duncan van der linden Posted 19 september 2002 Report Share Posted 19 september 2002 graag advies gevraagd, zoals in m'n siganture te zien is heb ik 5x tannoy mx speakers aangesloten op een kennwood uit m'n signature. ik ben alleen nog niet tevreden over het geluid. welke receiver met een budget van 500 euro heeft een goeie prijs/kwaliteit verhouding en is een grote verbetering op m'n setup die ik nu heb? ik heb het idee dat die kennwood van mij een zware bottleneck is voor m'n tannoy speakers. ik heb ze geluiterd op een panasonic ha-90 en klonken echt veel mooier. ik zoek eigenlijk nog iets beters die nog een betere stereo kwaliteit heeft als die panasonic. Marantz 4200/5200 lijkt mij wel wat..... welk advies kunnen jullie mij geven? mvg duncan edit: m'n setup uit m'n profiel: Kennwood krf v-5020 | Cyberhome ad-L528 | Front: 2x Tannoy mx2 | Rear: 2x Tannoy mx1| center: 1x Tannoy mxc Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasper Posted 20 september 2002 Report Share Posted 20 september 2002 Ik heb ook een soort gelijke opstelling (alleen dan mx3-zuiltjes). Mijn ervaring is dat Marantz en Nad goed overweg kunnen met Tannoy-speakers. Binnen jouw budged, en gezien je 5.0 opstelling, lijkt mij de Marantz 4200 een zeer geschikte keuze. Deze moet je wel ergens voor 400/500 euro kunnen vinden. Het geluid is mooi, zuiver en ook goed in muziek (stereo). Qua vermogen is ie ruim genoeg. Je gaat er iig stukken op vooruit tov de Kenwood-receiver Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasper Posted 20 september 2002 Report Share Posted 20 september 2002 ps ik bedoelde de Marantz SR-4200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
wim Posted 21 september 2002 Report Share Posted 21 september 2002 De sony str 1070 koop je nu voor 6 a 700 euro. was 1000 euro. de 1070 is een stap hoger dan een 4200 van marantz en kun je vergelijken met een 7200 van marantz Link to comment Share on other sites More sharing options...
duncan van der linden Posted 21 september 2002 Author Report Share Posted 21 september 2002 Geplaatst door wim:De sony str 1070 koop je nu voor 6 a 700 euro. was 1000 euro. de 1070 is een stap hoger dan een 4200 van marantz en kun je vergelijken met een 7200 van marantz sony stond eerst ook op m'n lijstje staan, maar ben daar vanaf gaan zien omdat ik een paar keer gehoord dat het water op wijn is (is dat het goede spreekwoord). iig het zal niet zo goed gaan combineren als met marantz. sony is voor mij wel aantrekkelijk omdat ik ten eerste minimaal 30% korting kan krijgen van de cathaloguswaarde. en al een sony tv hebt, past er wel leuk bij. sony of marantz? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xenophon Posted 21 september 2002 Report Share Posted 21 september 2002 De str bb 1070 zal zeker niet beter presteren dan je kenwood. Gewone philips versterkers zijn dan nog beter, je kent ze wel de fr 986 ed. Het belangrijkste gemis in de sony is dat ie geen laag in de front kanalen heeft en in stereo gewoon slechter klinkt. En naar mijn mening is de sony erg koud van klank, wat denk ik niet zo goed aansluit bij de tannoy's Nad of Marantz zal zeker veeel beter tot zijn recht komen. Veel succes met de keuze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis Posted 21 september 2002 Report Share Posted 21 september 2002 Ik zal zeker niet gaan voor de sony. Was eerst ook van plan de STR-DB1070 QS te nemen. Maar deze blijkt bij stille passages in films ruis te veroorzaken. Mijn oog is toen gevallen op de Onkyo TX-DS 595. Een kanon van een receiver voor dat geld. En deze zal zeker heel goed met je tannoy mx overweg kunnen. Met Marantz heb ik geen ervaring. Grtzzzz, Dennis Link to comment Share on other sites More sharing options...
duncan van der linden Posted 21 september 2002 Author Report Share Posted 21 september 2002 bedankt jongens, ik denk dat ik ook afziet van sony. marantz staat bekend om het goeie stereo geluid dus ik denk dat ik de rv4200 neem. binnenkort maar ff ergens gaan luisteren. heb ik straks 2 exlusieve merken, wat voor de meeste onbekend in de oren klinkt only sony Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 21 september 2002 Report Share Posted 21 september 2002 Geplaatst door duncan van der linden:bedankt jongens, ik denk dat ik ook afziet van sony. marantz staat bekend om het goeie stereo geluid dus ik denk dat ik de rv4200 neem. binnenkort maar ff ergens gaan luisteren. heb ik straks 2 exlusieve merken, wat voor de meeste onbekend in de oren klinkt only sony Beste Duncan, Zelf ben ik fan van Marantz (soms) maar de Tannoy Link to comment Share on other sites More sharing options...
