Jump to content

Verslag Hear meeting 2009

audiofreak
 Share

Recommended Posts

Ja Arden het audiofiele wereldje is dun gezaaid met vrouwen , zeg maar gerust vrijwel nul :D , met uitzondering van gaby vd kley.

Wat de speakers aangaat zal ik er niks aan veranderen momenteel , ik heb niet de illusie dat ik iedereen tevreden kan stellen , sommige mensen op dit forum houden bijv ook niet van een merk als avalon en dat is voor mij weer moeilijk voor te stellen.

Het voyager model is te beluisteren in leiden bij sense of music, ik heb ronald vandaag nog aan de tel. gehad en hij was er enthousiast over , over de 3 weg moeten we het nog even afwachten , vandaag was het mooi weer voor andere dingen dus dat 3 weg systeem gaat volgend weekend naar de winkel in leiden.

gr :angry: hj :D

Beste mensen,

Ik kan alleen maar zeggen dat ik het verschrikkelijk jammer vond dat ik er niet bij kon zijn - zo te zien heel veel gemist. Gelukkig dat er nog een bijeenkomst is in september/oktober. En nog bedankt voor alle tips voor mijn rug.

Carl

Guest Kraus vonBentinck

Leuke verslagen van een geslaagde dag. Met plezier gelezen.

Ps liever een paar db te weinig laag in bepaalde ruimtes dan overheersend laag dat vind erg storend , ik probeer een speaker te maken voor een gemiddelde ruimte , jij vind meen ik dat de baspoort zoals ik die monteer aan de onderzijde niet kan, omdat de hoogte vd spikes te laag is 45 mm , ik ben een andere mening toegedaan

Heel verstandige woorden.

Ik ken het zaaltje niet maar ik meen onthouden te hebben dat het ook bij de vorige bijeenkomst niet meeviel om over de beperkingen van de akoestiek heen te luisteren.

De enige behoorlijk goede luisterruimte die we met een Hear-bijeenkomst tot nu toe hebben mogen beleven was de ruimte die beschikbaar werd gesteld door Hobo Den Bosch (met de Masters van Rick Paap).

Oud-Beijerlamd was ook een drama en in Roermond klonk het nog wel maar ging door de volledige vrije opstelling elk vergelijk met een gewone luisterruimte toch helemaal mank.

Moeilijk hoor.

Helaas en ik zeg expliciet helaas was het jammer (door omstandigheden in positieve zin) dat er enkele forummers er niet bij waren deze keer en hopelijk er de volgende weer gewoon erbij zijn. ( de beiden Hansen en ook Kraus). Hun input heb miste ik wel een beetje bij het vergelijk.

Ik vind het erg jammer dat ik er niet bij kon zijn. Van de andere kant was ons weekend ook weer errug gezellig met prachtig weer.

Het valt me op dat beide sets nu schuin in de hoek stonden. Vorig jaar klonk de in de hoek staande set veel minder dan de recht staande set... Was het niet beter geweest de sets recht te zetten....??? Schuin geeft meestal erg vervelende reflecties. De hoek gaat n.l. als een soort hoorn werken.

@ Kraus,

Elke zaal en ruimte heeft z'n eigen hebbelijk- en onhebbelijkheden. Wij merkten dat ook sterk toen we met de audioclub naar een andere zaal verhuisden. De zaal waar we eerst huisden klonk erg dun in het laag en absorbeerde nogal wat geluid. Nu zitten we vetter in het laag, maar heeft de zaal ook een "hoger rendement". Minder dempend dus. Voor kleinere sets is dat zonder uitzondering positief. Grote luidsprekers met veel laag, gaan vaak boemen. Zeker achter in de zaal.

Onze zaal is volgens mij ook op zaterdag vaak beschikbaar en zou dus geschikt zijn voor een bijeenkomst. Bovendien is hij makkelijk te bereiken (tussen Boxtel en Oirschot met een grote eigen parkeerplaats en goed toegankelijke zaal.

:)

De volgende meeting staat alweer op stapel ( voorstel medio september/oktober 2009) en ik hoop z.s.m. de volgende data's te kunnen voorstellen wanneer de zaal weer vrij is en ik wil dan ook aan iedereen vragen om alvast te gaan nadenken wat men op de volgende meeting wil gaan doen, zodat als het bekend word welke datums vrij zijn voor de zaal er gericht idee

De volgende meeting staat alweer op stapel ( voorstel medio september/oktober 2009) en ik hoop z.s.m. de volgende data's te kunnen voorstellen wanneer de zaal weer vrij is en ik wil dan ook aan iedereen vragen om alvast te gaan nadenken wat men op de volgende meeting wil gaan doen, zodat als het bekend word welke datums vrij zijn voor de zaal er gericht idee

Jammer dat ik er helaas niet bij kon zijn. Dat is het nadeel als je zaterdag van 9 tot 19:30 moet werken. Zal erg leuk zijn geweest om nog wat nieuwe gezichten van het forum te zien (o.a S_K).

