Jump to content

Cartridgeman

tube 300
 Share

Recommended Posts

Je weet ze zijn nogal optimistisch bij AN wat het rendement betreft, maar daar hadden we het al eens over :D

http://stereophile.com/standloudspeakers/506an/index4.html

Ik speel zelf met een nagra PLP of ARC voor en meestal graaf OTL (no transformer and no caps in the signal path), 200 watt buis ook niet verkeerd hoor , ik wil wel kunnen knallen af en toe met hard(rock ) of films en ik weet niet of dat met 15 of 20 watt ook goed gaat ,zon triode heb ik nooit geprobeerd.

gr :angry: hj :D

Ja zeker zijn ze optimistisch

maar dat is elke luidspreker bouwer dus aan het eind is het verschil toch net zo groot

deze speakers klinken gewoon 3 keer zo hard met dezelfde aansturing dan de grote massa met een meer "normaler" rendement

en ze zijn makkelijker aanstuurbaar het impedantie verloop is buisvriendelijk.

Maar 15 watt moet genoeg zijn op die speakers van jou het hoeft toch niet te knallen om een indruk te krijgen ?

We nemen gewoon veilige muziek op normaal nivo voor een eerlijk vergelijk .

Waar kan je al die elementen nu vergelijken Tube.

Een goeie kennis hier vlak over de grens in duitsland die heeft het allemaal opgesteld staan 2 draaitafels met 3 armen elk

Ik had wat meer een zaak in gedachte. Overigens zou ik er als Cartridge man een andere omhulling om doen. De JA oplossing vind ik weer erg mooi.

Ik had wat meer een zaak in gedachte. Overigens zou ik er als Cartridge man een andere omhulling om doen. De JA oplossing vind ik weer erg mooi.

hoi Carl tja daar heb je helemaal gelijk in

ik heb dat ook tegen Len Gregorie (de bouwer) verteld

en ik kreeg dit :

I have never considered cosmetics as that important, but more, what works and sounds best first and foremost

tja....

I have never considered cosmetics as that important, but more, what works and sounds best first and foremost

Ik heb Engelse vrienden (gehad) en ik ken ze dus wel.

Overigens ben ik verschrikkelijk nieuwsgierig naar die MM elementen. Ik heb het wel eens eerder de verschillen tussen MM/MC aangesneden en toen waren de leden behoorlijk MC op Spido na die volgens mij met een Empire MM speelt (en Spido doet wel eens gek maar is dat niet)

Ik heb Engelse vrienden (gehad) en ik ken ze dus wel.

Overigens ben ik verschrikkelijk nieuwsgierig naar die MM elementen. Ik heb het wel eens eerder de verschillen tussen MM/MC aangesneden en toen waren de leden behoorlijk MC op Spido na die volgens mij met een Empire MM speelt (en Spido doet wel eens gek maar is dat niet)

Beste Carl,

Spido heeft een tijdje de MC-trappen van zijn diverse voorversterkers gebruikt voor zijn low-output / low impedance Ortofon MC200 (NOS). En ook wel voor zijn (nieuwere) Empire MC 10P.

Na enige tijd moest echter hij teleurgesteld vaststellen, dat het geluid nogal duf, tam, weinig briljant was.

En hij - de domoor! - gaf de schuld aan de MC elementen.

Met diverse MM-elementen - maar met name met het Empire MM element EDR.9- - werden via de MD-ingang van de (voor)versterker(s)- aanmerkelijk betere resultaten behaald!

Echter... bij een bezoekje aan een vrijwel vergeten, duistere plaats, waar stof en spinnewebben zijn - de zolder, dus - vond Spido het Ortofon MCA-76 MC-voorversterkertje terug, dat destijds specifiek werd ontwikkeld voor low output / low impedance elementen. En dat hij niet meer meende nodig te hebben, bij die mooie geïntegreerde MC-trappen.

Maar toen hij dat antieke apparaatje aansloot op enerzijds het MC-element en anderzijds op de MD-ingang van de (voor)versterker, ging er een oude wereld voor hem open!

MC kàn mooier zijn dan MD, maar dat hangt af van de aansluiting / afsluiting.

Bovendien kan MC erg gevoelig zijn voor de magenetische strooivelden van trafo's en zo.

Kortom: MC is slechts zo goed als de aansluiting /afsluiting toestaat.

MM kan heel goed zijn, vindt Spido nu!

Maar low output / low impedance MC elementen kunnen nòg beter zijn!

Als ze maar op de juiste manier zijn aangesloten...

Uit voorgaande posts blijkt dus maar weer dat het om de combinatie element/phono gaat. Daarbij is in mijn ogen de phono versterker een vaak onderschat apparaat en het element wordt vaak overschat.

Als de phono daarbij nog van zeer goede kwaliteit is en flexibel instelbaar dan is elke combinatie met een goed element mogelijk en daardoor een verantwoorde investering.

Uit voorgaande posts blijkt dus maar weer dat het om de combinatie element/phono gaat. Daarbij is in mijn ogen de phono versterker een vaak onderschat apparaat en het element wordt vaak overschat.

Dat was niet wat ik bedoel, onafhankelijk van welke phono pre, voor een optimaal resultaat zul je de ingangs impedantie en even tueel capaciteit van de vv moeten afstemmen op het element. Ook als je een step-up trafo gebruikt zul je deze met wat weerstandjes op de juiste plaats moeten aanpassen aan het element. De phono pre op zich hoeft vaak helemaal niet instelbaar te zijn, de weerstandjes en zo kun je gewoon in de stekkers solderen, als je een pre en twee armen gebruikt is dat zelfs handiger.

Guest kikkervisje

Ja dat is allemaal helegaar waar, maar.........wanneer je arm-element combinatie niet goed is het phono-amp verhaal mosterd na de maaltijd. :(;)

p.s. onderaan beginnen!

Dat was niet wat ik bedoel, onafhankelijk van welke phono pre, voor een optimaal resultaat zul je de ingangs impedantie en even tueel capaciteit van de vv moeten afstemmen op het element. Ook als je een step-up trafo gebruikt zul je deze met wat weerstandjes op de juiste plaats moeten aanpassen aan het element. De phono pre op zich hoeft vaak helemaal niet instelbaar te zijn, de weerstandjes en zo kun je gewoon in de stekkers solderen, als je een pre en twee armen gebruikt is dat zelfs handiger.

Dan zal ik van jouw graag willen weten hoe je dat allemaal gaat meten en afstemmen?

Robin

Het is jammer dat we niet de frequentie karakteristiek hebben van een paar andere bekende elementen hebben zoals de JA (waar Tube hem mee vergelijkt) en een Benz Ace en een Lyra Dorian.

Deze meting komt uit Hifi World (NK) ?

Dan zal ik van jouw graag willen weten hoe je dat allemaal gaat meten en afstemmen?

testplaat met een bak ruis, via de vv naar een pc met fft software om een leuk plaatje te genereren. Dan googelen wat je moet aanpassen om wat t bereiken, ben geen electronica type en wissel niet dagelijks elementen, dus de exact berekening en schema's zijn voor mij geen parate kennis.

In het geval je een step up gebruikt, lees de handleiding van Menno van der Veen's MC10 (PDF) aandachtig door.

Het audiofiele antwoord is natuurlijk ... met je oren :)

@Werner

wel eens naar impuls gedrag gekeken met en zonder isolator (blijf het een raar ding vinden)?

en dan die openheid en informatie in het laag dit is echt een wereld van verschil.

MusicMaker + Isolator?

mmdamperjx3.jpg

Geen wonder dat het anders klinkt ...

Die frequency response ziet er alarmerend uit!

Hier moet wel sprake zijn van zeer ernstige resonanties en andere tekortkomingen.

De sterk oplopende karakteristiek van de Lyra Dorian (en veel andere trendy MC-elementen) is trouwens

Ik heb nog nooit een winkel gekend die een van die duurdere Ortofons verkoopt cq demonstreert. Daarnaast is die zwaardere naaldkracht wel goed voor je platen en voor het element zelf? Ortofon had de naam dat ze door de knien gingen.

Guest kikkervisje

Een niet goed gemonteerd willekeurig Shibata naald element met "geringe" naalddruk richt echt schade aan, aan je vinyl en 2,6 gram is voor Mc elementen echt niet ongebruikelijk.

Dat oplopen in frequentie van veel elementen is wel erg storend maar gelukkig hebben niet alle Mc elementjes daar last van. Er zijn trouwens ook MM-ers die aan dit euvel lijden.

Guest tubejack

Dat zijn prachtige waardes Spido maar een MC Windfeld kost 3750$.... dat is niet voor iedereen weggelegd :huh:

De Benz Ace M waar ik mee speel kostte 580

Dat zijn prachtige waardes Spido maar een MC Windfeld kost 3750$.... dat is niet voor iedereen weggelegd :huh:

De Benz Ace M waar ik mee speel kostte 580

Hoeveel kost het vervangen van de naald van deze Musicmaker? Ik lees in de 6moons review dat hij 1000 uur meegaat, dat vind ik niet lang, voor het geld dat er gevraagd wordt.

Groet,

azh

Hoeveel kost het vervangen van de naald van deze Musicmaker? Ik lees in de 6moons review dat hij 1000 uur meegaat, dat vind ik niet lang, voor het geld dat er gevraagd wordt.

Groet,

azh

Ik weet nog steeds niet hoe lang een naald meegaat en zou daarom niet weten waarom dit element minder lang meegaat dan een ander (en omgedraaid).