carl Posted 28 mei 2009 Report Share Posted 28 mei 2009 Ik zit nog steeds met mijn rug en kan af en toe even 5 minuten achter de computer om mezelf te amusreren. Wat ik van phonotrappen begrijp is dat bij een MC extra versterking nodig is. Dit gebeurt of via een trafo of via een extra versterkertrap. Wat zijn nu de voordelen en/of nadelen van beide systemen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 28 mei 2009 Report Share Posted 28 mei 2009 Ruis bij een trafo is minder, nadeel frequentiebereik van de trafo. Hoewel er zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 mei 2009 Author Report Share Posted 29 mei 2009 Ruis bij een trafo is minder, nadeel frequentiebereik van de trafo.Hoewel er zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 mei 2009 Report Share Posted 29 mei 2009 Ruis bij een trafo is minder, nadeel frequentiebereik van de trafo.Hoewel er zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 29 mei 2009 Report Share Posted 29 mei 2009 Niet dat ik zoveel van die beschrijving begrijp Jack, maar als je dus een MM phono versterker hebt kan je zo'n trafo erbij zetten en dan is je trap geschikt voor MC. Zit er nu veel verschil tussen trafo's en hoe scoort zo'n van der Veen nu in prijs ten opzichte van bijvoorbeeld Lundahl. G Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 mei 2009 Author Report Share Posted 29 mei 2009 Weer een nieuwe wereld voor me opengegaan. Het is maar een rugklachtenproject en wie weet wordt het ooit nog eens werkelijkheid. Bedankt Jack en Roger !! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Heino Posted 29 mei 2009 Report Share Posted 29 mei 2009 Hoi Carl, Voor het goede begrip: Om het element uit een platenspeler goed aan te sluiten op een versterker heb je het vollnde nodig: a. een extra versterker, om de kleine signaaltjes van een element voldoende te versterken tot op "Line-niveau" b. en een RIAA-correctie, omdat de lage tonen volgens een bepaalde manier verzwakt (confom de RIAA-curve) op een plaat staan (o.a. ter beperking van de groefbreedte). De RIAA-correctiizorgt ervoor dat de frequentiekarakteristiek weer recht wordt,m.a.w. dat lage en hjoge tonen in de juiste onderlinge verhouding worden weergegeven. In een reguliere versterker zit vaak een "Phono-aansluiting". Die aansluiting bevat zowel a als b, waardoor je er een MM (Moving Magnet) element op aan kan sluiten (en vaak Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 mei 2009 Author Report Share Posted 29 mei 2009 Bedankt Heino. Ik wist wel wat maar nu weet ik het helemaal want ik had me onvoldoende gerealiseerd dat een trafo maar even op het element moet passen en dus minder flexibel is. Ik heb zelf een mooie phono trap - ongetwijfeld volledig actief - die ik toch eigenlijk te weinig flexibel vind. Zo mis ik een mono knop en subsonisch filter naast de mogelijkheid capaciteit en impedantie ruim te kunnen instellen. Ik verdiep me daarom wel weer eens wat in de materie. Op zich voldoen bijvoorbeeld een Blue Am en Audia Flight volledig aan de critera maar zijn erg kostbaar. Daarnaast wil ik toch ook eens een keer een buizen trap uitproberen. Moet allemaal wel flexibel zijn want een element kan in een dronken bui ook kapot gaan (een keer overkomen). Maar goed het is crisis en ik ben net als anderen erg voorzichtig met mijn geld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 29 mei 2009 Report Share Posted 29 mei 2009 Moet allemaal wel flexibel zijn want een element kan in een dronken bui ook kapot gaan (een keer overkomen). Het nadeel van flexibel is m.i. minder nauwkeurig, ik vind het helemaal niks al die losse jumpertjes en zo. En capaciteit heb je toch alleen met MD nodig? m.i. ook weer een overbodig iets. Dat heeft Benz m.i. beter voor elkaar, gewoon niks in stellen. The Benz-Micro T9 Lukaschek PP-1 In mijn andere buizen pre heb ik ook maar 1 stand = geoptimaliseerd op Benz Ace. Maar goed het is crisis en ik ben net als anderen erg voorzichtig met mijn geld. Ik vind/denk dat het beter is, om juist nu geld uit te geven, laten we elkaar vooral geen crisis aanpraten. Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 mei 2009 Author Report Share Posted 29 mei 2009 Ik vind/denk dat het beter is, om juist nu geld uit te geven, laten we elkaar vooralgeen crisis aanpraten. Jack Weet je Jack: we zitten -denk ik- in een economische crisis omdat we met zijn allen (overheid, bedrijfsleven en consumenten) en zeker in de US veel te veel vooruitgeconsumeerd hebben. Met zijn allen zullen we nu toch eerst wat spek moeten zetten en innoveren voordat de zaak weer gaat draaien. Ondertussen veel ellende vrees ik, maar ik verwacht niet dat het langdurig is. Bij phonotrappen is het natuurlijk ook kiezen tussen twee kwaden: beperkte instelbaarheid of juist kiezen voor jumpers e.d. Ik zoek voorlopig naar het laatste. Dat moet toch anno 2009 goed te maken zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 29 mei 2009 Report Share Posted 29 mei 2009 Ik vind/denk dat het beter is, om juist nu geld uit te geven, laten we elkaar vooralgeen crisis aanpraten. Jack Weet je Jack: we zitten -denk ik- in een economische crisis omdat we met zijn allen (overheid, bedrijfsleven en consumenten) en zeker in de US veel te veel vooruitgeconsumeerd hebben. Met zijn allen zullen we nu toch eerst wat spek moeten zetten en innoveren voordat de zaak weer gaat draaien. Ondertussen veel ellende vrees ik, maar ik verwacht niet dat het langdurig is. Ik weet het en volg het nieuws op de voet, maar ik ben ook van mening dat veel afhangt in vertrouwen. Ik ben b.v. blij met de nieuwe president Dat e.e.a. ineens opgelost is zeker niet.... maar ik heb een hekel aan doemdenken zelfs nu ik zonder werk zit. Bij phonotrappen is het natuurlijk ook kiezen tussen twee kwaden: beperkte instelbaarheid of juist kiezen voor jumpers e.d. Ik zoek voorlopig naar het laatste. Dat moet toch anno 2009 goed te maken zijn. Nee m.i. is dat niet zo eenvoudig.... al zal een mooie stappen schakelaar met vaste weerstanden vast voldoen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 mei 2009 Author Report Share Posted 29 mei 2009 Dat je zonder werk zit wist ik Jack en vind dat ook heel erg lullig. Je bent als type gelukkig wel iemand die zonder meer goed ingezet kan worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 31 mei 2009 Report Share Posted 31 mei 2009 maar ik heb een hekel aan doemdenken Ik heb er zelf ook een hekel aan, aan (overbodige) negativiteit in het algemeen eigenlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 31 mei 2009 Report Share Posted 31 mei 2009 Dat je zonder werk zit wist ik Jack en vind dat ook heel erg lullig. Je bent als type gelukkig wel iemand die zonder meer goed ingezet kan worden. Ik lees dit nu pas Carl, de afgelopen met andere dingen bezig geweest, Vraag me alleen af w Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 juni 2009 Author Report Share Posted 2 juni 2009 Vraag me alleen af w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 juni 2009 Report Share Posted 2 juni 2009 Vraag me alleen af w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts