stefk Posted 29 mei 2009 Report Share Posted 29 mei 2009 Hallo, Nu de akoestiek is aangepakt en de luisterplaats en opstelling is bepaald, is het tijd om de set verder op punt te stellen. Wat wens ik te doen? Interlink Luidsprekerkabels Primaluna EL34 vervangen door Genalex KT66 of KT77 In welke volgorde zouden jullie te werk gaan? Eerst de buizen en dan de bekabeling, of omgekeerd? Welke bekabeling eerst enz Bedoeling is dat ik mn tijd neem om uit te zoeken wat past, behalve de buizen staat vast dat het 1 van de 2 wordt Thanks Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 29 mei 2009 Report Share Posted 29 mei 2009 Hallo Stef, Ik zou vooraan beginnen en dan steeds verder naar achteren werken. Eerst Buizen, dan interlinks en dan speakerkabels. Groet Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 29 mei 2009 Author Report Share Posted 29 mei 2009 Hallo Stef, Ik zou vooraan beginnen en dan steeds verder naar achteren werken. Eerst Buizen, dan interlinks en dan speakerkabels. Groet Leobus Zo denk ik het ook te doen !! Feedback is altijd aangenaam Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petwin Posted 29 mei 2009 Report Share Posted 29 mei 2009 Hallo Stef, Ik zou vooraan beginnen en dan steeds verder naar achteren werken. Eerst Buizen, dan interlinks en dan speakerkabels. Groet Leobus Zo denk ik het ook te doen !! Feedback is altijd aangenaam Gr Stef Vooraan beginnen betekent power management...wat heb je daar gedaan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 29 mei 2009 Author Report Share Posted 29 mei 2009 Sorry Petwin maar ik versta je vraag niet? Bedoel je stroom en bekabeling? Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 29 mei 2009 Report Share Posted 29 mei 2009 Hoi Stef, ik zou ook als eerste betere/andere buizen plaatsen, dan de interlinks en dan de speakerkabels. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 29 mei 2009 Report Share Posted 29 mei 2009 Ik geef je daar gedeeltelijk gelijk, zou net als jij willen kijken/horen wat de "tekortkomingen" zijn en waarschijnlijk tot de conclusie komen dat andere speakers misschien weleens de grootste winst op zouden kunnen leveren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petwin Posted 29 mei 2009 Report Share Posted 29 mei 2009 Sorry Petwin maar ik versta je vraag niet? Bedoel je stroom en bekabeling? Gr Stef Heb je een aparte stroomgroep,, netfilter, kabels? Soms doet dit wonderen. Verder denk ik dat Audiofreak een goede vraag stelt: waar wil je naar toe? Kun je onder woorden brengen wat je mist of waar je meer of minder van wilt hebben? Als je dat weet, dan kun je misschien gerichter te werk kunt gaan. Ik ken je set niet dus kan er verder niets zinnigs over zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 29 mei 2009 Report Share Posted 29 mei 2009 Ik geef je daar gedeeltelijk gelijk, zou net als jij willen kijken/horen wat de "tekortkomingen" zijn Ja wat is er "mis" met het geluid? Ik heb even gekeken naar buizen, maar stel dat je nu een laag hebt dat niet strak is, dan heb je niks aan een KT66, of KT77 die hebben namelijk een nog hogere inwendige weerstand (resp 22K en 23K tegen 15K voor een EL34) wat resulteerd in een slechtere dempingsfactor dus controle v/d versterker. Wel is het zo dat met name de 66 verfijnder klinkt. Het is jammer dat er geen KT88/6550 in jouw versterker kunnen. die hebben een RI van 12K, moeten ook steviger aangestuurd worden. Wat een grote verandering is, je versterker in triode zetten, het vermogen halveert, iets wat je in de praktijk nauwelijks opvalt .... Of je versterker moet nu al in ademnood zijn..... maar de dempingsfactor stijgt behoorlijk ..... lees strakkere bas. Maar Stef zoals o.a Ruud al terecht opmerkte, het blijft gissen zolang we niet weten, wat jij als tekortkoming ziet? en waarschijnlijk tot de conclusie komen dat andere speakers misschien weleens de grootste winst op zouden kunnen leveren. 