Jump to content

Compliance

carl
 Share

Recommended Posts

Om weer eens een serieus onderwerp op tafel te hebben, kan iemand me (niet te moeilijk) uitleggen hoe dat nu zit met de beweeglijkheid van arm en element en hoe zware en lichte armen hier in staan. Het is me bijvoorbeeld nooit echt duidelijk geworden waarom SME die 111 zo kort op de markt heeft gehad.

Guest Heino
Om weer eens een serieus onderwerp op tafel te hebben, kan iemand me (niet te moeilijk) uitleggen hoe dat nu zit met de beweeglijkheid van arm en element en hoe zware en lichte armen hier in staan. Het is me bijvoorbeeld nooit echt duidelijk geworden waarom SME die 111 zo kort op de markt heeft gehad.

Compliantie ("beweeglijkheid", "meegaandheid") betreft de soepelheid/stugheid waarmee de cantilever (naaldhouder) is opgehangen in de elementbody.

Hoge compliantie = soepele ophanging

Lage compliantie = stugge ophanging.

Relatie met de effectieve armassa:

- een laag-complant element vereist veel kracht om de naald te bewegen in het element. Als je dat combineert met een lage effectieve armmassa, zal de groefbeweging niet de cantilever bewegen in de elementbody (= geluid), maar gewoon de hele arm mee heen ene weer nemen. Je hebt dan te weinig lage tonen in het geluid en het middengebied lijdt hier ook onder. Ook zal het element veel energie doorgeven aan de arm, die dus stevig moet zijn en voorzien van hele goede en goed afgestelde armlagers.

- een hoog compliant element staat gemakkelijk grote naalduitslagen toe. Als je zo'n element zou combineren met een hoge effectieve armmassa, loop je de kans dat (bij plaathobbels, excentrische platen enz.) de cantilever (naaldophanging) afbreekt. Ook heb je meer vervorming in het geluid, omdat gedurende een groot deel van de tijd de cantilever niet in het midden onder het element staat, maar schuin t.o.v. het element: dan is de fouthoek groot en de vervorming hoog.

(Over de formulering zullen wel wat mensen hear struikelen, maar het gaat me om je het principe over te brengen.)

Het optimum is dat je een element kiest dat o.a. qua compliantie past bij de effectieve armmassa van je arm en de mechanische opbouw van je draaitafel (bv. doorgifte van externe energie door de sokkel, aanwezigheid subchassis, af kunnen voeren van mechanische energie bij laag-compliante elementen. Hiervoor vind je op deze site links naar tabellen voor elementgegevens en arm/draaitafelgegevens, waardoor je op voorhand een goede match kunt onderzoeken, uitgaand van de draaitafel/arm of uitgaand van een element.

Optimaal is een resonatiefrequentie van 8-12 Hertz, met een optimum bij pakweg 11 Hertz.

De effectieve armmassa is de massa die door het element wordt heen en weer bewogen, bestaande uit contragewicht, armstuk achter het draaipunt, armstuk voor het draaipunt, elementshell (en elementgewicht).

Je kunt dat meten door het contragewicht te verwijderen en met gemonteerde shell, zonder element het gewicht te meten met een preciezie weegschaaltje. het kan ook redelijk nauwkeurig met een Mars/Twix en een lineaaltje (zoek daarvoor hear op "twix").

Bedankt Heino want dat is verduiveld goed uitgelegd. Wat ik me verder afvraag is of er een ontwikkeling in elementen is (geweest) waarbij elementen (maar ook armen) meer of minder beweeglijk zijn geworden. We hebben hear veel discussie, maar je hoort nooit zeggen dat een Benz of JA niet goed past in een SME of in mijn geval een Graham 2.2

PS je had de site waar je een en ander kan zien niet toegevoegd

Hai Heino,

De sites van Rudolf Bruil (is kennelijk weer uitgebreid) en Walker audio kende ik al. Ik heb niet de klankmatige ervaring bij het verstellen van het element die Walker beschrijft. Mijn ervaring is dat het - uitgaande van een goede basis instelling- toch onverwacht is als je net iets meer of minder naaldkracht of VTA geeft. Ik heb de idee dat dit ook wel elementafhankelijk is.

Volgens mij stond er vroeger ook in handleidingen welke elementen te gebruiken waren bij draaitafels met een vaste arm. Eigenlijk nooit zo bij stilgestaan.

Guest Heino

Nou, wat dat laatse betreft zit er op dit forum kennis zat.

Het belangrijkst is om globaal het volgende rijtje af te lopen:

1. ambitieniveau: hoe ver wil je komen (qua geluidskwaliteit-niveau)?

2. heb je "special interests" zoals "het mot pers