edwin16 Posted 8 juni 2009 Report Share Posted 8 juni 2009 Op het gebied van buizenversterkers ben ik een Newbie. Ik heb hier een vraagje over n.b.t de keuze van de luidsprekers. Ik heb al regelmatig gehoord/gelezen dat lang niet alle luidsprekers geschikt zijn om op een buizenversterker aan te sluiten. Vraag 1) Waarom niet? Ik overweeg om in mijn studeerkamer (2x3 m) een Chinese budget buizenversterker te plaatsen. Laten we zeggen een Yarland o.i.d. Hier wordt een pc op aangesloten en een leuke 2e hands cd speler. Waarom een buizenbak? Simpel, omdat ze zo mooi zijn. Vraag 2) Wat voor speakers zou ik hier op aan kunnen sluiten? Gezien de beperkte ruimte zit ik te denken aan kleine monitor speakers. Heeft iemand een suggestie? Alvast bedankt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 8 juni 2009 Report Share Posted 8 juni 2009 Je moet in ieder geval luidsprekers pakken met een hoog rendement. Liefst over de 95dB/watt. Dit is echt heel belangrijk als je op een beetje vastsoendelijk volume wilt spelen. Met een luidspreker met een laag rendement kan je met 5 watt niet zo veel. Als je zelf handig bentkan je kijken naar oude philips breedbanders die schijnen goed met muizen te gaan (zit je wel vast aan grote klankborden) Klipch is ook erg geschikt voor buizenversterkers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 8 juni 2009 Report Share Posted 8 juni 2009 Speakers van 95 dB zijn niet bepaald goedkoop Voor zo'n kleine kamer zal een 90 dB ook wel gaan met een buizenbakkie van Crafty. Je kunt er dan niet het raam mee uitblazen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Heino Posted 8 juni 2009 Report Share Posted 8 juni 2009 Terzijde (vanwege "Newbie"): Voorkom ten alle tijde dat je versterker aan staat zonder luidsprekers. Dat ik nl. "killing" voor een buizenversterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 8 juni 2009 Report Share Posted 8 juni 2009 Op het gebied van buizenversterkers ben ik een Newbie. Ik heb hier een vraagje over n.b.t de keuze van de luidsprekers. Ik heb al regelmatig gehoord/gelezen dat lang niet alle luidsprekers geschikt zijn om op een buizenversterker aan te sluiten. Vraag 1) Waarom niet? De meeste buizenversterkers houden van een hoge impedantie, eentje die liever nergens onder de 8 ohm komt. Een moeilijke capacitieve belasting vinden ze ook niet echt prettig. Rendement "an sich" is niet belangrijk, het is van belang voor de luidheid waarme je wilt spelen en staat dus in directe relatie met het uitgangsvermogen van je versterker, buizen of niet. Dit bouwpakketje lijkt me interessant voor bij de pc, een erg leuk breedbandertje met wat ondersteuning in het laag. Ideaal voor nearfield omstandigheden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 8 juni 2009 Report Share Posted 8 juni 2009 Terzijde (vanwege "Newbie"): Voorkom ten alle tijde dat je versterker aan staat zonder luidsprekers. Dat ik nl. "killing" voor een buizenversterker. .....en met een Yarland ook niet te lang achtereen aan laten staan MET speakers er op aangesloten. Die dingen worden ook binnenin loeiheet als ze erg lang moeten werken (24 uur aaneengesloten) en daar kunnen de soldeerverbindingen en elco's in die dingen niet tegen. Je kan natuurlijk direct als je zo'n dingetje koopt alle soldeerverbindingen even goed doorsolderen/verhitten met een soldeerbout, zodat ze meer warmte kunnen verdragen, en alle verbindingen ook direct echt goed contact maken. Vervang dan ook direct alle elco's. Ook die waar een goed merk op staat. Da's gewoon Chineese namaak. Andere buisjes doet overigens ook wonderen. Met Softec Military EL84's erop geeft zo'n dingetje 1,2 watt meer dan met de Chineese buisjes. Da's al snel 15% meer vermogen. Koop er een tweedehands setje Tannoy Saturn speakers oid bij en je kunt je kamer van 2x3 heel behoorlijk vullen met muziek. