Jump to content

Hoe werkt een protractor?

s_k
 Share

Recommended Posts

Ik weet niet precies hoe het werkt, maar ik heb op verschillende protractor site waarschuwingen gelezen dat je de protractors die daar stonden alleen werkte in een bepaalde setup. Dus kennelijk heb je voor iedere platenspeler configuratie andere protractors.

Dus kennelijk heb je voor iedere platenspeler configuratie andere protractors.

Nope, een goede protractor is universeel. Er zijn 2 punten op de hartlijn van de plaat waarbij waarbij het element loodrecht op die hartlijn moet staan. Dat is alles!

Baerwald heeft lang geleden al uitgezocht dat die 2 punten liggen op 66 mm en 121 mm vanaf het centrum van de plaat voor een 30 cm elpee voor minimale fouthoek over de gehele plaat. Dat zijn de zo genaamde nulpunten.

Het proced

Heb zojuist een filmpje gemaakt om aan te geven dat 't ding nooit van z'n leven op twee punten de nul-as gaat redden ;D.

Waarschijnlijk zien jullie zodadelijk precies wat voor stoms ik uit voer, want ik kan me niet voorstellen dat 't klopt wat ik doe :)

Haha die arm gaat nooit een rechtlijnige beweing maken SK.

Het element moet op de 2 gemerkte punten evenwijdig staan met de dikke lijn

als je de naald op de punt zet.

om dit voorelkaar te krijgen heb je 2 instellingen het naar voren of naar achteren bewegen van het element

en het draaien van het element.

Je moet de naald tip dus gewoon op het punt zetten

voor het volgende punt moet je het tableau wat draaien.

je probeert dan zo goed mogelijk parallel met de lijn te komen op beide punten.

Steeds als ik het lees lijkt het zo simpel.

En dan probeer ik het, klopt het niet.

Als ik het plateau mag draaien, is hij op alle punten gelijk waar ik wil, dus dat lijkt met niet de bedoeling.

Als ik het plateau niet draai, is hij slechts op

Steeds als ik het lees lijkt het zo simpel.

En dan probeer ik het, klopt het niet.

Als ik het plateau mag draaien, is hij op alle punten gelijk waar ik wil, dus dat lijkt met niet de bedoeling.

Als ik het plateau niet draai, is hij slechts op

Ik kon het niet goed zien

maar je hebt maar 1 punt op deze protractor

Als je de naald daar op zet en het element staat gelijk met die lijn is het ongeveer goed

Het is een grove instelling maar het werkt beter als zomaar een element ergens in pleuren.

een protractor met 2 punten is is universeler en nauwkeuriger.

Die punten kun je er ook zelf op maken. Zoals Pjotr al heeft gezegd, horen die op 66mm en 121mm van het middelpunt van de spindel te zitten. Kleine kunst om dat ff te doen ;)

Als je het niet snapt, leg ik het je anders wel uit als we naar Bussum kachelen. ;)

Dank voor jullie reacties, ben me eens even gaan uitleven met de pdf van de chpratz protractor, hier te vinden:

http://www.vinylengine.com/cartridge-align...otractors.shtml

(direct linkje werkt niet).

Voor zover ik het nu begrijp is het simpel.

Dit is wat ik heb gedaan

1. Het 121mm punt gemarkeerd (66 was inderdaad de markering die er al op stond

2. Element zo afgesteld dat hij recht was op het 66mm punt en hem halverwege de shell vast gezet (zodat ik speling heb)

3. Element boven het 121mm punt gehangen, geconcludeerd dat hij v

Welke randen bedoel je? De naald maakt tijdens het aftasten van de plaat een boogbeweging. Tussen de nulpunten staat de naald eigenlijk iets te ver naar voren en buiten de nulpunten iets te ver naar achteren. Dat is normaal en kan ook niet anders met een normale pivot-arm.

De nulpunten zijn er om de aftasting gemiddeld zo goed mogelijk te laten verlopen. Alleen op de nulpunten zelf is het echt goed. Daarbuiten lukt het dus met de beste wil van de wereld niet. Als hij op de nulpunten goed staat, staat ie gewoon goed. Verder niks meer aan veranderen ;)

Ik had het natuurlijk over de nulpunten :)

Element staat helemaal vooraan in de shell en moet eigenlijk op het 121mm punt nog iets meer naar rechts, maar dat kan dus niet, want hij staat al vooraan.

Kan dat kloppen bij een niet-zo-heel-erg-goeie arm?

Overal lees ik dat de afwijking van de arm van begin tot einde van de plaat niet meer dan 2,5 graad mag zijn.

Maar als ik het meet kom ik, ondanks dat hij op de 0-punten bijna klopt, bij de buitenkant van de plaat op +5 en bij de binnenkant op +7 graden.

Hoe ken dat dan?

Voor een sukkel heb je het wonderlijk snel door Stijn :P:lol:

Het kan dat je het nooit 100% goed krijgt maar zo te lezen heb je het al aardig goed voor elkaar zo. Die 2,5 graden max. klopt wel als je het echt goed kunt afstellen. Heb je het wel goed afgelezen? 7 graden is wel erg veel.

;)

Haha, had nog een plaatje gepost voor je ook, Roger ;).

Komtie nog een keer:

protrac1.jpg

Een hele simpele Technics die, zonder gekkigheid, HEEL erg goed presteert met een AT95E.

Heb net eens gekeken wat de protector ervan bakte op mijn Dual 704 en die bleek precies te kloppen.

Denk af-fabriek, dat element (Shure V15) zit er altijd al onder.

V.w.b. die 7 graden.

Kan best dat ik iets fout doe, wat ik doe voor die 7 graden is:

Ik pak de binnenste lijn van de protractor en zet het element parallel aan die lijn.

IMG_2419Small.jpg

Hierboven niet perfect parallel, but you get the point :)

Vervolgens pak ik de buitenste lijn van de protractor en zet het element parallel aan die lijn:

IMG_2420Small.jpg

Het binnenste punt meet ver buiten de schaal, in elk geval minstens 7 graden.

Het buitenste punt meet nog binnen de schaal, maar mooi is anders.

Voor de goede orde: Op het 66mm punt klopt hij exact, op het 121mm punt wijkt hij een fractie af, omdat hij niet verder naar voren (= met de klok mee) kan.

S_K, ik heb het idee dat je het element ipv de naald als uitgangspunt gebruikt. Hij staat iig wel erg ver naar voren in de headshell...

Het gaat dus om de punt van de naald die op het middenlijntje van je protractor moet staan, waarna het bijschuiven/-draaien kan beginnen...

Greetz,

Lestat

Stijn,

Je moet de naald wel altijd op de nul-lijn zetten (de dikke waar 0 bij staat) en zo te zien is dat in de laatste foto niet het geval. Je kijkt dan langs het element naar de andere lijnen en de lijn waarvan de voorkant van het element parallel loopt met die lijn geeft dan de werkelijk afwijking aan.

;)