Jump to content

Cartridgeman

tube 300
 Share

Recommended Posts

Deze week heb ik de Musicmaker Classic in mijn arm geschroefd.

i.p.v de Jan allaerts boron 1

Dinsdag kreeg ik hem aangereikt door TNT en de bezorger stond ermee in de lucht te gooien :blink:

Nou ja in het sorteerstation zal het nog wel erger eraantoe gaan ....die proef heeft hij in iedergeval doorstaan.

Hij is verpakt in een goedkoop doosje en toen ik dit openmaakte kwam er een foeilelijk element tevoorschijn.

Boven op het element was de Cartridgeman isolater al gemonteerd er is totaal niets gedaan aan cosmetica of verfraaiing

het is echt "handmade english style"

De body is geleend van Grado en het hele binnenwerk is door Len gregory gebouwd de spoeltjes zijn van zuiver zilver

en de extended line contact naald maakt het dan wel weer mooi in de binnenkant inwendig zie ik een soort demping aangebracht met wol.

Na een goeie afstelling van het element was het zover

Ik wist dat ik op het randje zat met de onderste resonantie frequentie de Musicmaker heeft een heel hoge compliance

en in de Pluto 6A titanium arm zou dit iets onder de 8 Hertz uitkomen met de Isolator gemonteerd en net erboven met the Isolator er niet tussen.

Ik heb gekozen om hem ertussen te laten.

Dan muziek:

Zodra de naald ook maar de eerste groeven raakte hoorde ik het al waarom hij een Musicmaker genoemd word

nieuw uit de doos klinkt hij zo open en vol zeer krachtig en dynamisch stemmen worden hetzelfde weergegeven dan de JA

heel mooi afgetekend geplaatst in de ruimte.

Maar de MM trekt meer open dit element vult de hele kamer met muziek

er is meer body en qua gedetaileerdheid doen ze niet voor elkaar onder

de Music maker heeft op 1 of andere manier ondanks zijn fundament body en volheid meer lucht

hij laat meer "gevoel" horen van de opname locatie het is een grootsheid die men ervaart niet alleen de gedetaileerheid

die de opname microfoon oppikt maar je kan verder de ruimte in horen dat is heel apart.

Met name in het laag midlaag hoor ik dingen die de JA niet liet horen.

Instrumenten hebben met de MM meer "kleur echtheid" en stemmen meer vlees en bloed

en dit is mijn indruk na een paar uurtjes spelen, ik weet dat het nog moet inspelen volgen Len Gregory 10 uurtjes

en die zitten er nog lang niet op .

Voor mij hoeft het niet eens ik ben al heel tevreden :rolleyes:

Ik laat het hier nog horen horen als hij er weer een paar uurtjes erop heeft zitten.

Natuurlijk gelijk opgezocht Tube

http://www.thecartridgeman.com/music_maker_classic.htm

en als ik zo die Engelse prijs zie nog te betalen ook zeker gezien het feit dat je met een phonotrap ook kan volstaan met eentje die minder versterkt (en daardoor waarschijnlijk goedkoper is).

Ik heb overigens wel eens MC en MM proberen te vergelijken. Ik had toen de (zeer voorlopige) indruk dat MM meer body (krachtiger) had dan MC. Kennelijk heeft men hier de positieve klankelementen van beide systemen weten te verenigen.

Gefeliciteerd !!!!!!

Natuurlijk gelijk opgezocht Tube

http://www.thecartridgeman.com/music_maker_classic.htm

en als ik zo die Engelse prijs zie nog te betalen ook zeker gezien het feit dat je met een phonotrap ook kan volstaan met eentje die minder versterkt (en daardoor waarschijnlijk goedkoper is).

Ik heb overigens wel eens MC en MM proberen te vergelijken. Ik had toen de (zeer voorlopige) indruk dat MM meer body (krachtiger) had dan MC. Kennelijk heeft men hier de positieve klankelementen van beide systemen weten te verenigen.

Gefeliciteerd !!!!!!

