Jump to content

Roomcorrector hifi of spielerei

Dared
 Share

Recommended Posts

Hear this, heb eindelijk een paar mono blocks van rond 150W per kanaal maar in de lagere regionen geeft me dat een boembas, niet normaal. Gemeten is een piek van 2.5dB dus bijna een verdubbeling van het geluid. Gemeten, zit niet in de speakers en ook niet in de luisterruimte. Heb wel andere posities gebruikt tegen beter weten in en dus geen succes.

Rock is uiteraard de grooste boosdoener, sommige CD's geven bijna geen problemen maar andere bassisten zitten met hun loopje precies in die hoek, sommige bass drums ook trouwens. Het ei van Columbus zoek ik dus. Behringer is wel een paar keer de hemel in geschreven met room correctors maar evenzovele keren vervloekt. Al zat gelezen over de DSPO1124 DEQ2496 en meer van dat alles. Ik kan geen gebruikers vinden die het toepast op een beperkt gebied, alleen het probleemgebied zonder de hele bandbreedte te digitaliseren enz.

Hoe kom ik van die piek af, de fabrikant geeft te kennen dat z'n mono blocks niet "eventjes" aan te passen zijn, wat ik niet vroeg overigens, aanpassen wel, eventjes niet.

Slim ideetje voor de hand?

Ik heb vrij positieve ervaringen met de Behringer DEQ2496 (met meetmicrofoon). Het is een nuttig apparaat om enig inzicht te krijgen in de frequentiekarakteristiek van de huiskamer en om te helpen bij het bepalen van de meest neutrale luidsprekeropstelling.

Overigens tien tegen

Jan, bedankt voor je reaktie. even wat historie, de monoblokken en van 150+ Watt heb ik vanwege electostaten van 84dB, geluid heb ik nu, hoewel het net niet de dynamiek heeft die men wil maar het ruikt eraan zeg maar.

Ik was gewaarschuwd, in de test uit Australie werd er van gerept maar de prijs deed me besluiten om de set te kopen, het 5-voudige is het alternatief of geen muziek, dat maakt de keuze dan niet moeilijk. Vergelijkbaar in Europa met de Mothership van Fatman wilt men zien waar ik het over heb.

Het probleem komt dan toch dat er gelapt moet worden, vandaar de room corrector, wat in dit geval dan de amplifier corrector zou zijn.

Dig. in en uit is goed genoeg met een Behringer indien de CD speler gebruikt wordt, wat te doen met de platenspeler? Voor lief nemen dat er beperkingen zijn?

Guest Heino

In het verleden sloot ik in overeenkomstige gevallen een koptelefoon aan op de luisprekeruitgangen (mono geschakeld, op

Hear this, heb eindelijk een paar mono blocks van rond 150W per kanaal maar in de lagere regionen geeft me dat een boembas, niet normaal. Gemeten is een piek van 2.5dB dus bijna een verdubbeling van het geluid. Gemeten, zit niet in de speakers en ook niet in de luisterruimte. Heb wel andere posities gebruikt tegen beter weten in en dus geen succes.

Rock is uiteraard de grooste boosdoener, sommige CD's geven bijna geen problemen maar andere bassisten zitten met hun loopje precies in die hoek, sommige bass drums ook trouwens. Het ei van Columbus zoek ik dus. Behringer is wel een paar keer de hemel in geschreven met room correctors maar evenzovele keren vervloekt. Al zat gelezen over de DSPO1124 DEQ2496 en meer van dat alles. Ik kan geen gebruikers vinden die het toepast op een beperkt gebied, alleen het probleemgebied zonder de hele bandbreedte te digitaliseren enz.

Hoe kom ik van die piek af, de fabrikant geeft te kennen dat z'n mono blocks niet "eventjes" aan te passen zijn, wat ik niet vroeg overigens, aanpassen wel, eventjes niet.

Dus je hebt de uitgang van de versterker gemeten, omdat je zeker weet dat het niet aan de akoestiek of luidsprekers ligt?

Bij plaatsing in een ruimte van een luidspreker is 2,5 db vrij gebruikelijk.

De pieken en dalen zullen dan eerder groter zijn dan 2,5 db.

Welke frequenties gaat het om?

Marc,

Heb niks gemeten, ben aan het stoeien geweest met de set electrostaten voor een paar maanden met diverse versterkers, de 845SET's gaven niet genoeg prik om wat geluidsdruk op te bouwen, voor het vergelijk ook een Kenwood M1 einversterker op de stat's gehad wat wel meer produceerde logischerwijs maar niet perse beter. Geen last met problemen in de lagere regionen, de 845's klinken zelfs perfect droog en zoals men zou willen.

De set mono blocks die ik nu heb zet wel een muur van geluid neer maar boembast in de lagere regionen. Bij de andere versterkers geen last, ook niet met meer of minder volume, probleem blijft. 1 M meer van de achterwand, toe-in een beetje meer of alles minder, maakt geen verschil. Het enige verschil dat bestaat is de keuze van CD's, waar de een last geeft de nadere niet of nauwelijks. Zoals gezegd, bass drum en bepaalde loopjes met da basgitaar. Niet elke CD geeft dat. Het lijkt op een staande golf, klinkt als een staande golf maar ander plaatsing van de panelen geven geen verschil. Heb me rotgesleept aan die dingen.

De kamer is diep genoeg, zo'n 12 meter en de breedte van 8 ook zat, de hoogte van 3.30 boven gemiddeld. Nee, geen doorsnee kamer en met dit formaat zou ik minder problemen verwachten. Het enige wat ik niet veranderd heb is de hardheid, niet al te gemakkelijk met dit formaat.

Zucht...

Wellicht ga ik de hele set naar de andere zijde van de kamer verhuizen en kijken hoe dat overkomt, een klusje voor het weekend, nogal rigoreus ivm meubels en luisterplek.

Een analoge parametrische equalizer is niet de ideale oplossing. Als je goede room-correctie wil doen dan ben je genoodzaakt om dit digitaal te doen. Dit omdat deze fouten in het tijddomein kan aanpakken en het phase-linear kan oplossen. Een Behringer DEQ2496 is een aardig ding maar qua techniek alweer flink achterhaald om maar te zwijgen over de (klank) kwaliteit. Als je het echt goed doen moet je eens een systeem van Trinnov proberen (sinds kort hebben ze naast hun te gekke multi-channel processor ook een versimpelde stereo versie).

Veel verstandiger zou het zijn om een akoesticus je probleem te laten horen en samen een weg te vinden naar een gepaste oplossing in je luisterruimte / woonkamer. Vaak kan het met een paar kleine ingrepen al veel beter worden. Je zou David van Olst via GoedGeluid.nl eens kunnen benaderen. Hij heeft naast een goed akoestisch inzicht ook een goede smaak betreft styling en vormgeving.

Groeten, PD

Een analoge parametrische equalizer is niet de ideale oplossing.

Als het inderdaad om problemen ruim onder de 100Hz gaat zou ik het middel niet als erger dan de kwaal zien.

Het leuke is dat je beide appraten, analoog of digitaal, gewoon eens een week kunt huren bij een Pro Audio shop. Dat is met een akoestische aanpassing wat lastiger, alhoewel er vast ook wel (grote) absorbers te huur zijn.

Het is mij niet helemaal duidelijk waar je de 2,5dB 'afwijking' hebt gemeten: is dit aan de uitgag van de versterker of is dit gemeten met een microfoon in de luisterruimte?

Wanneer het een 2,5dB afwijking betreft aan de uitgangsklemmen van de versterker (en je dan ook zeker weet dat het probleem is gelegen in de versterker en niet bv in de cd speler of wat dan ook), dan is er iets niet goed met de versterker. Elke goede versterker vandaag de dag meet op enkele tienden van dB's 'recht' tussen zeg 20 en 20kHz.

Wannneer het een 2,5dB afwijking betreft die je met een microfoon in de luisterruimte hebt gemeten: gefeliciteerd!!! Dit zou namelijk een extreem goed resultaat zijn. Het is namelijk helemaal niet ongebruikelijk als je in het laag afwijkingen van 10-20dB in het laag hebt.

Omdat jij aangeeft dat je een enorme 'boembas' ervaart. Tenzij dit in de opname zit kan ik me nauwlijks voorstellen dathet dan echt maar om 2,5dB zou gaan. vermoed dan eerder een afwijking van 25dB! Heb je wel goed gemeten?

Als je een betere versterker hebt kan het ook zijn dat die dingen laat horen in je set die je normaal nooit waren opgevallen.

Hij versterkt dat wat er in je set zit gewoon beter.

Dan kan het dus wel aan de akoustiek of speakers liggen.

1 tip

Zie er achter te komen welke frequentie een piek geeft.

Die frequentie heeft een bepaalde sinuslengte.

(bijv 100 hz =

Ik ben geen expert op het gebied van versterkers & electrostaten, maar zou het kunnen dat de monoblokken last hebben van de relatief capacitieve last met die electrostaten?

M.a.w. op gewone speakers zouden de monoblokken gewoon recht kunnen zijn.

Zee heeft m.i. het meest houtsnijdende antwoord gegeven!

Ik denk dat TS gewoon heeft ontdekt dat bij sommige opnamen de bas beter is (d.w.z. minder ten prooi gevallen aan resonanties e.d.) dan bij andere opnamen. Direct Input bas klinkt bijvoorbeeld heel anders dan de bas die via een microfoon "akoestisch" is opgenomen vanaf de bass-bin op een houten plankier in een harde ruimte...

Hear this, heb eindelijk een paar mono blocks van rond 150W per kanaal maar in de lagere regionen geeft me dat een boembas, niet normaal. Gemeten is een piek van 2.5dB dus bijna een verdubbeling van het geluid.

Een piek van 2,5dB kan nooit verantwoordelijk zijn voor "een boembas, niet normaal." Echt niet.

De meting zal niet kloppen, aangezien pieken van 10 tot 20dB heel normaal zijn onder huiskameromstandigheden... (edit: lees dat Zee dit ook al schreef; hij heeft helemaal gelijk).

Het beste is om opnieuw te meten, ditmaal met kennis van zaken, om zo de problemen echt in kaart te brengen. Daarop valt dan een tactiek te baseren.

Hou er rekening mee dat pieken makkelijk weg te krijgen zijn, maar dat je dalen niet zomaar omhoog kunt brengen naar het gewenste niveau.

• 4 weeks later...

Ik was even terug van een tijdje weggeweest. Check-up gedaan en de "bult" bestaat van 51Hz to 56Hz waarna het sterk verminderd. Dit met een test CD. Heb een equalizer te leen gehad om het effect van analoog geluid - equalizer sgnaalweg te beluisteren en merkte dat het totaalbeeld behoorlijk smaller werd, ook de -6dB was niet voldoende om de lage tonen te dempen.

Goedkoop chinees apparaat dus niet heel verwonderlijk.

De SS versterker er aan gehangen en de effecten bestonden nog zij het beduidend minder, kan vanwege de feedback of door de hoge dempingsfactor komen met de buizen eindtrap is het dus behoorlijk erger als in 100% gehoormatig.

Wat navraag gedaan en PA systeem en HiFi systeem zijn niet in alle gevallen compatible als het om een equalizer gaat.

men zegt b.v.:"What I should mention is that most EQ's operate at +4 dbu, whereas your hi-fi equipment operates at -10 dBV. This can cause problems as there is approximately a 12 dB difference between the two operating levels"

Zit nu weer in het buitenland en moet weer even wachten om thuis weer door te gaan. :(

Ik gebruik sinds kort een paar mono parametrische equalizers uit de pro audio hoek, namelijk de PreSonus EQ3B van 125 Euro per stuk. Ik heb mijn luidsprekers te dicht op de achterwand staan en gebruik de EQ3B's om de te veel aan bas te beperken. De frequentie staat op 100 Hz ingesteld, de bandbreedte maximaal en de demping op -2 dB. Daar mijn set van behoorlijke kwaliteit is, verwachte ik toch wel een achteruit gang van detailering enz.. Echter de EQ3B's zijn heel goed en tasten het geluid nauwelijks aan. Ik heb ook een Behringer DEQ2496 in mijn set gehad en die wou ik zo snel mogelijk er weer uit. Het equalizen gaat prima, maar de kwaliteit van het geluid lijdt er flink onder.