De opstelling en akoestiek ziet er erg slecht uit in die HUT. Volgend jaar een wat luxer/beter onderkomen ? (met meubilair)

De akoestiek in diet zaaltje is uiteraard niet die van een geoptimaliseerde ruimte/woonkamer, maar ik ken genoeg ruimten, ook woonkamers met een heel wat slechtere akoestiek.

De opstelling daarintegen had ik zelf nooit zo gedaan. Een set hoort niet als een vervelend kind in de hoek gezet te worden vind ik.

@Streaming audio ed. voor de volgende meating: Ik vermoed dat daar niet echt veel interesse voor is. Dat lijkt me meer iets voor een HTforum meating. Bij mij is daar iig geen interesse voor.

Mijn inziens heb je een grote zaal nodig om een PA systeem te demonstreren. Voor HIFI app is een ruimte al gauw te groot.

Wat dat betreft vind ik de hifi shows in die hotels wel een goede oplossing, vanwege de kleine kamers ( vandaar dat je op zulke shows ook veel buizenapparatuur aantreft, omdat men geen hoog volume nodig heeft. Dat voldoet vaak beter dan een zeer sterk geknepen solid state vermogensversterker)

Ja, inderdaad vreemd dat de opstelling in een hoek is gezet.

Guest tubejack

Allereerst hulde, aan de leveranciers, Onno, Marco, Ruud.... iedereen die dit mogelijk gemaakt hebben.

Als ik alleen al denk aan het "gesleep" met spullen.....Arden was maar dozen aan het inpakken op het eind :blink:

Wat te denken HenkJan met toch geen kleine weergevers..... :rolleyes: Verder loop je altijd het risico dat dingen beschadig raken.

Ik had maar 2 bananendozen mee (mijn standaardverpakking) de van der Veen buizen versterker waar ik tegenwoordig mee speel.

en een "licht :rolleyes: " gemodificeerde Philips CD-160 en wat aansluit spullen.... daarover straks meer...

Ondanks die paar spullen, verrekte ik wel iets in mijn rug, toen ik in een kennelijk in een onmogelijk standje achter mijn audiorek stond, om voor

mijn ega nog even snel een andere versterker in het rek te hijsen :( Ze zit niet graag zonder muziek :)

Affijn overdag weinig last van gehad en ' s avonds hadden we goed zittende stoelen bij de chinees, e.e.a. begon pas in de loop van de avond

thuis echt op te spelen, maar toen kon ik eindelijk wat anders drinken dan Spa Rood :rolleyes:

Wat ik van de dag vond? heel gezellig om mensen een keer in levende lijve te zien en spreken, die je eigenlijk alleen maar van het forum

kent, bijzonder was mijn "bijrijder" Kees beter bekent als Donic op dit forum, die mij op een heel relaxede manier door de straten en straatjes

van het prachtige Bussum heen loodste, ook toen we de weg naar de chinees kwijt waren..... kennelijk had men honger aan het eind van deze

dag want iedereen was ineens "gevlogen" De volgende keer stop ik ook dat adres in mijn navigatie :D

Allereerst de versterkers

• Members
Helaas en ik zeg expliciet helaas was het jammer (door omstandigheden in positieve zin) dat er enkele forummers er niet bij waren deze keer en hopelijk er de volgende weer gewoon erbij zijn. ( de beiden Hansen en ook Kraus). Hun input heb miste ik wel een beetje bij het vergelijk.

Ik vind het erg jammer dat ik er niet bij kon zijn. Van de andere kant was ons weekend ook weer errug gezellig met prachtig weer.

Het valt me op dat beide sets nu schuin in de hoek stonden. Vorig jaar klonk de in de hoek staande set veel minder dan de recht staande set... Was het niet beter geweest de sets recht te zetten....??? Schuin geeft meestal erg vervelende reflecties. De hoek gaat n.l. als een soort hoorn werken.

Het probleem lag niet echt aan de zaal, maar aan de opzet. Het probleem met 4 sets was niet zo zeer de opstelling, maar hoe moet je daarna nog 25 stoelen neer gaan zetten. De enige redelijke optie bleek dus: 2 sets schuin in de ene hoek, en 2 sets schuin in de andere hoek.

De linker hoek echter, die waar het vorig jaar niet echt een succes leek, pakte deze maal dus eigenlijk nog niet eens zo slecht uit zolang er maar niet meer als 1 set staat...

ik sta langs de zijlijn, want was er niet bij.

Maar zou het een idee zijn om een conferentieruimte in een Hotel te gaan huren bij een volgende keer? Wat omvang betreft zijn die zaaltjes misschien wat geschikter. En er ligt meestal tapijt.

• Members
[...]

Het spijt mij , maar het valt mij een beetje in het verkeerde keelgat en op mijn rauwe dak over de opmerkingen hear over de akoestiek. :( . (Dit is dan ook een reactie waar er een knop bij mij is ingedrukt en een mooi voorbeeld ook over waar we op het einde van de avond nog over hebben gehad met enkelen leden buiten voor de chinees.) :D

Trek het je niet aan, ik heb het je van te voren gezegd, wat en hoe je het ook doet, uiteindelijk is het toch nooit goed. Ook dat hoort er bij! Je begint nu een beetje door te krijgen hoe het werkt. Hoe daarna verder? Gewoon blijven lachen, en d

tja de akoestiek...

ik heb tegen iedereen gezegd die ik sprak dat alles wat ik heb ervaren een relatieve indruk is van de spullen.

ik stoor me niet zo aan dat soort dingen op zo'n dag.

thuis is wat anders, dan zit ik eraan vast.

ik vond het een leuek dag en heb iedereen nog niet bedankt voor de moeite om alles daarheen en terug te slepen.

dus bedankt.

jij ook Onno, voor alles en de koffie. je bent een goeie gast ;)

Guest Kraus vonBentinck

De zaaltjes hebben een historische verklaring. Ooit was de bedoeling om de bijeenkomsten regionaal te spreiden (na de bijeenkomst in Den Bosch) en zo kwamen we in de buurt van Delfzijl terecht (Picoso) en later in Roermond bij Sodejuu en kwamen we met het idee van een buurthuis/cafezaaltje. Oud-Beijerland was twee keer omdat het gratis was. Later bleek die regionale spreiding toch wel een bezwaar (eigenlijk was Jacco Dekkers aan de beurt in Zeeland maar dat is nooit er van gekomen) en is gezocht naar een locatie in het midden van het land. In dat opzicht is deze keuze zeer geslaagd want je hoort niemand meer over de enorme reistijden.

De kritiek op de akoestiek is nooit persoonlijk bedoeld; door het streven de kosten tot een minimum te beperken loopt ten eerste niemand het risico met een zeperd te blijven zitten wat betreft zaalhuur en ben je aangewezen op buurthuizen e.d. De vrijheid die dat geeft ( bij een hotelzaaltje zul je met heel wat meer eisen te maken krijgen en veel hogere kosten) en de relaxte atmosfeer moet je als niet al te vanzelfsprekend aannemen. Dat is veel waard.

Overigens, toen er door het hififorum een bijeenkomst werd gehouden in een opnamestudio hadden ook vele aanwezigen grote kritiek op de akoestiek :rolleyes:

Toen we de bijeenkomsten nog "aan huis" hielden was de opkomst veelal toch wat kleiner. De akoestiek speelde toen in de verslagen niet zo'n grote rol maar blijkt bij het gebruik van een zaaltje altijd prominent terug te keren in de verslagen. Akoestiekproblemen horen er nu eenmaal bij. Ook is er in de zaaltjjes wat meer nadruk op de gezelligheid en het sociale gebeuren en werd er bij de bijeenkomsten thuis strenger geluisterd (heel stil zitten op exact dezelfde plaats ) en wat meer gericht vergeleken. Het gaat zoals het gaat en dat is ook wel goed zo. Bovendien verandert langzamerhand ook het deelnemersveld flink en ook dat kan beslist geen kwaad.

Guest tubejack

Onno, dat zaaltje was prima inclusief bediening! Ik moet er trouwens niet aan denken 20...25 man over de vloer :D

Arden maar ook meer mensen (ook jij) hebben het gezegd, gewoon

@Audiofreak. Gelijk heb je trek het je niet aan. Commentaar is nooit leuk.

@Arden. Ja dat is wat hear, ze willen de top, maar het mag niets kosten. Dat heb ik al eens geroepen geloof ik. En dat valt me toch tegen. Je zou zeggen dat het een forum grotendeels bewoond is door studenten, maar als ik de foto's bekijk is dat echt niet het geval ;-)

Guest Kraus vonBentinck
Ja dat is wat hear, ze willen de top, maar het mag niets kosten.

Dat is niet sportief. Ten eerste is er geen "zij". Er is geen vaste groep "Hear" die altijd voor een dubbeltje op de rang wil zitten en ten 2e is zo'n bijeenkomst vrijblijvend. Afhaken gebeurt veel en vaak (en kan ook zonder dat er brokken van komen) en als dan iemand zich heeft vastgelegd voor

Ja dat is wat hear, ze willen de top, maar het mag niets kosten.

Dat is niet sportief. Ten eerste is er geen "zij". Er is geen vaste groep "Hear" die altijd voor een dubbeltje op de rang wil zitten en ten 2e is zo'n bijeenkomst vrijblijvend. Afhaken gebeurt veel en vaak (en kan ook zonder dat er brokken van komen) en als dan iemand zich heeft vastgelegd voor

Guest kikkervisje
Het resultaat van de vergelijking zal alleen maar de superioriteit van de PP luidsprekers bevestigen...

@Streaming audio ed. voor de volgende meating: Ik vermoed dat daar niet echt veel interesse voor is. Dat lijkt me meer iets voor een HTforum meating. Bij mij is daar iig geen interesse voor.

Jij hebt last van een vooroordeel.

En je hoeft natuurlijk niet te komen als je dat zo wilt laten.

Als cd-spelers goed genoeg zijn om op zo'n dag te worden gebruikt, dan zijn hd-spelers minstens net zo goed.

Als je geld hebt zitten in cd's dan is het toch interessant om te weten hoe je daar het meeste plezier aan beleeft?

M :ph34r: rc