2-0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 29 mei 2009 Author Report Share Posted 29 mei 2009 Jullie reaxies zijn wel fijn !! Even toelichten Het is in 1e instantie niet de bedoeling om componenten te gaan vervangen want daar is het geld niet voor Nergens spreek ik over een tekortkoming Bekijk gewoon als een vraag wat de logische volgorde is volgens jullie Als jullie je componenten hadden, zijn jullie toch ook gaan kijken welke bekabeling enz enz enz Mn luidsprekerkabel is de indtap van Linn, de K10. Zeg nu zelf jongens, er is echt wel beter, deze kabel zouden jullie ook niet in jullie set willen houden. Bezoek van 3 mensen resulteerde in volgende constanten Allen waren van mening dat - mijn akoestiek heel slecht was, behalve Hans omdat er toen al aanpassingen waren. Maar hij heeft andere pijnmunten blootgelegd - de componenten behoorlijk goed zijn en zeker de speakers - bekabeling die ik nu heb echt wel beter kan - iedere kabelaanpassing die is uitgeprobeerd, de bezoekers hadden hun eigen kabels mee, een verbetering gaf. Of ik het aangenaam vond om naar te luisteren is een andere zaak. ook een andere discussie Ja waarschijnlijk zijn andere speakers mss wel de clou, maar dan blijft het gegeven van de bekabeling nog steeds. Wat mij met bekabeling is bijgebleven is dat mijn set minder dichtloopt bij stevige muziek, meer definitie had en een vollere sound. Het waren geen exuberante kabels kwa prijs Kenners vertellen dat de Primaluna EL34 nu ook niet de meest goeie buis is die er op de markt is Als ik er toch een bedoeling moet aan geven, bekijk het dan alsof ik mijn huidige set een kers wil bezorgen Wil ik toch een strakker geluid, zal het niet van de Primaluna moeten komen, dat besef ik ook. Toch eventjes buizen, heb daar wel geen verstand van Speel nu steeds in triode Of de versterker in ademnood komt weet ik eigenlijk niet. Heb daar allemaal de ervaring en kennis niet voor. En ja mijn speakers hebben een laag rendement Stroomvoorziening is een stekkerblok van supra Oyaide tunami + Oyaide palladium stekkers vr de voeding Wat een simpele vraag leek, resulteert in een cascade aan mogelijkheden Allemaal met de beste bedoelingen gepend, is wel fijn Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 29 mei 2009 Author Report Share Posted 29 mei 2009 Ik zit trouwens net het verslag nogmaals te lezen bedenk dat je eigenlijk al goede buizen hebt Mullard EL34 en Tesla/ Tungram/Philips. De Mullards New production hebben geen punch Onno, klinken mij te plattekes ... De primaluna s zijn wel groffer kwa detail, daar scoort de Mullard iets beter Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petwin Posted 29 mei 2009 Report Share Posted 29 mei 2009 Nergens spreek ik over een tekortkoming Gr Stef Ik vrees dat ik het nog steeds niet begrijp wat je wilt bereiken. Je zegt dat je geen tekortkomingen hebt? Volgens mij ben je een gelukkig mens en kunne dus gewoon lekker naar muziek luisteren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 29 mei 2009 Report Share Posted 29 mei 2009 Knuppel in het hoenderhok gegooid : En nog wat moeilijker maken dan het al is/was.Ik zou toch eerst voor bekabeling gaan en het liefst zo neutraal mogelijk en dan afsausen met buizen. Ik zie andere buizen een beetje als koken, een beetje peper en zout om het op smaak te brengen. Ook zou je de volgende vraag kunnen stellen aan jezelf : Wat mis ik nu aan mijn geluid en waar wil ik