wim Posted 21 september 2002 Report Share Posted 21 september 2002 de combinatie receiver luidsprekers is natuurlijk ook van belang. sony, marantz, denon, en onkyo maken allen goede receivers, het is dan ook puur persoonlijk wat iemand mooi vind klinken. de sony 1070 zou best goed kunnen samen gaan met tanoy, je weet het maar nooit. de marantz 4200 is het instap model, met de sony heb je naar mijn mening een receiver die op het gebied van suround beter is dan de 4200, in stereo zijn ze ongeveer gelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
duncan van der linden Posted 22 september 2002 Author Report Share Posted 22 september 2002 beste henk, betekend dus dat ze lager zijn als 8ohm, dus een 8ohm versterker koppelt waarschijnlik niet goed met deze speakers? kan ik dit met een electrische stroometer zelf meten ofzo, hoe? Geplaatst door Haudio: Beste Duncan, Zelf ben ik fan van Marantz (soms) maar de Tannoy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 22 september 2002 Report Share Posted 22 september 2002 Geplaatst door wim:de combinatie receiver luidsprekers is natuurlijk ook van belang. sony, marantz, denon, en onkyo maken allen goede receivers, het is dan ook puur persoonlijk wat iemand mooi vind klinken. de sony 1070 zou best goed kunnen samen gaan met tanoy, je weet het maar nooit. de marantz 4200 is het instap model, met de sony heb je naar mijn mening een receiver die op het gebied van suround beter is dan de 4200, in stereo zijn ze ongeveer gelijk. Beste Wim, Zoals je weet is het belangrijk dat een goede versterker een hoge dempingsfactor heeft. Sony heeft dat in ieder geval niet! Verder , weet je waarschijnlijk ook, dat een versterker voldoende voorraad stroom moet kunnen leveren om de spanning op peil te kunnen houden, vooral belangrijk als de impedantie van een luidspreker erg laag wordt bij bepaalde frequenties ... MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 22 september 2002 Report Share Posted 22 september 2002 Geplaatst door duncan van der linden:beste henk, betekend dus dat ze lager zijn als 8ohm, dus een 8ohm versterker koppelt waarschijnlik niet goed met deze speakers? kan ik dit met een electrische stroometer zelf meten ofzo, hoe? Beste Duncan, Inderdaad zijn ze behoorlijk lager dan 8 Ohm. Het is jammer dat de impedantie van deze goede en redelijk goedkope luidsprekers zo laag is. Een luidspreker uit deze prijsklasse , die alleen maar goed presteren met een ...(dure) versterker is wat jammer, want daar zet je niet zo snel een versterker voor van meer dan 1500,00 euro. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
duncan van der linden Posted 22 september 2002 Author Report Share Posted 22 september 2002 henk, weet jij dat heel zeker? of kan ik dat nameten? ik heb Tannoy mercury MX-M, dat is de nieuwste serie. dan vindt ik het idd wel heel jammer dat ik daar een versterker voor moet kopen met zware voeding. heeft harman kardon dat ook niet dan? mvg duncan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 22 september 2002 Report Share Posted 22 september 2002 Geplaatst door duncan van der linden:henk, weet jij dat heel zeker? of kan ik dat nameten? ik heb Tannoy mercury MX-M, dat is de nieuwste serie. dan vindt ik het idd wel heel jammer dat ik daar een versterker voor moet kopen met zware voeding. heeft harman kardon dat ook niet dan? mvg duncan Beste Duncan, Kijk eens op www.audioselectief.nl Daar staan de gegevens die je zoekt MvG, Haudio PS ik weet het heel zeker !!!! HK is toch een beetje heel veel anders dan vroeger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wim Posted 22 september 2002 Report Share Posted 22 september 2002 Oke haudio Dus de sony 1070 heeft geen hoge dempingsfactor en is dus slecht. Vreemd dat deze 1070 volgens vele testen aan de top staat. Goede specificaties zegt mij nog niks over de geluidskwalietijd. groeten wim Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 22 september 2002 Report Share Posted 22 september 2002 Geplaatst door wim:Oke haudio Dus de sony 1070 heeft geen hoge dempingsfactor en is dus slecht. Vreemd dat deze 1070 volgens vele testen aan de top staat. Goede specificaties zegt mij nog niks over de geluidskwalietijd. groeten wim << Sorry Wim , Maar ik zeg niet,dat de Sony slecht is, ik zeg dat hij een lage dempingsfactor heeft en dat je moet zorgen voor bijpassende luidsprekers. Eerst even nadenken ......misschien ? Met vriendelijke groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
wim Posted 22 september 2002 Report Share Posted 22 september 2002 hoi audio je zegt zelf dat een GOEDE versterker een hoge dempingsfactor heeft, sony heeft dat in ieder geval niet. daar trek ik dan gewoon mijn conclusie uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 22 september 2002 Report Share Posted 22 september 2002 Bijna iedere receiver die voor 400-500 euro 150 Watt aan 4 Ohm per kanaal moet leveren trekt dit eigenlijk niet. Kijk op de pagina's van de fabrikanten maar eens naar het opgenomen vermogen en zet dat af tegen een muziekvermogen van 5 maal 100 Watt dat de meesten claimen. Ook de buffer in voeding is niet genoeg om dit verschil te overbruggen. Eigenlijk verwacht iedere receiver dan ook nog eens 8 Ohm belasting van de speakers terwijl de meeste speakers tegenwoordig mede uit economische motieven 4 Ohm zijn. Dit is niet specifiek voor Sony, maar dit hebben anderen ook. Ik heb voor de filmkamer zelf de Sony Str-DB940 en deze heeft daar ook last van, toch combineert deze versterker prima met bijv. de Tannoy R2 en R3 (Ik heb de R3, een kennis de R2) dus het blijft inderdaad een kwestie van luisteren. De Sony is wel helder maar dat combineert best heel goed met Tannoy die in de R serie soms wat tam kan klinken (De D serie niet bijv. door die dual concentric). gr, Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
duncan van der linden Posted 22 september 2002 Author Report Share Posted 22 september 2002 henk, waarom is erover die 8 ohm van tannoy haast niks bekend? op internet kon ik niet zo snel iets vinden er over. fabrikanten mogen er toch niet om liegen. op de site van tannoy staan 3 serie's die op 6 ohm worden aangestuurt: saturn, definition en dimension. daar mee in de war misschien? ik vindt het zo zonde om om die rede geen marantz te nemen die marantz past zo goed binnen m'n budget. en heb veel goeie reviews gelezen. kijk is het verschil tussen de marantz sr4200 en de NAD T741 heel erg groot, in het voordeel van NAD dan wil ik nog wel ff doorsparen... krijg je een vervormd geluid ofzo, vlak, niet vol? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 22 september 2002 Report Share Posted 22 september 2002 Duncan, Het moet vast mogelijk zijn om een leverancier van Marantz en/of NAD te vinden die evt. ook Tannoy in het assortiment heeft. Of je leent een paar dagen beide machines. Dan kun je zelf kijken of de Marantz het trekt of dat je toch liever voor de no-nosense NAD gaat. gr, Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 22 september 2002 Report Share Posted 22 september 2002 Geplaatst door wim:hoi audio je zegt zelf dat een GOEDE versterker een hoge dempingsfactor heeft, sony heeft dat in ieder geval niet. daar trek ik dan gewoon mijn conclusie uit. Beste Wim, De conclusie zou moeten zijn, het hangt af van de totale kombinatie die je gaat maken. Als je luidsprekers kiest met een hoog rendement en een hoge impedantie dan ook nog een kleine bewegende massa,dat is dan voor een versterker gemakkelijk aanstuurbaar. Hier praat ik dus niet over smaak maar wat bij elkaar past. Een Mercedes met een lelijke eend motor is een slechte kombinatie, maar komt wel vooruit ,je kunt erin rijden. Met vriendelijke groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 22 september 2002 Report Share Posted 22 september 2002 Geplaatst door duncan van der linden:henk, waarom is erover die 8 ohm van tannoy haast niks bekend? op internet kon ik niet zo snel iets vinden er over. fabrikanten mogen er toch niet om liegen. op de site van tannoy staan 3 serie's die op 6 ohm worden aangestuurt: saturn, definition en dimension. daar mee in de war misschien? ik vindt het zo zonde om om die rede geen marantz te nemen die marantz past zo goed binnen m'n budget. en heb veel goeie reviews gelezen. kijk is het verschil tussen de marantz sr4200 en de NAD T741 heel erg groot, in het voordeel van NAD dan wil ik nog wel ff doorsparen... krijg je een vervormd geluid ofzo, vlak, niet vol? Ha die Duncan, Luidsprekerfabrikanten liegen niet (hoop ik ). Een luidspreker heeft niet een vaste weerstand van 8 Ohm,4 Ohm,6 Ohm maar wisseld per freqentie en dat maakt het moeilijk. Dus ergens zal hij bij een bepaalde freqentie vast wel 6 Ohm zijn maar het varieerd tussen de 60 Ohm en 0,2 Ohm bij sommige electrostaten. Daarom is het heel belangrijk dat de versterker bij de luidsprekers past. Dus hij moet stabiel zijn en genoeg stroom kunnen leveren om lage impedanties aan te sturen. En NAD leverd nu eenmaal veel stroom in zijn prijsklasse. Nu weet je ook waarom Audiopaul een ML heeft aangeschaft , en ook waarom dat het bij hem veel beter klinkt. Omdat de ML zijn hongerige luidsprekers prima onder kontrole heeft. Met vriendelijke groet , Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts