Jump to content

Cartridgeman

tube 300
 Share

Recommended Posts

P.s. heren..... waarom lappen telkens gekopieerde tekst :blink: quote even.... <_<

Waarschijnlijk omdat men zonder nadenken op p_quote.gif klikt en men te lui is om de ge-quote tekst even weg te halen, of beter, even naar beneden te scrollen en het knopje t_reply.gif te gebruiken.

Maar ach wat maakt het uit? Men vervalt Hear nou eenmaal graag in herhaling :D

<_<;)

Hoeveel kost het vervangen van de naald van deze Musicmaker? Ik lees in de 6moons review dat hij 1000 uur meegaat, dat vind ik niet lang, voor het geld dat er gevraagd wordt.

Groet,

azh

Ik weet nog steeds niet hoe lang een naald meegaat en zou daarom niet weten waarom dit element minder lang meegaat dan een ander (en omgedraaid).

De getallen die ik hoor zijn tussen de 1000 (Musicmaker) 4000 Lyra Dorian (Die aanzienlijk goedkoper is), 7000 oid voor de Jan Allaerts...

Dan is de MM ineens een prijzig element, maar dat ligt aan de prijs voor het vervangen van je naald.

Er zijn wel eens draadjes geweest waar de uren staan, ik heb gezocht en niet gevonden. Weet iemand waar het stond? Lijkt me wel leuk een Euro per uur tabelletje te maken :)

Groet,

Azh

Edit: Als de oude versleten is, krijg je een nieuwe voor de halve prijs. Dat is schappelijk. toch vind ik het een factor om mee rekening te houden.

Edited by azh

Hoeveel

De getallen die ik hoor zijn tussen de 1000 (Musicmaker) 4000 Lyra Dorian (Die aanzienlijk goedkoper is), 7000 oid voor de Jan Allaerts...

Dan is de MM ineens een prijzig element, maar dat ligt aan de prijs voor het vervangen van je naald.

wat is versleten?

in vrijwel alle gevallen zou opnieuw polijsten voldoende zijn (als dat praktisch gezien te doen was)

een nieuw naaldje plakken kost ca. 200.- (afhankelijk van het adres een veelvoud)

afhankelijk van de opbouw moet je het geheel zo'n beetje opnieuw opbouwen (Grado in houten huissies)

meeste MM/MI's zijn echter simpeler, gewoon het voorste deel, stukkie plastic met naald en cantilever er uit trekken en vervangen door een nieuwe.

Ha die Carl,

Dat een Jan Allaerts naald ( FGS) veeeel langer meegaat komt door de naald vorm en doordat hij super glad is gepolijst, gladder betekent minder slijtage en bij een uitstekende arm en afstelling gaat een Jan Allaerts tussen de 15000 en 20000 uur mee .

MvG,

Haudio

Leuk dat je weer Hear bent Henk, misschien dat ik morgen wel even langs kom.

Een intrigerende wereld die van het element of het nu MM of MC is. Komt waarschijnlijk omdat je veel componenten met elkaar kan vergelijken thuis, maar elementen niet. Ik heb wel een beetje een indruk van de klankkleur van een beperkt aantal elementen inmiddels. Een wat duurdere MM heb ik eigenlijk nog nooit gehoord op beurzen e.d.laat staan vergeleken met MC's.

Ha die Carl,

Dat een Jan Allaerts naald ( FGS) veeeel langer meegaat komt door de naald vorm en doordat hij super glad is gepolijst, gladder betekent minder slijtage en bij een uitstekende arm en afstelling gaat een Jan Allaerts tussen de 15000 en 20000 uur mee .

MvG,

Haudio

Daar schrijf je iets heel belangrijks voor ieder element Henk. De arm en afstelling. Dat is naar mijn mening het meest belangrijk voor de levensduur van je element/naald.

Ik heb al elementen gezien waar de naald bij 200 uur volledig versleten was, en ja, ook h

Spido,

Zijn de gegevens van de Ortofon fabrieks opgaven, of zijn dit de gegeven zoals ze door een "onafhankelijk" iemand zijn gemeten?

Beste Mordante,

Dit zijn fabrieksgegevens: de minimale, gegarandeerde waarden voor dat type. Hiermee geeft Ortofon parameters af, waarop (bijv. Amerikaanse) afnemers claims zouden kunnen baseren. In het geval van Ortofon kun je er dan ook op vertrouwen dat de werkelijk gemeten waarden nog aanmerkelijk gunstiger zijn dan de fabrieksgegevens.

Leuk, komen we elkaar wss wel tegen.

Een intrigerende wereld die van het element of het nu MM of MC is. Komt waarschijnlijk omdat je veel componenten met elkaar kan vergelijken thuis, maar elementen niet. Ik heb wel een beetje een indruk van de klankkleur van een beperkt aantal elementen inmiddels. Een wat duurdere MM heb ik eigenlijk nog nooit gehoord op beurzen e.d.laat staan vergeleken met MC's.

Ik ken gelukkig wel al heelwat verschillende MM's en vind het net als MC's altijd een eigen karakter hebben. iedere MM, ook de MusicMaker klinkt iets voller en rouwer dan een MC, maar wel met wat minder detail.

Dat rouwe is ook wel uit een MC te halen, als de combinatie tafel, arm, kabels en pre het maar toelaten. Alleen dat laag van een MM heb ik nog nooit uit een MC gekregen.

Maar de rust die een MC weer kan geven mist een MM weer.

Zo blijft het toch een compromis, die je met de rest van je audioketen wel weer kan compenseren, maar ook dat blijft lastig.

Het enige wat je helaas nooit kan compenseren is het tekort aan details wat een MM altijd zal hebben tov een MC.

Details die er vanuit de bron al niet zijn zullen er nooit komen. Rouwheid en laag kan wel kunstmatig gecre

Sorry dat ik dit bericht zo laat heb gelezen Onno, maar Henk was met een Fat Bob bezig en er zat volgens mij een JA element op. Overigens hebben we even kort gesproken over Henk zijn nieuwe motor, instelsjablonen, phono trappen, Thorens 124's, en het meten van rumble dus met die Fat Bob komt het wel goed :):lol::D .

Leuk je te zien Miracle.

PS zeer lekker gegeten in Heeg "Jonas in de walvis"