Carl, ga eens kijken bij Audio Analogue

Staat alles keurig in het Nederlands methier en daar testjes, waar jij van houdt ... :)

Tube 300 klinkt vortreffelijk blijkbaar, je maakt mij zeer nieuwsgierig

Gr

Stef

Ik ga gelijk kijken bij AA Stef. Hier in ieder geval al een review van Six Moons (hoe komen ze bij die naam)

http://www.6moons.com/audioreviews/cartrid...n2/classic.html

Wat doe je trouwens nu met die JA tube: ga je af en toe wisselen of ga je helemaal over op de Classic?

De arm staat los op mijn draaitafel

dus ik kan zo met een complete arm wisselen

de Allaerts is absoluut ook heel mooi

maar de MM heeft een hele mooie "beat" hij geeft op een natuurlijke manier het tempo aan

en "rolt" lekker de JA is wat voorzichtiger.

Hier is nog een mooi review.

Normaal zegt me dat niets, reviews moet je pas lezen als je het spul zelf hebt

dan weet je of het klopt .

Maar hier kan ik me helemaal in vinden

http://www.stereotimes.com/acc082206.shtml

De arm staat los op mijn draaitafel

dus ik kan zo met een complete arm wisselen

de Allaerts is abloluut ook heel mooi

maar de MM heeft een hele mooie "beat" hij geeft op een natuurlijke manier het tempo aan

en "rolt" lekker de JA is wat voorzichtiger.

Hier is nog een mooi review.

Normaal zegt me dat niets reviews moet je pas lezen als je het spul zelf hebt

dan weet je of het klopt .

Hier kan ik me helemaal in vinden

http://www.stereotimes.com/acc082206.shtml

Je bent goed bezig kerel. ;)

Maak me wel erg nieuwsgierig maar weer eens een afspraak maken. :D;)

Gefeliciteerd !!!!!!

Het kan beide goed zijn maar mm heeft bij mij toch ook een bepaalde aantrekkingskracht

het heeft een bepaalde sfeer die mc niet heeft

het is moeilijk te omschrijven.

Ik bouw zelf buizenversterkers en de grote helaas te vroeg overleden Harvey Rosenberg alias Dr Gizmo kon het verschil goed beschrijven tussen ac en dc op het filament

ik ben trouwens een grote fan van ac op de eindtriodes:

The article is all about two women...One is named AC and she is very

dirty but sounds great and is filled with all sorts of harmonic

distortion...she is bold, rich, and passionated and she likes to hum

when she makes love which is very distracting. Her twin sister DC is a

virgin...clean, tight, somewhat thin, but never messes the sheets and

when she has an orgasm she doesn't scream.

Zo zie ik ook een beetje het verschil tussen mc en mm :D

Guest kikkervisje

Goed verhaal tube 300.

Heb jij de mogelijkheid om te switchen met de waarde van de ingangsweerstand, 47K is vrij algemeen voor MM zelf heb ik er een 100K in zitten en nu lees ik zo net ( elders ) dat er liefhebbers zijn die er 220KOhm tussen hebben. Heb jij dit wel eens overwogen of misschien zelfs ervaring mee?

hoi Kikkervisje

Nee dat heb ik niet geprobeerd ik heb de phonostage zelf gebouwd en ik heb er 47 k in zitten.

Ik heb hier wel vanalles mee geprobeerd als ik met mc draaide die verschillen zijn echt groot

maar met een mm of mi element heb ik het nog nooit geprobeerd.

Ik heb ook niet echt het idee dat het anders moet dan dat het nu klinkt

dat heb ik met mc wel vaak.

Guest kikkervisje
hoi Kikkervisje

Nee dat heb ik niet geprobeerd ik heb de phonostage zelf gebouwd en ik heb er 47 k in zitten.

Ik heb hier wel vanalles mee geprobeerd als ik met mc draaide die verschillen zijn echt groot

maar met een mm of mi element heb ik het nog nooit geprobeerd.

Ik heb ook niet echt het idee dat het anders moet dan dat het nu klinkt

dat heb ik met mc wel vaak.

Misschien tzt eens overwegen, wanneer je aan dit element ge(ver)wend ben.

Misschien tzt eens overwegen, wanneer je aan dit element ge(ver)wend ben.

Ik ga het zeker eens proberen

het is een kleinigheidje en ik heb nog mooie Audio Note tantaal weerstanden in deze waardes liggen

die weerstanden heb ik trouwens door de hele phono versterker gebruikt.

Leuk om eens iets over MM te horen , de meeste (top :unsure: ) merken zoeken het in MC s met een lage uitgangspanning dit omdat het voor de naald minder moeite kost een moving coil inbeweging te brengen dan een moving magnet een magnet zou zwaarder zijn , tenminste dat is wat ik er van weet , die kondo heeft meen ik maar een uitgangsspanning van 0,05 volt en heeft een enorme step up trafo.

Als ik in de gelegenheid ben ga ik ook eens een MM beluisteren .

gr :angry: hj :D

Leuk om eens iets over MM te horen , de meeste (top :unsure: ) merken zoeken het in MC s met een lage uitgangspanning dit omdat het voor de naald minder moeite kost een moving coil inbeweging te brengen dan een moving magnet een magnet zou zwaarder zijn , tenminste dat is wat ik er van weet , die kondo heeft meen ik maar een uitgangsspanning van 0,05 volt en heeft een enorme step up trafo.

Hoi Androennogwat :)

Ik zie dat je in Rotterdam woont dat is niet naast de deur

anders was je maar eens komen luisteren.

De Musicmaker is zoveel muzikaler dan de Jan Allaerts hij is nu zelfs nog gedetaileerder aan het worden

en dan die openheid en informatie in het laag dit is echt een wereld van verschil.

Ik had niet gedacht dat hij nog veel zou verbeteren maar het word nog steeds beter

nee de Jan Allaerts gaat de kast in.

Hoi Androennogwat :)

Ik zie dat je in Rotterdam woont dat is niet naast de deur

anders was je maar eens komen luisteren.

De Musicmaker is zoveel muzikaler dan de Jan Allaerts hij is nu zelfs nog gedetaileerder aan het worden

en dan die openheid en informatie in het laag dit is echt een wereld van verschil.

Ik had niet gedacht dat hij nog veel zou verbeteren maar het word nog steeds beter

MM rules :D

Er wordt vaak beweert dat een goede MM in het hoog niet zoveel verfijning heeft als een goede MC en dat een MC transparanter is, is dat verschil er nog steeds tussen de JA en de MusicM?

Robin

• Members

Ik kan me hier wel iets bij voorstellen, ik heb hier ook een JA liggen, deze is voor mij te ingetogen. Hij laat wel alles horen, dat is dan wel weer een plus voor de JA elementen, maar ten opzichte van een Grado Master Wood (ok MI ipv MM) van een honderdje of 6 mis ik gewoon dat levendige, zeg maar spontane geluid wat deze wel weet te creeren.

Ongetwijfeld haal je met de top in phonostage-land en dito arm en loopwerk meer uit een Allaerts, dus een beetje appels met peren vergelijken zal dit altijd wel blijven.

Voor mij zal MM het echter nooit gaan winnen, maar dat heeft ook wel te maken met mijn Frog afwijking, dat blijft voor mij nog steeds het mooiste element wat ik HIER heb gehoord. Deze is dan echter wel weer op mijn smaak aangepast...

Ik kan me hier wel iets bij voorstellen, ik heb hier ook een JA liggen, deze is voor mij te ingetogen. Hij laat wel alles horen, dat is dan wel weer een plus voor de JA elementen, maar ten opzichte van een Grado Master Wood (ok MI ipv MM) van een honderdje of 6 mis ik gewoon dat levendige, zeg maar spontane geluid wat deze wel weet te creeren.

Ongetwijfeld haal je met de top in phonostage-land en dito arm en loopwerk meer uit een Allaerts, dus een beetje appels met peren vergelijken zal dit altijd wel blijven.

Voor mij zal MM het echter nooit gaan winnen, maar dat heeft ook wel te maken met mijn Frog afwijking, dat blijft voor mij nog steeds het mooiste element wat ik HIER heb gehoord. Deze is dan echter wel weer op mijn smaak aangepast...

Hoi Arden dat is toevallig de Grado Reverence Master wood gebruikt een goeie kennis van me die was gisteren komen luisteren en gaat nu voor de Musicmaker Classic

We gebruiken toevallig dezelfde phono trap Audio Note M3 hij heeft hem ge

Hoi tube , ik zit in R dam alhoewel door de week in amsterdam en misschien ga ik volgend jaar wel richting noord holland verhuizen voor mijn werk, Nijmegen is trouwens ook erg leuk :D

Jij zat in L, burg meen ik niet naast de deur , maar het zou wel interessant zijn ik lees dat jij er ook erg serieus mee bezig bent , en dan vooral met buizen , als ik kom neem ik dat 3 weg systeem mee als dat mag , om eens te vergelijken met die audio notes op jouw set want die had je toch.

Ps ik draai met die van den hul the condor, met 0,55 mv uitgangsspanning een mc ,en ik ben wel tevreden moet ik zeggen op dit moment ,ik draai zelf nooit meer cds eigenlijk

[...] Grado Reverence Master wood [...]

'k gebruik zelf een Statement Master en vindt die en z'n grotere broers uit dezelfde range een stap verder gaan dan de Reference serie. De Musicmaker echter blijft voor mij de gedoodverfde opvolger van de Master als die het einde van z'n leven bereikt (en da maar hpen dat de pond z'n huidige koers weet vast te houden). Mij spreek het het "Erdige" (weet geen geschikte vertaling van deze duitse uitdrukking) van MM/MI's zeer aan daar waar vele MC's voor mij in schoonheid sterven. MM heeft wat meer "wabi sabi"

@TUBE300

Als je de mogelijkheid hebt, probeer de musicmaker eens aan een Hadcock.

het zou wel interessant zijn ik lees dat jij er ook erg serieus mee bezig bent , en dan vooral met buizen , als ik kom neem ik dat 3 weg systeem mee als dat mag , om eens te vergelijken met die audio notes op jouw set want die had je toch.

Ps ik draai met die van den hul the condor, met 0,55 mv uitgangsspanning een mc ,en ik ben wel tevreden moet ik zeggen op dit moment ,ik draai zelf nooit meer cds eigenlijk

Lijkt me leuk ! de audionote zijn wel redelijk hoog rendement speakers 98 db

en ik speel maar met 15 watt maar wel de 15 allermooiste watts die er maar zijn

Single ended triode power :D

en geen enkele condensator in de signaal weg

[...] Grado Reverence Master wood [...]

'k gebruik zelf een Statement Master en vindt die en z'n grotere broers uit dezelfde range een stap verder gaan dan de Reference serie. De Musicmaker echter blijft voor mij de gedoodverfde opvolger van de Master als die het einde van z'n leven bereikt (en da maar hpen dat de pond z'n huidige koers weet vast te houden). Mij spreek het het "Erdige" (weet geen geschikte vertaling van deze duitse uitdrukking) van MM/MI's zeer aan daar waar vele MC's voor mij in schoonheid sterven. MM heeft wat meer "wabi sabi"

@TUBE300

Als je de mogelijkheid hebt, probeer de musicmaker eens aan een Hadcock.

Hoi Seed Wabi sabi...... ja dat is het :lol:

De Hadcock word inderdaad aangeprezen met deze elementen

Ik heb hem helaas niet maar de arm die ik gebruik is ook een hele mooie

het is een Pluto 6A titanium origineel met 24 karaats gouden binnenbekabeling .

Ik vind geen link van de 6A maar hier staat de 5A

die ziet er verder hetzelfde uit

http://shop.audiocorner.com/product.php~id...2+Tonearm~.html