaal anders met onze eigen bagage. ;)

voor mij moet rock een ongeevenaard schoon en open midden speaker hebben. met name het bereik van gitaar moet goed weergegeven worden. sommige opnames van bands als strapping young lad, converge, dillinger worden op heel veel sets een ongelooflijke brei en gaat schreeuwen.

ik zit nu eenmaal vast aan een groot aantal bandjes die cd's opnemen zonder hele dure studio's. opname kwaliteit is matig en dat vraagt een specifiek soort speaker. ik kan en wil mijn muzieksmaak niet aanpassen aan mijn set.

dan kan ik wel een dure high end bak kopen om vervolgens me te irriteren aan het slechte geluid.

met name het "te" aanwezige hoog dat naar mijn smaak veel in moderne high end ontwerpen zit stoort me.

ik heb ook een myfi setje. maar die klinkt wel heel lekker.

dus in een notendop denk ik dat de stelling van de topic titel voor mij persoonlijk wel opgaat.

Ik heb de Westminsters wel eens met rock gehoord, urenlang zelfs en mijn broek zakte er bijna vanaf. Ik bedoel dit niet figuurlijk en negatief, maar letterlijk en positief. Mijn buik flabberde heen en weer door het laag ( kan een kilootje of wat vanaf, dat geef ik toe). Had ik nog nooit eerder meegemaakt. Snoeihard en het gaf geen krimp(de boxen). We zaten volgens mij wel aardig ruim boven de 100 +++ dB. Als je echt loud and mean wilt, is dit zeer geschikt. De nog grotere broertjes ervan schijnen het trouwens hiermee ook niet slecht te doen, alleen ze zijn zo lelijk..

Alabaster

Om het betaalbaarder te houden, die JBL Everest kost veel poen :D

is de Cornwall van Klipsch een optie?

tanx

stef

Ben ik ook benieuwd naar.

Klipsch heeft mij altijd wel getrokken, zonder dat ik er ooit een gehoord heb (zelfde had ik bij Tannoy en dat bleek te kloppen :))

DSCN1194.jpg

De vader van de vriendin van een vriend van me heeft LaScala's. Die moet ik echt eens gaan beluisteen.

Niet doen!!!! Even afgezien van de plaatsing (geluidsbeeld): geweldig. Lekker dynamisch en ook vreselijk veel detail. Ik heb ze een paar keer mogen horen, en altijd kippevel gehad. Maar ja, je moet ze wel kwijt kunnen in jouw luisterruimte.....