naar toe met mijn geluid ? In mijn optiek blijft bij jou set-up de bekabeling het punt wat je eerst zou moeten aanpakken, zeker gezien door de ervaring die we samen hebben gehad met de Kimber shoot-out van enige tijd geleden. Anders gezegd ; krijg je hetzelfde effect met andere buizen als met de andere bekabeling ? Ik denk dus dat je met andere bekabeling meer effect behaalt, dan met andere buizen in 1e instantie. Andere buizen kun je ook als koken zien, maar ik zie kabels het zelfde. Met zowel de buizen als de kabels kun je de boel tunen naar een geluid wat jouw lekker ligt, of de werkelijkheid zo veel mogelijk benaderd. Ik ben geen voorstander van EL34's in hifi. Is een heel leuke buis als gitaarversterker, mits goed toegepast, maar geen hifi buis. Daar is de KT66/77, die Stef al noemde een stuk geschikter voor. Als hij eerst met kabels aan de gang gaat en dan met buizen kan de match ineens helemaal verkeerd uitpakken, en de keuze in buizen, zeker de KT66/77's is niet bepaald groot. Daarom zou ik eerst de buizen vervangen en dan met kabels de boel gaan tunen. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 29 mei 2009 Report Share Posted 29 mei 2009 Ik geef je daar gedeeltelijk gelijk, zou net als jij willen kijken/horen wat de "tekortkomingen" zijn en waarschijnlijk tot de conclusie komen dat andere speakers misschien weleens de grootste winst op zouden kunnen leveren. Ik ken de Set van Stef ook, en kan je vertellen dat de speakers die hij gebruikt van een heel hoog niveau zijn. Natuurlijk kan het altijd beter, maar om die speakers significant te verbeteren zal Stef een veelvoud uit moeten gaan geven van wat hij kwijt is met kabels en buizen. Ook ik heb meerdere kabels meegenomen naar Stef. Geen extreem dure, op 1 set interlinks na, een vd.Hul MC Silver IT65G. Alleen al een setje 47Labs interlinks van €125,- (pluggen kosten al €90,-) deed wonderen in zijn set. Daarna de Linn speakerkabels vervangen door LUA Blue Reference van €30,- per meter, en dat deed helemaal wonderen. Uiteraard verbeterde de vd.Hul interlink de 47Labs ook nog, maar dat zou in mijn ogen buiten proporties zijn in deze set. Ook de akoestiek was (sorry Stef) belabberd te noemen. Die is nu behoorlijk aangepakt, met kleden en gordijnen, waardoor verbeteringen nog beter waar te nemen zijn. Ook had ik een CD-speler meegebracht. Een AVM Evolution CD2. Ook dit was iets heel anders dan de speler die Stef heeft. Zeker met een mooie interlink er achter. Dit zou dus ook nog een aandachtspunt zijn voor Stef. Hij zal zich vast het verschil met zijn speler herinneren. @Tubejack: Stef zou best wat verfijning in zijn set kunnen gebruiken. Daardoor denk ik dat een set KT66 of 77 best een verbetering zou kunnen zijn. Ik vermoed, nadat ik de versterker(en hele set) met al heel mooie buizen (maar niet voor hifi) heb gehoord, dat een set mooie KT66's het heel mooi kunnen verbeteren. @Petwin: Stef is zeker een gelukkig mens, die heel lekker van muziek kan genieten, zelfs samen met vrouw en kinderen, maar zou graag nog wat verbeteringen zien/horen, voor een niet te grof budget. Hij zal ook aan vrouw en kinderen moeten denken, die (van hem) zijn heel veel waard. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 30 mei 2009 Report Share Posted 30 mei 2009 Ik geef je daar gedeeltelijk gelijk, zou net als jij willen kijken/horen wat de "tekortkomingen" zijn en waarschijnlijk tot de conclusie komen dat andere speakers misschien weleens de grootste winst op zouden kunnen leveren. Ik ken de Set van Stef ook, en kan je vertellen dat de speakers die hij gebruikt van een heel hoog niveau zijn. Natuurlijk kan het altijd beter, maar om die speakers significant te verbeteren zal Stef een veelvoud uit moeten gaan geven van wat hij kwijt is met kabels en buizen. Als je op de tweedehandsmarkt begeeft, wat ik je sowieso aan zou raden mocht dat je besluit zijn, kan dat best meevallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 30 mei 2009 Author Report Share Posted 30 mei 2009 Nergens spreek ik over een tekortkoming Gr Stef Ik vrees dat ik het nog steeds niet begrijp wat je wilt bereiken. Je zegt dat je geen tekortkomingen hebt? Volgens mij ben je een gelukkig mens en kunne dus gewoon lekker naar muziek luisteren Petwin hoi again Korte schets Ineens komt een mens in aanraking met allerlei merken en spelers waar hij nog nooit van gehoord heeft A big world waar de sky not the limit is Een mens verandert hier en daar enkele componenten, want eerlijk, ik heb niet de job of het vermogen om veel te wisselen Af en toe probeer je eens een andere kabel uit enz enz maar steevast de vrag over de akoestiek Forumgenoten wijzen je op de belabberde toestand en geven betaalbare tips EN dringen zachtjes aan om dat eerst aan te pakken. Hetgeen ik ook gedaan heb. In de tussentijd had ik eens de Linn gekocht omdat ik gewoon met koper wou spelen en ik ook overtuigd was dat kabels op het einde moeten komen en zo is de cirkel rond Als ik wil upgraden, dan direct heel goed. PU Transrotor of Wilson Benesch Ben ik al een veelvoud kwijt tov mn Rega P25 ... Jij weet ook dat een mooie draaitafel een mooie phonoamp vraagt ... Amp droom ik van voor en eind, bvb Manley Ik wil nu op een verantwoorde manier, lees budgettair evenwichtig, mn set geven wat ie aankan En ja ik ben nu een vrij gelukkig mens omdat ik de rust en evenwicht heb gevonden Mn set staat nu goed opgesteld, heb een mooie pinpointing en stereobeeld, het scherpe is helemaal weg en ik beleef weer veel plezier aan het kopen van nieuw vinyl Ik heb vrouw en kinderen, ben de zolder en het 1e verdiep aan het verbouwen, en als dat achter de rug is ... tja dan zien we wel waarvoor we sparen Ik heb er nooit een verslag over geschreven, deels door tijdsgebrek en deels omdat je veel info dient te geven willen anderen het ook kunnen volgen. Onno heeft mij heel veel geholpen en op veel dingen gewezen, Miracle vertelde rechtuit wat Onno zachtjes deed nl zeggen dat mn akoestiek k u t was en beiden wezen het ook aan waardoor ik het zelf kon ervaren, en Hans van Liempd stelde zn kennis en apparatuur ter beschikking om de pijnpunten te vinden. Dat resulteerde in het opmerken van een stevige boost op 40Hz en een dip rond de 100 125 ... Sodejuu (Roger) mag ik in dit alles ook niet vergeten Ik heb al verschillende sets gehoord die vele malen mooier klinken dan mijn set, met muziek waar ik heel emotioneel van word doch niet ken (vraag maar aan Ruud) Ik ben blij met mn set omdat ik mn plaats ken. Ik ben niet jaloers omdat sommige de mogelijkheid hebben om een heeel mooi geluid te reproduceren en dito centjes kost, ik ben juist heel gelukkig dat ik de kans krijg om af en toe eens te mogen proeven van die muzikale rijkdom van anderen Als ik de set neem van Ruud Hans Onno, winkel in Gent, winkel in Brussel ... dan klinken ze alle 5 soms behoorlijk verschillend van elkaar maar op de 1 of andere manier hoor ik ze allemaal graag omdat ze evenwichtig klinken. De ene is meer upfront de andere super rustig maar o zo mooi subtiel emotioneel ... ik zou hier lyrische bladzijden over kunnen pennen. De sleutelwoorden blijven evenwicht emotie je voelt dat het klopt en die ervaringen neem ik mee. Mijn set doet dat nu ook allemaal maar in het klein. Ik geniet duizendmaal meer van een mooie maquette ipv een belabberd bouwwerk in real life. Tuurlijk droom ik van een wow weergave, maar ik geniet dan ook heel sterk van sommige dromen, keer op keer @tubejack Kun je dat van de buizen in jip janneke vertellen wat dat doet met de muziek of de amp versus luidsprekers Inwendige weerstand versus dempingsfactor. @Miracle Mooi geschreven Om af te ronden, mss doe ik dat weleens een hoger rendement speaker op mn amp of een krachtige transistor met deze luidsprekers ... must neen ... Genieten ga ik doen keer op keer nu Te beginnen met een tas koffie, ontbijt en mn 3 schatten Daarna roept de zolder weer Gr en goedemorgen Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petwin Posted 31 mei 2009 Report Share Posted 31 mei 2009 Nergens spreek ik over een tekortkoming Gr Stef Ik vrees dat ik het nog steeds niet begrijp wat je wilt bereiken. Je zegt dat je geen tekortkomingen hebt? Volgens mij ben je een gelukkig mens en kunne dus gewoon lekker naar muziek luisteren Ik geniet duizendmaal meer van een mooie maquette ipv een belabberd bouwwerk in real life. Stef Mooi gezegd... komt het natuurlijk altijd op neer met hifi. Leuk dat de leden van het forum je hier verder geholpen hebben.! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 31 mei 2009 Report Share Posted 31 mei 2009 Ik heb i.v.m. tijd nog weinig over de (zeer gezellige) bezoeken aan Stef geschreven. Nu dan maar even in het kort. Stef heeft enkele maanden geleden hier geluisterd. Tijdens dit bezoek en enkele PB's bleek dat hij niet tevreden was met het geluid van z'n set. Ondertussen hadden Miracle en Audiofreak al eens geluisterd. Naar aanleiding van die bezoeken heeft Stef het nodige aan de akoestiek gedaan. Tijdens onze vakantie in de buurt van Gent, hadden we (Chris en ik) op een avond eens bij Stef geluisterd. De akoestriek viel niet echt tegen, maar het geluid w Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 31 mei 2009 Report Share Posted 31 mei 2009 Mijn conclusie was dus.... andere kabels. Toch denk ik, met hetgeen wat ik hoorde dat als eerste de kabels aan de beurt moeten komen. De buizen die er nu in zaten klonken n.l. zeker niet verkeerd. Beter zal het altijd wel kunnen, maar niet zonder goede kabels. In een systeem is het moeilijk vast te stellen wat er niet goed is. Ik begrijp uitspraken als het ligt aan de kabels of de buizen en niet aan de speakers dan ook niet. Je komt daar alleen achter door veel uit te proberen Stef. Maar ook dan loop je het risico dat je een fout corrigeert met een andere fout. Even los van het feit of er slechte kabels bestaan zijn verschillen tussen kabels naar mijn ervaring peanuts. Vergeleken met mijn goedkope Kimber PBJ's klonken de 50 keer zo dure Siltechs maar een fractie anders (beter zou ik niet durven te zeggen). Grote verschillen heb ik alleen kunnen beluisteren bij Transparant die net als MIT een netwerkje heeft. Ik geeft toe dat ik de dure Kimbers van Onno niet gehoord heb maar toch zou ik niet te vlug veel geld uitgeven aan kabels. Mijn advies is dan ook probeer veel uit en neem daar de tijd voor. Ga zeker niet A/B vergelijken door om de 5 minuten te wisselen maar luister een paar dagen naar een component en dan weer een paar dagen naar een ander component. Waar je met het meest plezier naar hebt geluisterd ..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 31 mei 2009 Report Share Posted 31 mei 2009 Mijn conclusie was dus.... andere kabels. Toch denk ik, met hetgeen wat ik hoorde dat als eerste de kabels aan de beurt moeten komen. De buizen die er nu in zaten klonken n.l. zeker niet verkeerd. Beter zal het altijd wel kunnen, maar niet zonder goede kabels. In een systeem is het moeilijk vast te stellen wat er niet goed is. Ik begrijp uitspraken als het ligt aan de kabels of de buizen en niet aan de speakers dan ook niet. Je komt daar alleen achter door veel uit te proberen Stef. Maar ook dan loop je het risico dat je een fout corrigeert met een andere fout. Even los van het feit of er slechte kabels bestaan zijn verschillen tussen kabels naar mijn ervaring peanuts. Vergeleken met mijn goedkope Kimber PBJ's klonken de 50 keer zo dure Siltechs maar een fractie anders (beter zou ik niet durven te zeggen). Grote verschillen heb ik alleen kunnen beluisteren bij Transparant die net als MIT een netwerkje heeft. Ik geeft toe dat ik de dure Kimbers van Onno niet gehoord heb maar toch zou ik niet te vlug veel geld uitgeven aan kabels. Mijn advies is dan ook probeer veel uit en neem daar de tijd voor. Ga zeker niet A/B vergelijken door om de 5 minuten te wisselen maar luister een paar dagen naar een component en dan weer een paar dagen naar een ander component. Waar je met het meest plezier naar hebt geluisterd ..... De luidsprekerkabels van Stef zijn niet meer dan veredelde tweelingsnoeren. daar is duidelijk veel verbetering te halen (zelf gehoord). Kimber PBJ zou inderdaad een heel goede kandidaat zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 31 mei 2009 Members Report Share Posted 31 mei 2009 [...]De luidsprekerkabels van Stef zijn niet meer dan veredelde tweelingsnoeren. daar is duidelijk veel verbetering te halen (zelf gehoord). Kimber PBJ zou inderdaad een heel goede kandidaat zijn. Stef was denk ik zelf ook al tot deze conclusie gekomen, verleden week heb ik hem een goed betaalbare eerlijke no-nonsens kabel meegegeven -een Cardass Crosslink-, dan kan hij eerst eens uitvinden of iets dergelijks inderdaad de gewenste verbetering opleverd. E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 31 mei 2009 Report Share Posted 31 mei 2009 Ik heb al heel vaak van Stef gelezen dat hij eigenlijk een zeer veelvuldig luisteraar is op de eigen set thuis en daar een ongehoord genoegen aan beleeft. Daarmee heb je dan dus alles bereikt wat een geluidsinstallatie thuis te bieden heeft. Er zijn volgens mij twee wegen die open staan: a. nooit meer op dit of een ander forum komen om te gaan zoeken naar het "wow-geluid". Dat is effectbejag, een doodlopende weg. Tegen tevredenheid kan niets op. Luister je gewoon veel thuis, je zet graag muziek op (dat is iets anders dan graag de apparatuur aanzetten) dan doe je het gewoon goed. b. veel gaan luisteren bij anderen (is al gebeurd) en nauwkeurig de eigen "smaak" in kaart brengen. W Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 31 mei 2009 Report Share Posted 31 mei 2009 PS. Van Stef weet ik dat hij naar een aantal heel mooie sets heeft geluisterd (bij Ruud toch en Hans vL?) en dan zeer enthousiast is. . En tussen die twee sets is absoluut een wereld van verschil, ik zou die van Hans (die ik het laatst beluisterd heb) niet willen hebben en Hans die van mij waarschijnlijk ook niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 31 mei 2009 Report Share Posted 31 mei 2009 Zo'n duidelijke uitspraak ben ik van jou niet gewend Laatst bij Hans 2 CD-splers beluisterd (de Consonance en de Astin Trew) en dat was toch echt genieten. Wat Stef betreft is dat verschil trouwens een groot voordeel (hij is volgens mij ook bij audiofreak, Miracle, Gruiter en Hansko geweest) want hoe groter de verschillen, des te duidelijker kunnen de voorkeuren vastgesteld worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 31 mei 2009 Report Share Posted 31 mei 2009 Die Kimber PBJ's zijn overigens zeer goed zelf te maken. Kijk ook op de site van Maarten http://www.platenspeler.com/diy/cabling/nl_pjb_1.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts