Jump to content

The 1970s ......

Erikatn
 Share

Recommended Posts

Mede naar aanleiding van M44's opmerking over een groeiende belangstelling voor de muziek uit deze periode is het wellicht de moeite waard om te laten weten naar welke muziek uit dit tijdperk er op dit moment door de (aspirant-)kenners wordt geluisterd.

Ondertussen kan er worden geboomd over het (al dan niet) belang van Dylan en (leden van) Beatles, Stones, Kinks en The Who voor dit decenium of over een verschuiving naar nieuwe helden en genres.

Waren Fleetwood Mac en Pink Floyd beter in het voorgaande decenium of juist daarna? Had Simon by Garfunkel moeten blijven of zijn z'n eerste soloplaten net zo interessant als hun duo-output?

Begint muziek eerst met Led Zeppelin en was Bowie een poseur of het meest overrompelende talent uit deze periode?

Lege pagina's te over om op deze en andere immer voortdurende kwesties een antwoord te krijgen.

Ik trap af met een van de mooiste platen van deze Californische swamp roots-rockers, die ge-remastered z'n klassieke status nog verder weet te versterken.

61F4r8ny3hL._SS500_.jpg

Have fun! :)

Heb ik gelijk wat te downloaden, ken het niet!

Ooh wacht, zie 't nu: CCR. Ik las "Green River". Album ken ik niet :).

V.w.b. Fleetwood Mac: Ik erger me altijd aan wat er gebeurd is toen Peter Green weg ging.

Maar als ik eerlijk ben is het solo werk dat Peter Green maakte na "In the Skies" nog slechter dan Tango in the Night en Rumours bij elkaar ;D.

Hebben we hier echte 'ik ben Stones fan, dus geen Beatles fan'-mensen? Hoe ging dat in z'n werk joh?

Zelf ben ik heel erg fan van :

Zo word het niet meer gemaakt

:o:)B)

Hee geweldig!

Goeie opnames zeg! Zo goed had ik Ozzy nog niet zien zingen. En die drummer (naam effe kwijt) is ook goed op dreef.

Tony Iommi valt nogal door de mand vind ik. Niet strak, fouten maken en die solo's doen m'n tenen krommen.

Maar dat was mischien meer in Iron man die ik daarna bekeek.

Southern Rock & Blues (Lynyrd Skynyrd, Allman Brothers), New Orleans Funk (Little Feat, Robert Palmer, Dr John), Jazz-Rock (Blood, Sweat &Tears, Chicago), kortom, weinig pop en al helemaal geen Brit. Vooruit, Clapton, maar dan wat later (1978, Just One Night)

Ondanks geboortejaar 1961 staat mijn kast vol met muziek uit de jaren 60 en 70, zeker 75% van de inhoud. Begin 70 kwam ik voor het eerst in aanraking met Dylan, the Who, Fleetwood Mac. Ohhhhhhhhhhh wat mooi was dat, zeldzaam. En het stak ook zo mooi af van het klassieke wat mijn vader altijd door het huis liet schallen. 1972 liep ik thuis weg om naar het eerste concert van Roxy Music (met Eno) te gaan. Dat gebeurde vanaf toen bij steeds meer concerten. Ja , toen zat er nog leven in de muziek.

veel duits spul, daar kwam destijds de echte vernieuwing vandaan

Oja, de 'Krautrock' enzo, daar wil ik me ook snel in gaan verdiepen. Ik ben erachter gekomen dat ik veel muziek die op krautrock lijkt goed vind, dus.. Dat duitse bandje wat ik laatst zag b.v. Osis Krull, daarin hoor je wel decennia duitse muziekgeschiedenis.

Oja, de 'Krautrock' enzo, daar wil ik me ook snel in gaan verdiepen. Ik ben erachter gekomen dat ik veel muziek die op krautrock lijkt goed vind, dus.. Dat duitse bandje wat ik laatst zag b.v. Osis Krull, daarin hoor je wel decennia duitse muziekgeschiedenis.

Krautrock web radio

Mooie links en bijdragen. :cool2:

Zelf ben ik heel erg fan van :

Zo word het niet meer gemaakt

Heerlijk luisteren met een oude pioneer hoofdetelefoon uit 1971 op disco volume... Heerlijk

Ook al ben ik 16 jaar ik voel mij vaak een verdwaalde hippie (in vele aspecten)

Heb de The Who twee jaar geleden in Ahoy gezien. Baba O'Reilly werd in tijd nog wat opgerekt, Townshend slingerde nog met z'n armen (niet meer met de benen) en Daltrey eindigde ook hier op de mondharmonica. Zinderend spektakel.

Ondanks geboortejaar 1961 staat mijn kast vol met muziek uit de jaren 60 en 70, zeker 75% van de inhoud. Begin 70 kwam ik voor het eerst in aanraking met Dylan, the Who, Fleetwood Mac. Ohhhhhhhhhhh wat mooi was dat, zeldzaam. En het stak ook zo mooi af van het klassieke wat mijn vader altijd door het huis liet schallen. 1972 liep ik thuis weg om naar het eerste concert van Roxy Music (met Eno) te gaan. Dat gebeurde vanaf toen bij steeds meer concerten. Ja , toen zat er nog leven in de muziek.

Dan heb je iets bijzonders gezien. Eno achter de keyboards was een fenomeen. Als ik terug kon in de tijd zou ik dat zeker willen zien.

Da's inderdaad heel invloedrijk gebleken, goed punt.

let op de laser show op 6:40

(he zo'n headfone heb ik ook)

Erg lekker nummer

ergens droom ik er wel van om een club/disco op te richten en daar de audio te verzorgen en de hele tijd 70's & 80's te draaien

Mijn bouwjaar is 1993 alleen ik luister uitsluitend 70's & 80's Heerlijk zo musicaal word het niet gemaakt. En vroeger konden ze met een bandrecorder beter opnemen dan nu ! (Beschamend)

Al mijn oude opname's zijn van perfecte kwaliteit

@luxman bedankt voor je links zitten mooie nummers tussen

:D:D:D

hey hey hey leuke topic! Ik ben van '59 en heb dus mijn meest hormonaal puberale herinneringen in die periode!

Ben al direct helemaal terug met deze postings!

Ad Visser met SUPER CLEAN DREAM MACHINE!!! ;) (met de koptelefoon 's nachts bij het het verlichtte blauwe display van de Pioneer tuner)

In het begin van de seventies luisterden we naar: David Bowie, Slade, Deep Purple, Black Sabbath, Ten Years After, Pink Floyd, Jetthro Tull, Yes, Budgie, Lou Reed, Exception, Santana...

Halfweg de seventies had ik een disco griet aan de haak en omdat ik uit de jeugdclub was "verwijderd" werd ik dan ook maar disco; samen met David Bowie trouwens "Young Americans" LP. Daarna: The O'Jays ("Message in our music" LP, check it), Ship Ahoi van de O'Jays, verschillende Temptations albums, Bohannon (niet verwarren met Bo Hanson), Shaft (Isaac Hayes), "What's Going On" en "I Want You" van Marvin Gaye, the undisputed thruth, the Creative Source (goeie disco), the MFSB orchestra (the Bump :D:rolleyes: ) Barry White...

Daarna werden we dan maar terug freaks: yunno: lang haar, parka, indische hemden, patchouli, waterpijpen :rolleyes:

Dylan, the Beatles, Leonard Cohen, Crosby stills nash & young, Bob Marley, Woodstock... heb mijn Woodstock beleefd op Jazz Bilzen, 77 of 78... memorabel jaar <_<

Daarna ben ik verhuisd naar Jamaica en sindsdien is mijn specialitiet roots rock reggae (die moderne dacnce hall vinnik minder, heb toch liever ECHTE instrumenten ZOALS IN THE SEVENTIES!!

laat ze maar komen jongens :lol:

RastaPHil

je heb de krenten uit de pap al gehaald voor me rastaphil ,ben zelf van ,58 ook een aantal verschillende muziek golven mee gemaakt.van de discotijd met wijde broeks pijpen bolle neuzen op de schoen.en muziek van , tavares,k.c.and the sunshine band,earth wind and fire,pointer sisters enz.tot de bleus tijd teminste zo noemde we dat toen ,lang haar, spijkerbroek , waar een fles bleekmiddel overheen gegooid was.en lange haarige jas die stonk een uur in de wind ,vooral als ze nat waren geregend .[afgaanse jas]met muziek van pink floyd black sabbath en deep purple child in time ik zie me nog over de vloer dweilen op dit nummer. :huh: .

en nu klassiek het kan gek lopen. :D

gr henkes

Krautrock web radio

Hee bedankt voor die link!

Alleen zeggen al die namen me helemaal niks.. :huh: Dat zal nog wat studie vergen..

Alleen zeggen al die namen me helemaal niks.. :huh: Dat zal nog wat studie vergen..

Namen? zo maar voor de vuist weg:

The Cosmic Jokers

Nosferatu

Sperrmull

Jane

Harmonia

Sameti

Polytoxicomane Philharmonie

La Dusseldorf

Peter Bursch Und Die Br

je heb de krenten uit de pap al gehaald voor me rastaphil ,ben zelf van ,58 ook een aantal verschillende muziek golven mee gemaakt.van de discotijd met wijde broeks pijpen bolle neuzen op de schoen.en muziek van , tavares,k.c.and the sunshine band,earth wind and fire,pointer sisters enz.tot de bleus tijd teminste zo noemde we dat toen ,lang haar, spijkerbroek , waar een fles bleekmiddel overheen gegooid was.en lange haarige jas die stonk een uur in de wind ,vooral als ze nat waren geregend .[afgaanse jas]met muziek van pink floyd black sabbath en deep purple child in time ik zie me nog over de vloer dweilen op dit nummer. :huh: .

en nu klassiek het kan gek lopen. :D

gr henkes

jaaaa man! Dan hep je gewoon dezelfde seventies meegemaakt als ikke! :lol:

Toen ik je post las rook ik onmiddelijk die langharige Aghaanse geitenjas! Ik vond het prachtig (had een grijze met borduursels :D ) maar m'n moeder pleurde 'em in de vuilnisbak omdat ie te hard stonk! :huh: Vond ik erg hoor! Gewoon wat meer Patchouli of Musc er op... no problem :D

met nostalgische groet, RastaPhil

@Bart

Neu!

Kijk, daar kan ik wat mee :) Lang leve youtube..

Ik herinner me ook een uitspraak van Arno Hintjes die mijn interesse wekte, dat al die engelse 'avant-gardistische' bands uit begin jaren '80 als Public Image Ltd. en dergelijke eigenlijk met niks nieuws kwamen, dat was in Duitsland allemaal al gedaan.

Ik hoop dat er in het tweedehandscircuit nog e.e.a. van NEU! te vinden is..

The Who associeer ik toch meer met de sixties.

Mijn seventies gods

http://www.youtube.com/watch?v=9jp3de50_d8

Of toch de The Eagles? Of Super Tramp? Of 10CC? Of Queen? Of Yes? Of Led Zeppelin? Of ....?

of http://www.youtube.com/watch?v=RpRgm7QiONQ...feature=related

(8ties)