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 8 juni 2009 Report Share Posted 8 juni 2009 Op het gebied van buizenversterkers ben ik een Newbie. Ik heb hier een vraagje over n.b.t de keuze van de luidsprekers. Ik heb al regelmatig gehoord/gelezen dat lang niet alle luidsprekers geschikt zijn om op een buizenversterker aan te sluiten. Vraag 1) Waarom niet? De meeste buizenversterkers houden van een hoge impedantie, eentje die liever nergens onder de 8 ohm komt. Een moeilijke capacitieve belasting vinden ze ook niet echt prettig. Rendement "an sich" is niet belangrijk, het is van belang voor de luidheid waarme je wilt spelen en staat dus in directe relatie met het uitgangsvermogen van je versterker, buizen of niet. Dit bouwpakketje lijkt me interessant voor bij de pc, een erg leuk breedbandertje met wat ondersteuning in het laag. Ideaal voor nearfield omstandigheden. Dit bouwpakketje lijkt mij niet interessant met een rendement van 86 DB doe je niet veel met buizen moet zeker 90 DB zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin16 Posted 9 juni 2009 Author Report Share Posted 9 juni 2009 Ik zat zelf te denken aan een setje Alesis Monitor one MkII speakers o.i.d. Uit ervaring weet ik dat dit setje het heel erg goed doet ion kleine ruimtes. http://www.hifi.nl/recensies.php?id=2260 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 9 juni 2009 Report Share Posted 9 juni 2009 Dit bouwpakketje lijkt mij niet interessant met een rendement van 86 DB doe je niet veel met buizen moet zeker 90 DB zijn. Yarland bouwt ook buizenversterkers met een uitgangsvermogen van 40 watt, da's dus 101 dB/w/m, aan de PC met een luisterafstand van een cm of 75 is dat best luid. Zelfs met een 6w versterkertje haal je nog 92 dB. Eigenlijk kunnen we hear helemaal geen suggestie doen omdat we te weinig weten. Wat is het achtergrond ruis niveau in de luisterruimte, hoe worden de luidsprekers opgesteld, nearfield naast de pc monitor, vrijstaand. Welk maximum geluidsniveau is gewenst? Wat kan de gewenste versterker aansturen. Het uitgangspunt bij mijn suggestie is een relatief kleine luisterafstand, zelfs als je de spiekers vrij in deze ruimte opsteld. Dan is een zeer goede intergratie van de units van belang en daar is een breedbander in het voordeel. Mi. weegt dit voordeel op tegen de nadelen van het gebruik van breedbanders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin16 Posted 9 juni 2009 Author Report Share Posted 9 juni 2009 Dit bouwpakketje lijkt mij niet interessant met een rendement van 86 DB doe je niet veel met buizen moet zeker 90 DB zijn. Yarland bouwt ook buizenversterkers met een uitgangsvermogen van 40 watt, da's dus 101 dB/w/m, aan de PC met een luisterafstand van een cm of 75 is dat best luid. Zelfs met een 6w versterkertje haal je nog 92 dB. Eigenlijk kunnen we hear helemaal geen suggestie doen omdat we te weinig weten. Wat is het achtergrond ruis niveau in de luisterruimte, hoe worden de luidsprekers opgesteld, nearfield naast de pc monitor, vrijstaand. Welk maximum geluidsniveau is gewenst? Wat kan de gewenste versterker aansturen. Het uitgangspunt bij mijn suggestie is een relatief kleine luisterafstand, zelfs als je de spiekers vrij in deze ruimte opsteld. Dan is een zeer goede intergratie van de units van belang en daar is een breedbander in het voordeel. Mi. weegt dit voordeel op tegen de nadelen van het gebruik van breedbanders. De speakers komen vrijwel naast de pc te staan. De maximale afstand van de speakers tot mijn oren zal +/- 1m zijn. Een hoog volumeniveau is dan ook geen issue. Daarom lijken de Alesis Monitor one MkII speakers mij wel wat. Dit zijn speakers die o.a. in studio's worden gebruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dejazz Posted 16 juni 2009 Report Share Posted 16 juni 2009 Hopelijk heb je ook genoeg ruimte vrij om het apparaat heen als het een buizen apparaat wordt. Succes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 17 juni 2009 Report Share Posted 17 juni 2009 De speakers komen vrijwel naast de pc te staan. De maximale afstand van de speakers tot mijn oren zal +/- 1m zijn. Een hoog volumeniveau is dan ook geen issue. Daarom lijken de Alesis Monitor one MkII speakers mij wel wat. Dit zijn speakers die o.a. in studio's worden gebruikt. Let op: er is een groot verschil tussen "worden in studio gebruikt" en Nearfield Monitor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts