marc b Posted 12 juni 2009 Report Share Posted 12 juni 2009 Er is een programmaatje voor op de i-phone dat heet RTA. Hiermee kun je de i-phone als analyzer gebruiken. Ik heb het getest met een toongenerator en het werkt echt heel goed om een idee te krijgen wat je set doet. CD-tje of LP met roseruis opzetten en meten maar. Hiervan kun je ook resultaten opslaan of saven als JPG. http://hyves.nl/index.php?l1=ut&l2=pho...dia_secret=cJ2G Oja iets van 7 euro nog iets Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkes Posted 12 juni 2009 Report Share Posted 12 juni 2009 hoi marc b leuk binnenkort [eind juli] gaat mijn abonoment in met de nieuwe i phone.dan zal ik hem uit proberen,je kan er ook een programa opzetten die een nummer herkend,als je hem voor je box hou.werkt echt. gr.henkes Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 12 juni 2009 Report Share Posted 12 juni 2009 Wist niet dat de microfoon in de i-phone zo goed en constant is dat je er dit soort metingen mee kunt doen. Ik zou het maar niet te nauw nemen met een paar dB's meer of minder. Het klinkt afgezaagd, maar je gehoor werkt altijd nog het best. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 12 juni 2009 Report Share Posted 12 juni 2009 Je gehoor werkt idd nog altijd het best. Die I-phone meting moet je ook idd met een korrel, of leiver nog een hele silo zout nemen. Een maat van me heeft dat proggi ook op zijn I-phone staan, en we hebben het eens vergeleken met mijn Term-Lab meter, welke geijkt is op de werledstandaard, en daar hebben we dus even smakelijk om gelachen. Onder de 500Hz, en boven de 10.000 Hz zou ik de I-phone meting niet te serieus nemen. Daartussen is het niet eens zo slecht, voor een telefoon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 13 juni 2009 Author Report Share Posted 13 juni 2009 Tja vergeleken met een bruel & kjaer is het ietsje minder. Maar voor 7 euro Je moet de resultaten wel kunnen 'lezen' Db-tje meer of minder kan zijn , maar hij meet de frequenties wel goed tot in het laag Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 13 juni 2009 Report Share Posted 13 juni 2009 Je gehoor werkt idd nog altijd het best. Die I-phone meting moet je ook idd met een korrel, of leiver nog een hele silo zout nemen. Een maat van me heeft dat proggi ook op zijn I-phone staan, en we hebben het eens vergeleken met mijn Term-Lab meter, welke geijkt is op de werledstandaard, en daar hebben we dus even smakelijk om gelachen. Onder de 500Hz, en boven de 10.000 Hz zou ik de I-phone meting niet te serieus nemen. Daartussen is het niet eens zo slecht, voor een telefoon. Kortom, in het belangrijkste deel van het audiospectrum is het redelijk goed. Dat en het feit dat maar een paar euro kost, lijkt me voldoende om te concluderen dat het een behoorlijk interessante optie is. Nog goedkoper is om gewoon een laptop te gebruiken, in combinatie met een freeware pakketje. Daar zou je eventueel nog een betere microfoon op kunnen zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 14 juni 2009 Report Share Posted 14 juni 2009 Je gehoor werkt idd nog altijd het best. Die I-phone meting moet je ook idd met een korrel, of leiver nog een hele silo zout nemen. Een maat van me heeft dat proggi ook op zijn I-phone staan, en we hebben het eens vergeleken met mijn Term-Lab meter, welke geijkt is op de werledstandaard, en daar hebben we dus even smakelijk om gelachen. Onder de 500Hz, en boven de 10.000 Hz zou ik de I-phone meting niet te serieus nemen. Daartussen is het niet eens zo slecht, voor een telefoon. Onder de 500 Hz bagger , dan heb je er weinig aan. 'k Heb zelf een Rion NA-29, maar gebruik 'm alleen als microfoon en voorversterker voor Arta. En dan nog, doe ik er eigenlijk niks mee. Als je zelf speakers bouwt en met een simulatieprogramma (Boxsim, gratis van Visaton, echt geweldig ) werkt, dan weet je wel waar de knoppen zitten (in het wisselfilter). Dan wil je zo snel mogelijk gaan luisteren als het af is. Op het gehoor ben je dan aan het fine-tunen, daar waar het kan. Dan kun je weinig met metingen. Het gehoor beslist. Met zo'n gewone RTA meet je ook nog eens de akoestiek van de kamer mee. Maar... dat is misschien juist wel goed! Velen meten alleen on-axis en dan weet je nog niet veel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts